Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Ze zijn nog 2x aan de deur geweest, maar heb me niet laten doen. Zelfs een tweede persoon bijgehaald om me te verdedigen (was gisteren). En volgens mij komt hij niet terug.
Met alle respect, maar ik verdenk de die persoon ervan dat hij bewust een betalingsbewijs achtergehouden heeft en het geld in zn zak gestoken heeft. Je kon het precies aan zn gezicht zien, en hij beseft dat ik geen frans spreek en me dus moeilijk kan verdedigen. Nuja, als hij nog es komt noteer ik zn naam en bel ik naar UPS met een klacht.
Zij de dvd's het waard? Ik zeg van wel. Het zal wel aan mij liggen maar ondanks het kopen van enkele boeken en veel lezen op het web, slaagde ik er maar niet in om mijn interesse in flitsen om te zetten in de praktijk.
Na het bekijken van de dvd's is dit wel enigszins anders.
De eerste dvd "Lighting gear for beginners" is ideaal voor noobs; David Hobby (what's in a name!) legt alles prima uit. Over de volgende vier dvd's (Session) heb ik wat gemengde gevoelens. Hier krijg je een dagsessie te zien waar David echt vanaf nul een shoot opbouwt en steeds verder gaat. Maar eigenlijk is het al interessant om te zien hoe die man een les opbouwt en dit vooral overbrengt. De laatste drie DVD's (bonus material) zijn de crème-de-la-crème. Hier krijg je David aan het werk te zien; van een zeer eenvoudige shoot to wat complexere met heel goede uitleg van het materiaal. Vooral de high-res foto's die getoond worden na het "uitproberen" van een opstelling geven je onmiddellijk feedback. De zwembadscène is bijwijlen hilarisch.
Als je na het zien van die bonus dvd's nog geen zin gekregen hebt in het Strobist gebeuren dan denk ik dat er wel iets schort. Wat mij betreft zijn deze dvd's een van de betere aankopen die ik al gedaan heb!
Hij gebruikt volgens mij de witbalans stand voor gloeilampen. Dit om de CTO te compenseren. Misschien kan hij de witbalans ook wat verschuiven naar flash of zonlicht, maar tligt in ieder geval er tussen.
Zonlicht zal het niet zijn want tijdens zonsondergang wordt het zonlicht meer oranje en zal het dichter bij de CTO kleur komen te liggen.
Tijdens een eigen experimentje met een gelijkaardige setup heb ik em ook op gloeilamp gezet.
Hij gebruikt veel de voorinstellingen op het toestel.
Automatisch of welke ???
Zoals gezegd op tungsten zetten lijkt mij geen ideaal idee.
Dan ga je het model juist belichten (en hij wil het warmer belichten) en de achtergrond gaat te koud overkomen.
Het lijkt mij eerder ideaal de witbalans te nemen zonder flashes en dan te shooten... Ik kan mis zijn uiteraard.
Het lijkt mij eerder ideaal de witbalans te nemen zonder flashes en dan te shooten... Ik kan mis zijn uiteraard.
Absoluut geen goed idee denkik. Het model wordt belicht door de flits met CTO (is het een full CTO? ik weet het nu ff niet meer) en niet door de omgeving. Dus WB meten zonder de flitsen aan is de WB meten van het verkeerde licht.
Automatisch is voor een Strobister geen optie denkik.
Als het een Full CTO filter is zou ik vertrekken van gloeilamp en dan de WB iets naar een koudere temperatuur shiften.
Als hij een 1/4 CTO of 1/2 CTO gebruikt zou de WB op zonlicht zetten een goed vertrekpunt zijn om een iets warmere kleur te bekomen.
Als ik jou was zou ik het eens uitproberen. Maak je foto's in RAW, dan heb je nog wat vrijheid achteraf. Maak es wat foto's met verschillende WB settings voor je begint, en ga dan verder met de setting die het dichtst bij het gewenste resultaat ligt. Als je dan nog niet 100% tevreden bent kan je in nabewerking altijd nog wat gaan bijwerken.
Absoluut geen goed idee denkik. Het model wordt belicht door de flits met CTO (is het een full CTO? ik weet het nu ff niet meer) en niet door de omgeving. Dus WB meten zonder de flitsen aan is de WB meten van het verkeerde licht.
Automatisch is voor een Strobister geen optie denkik.
Als het een Full CTO filter is zou ik vertrekken van gloeilamp en dan de WB iets naar een koudere temperatuur shiften.
Als hij een 1/4 CTO of 1/2 CTO gebruikt zou de WB op zonlicht zetten een goed vertrekpunt zijn om een iets warmere kleur te bekomen.
Als ik jou was zou ik het eens uitproberen. Maak je foto's in RAW, dan heb je nog wat vrijheid achteraf. Maak es wat foto's met verschillende WB settings voor je begint, en ga dan verder met de setting die het dichtst bij het gewenste resultaat ligt. Als je dan nog niet 100% tevreden bent kan je in nabewerking altijd nog wat gaan bijwerken.
Werk altijd in RAW.
direct sunlight lijkt me inderdaad een goed idee.
Het is ook de bedoeling een verkeerd licht te meten, want anders wordt je model niet warmer verlicht dan ze is en zal je background niet correct zijn...
Zoals gezegd op tungsten zetten lijkt mij geen ideaal idee.
Dan ga je het model juist belichten (en hij wil het warmer belichten) en de achtergrond gaat te koud overkomen
Nog warmer: twee gels 1cto + 1/2 cto bijvoorbeeld.
Achtergrond te koud, dat kan de bedoeling zijn....als je de foto van de vrouw op de boot bekijkt op zijn dvd's. (D8 in namiddag sessie)
Nog warmer: twee gels 1cto + 1/2 cto bijvoorbeeld.
Achtergrond te koud, dat kan de bedoeling zijn....als je de foto van de vrouw op de boot bekijkt op zijn dvd's. (D8 in namiddag sessie)
Disc 8 ???
Heeft toch geen vrouw op een boot...
Of vergis ik me.
Comment