Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
VZW-leden: Je vindt hier de uitnodiging voor de (online) Algemene Vergadering op 28 december 2024.
- Kan iemand me tips geven voor het nemen van overzichtshots? Deze mislukken namelijk keer voor keer.
- Wat doen jullie als ze met een rookkanon beginnen te spelen? Ook hier lukt het namelijk niet om deftige foto's te nemen.
Overzichtsshots zijn inderdaad niet simpel. Je moet breed en diep belichten. En vaak is het daar te donker voor. Als je direct flits op de voorgrond, is de achtergrond donker of onscherp. Ik werk in dat geval met twee opties: een foto nemen met aanwezig licht en dus de obligate (zeer) hoge ISO en het maximaal diafragma. Met een kitlens ziet dat er dus niet in. Of: proberen ergens met de externe flitser te bouncen. Idealiter op een wit plafond. Door met de hoek te spelen, kan je vaak een grote ruimte egaal belichten. En verder natuurlijk balanceren met aanwezig licht.
Rookkanon is de grootste vijand van de fotograaf. Kan soms enorm frustrerend zijn. Deftige flitsfoto's worden quasi onmogelijk gemaakt. Enorm verlies aan contrast. Opties zijn om zoals hierboven gezegd, te wachten tot het weg is. Of, indien genoeg licht, ISO omhoog en zonder flits. Maar dat is ook geen garantie op bruikbaar materiaal...
Daarentegen, als er nét klein beetje rook is, maakt dat soms interessante foto's.
Iemand die me nog wat meer info kan geven over mij vraag van de filters?
- Hier en daar lees ik mensen die wel of geen diffusor gebruiken. Zelf gebruik ik veelal een diffusor of het kaartje. Dit omdat ik vind dat ik zonder altijd een overdadige lichtbundel krijg (hotspot). Enkelen zeggen dat dit geen geldig "excuus" is om er wel één te gebruiken. Waarom ?
Iemand die me nog wat meer info kan geven over mij vraag van de filters?
Ik zie het nut daar ect niet van in, tenzij je een fisheye ofzo gebruikt. het licht wordt er echt niet softer door.
Voor overzichtsshots kan je even aan de lichtman vragen om even op jouw teken zoveel mogelijk licht de zaal in te sturen. Als je het een beetje vriendelijk vraagt doen de meesten dat wel.
Ik zie het nut daar ect niet van in, tenzij je een fisheye ofzo gebruikt. het licht wordt er echt niet softer door.
Wordt het licht niet meer verspreid door een difusser? Waardoor je een egaalere verdeling krijgt van het licht? Of is dat een misopvatting ?
Ik kreeg namelijk die impressie als ik met dezelfde instellingen met en zonder diffuser een foto nam.
En dan zeker met het kaartje (als je de flits rechtop zet) in een relatief lage ruimte met witte of reflecterend plafond. Je creëert toch meer omgevingslicht door een deel van het licht te bouncen => minder licht op het gezicht.
Wordt het licht niet meer verspreid door een difusser? Waardoor je een egaalere verdeling krijgt van het licht? Of is dat een misopvatting ?
Ik kreeg namelijk die impressie als ik met dezelfde instellingen met en zonder diffuser een foto nam.
En dan zeker met het kaartje (als je de flits rechtop zet) in een relatief lage ruimte met witte of reflecterend plafond. Je creëert toch meer omgevingslicht door een deel van het licht te bouncen => minder licht op het gezicht.
Een diffuser stuurt het licht meerdere kanten uit, handig als je tegen alle muren kan bouncen of als je een fisheye gebruikt.
Een egalere belichting krijg je door het oppervlakte van waar het licht komt te vergroten. Bouncen tegen een muur of plafond zorgt voor dat effect. Het invallend licht op je onderwerpen komt dan van meer dan 1 punt, namelijk van de hele muur waar je tegen flitst. Met alleen een diffuser recht voorruit blijft je flitser een puntbron. Bouncen op feestjes is 95% van de tijd niet aan te raden (plafond te hoog, niet wit, moeilijk uitbalanceerbaar met omgevingslicht). Dus tenzij je een wit, laag plafond hebt, kan je beter gewoon recht voorruit flitsen. Het verschil zit dan meer tussen de oren.
