Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Partyfotografie fuif

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Partyfotografie fuif

Oorspronkelijk geplaatst door dzjee Bekijk bericht
    Al bij al , we zijn er nu uit dat het geen exacte wetenschap is en dat de één liever zijn foto zo ziet en de ander zo .

Gisteren ook nog even een feestje meegenomen ( de meeste op het 1ste gordijn , door één of andere reden wilde men camera niet op het twee :-( , alles tussen de iso 640 en 1000 , f4 tot f8 en sluiterstijden 0.4 tot 1 sec. en de flits op nagenoeg zen zachtste 1/128 f 1/64 )

ook niet de 'grote klasse' maar ja , we leren steeds bij :-)

En mijn raad , vertrek op tijd naar een party dan kan je eerst een half uurtje de lichtomstandigheden 'verkennen'
    Woow, Flinke beweging heb je steeds... Doordat je de flits zo zacht hebt gezet heeft hij de beelden niet kunnen bevriezen. Dat is jammer..
    Ik heb afgelopen zondag ook een evenement gefotografeerd.. Alles op ISO 1600 of zelfs 3200 met sluitertijden tussen 1/8 tot 1/20. De flits heb je echt nodig om je beelden te bevriezen..
    Camera: nikon D90, SB600, sb-24 , Sigma 17-70 F2.8/4.0 OS , Nikkor 70-300VR 4.5-5.6, 3 statieven, parapluutjes en een paar filtertjes en nog wat strobist materiaal
    My flickr My site

Comment

der zitten wel een paar leuke foto's bij, maar door je trage sluitertijd hebben de meeste foto's ook de beweging mee, wat in pose foto's toch niet zo mooi is. Maar das mijn smaakzoals je zelf al zei
      Welke flits heb je? want ik kan zowel op mijn camera als op mijn flits zelf regelen op welke gordijn hij flitst.
      UnicornPictures on Facebook & Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Oli Bekijk bericht
        der zitten wel een paar leuke foto's bij, maar door je trage sluitertijd hebben de meeste foto's ook de beweging mee, wat in pose foto's toch niet zo mooi is. Maar das mijn smaakzoals je zelf al zei
        Welke flits heb je? want ik kan zowel op mijn camera als op mijn flits zelf regelen op welke gordijn hij flitst.
        Hoi , ik heb een 580EX II , maar telkens proberen verzetten in men camera , en telkens ging hij vanzelf terug op het eerste gordijn .
        http://www.dullaert.net

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dzjee Bekijk bericht
          Hoi , ik heb een 580EX II , maar telkens proberen verzetten in men camera , en telkens ging hij vanzelf terug op het eerste gordijn .
          En als je nu gewoon op je flits zelf op tweede gordijn zet?

Comment

Gisteren ben ik voor de eerste keer foto's gaan nemen op een fuif.
            Christmas TD van een studentenvereniging met een optreden van Kaya Jones.

Foto's werden gemaakt met een Canon 400D met 18-55mm IS en als flitser een Metz 48 AF-1.
            Ik heb alles getrokken in RAW maar nog niets bewerkt, de foto's zijn dus zoals ze getrokken zijn.

Hier kunnen jullie de foto's vinden: http://cmdstud.khlim.be/~iwt0910_mic...s%20TD%202010/

Algemeen: alle foto's op ISO 800, diafragma variërend van 3.5 tot 5.6
            Foto's van het volk met sluiterijd van 1/8 of 1/10. Bij die van Kaya Jones en DJ's hing het van de belichting af.

Exif van bepaalde foto's kan je altijd vragen.

Wat denken jullie van de foto's? wetende dat dit mijn eerste ervaring met partyfotografie was...
            Canon EOS 400D | EF-S 18-55 IS met UV-filter (B+W) en zonnekap | EF-S 55-250 IS met UV-filter en kapje | Metz 48 AF-1 flitser

Comment

Ik vind ze zeker niet slecht om mee te beginnen hoor. Mag ik jou alleen vragen waarom je op 1/8 - 1/10 schiet? Ik dacht dat zo traag schieten enkel diende om beweging in beeld te krijgen en/of zaalfoto's te nemen zodat je daar ook de mensen in kunt zien

( vermits ik zelf ook student ben heb ik daar een paar sloebers herkend in jouw foto's xD grappig om ze weer te zien )

Comment

Ik vind ze zeker niet slecht om mee te beginnen hoor. Mag ik jou alleen vragen waarom je op 1/8 - 1/10 schiet? Ik dacht dat zo traag schieten enkel diende om beweging in beeld te krijgen en/of zaalfoto's te nemen zodat je daar ook de mensen in kunt zien

