Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Rechts belichten? Ervaringen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Rechts belichten? Ervaringen?

Histogram zo ver mogelijk naar rechts houden en vervolgens de highlight optie in je camera aanzetten, zodat je kunt previewen waar clipping optreedt.
    Nikon D300 = Nikon 50mm f/1.4G = Nikon 14-24mm f/2.8G = Nikon 24-70mm f/2.8G = Nikon 70-200mm f/2.8G = SB-900 = SB-600 = Grip MB-D10 = GPS GP-1 = Velbon Sherpa 450R = Lowepro Nature Trekker AW II = Elinchrom D-Lite 4 Set = 24" iMac = Wacom Intuos3

Comment

Jij bedoelt het "knipperen" van de verbrande plekken op de foto op het LCD-scherm, vooral in de lucht? Die heb ik inderdaad in overvloed!
      Maar zoals gezegd: het "lijkt" alsof "highlight priority" werkt, al stelt dat de ISO ondergrens in op 200.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.2) - iPhone XR (iOS 18.3.1) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.3.2)

Comment

Dat knipperen geeft inderdaad de pixels aan welke puur wit zijn (R:255, G:255 en B:255) en daarmee geen detail/doortekening meer bevatten.
        Nikon D300 = Nikon 50mm f/1.4G = Nikon 14-24mm f/2.8G = Nikon 24-70mm f/2.8G = Nikon 70-200mm f/2.8G = SB-900 = SB-600 = Grip MB-D10 = GPS GP-1 = Velbon Sherpa 450R = Lowepro Nature Trekker AW II = Elinchrom D-Lite 4 Set = 24" iMac = Wacom Intuos3

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jeffreyjongmans Bekijk bericht
          Dat knipperen geeft inderdaad de pixels aan welke puur wit zijn (R:255, G:255 en B:255) en daarmee geen detail/doortekening meer bevatten.
          ... En dat knipperen wil nog niet zeggen dat uw "RAW-foto" clipt want dit wordt afgeleid van de JPG thumbnail in de RAW file. Dit wil zeggen dat JPG instellingen zoals contrast, saturatie en witbalans uw histogram gaan beïnvloeden maar dit is niet het RAW bestand! De clipping indicatie en het histogram zijn deze dus van de getransfor -meerde JPG. Dit is wel een zeer belangrijk gegeven om te weten als je zover mogelijk tot de limiet wil gaan want het RAW bestand zal waarschijnlijk nog niet clippen terwijl de clipindicatie zegt dat het wel zo is. Dit moet je zelf voor uw toestel testen door de eventuele aangeduide clipping in uw RAW-software te vergelijken met datgene dat er op uw cameraschermpje komt. Zoals je kan vermoeden kan je dit wat manipuleren door
          het contrast te "verlagen" bij de JPG instellingen van je camera zodanig dat de clipin-dicatie minder snel gaat reclameren Een andere witbalans gaat het histogram ook serieus beïnvloeden. Mijn conclusie voor mijzelf: door deze testjes stel ik vast dat ik eigenlijk voordien mijn foto's gemiddeld +1stop meer had kunnen belichten en dit is veel. En je zou er van verschieten hoeveel belangrijke info je hiermee zo maar laat weg vallen.

https://wim-meeus-fotografie.blogspot.com/

http://wim-meeus.blogspot.com/
          https://1x.com/wimmeeus/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wim Meeus Bekijk bericht
            ... En dat knipperen wil nog niet zeggen dat uw "RAW-foto" clipt want dit wordt afgeleid van de JPG thumbnail in de RAW file. Dit wil zeggen dat JPG instellingen zoals contrast, saturatie en witbalans uw histogram gaan beïnvloeden maar dit is niet het RAW bestand! De clipping indicatie en het histogram zijn deze dus van de getransfor -meerde JPG.
            Klopt, een RAW file zal er 'raar' uit zien zonder de bayer interpolatie...

Comment

Da's inderdaad een zeer belangrijke opmerking (clipping op JPG vs op RAW), waar ik niet eens aan gedacht had.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.2) - iPhone XR (iOS 18.3.1) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.3.2)

Comment

moet ik hieruit dan concluderen dat het histogram zijn gegevens niet uit het raw bestand haald maar uit de jpg ??
                het fotootje dat weergegeven word op je schermpje neem ik aan is toch jpg en niet de raw die weergegeven word??
                http://www.jvs-photography.be/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jvs Bekijk bericht
                  moet ik hieruit dan concluderen dat het histogram zijn gegevens niet uit het raw bestand haald maar uit de jpg ??
                  het fotootje dat weergegeven word op je schermpje neem ik aan is toch jpg en niet de raw die weergegeven word??
                  In ieder geval het geinterpoleerde RAW bestand, maar dat hoeft niet perse JPEG te zijn; sommige camera's ondersteunen ook TIF.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jvs Bekijk bericht
                    Het histogram is inderdaad deze van de foto zoals je hem zou opslaan als JPG met alle instellingen zoals contrast, saturatie en witbalans inbegrepen. Het histogram van de RAW krijg je niet te zien op je scherm. Sommige mensen creëren een eigen uni white balance die de kleurtjes weergeeft zoals de sensor ze ziet en je kan al raden: dat is zeer lelijk maar het histogram is dan wel ongeveer deze van de RAW zonder dat er teveel aan verschoven en getrokken is. Het beeld dat je dan op je displaytje ziet is nogal lelijk groen als ik me niet vergis ... maar het histogram van de RAW is nu wel juist! Zo ver ga ik niet, maar het is wel belangrijk om weten.

