Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
Hier is je onderwerp (DJ) bevroren door de flits en heb je door de korte sluitertijd omgevingslicht meegenomen. Verwacht echter niet dat je flits de ganse zal gaat bevriezen, vandaar de onscherpte in het publiek.
Oorspronkelijk geplaatst door Benny van BorstrodeBekijk bericht
Helemaal niet geflitst? Als je zo iets wil doen, zet je je camera op M, f/5.6 ongeveer en sluitertijd van pakweg 1/30. Dan continue-opnamen opzetten en effe laten ratelen Da's proberen uiteraard. Zonder flits welteverstaan he
sluitertijd veeeeeeeeel te kort... lichtmeting vermoedelijk op het scherm en daarmee zo'n sluitertijd. Camera op Manueel zetten werkt veel beter.
Hier is je onderwerp (DJ) bevroren door de flits en heb je door de korte sluitertijd omgevingslicht meegenomen. Verwacht echter niet dat je flits de ganse zal gaat bevriezen, vandaar de onscherpte in het publiek.
Op eerste of tweede gordijn geflitst?
Vermoedelijk op eerste gordijn geflitst en daarmee worden je partygangers niet bevroren en heb je onscherpte...
Helemaal niet geflitst? Als je zo iets wil doen, zet je je camera op M, f/5.6 ongeveer en sluitertijd van pakweg 1/30. Dan continue-opnamen opzetten en effe laten ratelen Da's proberen uiteraard. Zonder flits welteverstaan he
Afin, dat zijn MIJN bedenkingen bij de foto's.
Veel succes nog!
Nogmaals, op eerste of tweede gordijn flitsen maakt niet uit voor bevriezing/achtergrond licht vangen. Tweede gordijn heeft enkel als voordeel dat bewegingen in de juiste richting gaan, maar da's hier niet zo van belang. Eerste gordijn heeft als belangrijker voordeel dat je beter kan timen wanneer je de shot neemt (en bevriest), zolang je de sluitertijd even lang instelt gaat dat echt geen verschil geven. Die storende bewegingen krijg je als je sluitertijd te lang is, of er nog een secundaire lichtbron op je onderwerp schijnt, zoals spots of zaalverlichting. om een goede dergelijk opname te hebben, zou je toch een belichtingsverschil van twee stops moeten hebben tussen voor en achtergrond, ongeacht of je nu op het eerste of tweede gordijn schiet.
De rest van je commentaren lijken inderdaad correct, als aanvulling kan ik me alleen maar e vraag stellen naar het waarom van die hoge diafragmawaarden? Met een een groter diafragma vang je sowieso meer licht en kan je sluitertijd korter (en je flits minder hard).
..... Tweede gordijn heeft enkel als voordeel dat bewegingen in de juiste richting gaan, maar da's hier niet zo van belang. ....
Klopt ook niet helemaal. Als iemand aan het dansen is en hij beweegt zijn lichaam achteruit lijkt het alsof je op eerste gordijn flits ookal heb je geflitst op 2de gordijn.
www.nowforever.be We are your reflection from the past for the future
Klopt ook niet helemaal. Als iemand aan het dansen is en hij beweegt zijn lichaam achteruit lijkt het alsof je op eerste gordijn flits ookal heb je geflitst op 2de gordijn.
Als die persoon achteruit loopt, dan klopt de beweging toch met de werkelijkheid? hem vooruit laten lopen is dan niet 'juist'.
Waarom dan "moeite" doen om op het 2de gordijn te flitsen ?
Het oogt vaak gewoon niet natuurlijk dat de "schaduw" voor de persoon zit.
Lees mijn posts nog eens? Ik denk dat er een communicatiefoutje is. Ik heb hier alleen maar gezegd dat in 99,5% van de gevallen het voor dit soort fotografie niet uitmaakt of je op het eerste of tweede gordijn flitst.
Lees mijn posts nog eens? Ik denk dat er een communicatiefoutje is. Ik heb hier alleen maar gezegd dat in 99,5% van de gevallen het voor dit soort fotografie niet uitmaakt of je op het eerste of tweede gordijn flitst.
en toch denk ik dat je daar mis zit hoor... als je met lange sluitertijden uit de hand gaat werken (1/10e en langer), ga je volgens mij toch bewegingsonscherpte hebben als je op eerste gordijn flitst...
sluiter open -open -open -flits -dicht
sluiter open -en direct flits- open- open- open- dicht
allez dat lijkt mij vrij logisch
in't eerste geval vang je eerst het omgevingslicht en flits je daarna je main subject (die met haar dikke ...) tot 'scherp'.
in't tweede geval flits je haar meteen zodat je perfect weet hoe haar ... op de foto staat, daarna vang je nog wat omgevingslicht, sluiter gaat weer dicht en klaar is de foto.
als je een te korte sluitertijd hebt vang je dat omgevingslicht amper en is er geen sfeer en nu heb ik alles verklapt, dju toch.
behalve als je snel moet zijn om een bepaalde persoon zijn expressie van op tijdstip X vast te leggen, niet X +1seconde.
Ik (en de andere niet 2e gordijn flitsers hier) heb graag het 'bevrozen' moment op het tijdstip dat ik afdruk, niet enkele fracties later.
wat niet wil zeggen dat 'k 2e gordijn nooit zou gebruiken.
Comment