( vermits ik zelf ook student ben heb ik daar een paar sloebers herkend in jouw foto's xD grappig om ze weer te zien )
                Ik moet zo traag schieten om omgevingslicht op te vangen. Maar als ik hier zo lees in deze thread is zo een sluitertijd vrij normaal voor partyfotografie. Zeker als je geen lichtsterke lens hebt, zoals ik
                Canon EOS 400D | EF-S 18-55 IS met UV-filter (B+W) en zonnekap | EF-S 55-250 IS met UV-filter en kapje | Metz 48 AF-1 flitser

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mEEx Bekijk bericht
                  Ik moet zo traag schieten om omgevingslicht op te vangen. Maar als ik hier zo lees in deze thread is zo een sluitertijd vrij normaal voor partyfotografie. Zeker als je geen lichtsterke lens hebt, zoals ik
                  Ik heb het eerder anders begrepen, lichtsterke lens maakt zoveel niet uit vermits je flitst. Maar een trage sluitertijd zou meer dienen om beweging te capteren met de flits. Schroef je iso gewoon wat hoger daarmee neem je toch ook veel licht op?
                  Voor een hele zaal zou ik ook wel op een trage sluitertijd schieten om de hele zaal goed op te lichten. Maar zo dichtbij vindt ik het nogal een risico Nuja de foto's zijn wel geslaagd natuurlijk. Kzal blij zijn als de blok en examens gedaan zijn dat ik er ook weer eens mee kan experimenteren.

Comment

Ik heb het eerder anders begrepen, lichtsterke lens maakt zoveel niet uit vermits je flitst. Maar een trage sluitertijd zou meer dienen om beweging te capteren met de flits. Schroef je iso gewoon wat hoger daarmee neem je toch ook veel licht op?
                    Voor een hele zaal zou ik ook wel op een trage sluitertijd schieten om de hele zaal goed op te lichten. Maar zo dichtbij vindt ik het nogal een risico Nuja de foto's zijn wel geslaagd natuurlijk. Kzal blij zijn als de blok en examens gedaan zijn dat ik er ook weer eens mee kan experimenteren.
                    Ja ik had inderdaad mijn iso hoger kunnen zetten maar iso 1600 in combinatie met een 400D = veeeel kans op ruis En dat wou ik niet. iso 800 geeft al genoeg ruis voor mij.
                    Dus dan nemen we een langere sluitertijd he. En ik zie niet echt nadelen bij die langere sluitertijd, of kijk ik hier over heen?

Comment

hou je camera warm.. of zorg dat je er nooit lang mee buiten bent...
                      je glas zal anders bedampen en dat kost je telkens tien min voor dat enigszins weer over is
                      www.aeri-photography.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Aeri Bekijk bericht
                        hou je camera warm.. of zorg dat je er nooit lang mee buiten bent...
                        je glas zal anders bedampen en dat kost je telkens tien min voor dat enigszins weer over is
                        Geen last van gehad. Slechts 1 min buiten geweest om te kijken hoe lang de rij wachtende was
                        Maar 1 min is lang genoeg om een sneeuwbal tegen je hoofd te krijgen! Grmbl!
                        Maar gelukkig niets op mijn camera.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mEEx Bekijk bericht
                          Ja ik had inderdaad mijn iso hoger kunnen zetten maar iso 1600 in combinatie met een 400D = veeeel kans op ruis En dat wou ik niet. iso 800 geeft al genoeg ruis voor mij.
                          Dus dan nemen we een langere sluitertijd he. En ik zie niet echt nadelen bij die langere sluitertijd, of kijk ik hier over heen?
                          Je moet er ook rekening mee houden dat partypics bijna nooit groter dan 800*600 worden getoond, dus wat ruis is echt geen probleem. Mooie reeks, mijn complimenten. Zeker voor een eerste keer heb je dat erg goed gedaan

Ik zou alleen een beetje snoeien in je foto's, je hebt heel veel gelijkaardige foto's van het optreden, haal er een deel uit en je serie wordt boeiender om te blijven kijken naar de volgende.

