Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

EOS 50D en sport (jeugdvoetbal) ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• EOS 50D en sport (jeugdvoetbal) ?

Hoi,

Ik heb sinds half februari de Canon EOS 50D.
    Mijn zoon speelt voetbal, de perfecte combinatie ... dacht ik.

Want, want blijkt nu, ik krijg mijn foto's van het voetbal niet scherp.
    Ik trek ze met de 70-300 IS USM 4.0-5.6.

Het lijkt wel of er is niets echt scherp in de foto's.
    Dus ik stak het op bewegingsonscherpte. Dan maar de ISO omhoog om snellere sluitertijden te krijgen, daar is de 50D toch goed in?
    Mis dus, de foto's waren evenmin om aan te zien, dit maal door de ruis?
    Of waren ze ook gewoon onscherp, veel verschil, buiten de toegevoegde ruis zag ik er niet in.

Nu loopt het voetbal seizoen op zijn einde, ik zou toch graag nog een paar goede foto's maken van de ploeg in actie, maar ik weet eerlijk gezegd niet goed meer wat te proberen.

Deze avond spelen ze weer, dan zijn de lichtomstandigheden ook nog eens slecht, ik zal daar maar helemaal niets van verwachtten zeker?

Oh ja, in het begin de sportstand gebruikt, nu gebruik ik vooral de P-stand voor het voetbal.

Wie weet wat ik verkeerd doe?

Mvg,
    Peeke
    ~ Never be afraid to try something new. Remember that a lone amateur built the Ark. A large group of professionals built the Titanic ~

Re: EOS 50D en sport (jeugdvoetbal) ?

plaats eens een foto met exif... dan kunnen we pas zien wat er echt fout zit...
    With Canon, I can (or at least try)
    Photastic.be ~ Passion for the picture
    Nieuwe site

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
      plaats eens een foto met exif... dan kunnen we pas zien wat er echt fout zit...
      Dat moet ik vanavond thuis doen, komt er aan!

Proficiat trouwens met de zwangerschap
      ~ Never be afraid to try something new. Remember that a lone amateur built the Ark. A large group of professionals built the Titanic ~

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Peeke Bekijk bericht
        Proficiat trouwens met de zwangerschap
        thanks
        Nieuwe site

Comment

Hey,

Kunnen jullie even kijken, deze zijn er twee van op de voetbal, beiden getrokken met de 70-300 IS USM f4.0-5.6.

Ik vind persoonlijk dat de kwaliteit te wensen over laat, maar wat doe ik nu juist verkeerd?
          Met ze te resizen naar 900 max is de onscherpte natuurlijk niet meer zo goed te zien,
          ik hoop dat jullie hiermee nog een beetje kunnen oordelen?

F5 ~ 1/1600" ~ ISO 400 ~ setting: Sport

F7.1 ~ 1/500" ~ ISO 800 ~ setting: AE

Thanx,
          Peeke

Comment

Stomme vraag misschien, maar hoe staat je autofocuspunt ingesteld? Allemaal of enkel het centerpunt?
            Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

Comment

Heb ook die lens en was ook niet echt tevreden over de scherpte
              Vandaag binnen gedaan om eens na te zien, hopelijk is ie dan beter.
              Zal wel een tijdje duren voor ik hem terug heb.
              Groetjes Hendrika

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Omag Bekijk bericht
                Stomme vraag misschien, maar hoe staat je autofocuspunt ingesteld? Allemaal of enkel het centerpunt?
                Enkel centerpunt bij de tweede, de eerste is nog van in het begin, toen waren het nog alle punten.

Comment

wat vind je nu niet goed aan deze foto's? de kleuren zijn misschien beetje flets maar het zal wel bewolkt zijn en dat kan je op PC bijwerken.

ik vind ze toch wel behoorlijk scherp... Je moet niet verwachten dat alle spelertjes er nagelscherp op gaan staan he...
                  Nieuwe site

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
                    wat vind je nu niet goed aan deze foto's? de kleuren zijn misschien beetje flets maar het zal wel bewolkt zijn en dat kan je op PC bijwerken.

ik vind ze toch wel behoorlijk scherp... Je moet niet verwachten dat alle spelertjes er nagelscherp op gaan staan he...

Wel, het probleem is dat ze hier niet op volledige grootte staan.
                    Ik heb in BDSizer wel de sharpening af gezet, maar verkleind lijkt een foto altijd scherper hé.

Ik zal van die eerste een keer de originele foto op mijn webspace zetten en hie rde link posten. Dan zie je dat de blonde speler, die scherp zou moeten zijn, dat helemaal niet is. Teleurstellend onscherp zelfs

Greetz,
                    Peeke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hendrika Bekijk bericht
                      Heb ook die lens en was ook niet echt tevreden over de scherpte
                      Vandaag binnen gedaan om eens na te zien, hopelijk is ie dan beter.
                      Zal wel een tijdje duren voor ik hem terug heb.
                      Laat een keer weten hoe dat gelopen is ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Peeke Bekijk bericht
                        Laat een keer weten hoe dat gelopen is ?
                        Ga ik zeker doen.
                        Groetjes Hendrika

Comment

om eerlijk te zijn, na je eerste berichtje gelezen te hebben valt het nog redelijk mee als ik die foto's bekijk, ik had veel erger verwacht.
                          vandaag ook weer op voetbalkamp veel ouders gezien die hun toestel niet juist gebruiken; als de flitser opklapt zitten ze hoogstwaarschijnlijk in automatische mode

ik denk dat die mensen hun foto's een pak slechter zullen zijn dan de jouwe

toch ben je niet op de goeie manier bezig, vergeet de sport modus en de p modus is meer voor snap shots

enkele richtlijnen voor sport:

