Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Al geprobeerd om het ISO te verhogen, dan krijg je een snelle sluitertijd maar waarschijnlijk ook meer korrel. Hoe dan ook blijft het zoeken tot je de juiste instellingen hebt gevonden.
Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.
Al geprobeerd om het ISO te verhogen, dan krijg je een snelle sluitertijd maar waarschijnlijk ook meer korrel. Hoe dan ook blijft het zoeken tot je de juiste instellingen hebt gevonden.
? Iso verhogen... integendeel Luc, Iso zo laag mogelijk om een zo traag mogelijke sluitertijd te krijgen... een vuistregel die ik toepaste in mijn betere tijden was de sluitersnelheid gelijkstellen aan ongeveer de snelheid van het onderwerp...
Oorspronkelijk geplaatst door spikkeseniorBekijk bericht
? Iso verhogen... integendeel Luc, Iso zo laag mogelijk om een zo traag mogelijke sluitertijd te krijgen... een vuistregel die ik toepaste in mijn betere tijden was de sluitersnelheid gelijkstellen aan ongeveer de snelheid van het onderwerp...
Als je het ISO verlaagt moet je toch een groter diafragma gebruiken en heb je minder scherptediepte, of zit nu zo verkeerd?
Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.
Sluitertijd is het belangrijkste element bij panning.
Ik wil een trage sluiter - om zoveel mogelijk dynamiek in het beeld achtergrond en wielen te krijgen.
Sluiter 1/60" is dus niet per ongeluk maar een heel bewuste keuze (ik werk in M stand)
Hoe trager je met de sluiter gaat hoe meer dynamiek - maar tegelijk vergroot wel het risico op onscherpte
Tijdrijders bollen meestal op vlak asfalt en bewegen daardoor quasi horizontaal.
Deze mannen crossen door mul zand - ze bewegen dus niet mooi horizontaal maar hobbelen ook op en neer - vandaar dat de succesrate wat lager ligt
Maar ok - vind het leuk om de limiet op te zoeken.
Heb ook closeups geschoten - met snelle sluiter - maar dan heb je een bevroren beeld en geen panning.
Dit gezegd zijnde - ben wel tevreden van het beeld anders had ik het niet gepost
Dit was tijdens de jeugdreeksen - vind de blik van de jongen er goed uitspringen
Thx voor de comments
Als je het ISO verlaagt moet je toch een groter diafragma gebruiken en heb je minder scherptediepte, of zit nu zo verkeerd?
Luc bij een panning heeft de scherptediepte weinig of geen belang aangezien de achtergrond toch vervaagt... integendeel ... een voorbeeld (diafragma 11 als ik het me goed herinner0.
Last edited by spikkesenior; 23 september 2024, 19:08.
Oorspronkelijk geplaatst door spikkeseniorBekijk bericht
Luc bij een panning heeft de scherptediepte weinig of geen belang aangezien de achtergrond toch vervaagt... integendeel ... een voorbeeld (diafragma 11 als ik het me goed herinner0.
Beste Eddy
Ik vind het ongepast om - ongevraagd - een eigen foto in het topic van iemand anders neer te zetten - ik geloof ook dat ik dat al ergens in de forumregels las (===> gevonden : klik - puntje 2.8)
Bij deze dan ook de beleefde vraag om je beeld te verwijderen - je kan altijd een eigen nieuw topic opstarten moest je dat nodig vinden
Dank
Peter
Last edited by blauwzwart; 23 september 2024, 18:40.
Wat mij het meeste boeit aan deze foto is de gedrevenheid van de jonge motocrosser. Wat ik doe bij panning is beginnen met een bepaalde sluitertijd, bvb. 1/60. Is hij onscherp ga ik naar 1/100, en zo verder tot het goed zit. Scherptediepte en diafragma zijn niet aan de orde. Veel hangt ook af van hoe kort je bij je onderwerp staat. Sta je kortbij is je zwenking ook sneller en meer kans op onscherpte. Dat is tenminste mijn ervaring.
Ik vind het ongepast om - ongevraagd - een eigen foto in het topic van iemand anders neer te zetten - ik geloof ook dat ik dat al ergens in de forumregels las (===> gevonden : klik - puntje 2.8)
Bij deze dan ook de beleefde vraag om je beeld te verwijderen - je kan altijd een eigen nieuw topic opstarten moest je dat nodig vinden
Dank
Peter
Sorry, maar geplaatst met de beste bedoelingen... wist ten andere niet dat dat niet mocht.
