Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

via een spiegel fotograferen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• via een spiegel fotograferen

Binnenkort mag ik een hoogzwangere dame fotograferen en heb het idee opgevat omdat via een grote spiegel te doen waarin zij haar dikke buik bewonderd. Nu rijst mij echter de vraag, waar ik nu op moet focussen ? Op haar of op haar spiegelbeeld in de spiegel. Ik wil als het ware haar spiegelbeeld scherp hebben maar de persoon in kwestie mag minder. Ik heb geoefend met mijn hond voor de spiegel, maar ik krijg het niet voor elkaar. Verder is het ook moeilijk om een positie te vinden waarbij ik zelf niet op de foto te kom. Weet iemand hoe ik dat kan oplossen?. Het is een grote spiegel aan de wand.

gr marijke

Re: via een spiegel fotograferen

Vroeger deed ik dit vaak met een trouwpartij, je had toen van de kapspiegels in drie delen. Bij een beetje goed instellen zag je dan de bruid drie keer.
    Bij die spiegels kon je dan zelf ook een zodanige positie innemen dat je er zelf niet op stond. Bij grote spiegels is dat wat moeilijker.
    Ik heb hier thuis ook een grote spiegel hangen 2x1 meter, ik heb al vaak getracht een foto te maken van bloemen voor de spiegel. Tot op heden is mij dat nog niet naar volle tevredenheid gelukt.
    Het grootste probleem is dat ik zelf + andere attributen buiten beeld moet blijven. Misschien is de buik dik genoeg om e.e.a. te bedekken.
    mvg
    Antoine

Comment

Volgens de natuurkunde moet je op het spiegelbeeld scherpstellen. De scherpstelafstand zal dus worden: camera-spiegel + spiegel -buik. Je stelt scherp op hewt virtuele beeld achter de spiegel.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

thks ik heb het geprobeerd, maar het blijft moeilijk om en de juiste DOF te vinden en dusdanig te gaan staan zodat ik er niet opkom.
        iemand nog tips?

Comment

Marijke,
          Ben vergeten te vermelden dat je het beste van statief kan werken en handmatig scherpstellen. Door deze manier van werken kun je zelf goed zien in de zoeker hoe de scherpdiepte valt.
          Ik probeerde altijd beiden (spiegelbeeld en model) scherp te hebben, alhoewel een van beiden ook een mooi effect geeft.
          mvg
          Antoine

Comment

Bij spiegels moet je opletten voor dubbele reflecties, zeker als je wat dichterbij komt zal je zien dat er een reflectie is van het glas zelf, én van de reflecterende laag die achter het glas zit.

Waar je op scherpstelt, dat is een keuze die je zelf maakt, maar door die "dubbele reflectie" is het spiegelbeeld meestal net iets minder scherp dan het "origineel".

Maak verschillende foto's, en kies er de beste uit.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

Comment

thks voor de tips, ik ga er mee aan de gang. En als het niet lukt, dan verzin ik wel wat anders.

gr maijke

Comment

Working...
              X