Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Studio opstelling

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Studio opstelling

Aangezien dit forum volgens mij flink wat kennis in huis heeft heb ik een vraag.

Ik fotografeer veel, heb sinds kort mijn eigen studio met ook extra lampen.
    Een set van 200 watt die ik gebruik om de achtergrond (wit) op te lichten.
    En een set van 300 watt.

Ik heb voldoende licht nu.
    Alleen blijf ik een probleem houden (ik vind studiolicht zowieso erg moeilijk en blijf er maar mee klooien).

Mijn achtergrond is mooi verlicht, onder en boven.
    Maar middenin zit altijd een iets donkere streep. Alsof het licht niet genoeg bereik heeft ofzo, wat het volgens mij met deze setjes echt wel moet hebben.

Iemand tips voor de opstelling?

Heb nu de set van 200 watt op de achtergrond gericht.
    De set van 300 watt links en rechts schuin naast me op het model gericht.

Ik hoor graag van jullie!
    Olympus E-3 en Olympus E-510 met 14-54mm en 50-200mm. Vosonic 8360. Metz 48 en Metz 58
    Sigma 18mm - 125mm

Re: Studio opstelling

ik veronderstel dat je een reflector gebruikt om de lampen die je op de achtergrond richt, kwestie van de lichtbundel wat te kunnen richten. zijn dit dan brede of smalle reflectoren? beide lichtbundels mogen elkaar voor 'n groot deel overlappen

hoe ver is de achtergrond van je model?

als je er niet uit komt .. draai het dan eens om: 2x 300 ws op achtergrond en 2x 200 ws op model

gokje: ik denk dat je in de problemen komt door plaatsgebrek

Comment

Nee heb 4 flitslampen met softboxen (ik vind plu's helemaal niks, maar das mijn ervaring ).

Omdraaien kan ik inderdaad eens proberen...
      Heb een ruimte van 5x4m, op zich best te doen.
      Olympus E-3 en Olympus E-510 met 14-54mm en 50-200mm. Vosonic 8360. Metz 48 en Metz 58
      Sigma 18mm - 125mm

Comment

op de achtergrond toch geen softbox zetten? gewoon ne reflector zonder plu, of een kleppenset als je wilt afbakenen werkt ook al goed

Comment

Achtergrond uitlichten is idd geen sinecure. Ik heb er lang mee gesukkeld. Tegenwoordig gebruik ik plu’s voor de achtergrond en heb ik geen problemen meer.
          Reflectoren hebben een heel abrupte drop off. Dat geeft problemen als je iemand ten voete uit fotografeert. Het gradiënt tussen vloer en achtergrond is dan veel te brut. Met plu’s heb je een mooie zachte overgang.
          I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

Comment

Thanks, ik blijf er dus ook mee sukkelen.

Een reflector verspreidt het licht beter dan?
            Maar zoals kpas zegt, als je dan full body moet fotograferen?
            En plu's, ik weet niet, ben er ook niet kapot van haha.
            Vind het licht harder.

Wat voor reflector raden jullie aan?
            Of een plu?
            Sigma 18mm - 125mm

Comment

ik stelde onlangs deze vraag aan fotosg.nl, daar zeiden ze dat grote softboxen beter werken om een achtergrond te belichten, en dat die hun voorkeur genieten tov reflectoren.

kwestie van veel te proberen zeker?

