Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tips voor wat trouwfoto's te maken

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Tips voor wat trouwfoto's te maken

Hoi,

een vreemde reactie las ik hier ?? Zo van: mogen beroepsfotografen ook nog werken ?? Alléz ik vind die uitlating bijzonder ongepast.

Diegene die oorspronkelijk de vraag stelde, vertelde er duidelijk bij in een posting, dat er absoluut geen bdget was voor een fotograaf. Dus of die vriend of kennis of familielid nu foto's neemt of niet, een beroepsfotograaf komt er toch niet bij kijken. Als diegen die huwen er geen prof bij willen. Moeten beroepsfotografen dit ook respecteren.
    Afin, ik vond de uitlating nogal onbeleefd en zeker niet passend.
    Ruikt dit een beetje naar jaloezie of afgunst, omdat die niet gevraagd werd om foto's te nemen ???

Kris
    www.kris-sinnaeve.be

Comment

Wat een gezever allemaal hier. Aan de TS: leuk dat je dit mag doen, en fantastisch dat je een DSLR hebt weten te bemachtigen! Het is een trouwerij waar je blijkbaar iedereen kent, dus zou ik me niet te druk maken. Schieten maar! Laat achteraf hier maar eens wat resultaten zien. Je zult ongetwijfeld commentaar en goeie raad krijgen, waarvan je nog meer zal leren. Hoe zit het eigenlijk met de lenzen die je gaat gebruiken?
      ______
      www.vue.photo

Comment

niet allemaal hè
        het is helemaal niet zeker of jij wel ziet wat ik zie.
        Telecaster weblog
        km5D, sigma 70-200 2.8 ex dg apo, 50mm 1.4 en nog zo'n kitlens

Comment

Hallo ben ik nog eens.

De lens die erbij zit is een 28-200 3,5-5,6 usm van canon.
          Heb wat geoefend met de camera om wat handigheid te krijgen. Ging vrij aardig. Basis handelingen onder de knie gekregen.
          Vraagje: hoe krijg ik met deze lens de beste resultaten?
          Als mensen tips hierover hebben voor mij graag.
          Ik dacht ergens halverwege het zoombereik te gaan en zo'n groot mogelijk diafragma te nemen.(klein mogelijk f-getal). Ik hou erg van onscherpe achtergronden dus weinig scherptediepte.

Alvast thx voor de vele reacties tot nu toe. Erg veel van geleerd

Groetjes Slimpie
          "The important thing is not the camera but the eye..............

but the camera helps "

Comment

Interessante discussie. Velen hier vergeten precies dat foto's de waarde hebben die mensen eraan toekennen. Als die mensen een huwelijk willen met 'maar' 14 mensen, en geen uitgebreide feesten zoals de meeste huwelijken, dan kan ik best begrijpen dat ze achteraf blij zijn met enkele snapshots van zichzelf en tante en nonkel. Wie zijn jullie om te zeggen dat die mensen een ervaren fotograaf MOETEN hebben?

De lens die je gaat gebruiken is niet erg lichtsterk, probeer dus niet te ver in te zoomen omdat je diafragma dan kleiner wordt. 3.5 op 28mm, versus 5.6 op 200mm. Zoals eerder gezegd, binnen zal iso 800 goeie resultaten geven, maar 1600 zal ietsje te korrelig worden. Als het niet anders kan, beter korrel dan wazig, dus als je er niet geraakt op 800, zet maar hoger.

Mocht je gaan flitsen, let dan op het plafond en de muren. Als het plafond niet te hoog en wit is, dan kun je je flitser daarop richten en bouncen, zal mooiere resultaten geven. Probeer misschien eens wat te proberen met die flitser in je living, als absolute beginner zal je daar alvast veel van leren. Best camera op P zetten als je met de speedlite aan de slag gaat.