Wat mij het meeste boeit aan deze foto is de gedrevenheid van de jonge motocrosser. Wat ik doe bij panning is beginnen met een bepaalde sluitertijd, bvb. 1/60. Is hij onscherp ga ik naar 1/100, en zo verder tot het goed zit. Scherptediepte en diafragma zijn niet aan de orde. Veel hangt ook af van hoe kort je bij je onderwerp staat. Sta je kortbij is je zwenking ook sneller en meer kans op onscherpte. Dat is tenminste mijn ervaring.
Dat begrijp ik echt niet dat diafragma of scherptediepte niet aan de orde zouden zijn... ga eens kijken naar de site van rallyandraces.com ... waar u zeker voorbeelden zult zijn van pannes...
Heb ik gedaan. 99% van die foto's zijn bevroren beelden aan minstens 1/1000ste. Dat zijn geen pannings hé maat. Het is ook logisch dat die fotografen alleen bevroren beelden schieten. Ze willen het risico op onscherpe beelden uitsluiten want ze dienen voor de verkoop.
Heb ik gedaan. 99% van die foto's zijn bevroren beelden aan minstens 1/1000ste. Dat zijn geen pannings hé maat. Het is ook logisch dat die fotografen alleen bevroren beelden schieten. Ze willen het risico op onscherpe beelden uitsluiten want ze dienen voor de verkoop.
Ik weet niet waar U gekeken heeft... alleszins niet ver genoeg... maar om nog terug te komen op pannings... misschien kunt U mij eens uitleggen hoe U bij prachtig weer een panning kunt maken aan 1/60 ste. zonder met het diafragma rekening te houden wetende dat de iso aan bvb. 100 dient gehouden te worden teneinde korrel te vermijden....ik zie U dat al doen met een diafragma 2.8....
Denk dat iedereen hier wel beetje hetzelfde bedoelt - misschien samenvatten als volgt :
Met sluitertijd bepaal je hoeveel beweging je in het beeld wil steken - sluitertijd bepaalt hoe hard de wielen draaien en hoe lang de strepen zijn in de achtergrond
Diafragma bepaalt scherptediepte en heeft effect op het uitzicht van de strepen in de achtergrond (F16 geeft meer contrast in die strepen dan F4 - dus "hardere" strepen - naar eigen voorkeur in te stellen)
Iso is ter afronding van bovenstaande want de belichtingsdriehoek moet kloppen - we moeten rekening houden met het aanwezige licht
Als je met 2.8 opening wil werken en er is teveel licht dan zou een grijsfilter een optie zijn - heb tot nutoe niet de behoefte gehad ik neig ook altijd eerder richting F11 of F16
Tot slot effen zeggen dat ik blij ben met de opmerking van "gedrevenheid" - want de inhoud van het beeld is nog altijd belangrijker dan al het voorgaande technische
Dank voor de uitgebreide bespreking en groeten
Peter
Denk dat iedereen hier wel beetje hetzelfde bedoelt - misschien samenvatten als volgt :
Met sluitertijd bepaal je hoeveel beweging je in het beeld wil steken - sluitertijd bepaalt hoe hard de wielen draaien en hoe lang de strepen zijn in de achtergrond
Diafragma bepaalt scherptediepte en heeft effect op het uitzicht van de strepen in de achtergrond (F16 geeft meer contrast in die strepen dan F4 - dus "hardere" strepen - naar eigen voorkeur in te stellen)
Iso is ter afronding van bovenstaande want de belichtingsdriehoek moet kloppen - we moeten rekening houden met het aanwezige licht
Als je met 2.8 opening wil werken en er is teveel licht dan zou een grijsfilter een optie zijn - heb tot nutoe niet de behoefte gehad ik neig ook altijd eerder richting F11 of F16
Tot slot effen zeggen dat ik blij ben met de opmerking van "gedrevenheid" - want de inhoud van het beeld is nog altijd belangrijker dan al het voorgaande technische
Dank voor de uitgebreide bespreking en groeten
Peter
Sorry Peter maar de strepen zoals U die noemt worden enkel beïnvloed door de sluitertijd...
Allemaal, hoe of wat hier allemaal geschreven word is allemmalniet van belang.het is de bedoeling om de foto een beoordeling te geven in positieve zin waarvan de maker kan leren.bovenstaande foto is echt niet makkelijk geweest,allèn omwille van men de panning van rechts naar links gebeurd en dan nog wel op 1/60.
en wat de iso betreft probeer die altijd zo laag mogelijk te houden. Deze gebruik je toch maar om u lichtinvaal te bepalen. Ik vind het een geslaagde foto maar vind hem wat te krap uitgesneden.
Comment