Een diffuser stuurt het licht meerdere kanten uit, handig als je tegen alle muren kan bouncen of als je een fisheye gebruikt.
Een egalere belichting krijg je door het oppervlakte van waar het licht komt te vergroten. Bouncen tegen een muur of plafond zorgt voor dat effect. Het invallend licht op je onderwerpen komt dan van meer dan 1 punt, namelijk van de hele muur waar je tegen flitst. Met alleen een diffuser recht voorruit blijft je flitser een puntbron. Bouncen op feestjes is 95% van de tijd niet aan te raden (plafond te hoog, niet wit, moeilijk uitbalanceerbaar met omgevingslicht). Dus tenzij je een wit, laag plafond hebt, kan je beter gewoon recht voorruit flitsen. Het verschil zit dan meer tussen de oren.
Ik heb nog steeds ervaring dat het licht dan minder hard is.
Ieder zijn manier van werken natuurlijk
Wordt het licht niet meer verspreid door een difusser? Waardoor je een egaalere verdeling krijgt van het licht? Of is dat een misopvatting ?
Ik kreeg namelijk die impressie als ik met dezelfde instellingen met en zonder diffuser een foto nam.
En dan zeker met het kaartje (als je de flits rechtop zet) in een relatief lage ruimte met witte of reflecterend plafond. Je creëert toch meer omgevingslicht door een deel van het licht te bouncen => minder licht op het gezicht.
Denk dat hier twee dingen door elkaar gehaald worden. Het hard plastiek plaatje dat uit je flits komt, de breedhoekadapter OF een apart, mat & half doorzichtig omhulsel dat je over je flitskop plaatst. Er zijn verschillende modellen op de markt, de bekendste is de omnibounce. Ik denk dat Teun_2 over het laatste bezig is en jij over het eerste.
De ingebouwde adapter geeft een zeer brede lichtstraal in één richting, genoeg om een ultra breedhoek of fisheye te belichten. De diffuser straalt licht in alle richtingen, gaat dus nog stapje verder.
Je kan wel de breedhoekadapter gebruiken mét de diffuser erop. Dan krijg je maximale verspreiding van het licht. En lichverlies.
Maar dus geen bounce-kaartje mét diffuser.
Vaak zie ik mensen met een diffuser op hun flits, op plaatsen of situaties waar dit compeet zinloos is. Zo zag ik onlangs nog iemand buiten, in openlucht. De flits straalt dan helemaal in het rond, maar vind niets om op te weerkaatsen. Door het extra licht dat de flitser moet pompen omdat maar een percentage op het subject terecht komt, is het enige effect dat je batterijen sneller leeg lopen.
Bouncen op feestjes is 95% van de tijd niet aan te raden (plafond te hoog, niet wit, moeilijk uitbalanceerbaar met omgevingslicht). Dus tenzij je een wit, laag plafond hebt, kan je beter gewoon recht voorruit flitsen..
95% is wel zeer pessimistisch. In de praktijk is dit veel meer haalbaar. Hangt vooral af van je stijl. Als je dynamische, psychedelische foto's wilt zoals hier boven, dan bounce je best niet. Lange sluitertijden en bouncen gaan niet goed samen. Als je echter meer voor zuivere, egale belichte foto's wil gaan (of de klant wilt dat), probeer dan te bouncen. Qua kleur valt dit ook goed mee in de praktijk, zolang het maar reflecteert en geen fluo is. Ik heb al gebounced op cement. Bij hoge plafonds gewoon lichtsterk glas en hoge ISO (1000-1600) gebruiken om je flitsbereik te verhogen. Balanceren met omgevingslicht is even uittesten en instellen en dan vastzetten op manueel. Als je de balans hebt, hoef je verder alleen nog aan compositie en timing te denken. De flits belicht je onderwerpen. Zeer bevredigende manier van werken, vind ik persoonlijk.
Door de grote diafragma's heb je wel kleine DOF, daarom dat ik dit meestal gebruik voor candid-portretten van individuele feestgangers. Met een 85 1.4 of 50 1.4 is dit bijvoorbeeld zeer fijn werken:
Ik durf zo nu en dan ook eens naar een feestje / fuif gaan en heb enkele vragen.