Comment

Daar bestel ik eigenlijk altijd alles en heb nu grote softboxplu's. Dus dat zou op zich niets moeten uitmaken.. Ik ga gewoon weer wat freubelen
                Sigma 18mm - 125mm

Comment

Volgens mij ga je ook problemen krijgen door plaatsgebrek. Als je de achtergrond mooi egaal uitgelicht hebt is de volgende stap je onderwerp belichten. Als je te dicht op de achtergrond moet werken, dan zal je naar mijn bescheiden mening last krijgen van licht dat van je achtergrond terugkaatst op je onderwerp (overstraling). Als je bijvoorbeeld iemand fotografeert met witte kleding op een witte achtergrond, zal het moeilijk worden om detail te behouden in de contouren van je onderwerp. Omgekeerd zal het licht op je onderwerp ook snel op je achtergrond vallen, wat dan weer lastig is bij een zwarte of grijze achtergrond. Daarenboven zal je zelf te dicht bij je onderwerp moeten staan dus je zal met kortere brandpuntsafstand moeten werken, met als gevolg dat de kans bestaat dat je ophangsysteem en dergelijke in beeld komen. Als je met langere brandpunten kan werken, zie je in beeld minder van je achtergrond en krijg je ook minder snel vervormingen.

Begrijp me niet verkeerd: in een ruimte van 5x4 kan je al heel wat doen, maar een witte achtergrond voor bijvoorbeeld portretten zal vrees ik voor veel frustratie zorgen. Los daarvan zou ik ook zoals hier al gesuggereerd de set van 300W gebruiken voor de achtergrond, die zal namelijk meer output moeten geven dan de set voor je onderwerp...
                  www.135mm.be
                  @135mm_leuven
                  info@135mm.be

Comment

Dank voor je reactie! Het is inderdaad niet super groot, maar kan er op zich wel mee uit de voeten.
                    Ik ga in ieder geval de setjes van de week eens omdraaien.
                    Bedankt!
                    Sigma 18mm - 125mm

Comment

Ik werk ook in een kleine studio en voor een witte achtergrond belicht ik die diagonaal met een relatief laag vermogen zo rond de 150 WS de rechtse reflector van 18 cm op een hoogte van 2,60 m en dus bijna tegen het plafond 45 ° omlaag gericht, aan de andere zijde een flits met hetzelfde vermogen met een reflector van 21 cm met kleppenset geplaatst op een heel laag statiefje op ongeveer 10 cm hoogte van op de vloer gemeten, deze is dus opwaards gericht eveneens op 45 ° zodat de beide naar elkaar toe gericht zijn. Ik regel dan mijn licht af zodat ik een diafragma krijg van F 16 op 100 ISO.

Voor de belichting van het model maak ik gebruik van twee softboxen het hoofdlicht staat langs de linkse kant en is een octa van 170 cm op een hoogte van 60 cm van op de grond gemeten, de tweede softbox langs rechts is weerom hoog geplaatst en is een 90 X 90 cm die met de bovenzijde het plafond raakt en dat is 2.80 m hoog.
                      Bij het regelen van deze twee meet ik een waarde van F11 voor het hoofdlicht en een waarde van F8 voor de opheldering.

De opnames worden dan gemaakt op F11 met het model op ongeveer 1.50 van de achtergrond. Deze opstelling is geschikt voor 3/4 en portret, voor ten voeten uit gaat het iets minder maar is nog werkbaar, alleen moet ik dan een toegeving doen aan de optiek en kan ik niet meer met mijn 85 mm werken.

Ik plaats hier een voorbeeld van een opname.

MVG, Jeff
                      Last edited by Digipics357; 4 april 2009, 09:45.
                      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

interessante info! bedankt, ik ga dat ook eens zo proberen.

Comment

Inderdaad, super info! Bedankt!
                          Sigma 18mm - 125mm

Comment

Waarschijnlijk ben je er intussen al uit, maar misschien heb je alsnog toch nog wat dit artikel op mijn blog... Geen evangelie, gewoon een mogelijke manier van werken, met voor- en nadelen...
                            www.135mm.be
                            @135mm_leuven
                            info@135mm.be

Comment

Nou ik ben er nog steeds mee bezig... ga je blog eens lezen thanks!

Ik heb links teveel licht en rechts te weinig, moet gewoon veel te veel nabewerken en dat kost veel tijd.
                              Ik hoop ooit het ei te vinden haha.
                              Sigma 18mm - 125mm

Comment

Working...
                              X