Verder, de camera. Zorg dat je de knopjes die je nodig hebt goed weet zitten. Iso zul je zeker nodig hebben, buiten zet je die lager, binnen hoger, afhankelijk van de sluitertijden. Als je in RAW gaat schieten hoef je geen rekening te houden met witbalans, die kun je achteraf corrigeren. In jpeg is dat wel belangrijk.

Hopelijk ben je hier iets mee.
            Groeten

Edit: nog iets: geheugenkaartjes. Heb je er genoeg? Mocht je krap zitten, pas dan op dat je niet tegen de middag al geen geheugen meer hebt.
            Canon 400D +grip --- Sigma 24-70 f/2.8 --- Canon 18-55 f/3.5-5.6 --- Canon 50 f/1.8 --- Tamron 80-210 f/4.5-5.6 --- Speedlite 580EX II
            Strobist in wording.

Comment

Zelf ga ik ook beginnen met gratis voor diegenen die het wensen foto's te maken maar eerst moet ik nog een lensje aanschaffen. Mijn vraag is nu de welke, hoofdzakelijk om voor huwelijken en communies te fotograferen.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat naar: * EF 24-70mm f/2.8L
              * EF 85mm f/1.2L
              * EF 50mm f/1.2L

Graag wat advies aub en ook waarom die van de drie. Persoonlijk denk ik dat ik met die 17-85 niet veel ga kunnen aanvangen op beperkte iso waarden, wat hem toch een beetje nutteloos maakt niet?

Ik heb reeds een 30D body, een EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS, een EF 70-200mm f/2.8L IS en een EX580 flitser.

Hopelijk komt er een deftige en nuchtere reactie.

MVG Dupon Steve AKA Pong
              Canon 30Dtje ; 2 zoomlensjes ; SpeedLite flitsertje ; een onstabiel statief ; Kleine rugzak

Comment

Het ligt eraan welk geld je ervoor over hebt, maar hier zijn mijn twee centjes:

Je hebt al een uitstekende 70-200, dus waarom nog een 85 of 50? Op een trouwfeest kan je naar hartelust flitsen (behalve in de kerk misschien), dus heb je die grote diafragma's niet nodig, en bovendien kan je supersnel van brandpunt veranderen als dat moet. In die optiek zou ik eerder voor dezelfde grote hoek van je 17-85 gaan, en mij een Canon 17-55 2.8 IS aanschaffen. Duur, maar wel heel goed. Of anders een 17-40 of 16/35. Misschien zou een 85 1.8 wel nuttig zijn voor in de kerk, maar die breedhoek zal je ook nodig hebben, zeker voor familiefoto's. de millimeters tussen 50 en 70 ga je niet missen.
                ______
                www.vue.photo

Comment

amai, ik dacht dat BD een forum was waar mensen konden bijleren ... (gelukkig doe ik dat hier ook regelmatig)
                  maar er zwerven hier blijkbaar ook nogal wat "beroeps-fotografen" rond die blijkbaar bang zijn van "nestbevuiling" door amateurs ..., maw stikjaloers zijn ze dat ze niet meer 'de markt in handen hebben'
                  het meest frappante voorbeeld vond ik nog die "27-jaars-beroeps" die met één body schiet, en zelfs niet in raw ..., waarschijnlijk heeft die man ook nog nooit van photoshop gehoord en heeft ie gewoon een digitaal toestel omdat 'm anders gewoon helemaal uit de markt valt ...
                  Slimpie vroeg gewoon om tips, geen gezwans van gefrustreerde 'beroeps-mensen' die hun markt zien afkalven, gelukkig zijn hier ook beroeps die het positief bekijken
                  bovenstaande ff off topic