https://wim-meeus-fotografie.blogspot.com/

http://wim-meeus.blogspot.com/
                    https://1x.com/wimmeeus/

Comment

bedankt , weer wat wijzer geworden
                      http://www.jvs-photography.be/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                        Jij bedoelt het "knipperen" van de verbrande plekken op de foto op het LCD-scherm, vooral in de lucht? Die heb ik inderdaad in overvloed!
                        Maar zoals gezegd: het "lijkt" alsof "highlight priority" werkt, al stelt dat de ISO ondergrens in op 200.
                        Zoals reeds gezegd door anderen is de histogram en het knipperen van de highlights in je schermpje afgeleid van een jpeg. Indien er een klein beetje knipperen in het lcd zichtbaar is of de highlights zitten slechts een heel klein beetje tegen de rechterkant van het histogram aan is er nog geen reden tot paniek. Meestal kan je via acr(adobe camera raw) een dikke stop overbelichting terughalen in het raw bestand zonder al teveel verlies van informatie.Blijkbaar kan je meer terughalen via acr dan gelijk welke andere raw software. Indien je echter een halve foto vol met geknipper in je lcd ziet of een grote piek aan de rechterkant van het histogram......dan zou ik toch wat compenseren. Teveel is teveel....zelfs voor raw. Iets verlagen van het contrast in het raw bestand kan zelfs wat extra detail terughalen. Indien nodig kan je na omzetting naar tiff of andere plaatselijk het contrast terug opkrikken.De stukken in de foto die op het randje van overbelichting zitten laat je uit de selectie.
                        Last edited by RUPSELKOPKE; 29 april 2009, 23:32.
                        Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                        http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wim Meeus Bekijk bericht
                          Het histogram is inderdaad deze van de foto zoals je hem zou opslaan als JPG met alle instellingen zoals contrast, saturatie en witbalans inbegrepen. Het histogram van de RAW krijg je niet te zien op je scherm. Sommige mensen creëren een eigen uni white balance die de kleurtjes weergeeft zoals de sensor ze ziet en je kan al raden: dat is zeer lelijk maar het histogram is dan wel ongeveer deze van de RAW zonder dat er teveel aan verschoven en getrokken is. Het beeld dat je dan op je displaytje ziet is nogal lelijk groen als ik me niet vergis ... maar het histogram van de RAW is nu wel juist! Zo ver ga ik niet, maar het is wel belangrijk om weten.
                          geizn het concept van RAW data voor een Bayer type sensor lijkt mij het histogram van een ruw raw bestand niet erg relevant .. het geeft enkel de hoogte van de (digitale) grijswaarde aan voor elke meetcel op de sensor. De relatie tot het uiteindelijke "jpg" histogram is onbestaande om de eenvoudige reden dat dit uiteindelijke histogram gegenereerd wordt na de toepassing van het demosaic algoritme ...
                          FWIW

Comment

Zeer begrijpelijke uitleg, Rupselkopke! Dit is zo'n typisch voorbeeld (screenshot) van een uitgebrande lucht en het bijbehorende histogram en mijn ACR-standaardinstellingen (slechts één piek achteraan het histogram zorgt voor deze ellende). Denk je dat zoiets te redden valt (heb je bepaalde suggesties?), of is dit hopeloos voor de prullenmand? Heb ik fout gemeten, of waren mijn camera-instellingen fout voor deze foto?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                              Zeer begrijpelijke uitleg, Rupselkopke! Dit is zo'n typisch voorbeeld (screenshot) van een uitgebrande lucht en het bijbehorende histogram en mijn ACR-standaardinstellingen (slechts één piek achteraan het histogram zorgt voor deze ellende). Denk je dat zoiets te redden valt (heb je bepaalde suggesties?), of is dit hopeloos voor de prullenmand? Heb ik fout gemeten, of waren mijn camera-instellingen fout voor deze foto?
                              Ik denk niet dat je fout hebt gemeten o.i.d. want als je op de lucht zou hebben gemeten zou de voorgrond zwaar onderbelicht zijn geweest. Zo te zien was er gewoon sprake van een erg grijze lucht en dan wordt het toch al vrij lastig om clipping te voorkomen. Het Dynamisch bereik is dan gewoon te groot.

Op zich valt de clipping me nog wel mee. Met de Recovery slider zou je dit volgens mij toch al behoorlijk moeten kunnen terughalen. Wat je ook nog zou kunnen doen is met deze RAW file 3 of 4 tiffs maken met verschillende belichting, en er dan een HDR van maken.
                              www.indetailfotografie.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                                Op zich valt de clipping me nog wel mee. Met de Recovery slider zou je dit volgens mij toch al behoorlijk moeten kunnen terughalen. Wat je ook nog zou kunnen doen is met deze RAW file 3 of 4 tiffs maken met verschillende belichting, en er dan een HDR van maken.
                                Dank voor je reactie. Recovery-slider op 100 en er zit nog "rood" in mijn lucht, maar al veel minder. Opmerkelijk is ook dat het histogram over zijn gehele lengte hoger wordt. 3-4 raw->tiff bestand met verschillende belichting? Bedoel je met de Exposure slider? Heb je bepaalde suggesties qua stops? Ik wil al lang HDR (ik heb de Photomatix trial version op mijn iMac staan) eens een beurt geven... misschien is dit de geschikte aanleiding? Alvast dank voor uw suggesties.

Comment

Working...
                                X