Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

I'm coming

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• I'm coming

Panning bij motocross 1/60"

Meer onscherpe dan scherpe bij die lage sluitertijd maar tis voor de fun he

Last edited by blauwzwart; 23 september 2024, 11:11.
    mijn website : klik

Al geprobeerd om het ISO te verhogen, dan krijg je een snelle sluitertijd maar waarschijnlijk ook meer korrel. Hoe dan ook blijft het zoeken tot je de juiste instellingen hebt gevonden.

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
    Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
      Al geprobeerd om het ISO te verhogen, dan krijg je een snelle sluitertijd maar waarschijnlijk ook meer korrel. Hoe dan ook blijft het zoeken tot je de juiste instellingen hebt gevonden.
      ? Iso verhogen... integendeel Luc, Iso zo laag mogelijk om een zo traag mogelijke sluitertijd te krijgen... een vuistregel die ik toepaste in mijn betere tijden was de sluitersnelheid gelijkstellen aan ongeveer de snelheid van het onderwerp...
      nikon coolpix s9100

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door spikkesenior Bekijk bericht

? Iso verhogen... integendeel Luc, Iso zo laag mogelijk om een zo traag mogelijke sluitertijd te krijgen... een vuistregel die ik toepaste in mijn betere tijden was de sluitersnelheid gelijkstellen aan ongeveer de snelheid van het onderwerp...
        Als je het ISO verlaagt moet je toch een groter diafragma gebruiken en heb je minder scherptediepte, of zit nu zo verkeerd?

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
        Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Sluitertijd is het belangrijkste element bij panning.
          Ik wil een trage sluiter - om zoveel mogelijk dynamiek in het beeld achtergrond en wielen te krijgen.
          Sluiter 1/60" is dus niet per ongeluk maar een heel bewuste keuze (ik werk in M stand)
          Hoe trager je met de sluiter gaat hoe meer dynamiek - maar tegelijk vergroot wel het risico op onscherpte
          Tijdrijders bollen meestal op vlak asfalt en bewegen daardoor quasi horizontaal.
          Deze mannen crossen door mul zand - ze bewegen dus niet mooi horizontaal maar hobbelen ook op en neer - vandaar dat de succesrate wat lager ligt
          Maar ok - vind het leuk om de limiet op te zoeken.
          Heb ook closeups geschoten - met snelle sluiter - maar dan heb je een bevroren beeld en geen panning.
          Dit gezegd zijnde - ben wel tevreden van het beeld anders had ik het niet gepost
          Dit was tijdens de jeugdreeksen - vind de blik van de jongen er goed uitspringen
          Thx voor de comments​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht

Als je het ISO verlaagt moet je toch een groter diafragma gebruiken en heb je minder scherptediepte, of zit nu zo verkeerd?
            Luc bij een panning heeft de scherptediepte weinig of geen belang aangezien de achtergrond toch vervaagt... integendeel ... een voorbeeld (diafragma 11 als ik het me goed herinner0.

Last edited by spikkesenior; 23 september 2024, 19:08.
            nikon coolpix s9100

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door spikkesenior Bekijk bericht

Luc bij een panning heeft de scherptediepte weinig of geen belang aangezien de achtergrond toch vervaagt... integendeel ... een voorbeeld (diafragma 11 als ik het me goed herinner0.
              Beste Eddy

Ik vind het ongepast om - ongevraagd - een eigen foto in het topic van iemand anders neer te zetten - ik geloof ook dat ik dat al ergens in de forumregels las (===> gevonden : klik - puntje 2.8)
              Bij deze dan ook de beleefde vraag om je beeld te verwijderen - je kan altijd een eigen nieuw topic opstarten moest je dat nodig vinden

Dank

Peter
              Last edited by blauwzwart; 23 september 2024, 18:40.

Comment

Wat mij het meeste boeit aan deze foto is de gedrevenheid van de jonge motocrosser. Wat ik doe bij panning is beginnen met een bepaalde sluitertijd, bvb. 1/60. Is hij onscherp ga ik naar 1/100, en zo verder tot het goed zit. Scherptediepte en diafragma zijn niet aan de orde. Veel hangt ook af van hoe kort je bij je onderwerp staat. Sta je kortbij is je zwenking ook sneller en meer kans op onscherpte. Dat is tenminste mijn ervaring.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door blauwzwart Bekijk bericht

Beste Eddy

Ik vind het ongepast om - ongevraagd - een eigen foto in het topic van iemand anders neer te zetten - ik geloof ook dat ik dat al ergens in de forumregels las (===> gevonden : klik - puntje 2.8)
                  Bij deze dan ook de beleefde vraag om je beeld te verwijderen - je kan altijd een eigen nieuw topic opstarten moest je dat nodig vinden

Dank

Peter
                  Sorry, maar geplaatst met de beste bedoelingen... wist ten andere niet dat dat niet mocht.
                  nikon coolpix s9100