ondertussen zag ik dat Slimpie zn deadline aan het naderen is, nog 2 dagen ...
                  hopelijk heeft ie zn leencamera ondertussen een beetje onder de knie kunnen krijgen
                  misschien nog enkele ultieme tips
                  1. zorg dat je voldoende geheugenkaartjes bij hebt (dan kan je gewoon alles schieten wat je ziet (of denkt te moeten zien) en nadien (zwaar) selecteren, vergeet niet als je in raw zou fotograferen (kan je achteraf nog veel verbeteren via soft op de pc) dat je geheugen pijlsnel opgebruikt is !
                  2. probeer reserve-akku's op de kop te tikken (tenminste 1 toch)
                  3. vergeel je akkulader niet (heb je een lege akku dan kan je die opladen terwijl je de andere gebruikt)
                  4. heb je een foto waarvan je denkt, **** die moest ik absoluut hebben maar hij is door omstandigheden mislukt (onder- of overbelicht bvb) maak je dan niet te veel zorgen, met photoshop kan (héél) veel rechtgezet worden, kan je zelf niet overweg met photoshop dan vind je hier heus wel iemand die je foto kan proberen redden (inclusief mezelf )

zo, maak er het beste van Slimpie ! Succes !!!!
                  Tropisch genieten doe ik al meer dan een decenium in Bahia, de zwarte parel van Brazilië, waar men een andere kijk heeft op fotografie ;-)

Comment

Zjust: voor nabewerking mag je ook op mij beroep doen indien nodig. We horen het wel.
                    ______
                    www.vue.photo

Comment

Aangzeien hij eerst met een compactje foto's ging maken, neem ik aan dat de TS geen CS3 heeft, en anders waarschijnlijk absoluut geen idee heeft hoe hij fotos moet bewerken.

Maak het hem niet nodeloos moeilijk

Comment

@ Pong: dump die 17-85 en koop de 17-55 IS 2.8, heb je de beste lichtsterke breedhoek voor op die body. Voorbeeldshots vind je hier.

Groeten Kristof
                        Website http://www.kristofpattyn.be

a lotta canonstuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door B&W Bekijk bericht
                          Aangzeien hij eerst met een compactje foto's ging maken, neem ik aan dat de TS geen CS3 heeft, en anders waarschijnlijk absoluut geen idee heeft hoe hij fotos moet bewerken.

Maak het hem niet nodeloos moeilijk
                          vandaar ook het aanbod om hem "in geval van nood" te helpen he
                          Tropisch genieten doe ik al meer dan een decenium in Bahia, de zwarte parel van Brazilië, waar men een andere kijk heeft op fotografie ;-)

Comment

@kristofpattyn

Prachtige composities!!! Echt waar.

Ik zou graag eens kennis maken met die lens, maar zoals ik nu denk zal ik geen EF-S sluiting meer kopen denk ik.

De bedoeling is om eerst nog enkele deftige lenzen (wat die 2.8 die U aanbeveeld volgens mij ook is) te kopen en dan de 5D (of opvolger) aan te schaffen. Op die manier is het wel nutteloos om dat type ring aan te schaffen, ook al zijn het plannen voor binnen enkele jaren.

Valt het nog mee van vervorming op 17mm? Van mijn lens is het echt een ramp aan de uiteinden... Vanaf 20mm geen probleem, maar al wat eronder ligt, ajajaja!!!

Vriendelijke groeten en bedankt voor de reactie!!!
                            Canon 30Dtje ; 2 zoomlensjes ; SpeedLite flitsertje ; een onstabiel statief ; Kleine rugzak

Comment

@ pong thx.

Bijna nihil barrel distortion op 17 mm en geen vignettering zoals op de 17-85.
                              Ja een 5D zal er misschien ooit van komen maar de 30D zou dan misschien als tweede body blijven met die lens erop.

Greetz Kristof
                              Website http://www.kristofpattyn.be

a lotta canonstuff

Comment

Was die trouw niet gisteren ? Ben benieuwd of alles goed is verlopen.
                                Il caffè deve essere nero come il diavolo, bollente come l'inferno e dolce come l'amore

Bezoek mijn foto's online

Comment

Working...
                                X