- neem je foto's in RAW
                          - schakel over naar Av
                          - kiest de grootst mogelijke opening (kleinste f-getal)
                          - gebruik enkel centraal focuspunt
                          - zet op AI Servo
                          - continous drive-mode
                          - als de sluitertijden (min. 1/500s of 1/640s) niet kort genoeg zijn => iso wat verhogen
                          - investeer zoveel mogelijk in een lichtsterke lens, bijvb 70-200 F4 of nog beter de F2.8-versie
                          - sport s'avonds zal altijd zeer moeilijk zijn wegens de afwezigheid van voldoende licht

nogmaals ik vind je foto's niet echt slecht maar 't kan natuurlijk beter; misschien wel met jouw lens (70-300) indien je bovenstaande richtlijnen in acht neemt ...

na een investering in een 70-200 F4 kom ik bijvoorbeeld tot volgende resultaat:

Mijn website: http://www.michelpyck.be

Comment

Op iso 800 en 1600 zal je nooit echt scherpe foto's krijgen (toch niet als je ze op full-size bekijkt). De 50D zal dan zoveel ruisonderdrukking toepassen dat er een groot deel van de details verdwijnt. (Dat heb ik gisteren nog gezien bij het beoordelen van foto's in de fotoclub).
                            Ook bij mijn 1D MKIII vermindert de scherpte bij hoge iso, maar die heeft dan met minder pixels op een grotere sensor wel meer detail dan de 50D op iso 800-1600.

(Ik heb gisteren ook een vergelijking kunnen maken tussen de 1D MKIII en de Nikon D700 in dezelfde omstandigheden, en dat verschil is eigenlijk héél erg klein, nog net een heel klein beetje in het voordeel van de D700 met full-frame sensor.)

Met een lichtsterker objectief kan de iso lager, maar als je een f2,8 zoomlens volledig open gebruikt dan zal die op een 50D ook wat softer zijn, en dan heb je ook geen heel scherpe foto's. Een f2,8 zoomlens gebruik ik zelf alleen volledig open als het echt nodig is, of als ik een zo klein mogelijke scherptediepte wil.
                            Op de 1D MKIII is de 70-200 f2,8 L IS op f2,8 wel heel wat scherper dan op de 40D (maar er is wel minder scherptediepte).

De AF van de 70-300 zal wel redelijk snel zijn, maar een 70-200 van Canon heeft altijd een veel snellere AF, en dat is ook belangrijk bij dit soort actiefotografie.

Je kan in de "sport" stand werken, dan zal de camera automatisch de iso verhogen als de sluitertijd te lang wordt, en de Servo-AF wordt dan ook gebruikt.

Maar je kan bij minder licht ook in de AV-stand werken, met het diafragma volledig open. Dan stel je de iso zo in dat de sluitertijd kort genoeg is, en je gebruikt ook de Servo-AF om de actie scherp in beeld te houden. Daarvoor mag je de ontspanknop nooit direkt volledig indrukken, want dan wordt er een onscherpe foto gemaakt. Je moet de camera dus heel even de tijd geven om scherp te stellen terwijl je de onstpanknop half ingedrukt houdt.

Bij de avondwedstrijden is de 70-300 eigenlijk niet lichtsterk genoeg, en dan wordt het heel moeilijk om scherpe actiefoto's te maken.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                              Op iso 800 en 1600 zal je nooit echt scherpe foto's krijgen (toch niet als je ze op full-size bekijkt). De 50D zal dan zoveel ruisonderdrukking toepassen dat er een groot deel van de details verdwijnt. (Dat heb ik gisteren nog gezien bij het beoordelen van foto's in de fotoclub).
                              Ook bij mijn 1D MKIII vermindert de scherpte bij hoge iso, maar die heeft dan met minder pixels op een grotere sensor wel meer detail dan de 50D op iso 800-1600.

(Ik heb gisteren ook een vergelijking kunnen maken tussen de 1D MKIII en de Nikon D700 in dezelfde omstandigheden, en dat verschil is eigenlijk héél erg klein, nog net een heel klein beetje in het voordeel van de D700 met full-frame sensor.)

Met een lichtsterker objectief kan de iso lager, maar als je een f2,8 zoomlens volledig open gebruikt dan zal die op een 50D ook wat softer zijn, en dan heb je ook geen heel scherpe foto's. Een f2,8 zoomlens gebruik ik zelf alleen volledig open als het echt nodig is, of als ik een zo klein mogelijke scherptediepte wil.
                              Op de 1D MKIII is de 70-200 f2,8 L IS op f2,8 wel heel wat scherper dan op de 40D (maar er is wel minder scherptediepte).

De AF van de 70-300 zal wel redelijk snel zijn, maar een 70-200 van Canon heeft altijd een veel snellere AF, en dat is ook belangrijk bij dit soort actiefotografie.

Je kan in de "sport" stand werken, dan zal de camera automatisch de iso verhogen als de sluitertijd te lang wordt, en de Servo-AF wordt dan ook gebruikt.

Maar je kan bij minder licht ook in de AV-stand werken, met het diafragma volledig open. Dan stel je de iso zo in dat de sluitertijd kort genoeg is, en je gebruikt ook de Servo-AF om de actie scherp in beeld te houden. Daarvoor mag je de ontspanknop nooit direkt volledig indrukken, want dan wordt er een onscherpe foto gemaakt. Je moet de camera dus heel even de tijd geven om scherp te stellen terwijl je de onstpanknop half ingedrukt houdt.

Bij de avondwedstrijden is de 70-300 eigenlijk niet lichtsterk genoeg, en dan wordt het heel moeilijk om scherpe actiefoto's te maken.
                              ik sluit mij hier volledig bij aan ....
                              Mijn website: http://www.michelpyck.be

Comment

Working...
                              X