Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Half uurtje natuur...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Half uurtje natuur...





    Nikon D200 - Nikon 50mm 1.8 - Nikon 18-70mm 3-5.6 - Nikon 55-200mm 4-5.6 - Sigma 70-200mm 2.8 - SB600

  • #2
    Re: Half uurtje natuur...

    Je foto's missen duidelijk scherpte. Ook de witte lucht is iets dat je moet vermijden, je hebt nu van die lelijke gekleurde randen rond de contouren. Het vogeltje mag ook wat groter in beeld genomen worden, minder tak en meer vogel. Het onderwerp mag anders ook gerust wat minder centraal in beeld.

    groeten
    Flickr

    Comment


    • #3
      Re: Half uurtje natuur...

      Oorspronkelijk geplaatst door toktok Bekijk bericht
      Je foto's missen duidelijk scherpte. Ook de witte lucht is iets dat je moet vermijden, je hebt nu van die lelijke gekleurde randen rond de contouren. Het vogeltje mag ook wat groter in beeld genomen worden, minder tak en meer vogel. Het onderwerp mag anders ook gerust wat minder centraal in beeld.
      Helemaal akkoord. Die randen noemen chromatische abberatie en als je in RAW fotografeert kan je die bijna altijd weg halen.
      Omdat er op de foto's niets scherp is gebleven vraag ik me af wát je juist "fout" deed?
      Door het raam? Te hard moeten croppen? De 1600 ISO ruis? Te groot diafragma?
      Je instellingen 1600 ISO en 1/2000 tot 1/2500 seconde in combinatie met het grote diafragma zijn niet wat je nodig hebt voor dit soort foto's.
      Kijk eens naar de EXIF informatie van goed gelukte foto's van deze soort op dit forum zodat je de volgende keer juistere keuzes kan maken.
      Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
      Oók wandelen met GPS?

      Comment


      • #4
        Re: Half uurtje natuur...

        Ik vermoed, aan de grootte van de CA te zien, dat dit uitsnedes zijn uit een foto waar een ruisfilter over gegooid is. Instellingen zijn inderdaad niet logisch.

        Comment


        • #5
          Re: Half uurtje natuur...

          Foto's zijn getrokken met een "oude" 70-300 mm Nikon. Het diafragma moet, met behulp van een ring, manueel ingesteld worden. Enkel op groot diafragma, kleine opening, kan je dan foto's trekken...
          Kan dit trouwens aangepast worden op de lens zelf of moet ik een nieuwe lens aanschaffen?

          Foto's zijn uitgesneden.

          ISO stond inderdaad op 1600, vandaar de ruis.

          Kan een polorisatie filter helpen in dit geval?
          Nikon D200 - Nikon 50mm 1.8 - Nikon 18-70mm 3-5.6 - Nikon 55-200mm 4-5.6 - Sigma 70-200mm 2.8 - SB600

          Comment


          • #6
            Re: Half uurtje natuur...

            iso lager, je hebt ruimte genoeg met je sluitertijd! hou ongeveer de helft er van over en de foto gaat nog scherp zijn en veel beter.
            nikon stuff

            Comment


            • #7
              Re: Half uurtje natuur...

              Oorspronkelijk geplaatst door Joris Bertels Bekijk bericht
              Kan een polorisatie filter helpen in dit geval?
              Een polaristaiefilter dient om reflecties weg te nemen, in glas, in water, in gladgelakte oppervlakken... Waarvoor zou je hem hier gebruiken ?
              Hou er ook rekening mee dat een polarisatiefilter voor 1,5stop lichtverlies zorgt.

              Comment

              Working...
              X