Comment

Vanavond ga ik foto's maken op een verjaardagsfeestje, het decor is een oud kerkske (jawel je leest het goed) en ik neem mee:

Camera
                            kit lens 18-55mm f/3.5
                            opbouw flits

en denk eraan volgende instellingen te gebruiken

Camera op M-stand, F5,6, Tv rond 0"3s en ISO800. Flitser TTL, FEC op -2/3e en 1e gordijn

Ik veronderstel dat het gebouw een hoog plafond heeft dus bouncen zal wellicht niet toepasselijk zijn, of toch? Indien nee plaats ik mijn flits dan recht vooruit of gekanteld (45°)?
                            is dit een goed idee of is het toch beter de Av modus gebruiken?

Alvast bedankt!
                            "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                            Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
                              Vanavond ga ik foto's maken op een verjaardagsfeestje, het decor is een oud kerkske (jawel je leest het goed) en ik neem mee:

Camera
                              kit lens 18-55mm f/3.5
                              opbouw flits

en denk eraan volgende instellingen te gebruiken

Camera op M-stand, F5,6, Tv rond 0"3s en ISO800. Flitser TTL, FEC op -2/3e en 1e gordijn

Ik veronderstel dat het gebouw een hoog plafond heeft dus bouncen zal wellicht niet toepasselijk zijn, of toch? Indien nee plaats ik mijn flits dan recht vooruit of gekanteld (45°)?
                              is dit een goed idee of is het toch beter de Av modus gebruiken?

Alvast bedankt!
                              Flits recht vooruit, die ik. Op 48 graden zetten zorgt ervoor dat de onderkant niet goed belicht wordt, heb ik altijd beetje gek gevonden en vindt dat effect niet mooi. Dus recht vooruit. Probeer ervoor te zorgen dat wat je fotografeert veel donkerder is dan de achtergrond, dat voorkomt waas. Sluitertijd en diafragma speel je mee om de achtergrond goed belicht te krijgen. De instellingen die je geeft zijn een goed vertrekpunt, maar afhankelijk van de belichting ga je dat toch nog wat moeten bijstellen. Je lichtmeting zou ik in center-weighted zetten.

Met A-modus ga je wellicht platgeflitste foto's krijgen, zonder al te veel sfeer. edit: da's niet helemaal waar bedenk ik me nu net. Canon ziet flits en A als invulflits als ik het goed heb. nikon zet sluiter dan vast op 1/60. Even doorbijten. met m krijg je beste consistente resultaten. oefen eerst een paar keer op je hand, bekijk het histogram en pas op basis daarvan je instellingen aan. Achtergrond te donker: diafragma verder open of iso omhoog. Voorgrond te licht?, FEC naar beneden etc.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
                                Flits recht vooruit, die ik. Op 48 graden zetten zorgt ervoor dat de onderkant niet goed belicht wordt, heb ik altijd beetje gek gevonden en vindt dat effect niet mooi. Dus recht vooruit. Probeer ervoor te zorgen dat wat je fotografeert veel donkerder is dan de achtergrond, dat voorkomt waas. Sluitertijd en diafragma speel je mee om de achtergrond goed belicht te krijgen. De instellingen die je geeft zijn een goed vertrekpunt, maar afhankelijk van de belichting ga je dat toch nog wat moeten bijstellen. Je lichtmeting zou ik in center-weighted zetten.

Met A-modus ga je wellicht platgeflitste foto's krijgen, zonder al te veel sfeer. edit: da's niet helemaal waar bedenk ik me nu net. Canon ziet flits en A als invulflits als ik het goed heb. nikon zet sluiter dan vast op 1/60. Even doorbijten. met m krijg je beste consistente resultaten. oefen eerst een paar keer op je hand, bekijk het histogram en pas op basis daarvan je instellingen aan. Achtergrond te donker: diafragma verder open of iso omhoog. Voorgrond te licht?, FEC naar beneden etc.
                                Oké, dit zijn al heel handige tips waarvoor dank.

Recht vooruit flitsen dus? Ik heb geen Diffusor Softbox maar gebruik ik dan diegene
                                die in de flits is ingebouwd? anders lijkt het mij dat mensen recht in hun ogen worden geflits, kan toch niet gezond zijn? ik wil nadien geen schadeclaims aan mijn broek...

Ik schiet niet met Canon noch Nikon maar gebruik een Pentax K10D (zie sig).

Ik las ook "ergens" dat je best spot-meting hanteert, jij spreekt over center-weighed meting, enige verdere verklaring hieromtrent?

Ja, 'k heb veel vragen maar ben een noob op het gebied van partyfotografie en ik zou graag deftige resultaten laten zien en niet voor aap hoeven staan.
                                "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                                Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

Comment

Working...
                                X