Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Rechts belichten? Ervaringen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Rechts belichten? Ervaringen?

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
    Dank voor je reactie. Recovery-slider op 100 en er zit nog "rood" in mijn lucht, maar al veel minder. Opmerkelijk is ook dat het histogram over zijn gehele lengte hoger wordt. 3-4 raw->tiff bestand met verschillende belichting? Bedoel je met de Exposure slider? Heb je bepaalde suggesties qua stops? Ik wil al lang HDR (ik heb de Photomatix trial version op mijn iMac staan) eens een beurt geven... misschien is dit de geschikte aanleiding? Alvast dank voor uw suggesties.
    Ik bedoel inderdaad verschillende belichtingen maken met de Exposure slider. Zet de slider bijv. op -1 (dus feitelijk 1 stop onderbelichten ten opzichte van de originele foto) en maak een kopie. Dan nog één op -2, -1/2 en + 1/2 of zoiets. En met die (bijv.) 5 belichtingen maak je in Photomatix een HDR. Ik heb overigens ook niet zo heel veel ervaring met HDR maar die keren dat ik er mee bezig ben geweest hield ik 5 à 6 belichtingen aan met telkens ongeveer een 1/2 stop ertussen.

Dit is er bijv. één die ik op deze wijze heb gemaakt:

Edit; ik bedenk me net dat ik deze heb ik gemaakt d.m.v. Exposure blending in Photomatix Pro. Dit is volgens mij nog weer net even anders als HDR....

Overigens, als je met de Exposure slider gaat onderbelichten en de histogram blijft clippen, dan betekent dat helaas dat er écht geen beeldinformatie meer is op de plaatsen waar hij clipt... en dat valt niet te redden...
    www.indetailfotografie.nl

Comment

Een mooie foto, en (voor mij toch) een bewijs dat HDR kan zonder er "over" te gaan.
      Dank voor je uitleg. Ik probeer het uit, die verschillende exposures op mijn "uitgebrande lucht" foto. Ik had al in Photomatix gemerkt dat er verschillende knoppen zijn, nl. voor HDR (wat, denk ik, nog gevolgd wordt door Tone Mapping) en voor Exposure Blending. Ik zal maar eerst de Tutorial doornemen, dunkt me.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.2) - iPhone XR (iOS 18.3.1) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.3.2)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
        Zeer begrijpelijke uitleg, Rupselkopke! Dit is zo'n typisch voorbeeld (screenshot) van een uitgebrande lucht en het bijbehorende histogram en mijn ACR-standaardinstellingen (slechts één piek achteraan het histogram zorgt voor deze ellende). Denk je dat zoiets te redden valt (heb je bepaalde suggesties?), of is dit hopeloos voor de prullenmand? Heb ik fout gemeten, of waren mijn camera-instellingen fout voor deze foto?

De instellingen waren niet verkeerd ....de camera meet het licht en berekend een aangepaste sluitertijd (in av modus) of een aangepast diafragma(in tv modus) om tot 18% grijs te komen.Zo werken de meeste belichtingsmeters.De schaduwen in je voorbeeldfoto behouden alle details(geen piek aan de linkerkant van het histogram). Indien je enkel de lucht (en niets anders dan lucht) in de zoeker en in de meting had genomen
        dan was de bleke lucht waarschijnlijk grijs-grauw geworden bij 0 belichtingscompensatie. Hetzelfde krijg je met een wit sneeuwlandschap. Indien er enkel sneeuw in je compositie zit zal de sneeuw grijs op de foto komen. In de foto die je laat zien kan je wel heel wat terughalen met de "exposureschuif" en de "recoveryschuif".....maar ik vermoed toch dat deze foto niet meer volledig te redden is. Dit is zo'n een foto waar het dynamisch bereik van de camera gewoon te klein is.
        In die situaties waar er zoveel verschil tussen licht en donker zit heeft je camera een handige optie die "bracketing" of "AEB" heet. In deze modus maakt je camera 3 foto's na elkaar waarvan je de belichtingscompensatie op voorhand kunt instellen. Bv; één foto compensatie op 0, één foto compensatie op -1, en éénfoto op compensatie +1. Je kan dan de beste van deze drie foto's gebruiken....of indien het dynamisch bereik in één foto te klein was een combinatie van deze foto's maken.Een nadeel indien je een combinatie wil maken van meerdere foto's is dat je dan een statief moet gebruiken. Dat is ook meteen één van de hoofdredenen waarom veel landschapsfotografen vanop een statief werken. We wijken nu wel stilletjes af van de oorspronkelijke vraag van de topicstarter.
        Last edited by RUPSELKOPKE; 30 april 2009, 12:36.
        Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
        http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Dank voor deze uitleg, Rupselkopke.
          Sorry aan de TS (Pandemonium) voor het "highjacken" van jouw draadje. Ik hoop dat je zelf ook wat geleerd hebt uit mijn vragen en de antwoorden van enkele "experts".
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.2) - iPhone XR (iOS 18.3.1) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.3.2)

Comment

De sluitertijd bv verlengen van 1/60 naar 1/30 gaat dus volgens u de ruis doen verdubbelen
            Verdubbelen durf ik niet te stellen, maar het is wel waar dat korte sluitertijden vb. 1/125 en hoger veel minder ruis creëren dan bv 1/30ste. Ik heb ook al ondervonden dat een hogere Iso idd de ruis kan doen dalen. Wanneer wat werkt is experimenteren.

Het probleem van histogrammen die gebaseerd zijn op de embedded jpg, is een van de reden dat ik bij strobist opnames (en steeds meer ook bij gewone opnames) gebruik maak van een losse opvalled lichtmeter.

Niet alleen krijg je een juistere belichting, door de tijd die ik er aan besteed krijg ik ook meer inzicht in licht.
            I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

Comment

Working...
            X