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door comic Bekijk bericht
                    Wat mij het meeste boeit aan deze foto is de gedrevenheid van de jonge motocrosser. Wat ik doe bij panning is beginnen met een bepaalde sluitertijd, bvb. 1/60. Is hij onscherp ga ik naar 1/100, en zo verder tot het goed zit. Scherptediepte en diafragma zijn niet aan de orde. Veel hangt ook af van hoe kort je bij je onderwerp staat. Sta je kortbij is je zwenking ook sneller en meer kans op onscherpte. Dat is tenminste mijn ervaring.
                    Dat begrijp ik echt niet dat diafragma of scherptediepte niet aan de orde zouden zijn... ga eens kijken naar de site van rallyandraces.com ... waar u zeker voorbeelden zult zijn van pannes...
                    nikon coolpix s9100

Comment

HTML-code:
                       ga eens kijken naar de site van rallyandraces.com
                      Heb ik gedaan. 99% van die foto's zijn bevroren beelden aan minstens 1/1000ste. Dat zijn geen pannings hé maat. Het is ook logisch dat die fotografen alleen bevroren beelden schieten. Ze willen het risico op onscherpe beelden uitsluiten want ze dienen voor de verkoop.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door comic Bekijk bericht
                        HTML-code:
                         ga eens kijken naar de site van rallyandraces.com
                        Heb ik gedaan. 99% van die foto's zijn bevroren beelden aan minstens 1/1000ste. Dat zijn geen pannings hé maat. Het is ook logisch dat die fotografen alleen bevroren beelden schieten. Ze willen het risico op onscherpe beelden uitsluiten want ze dienen voor de verkoop.
                        Ik weet niet waar U gekeken heeft... alleszins niet ver genoeg... maar om nog terug te komen op pannings... misschien kunt U mij eens uitleggen hoe U bij prachtig weer een panning kunt maken aan 1/60 ste. zonder met het diafragma rekening te houden wetende dat de iso aan bvb. 100 dient gehouden te worden teneinde korrel te vermijden....ik zie U dat al doen met een diafragma 2.8....
                        nikon coolpix s9100

Comment

Denk dat iedereen hier wel beetje hetzelfde bedoelt - misschien samenvatten als volgt :
                          Met sluitertijd bepaal je hoeveel beweging je in het beeld wil steken - sluitertijd bepaalt hoe hard de wielen draaien en hoe lang de strepen zijn in de achtergrond
                          Diafragma bepaalt scherptediepte en heeft effect op het uitzicht van de strepen in de achtergrond (F16 geeft meer contrast in die strepen dan F4 - dus "hardere" strepen - naar eigen voorkeur in te stellen)
                          Iso is ter afronding van bovenstaande want de belichtingsdriehoek moet kloppen - we moeten rekening houden met het aanwezige licht

Als je met 2.8 opening wil werken en er is teveel licht dan zou een grijsfilter een optie zijn - heb tot nutoe niet de behoefte gehad ik neig ook altijd eerder richting F11 of F16
                          Tot slot effen zeggen dat ik blij ben met de opmerking van "gedrevenheid" - want de inhoud van het beeld is nog altijd belangrijker dan al het voorgaande technische
                          Dank voor de uitgebreide bespreking en groeten
                          Peter​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door blauwzwart Bekijk bericht
                            Denk dat iedereen hier wel beetje hetzelfde bedoelt - misschien samenvatten als volgt :
                            Met sluitertijd bepaal je hoeveel beweging je in het beeld wil steken - sluitertijd bepaalt hoe hard de wielen draaien en hoe lang de strepen zijn in de achtergrond
                            Diafragma bepaalt scherptediepte en heeft effect op het uitzicht van de strepen in de achtergrond (F16 geeft meer contrast in die strepen dan F4 - dus "hardere" strepen - naar eigen voorkeur in te stellen)
                            Iso is ter afronding van bovenstaande want de belichtingsdriehoek moet kloppen - we moeten rekening houden met het aanwezige licht

Als je met 2.8 opening wil werken en er is teveel licht dan zou een grijsfilter een optie zijn - heb tot nutoe niet de behoefte gehad ik neig ook altijd eerder richting F11 of F16
                            Tot slot effen zeggen dat ik blij ben met de opmerking van "gedrevenheid" - want de inhoud van het beeld is nog altijd belangrijker dan al het voorgaande technische
                            Dank voor de uitgebreide bespreking en groeten
                            Peter​
                            Sorry Peter maar de strepen zoals U die noemt worden enkel beïnvloed door de sluitertijd...
                            nikon coolpix s9100

Comment

Allemaal, hoe of wat hier allemaal geschreven word is allemmalniet van belang.het is de bedoeling om de foto een beoordeling te geven in positieve zin waarvan de maker kan leren.bovenstaande foto is echt niet makkelijk geweest,allèn omwille van men de panning van rechts naar links gebeurd en dan nog wel op 1/60.
                              en wat de iso betreft probeer die altijd zo laag mogelijk te houden. Deze gebruik je toch maar om u lichtinvaal te bepalen. Ik vind het een geslaagde foto maar vind hem wat te krap uitgesneden.

Mvg marc.

Comment

Working...
                              X