- Hier en daar lees ik mensen die wel of geen diffusor gebruiken. Zelf gebruik ik veelal een diffusor of het kaartje. Dit omdat ik vind dat ik zonder altijd een overdadige lichtbundel krijg (hotspot). Enkelen zeggen dat dit geen geldig "excuus" is om er wel één te gebruiken. Waarom ?
- Voor close person shooting gebruik ik meestal f4, 1/15 - 1/25, ISO640 op D2x-17-55f/2,8. Meestal zet ik de flits ook op -0,3 of -0,7. Ook zijn al onderstaande foto's genomen met flits recht omhoog en een witte karton erop.
Enkele voorbeelden :
Enige opmerkingen ?
- Kan iemand me tips geven voor het nemen van overzichtshots? Deze mislukken namelijk keer voor keer.
- Wat doen jullie als ze met een rookkanon beginnen te spelen? Ook hier lukt het namelijk niet om deftige foto's te nemen.
Alvast bedankt
Uw sluitertijd mag veel trager, zodat ge meer ambient light kunt opnemen. Achtergrond is nog veel te donker. Probeer 1/5
Maar elke zaal is anders, misschien moet ge zelfs een halve seconde pakken. En flits gewoon rechtstreekts. Zoek ook plaatsen waar het meeste licht langs achter komt.
Dit weekend ga ik voor de eerste keer mee fotograferen op een fuif samen met Picturepower.
Ik ben benieuwd!
Mijn 60D + 17-50 2.8 + 430 ex is nu vervangen door een 5D mark II met 24-105 f4 is en 430 ex
Eerste maal dat ik de 5D zal gebruiken voor zo'n soort fotografie, ik ben alvast benieuwd!
Als ik het goed begrijp qua instellingen:
- Flits recht naar voor zonder omnibounce (of toch wel met omnibounce, want veel nut zie ik er niet altijd in) en automatisch op ettl, first of second curtain hangt er gwn van af wat je wil. (1st voor portet en 2nd voor creatief)
- diafragma ga ik dan gwn op f4 laten.
- Sluiterstijd tussen de 1- 1/15 - 1/30
- iso op 800 - 1600, mssn ook mogelijk 2000 of 3200 als het echt donker is?
- - 0,7 tot -1 belichting
- personen fotograferen met lichten/lasers op de achtergrond
- leuke poses aanmoedigen & spontaan ook eens doen
- af en toe eens iets uitproberen bv met bierdingen enzo.
- policy respecteren! :-P
Klopt dit zowat of zijn er nog tips die niet op deze 25 lange pagina staan die ik al veeeeel te veeel gelezen heb:P
Wat ik me ook afvraag is of ik gerust andere AF punten op de 5D mark II kan gebruiken of gewoon best het middelste AF punt (wat ik altijd doe).
Zowiezo zal ik nog een 2de lens aanschaffen voor dit soort werk, aangezien deze een groot deel nu zal beginnen innemen van mijn hobby.
De vraag is nu: super breedhoek bv.: 17-40 of de 15 mm 2.8?
Vaak zie ik mensen met een diffuser op hun flits, op plaatsen of situaties waar dit compeet zinloos is. Zo zag ik onlangs nog iemand buiten, in openlucht. De flits straalt dan helemaal in het rond, maar vind niets om op te weerkaatsen.
Grappig...ik ben bezig met een fotocursus en mijn docent, al jaren afgestudeerd in fotografie bij de kunstacacemie en beroepsfotograaf (mn sport- en concertfotografie) zegt juist:
- bij flitsen tegen een muur / plafond geen omnibouncer gebruiken. Deze verspreidt het licht en je wil juist 1 richting op flitsen (muur / plafond)
- bij flitsen direct op je onderwerp wel een omnibouncer gebruiken. Licht wordt verspreid en kaatst niet zo direct op je onderwerp --> gevolg is zachtere belichting
- iso op 800 - 1600, mssn ook mogelijk 2000 of 3200 als het echt donker is?
- personen fotograferen met lichten/lasers op de achtergrond
- leuke poses aanmoedigen & spontaan ook eens doen
- af en toe eens iets uitproberen bv met bierdingen enzo.
- policy respecteren! :-P
Zijn zeker geen slechte instellingen... maar iedere situatie is anders!
Kan vaak zijn dat je een beetje moet varieren enzo... (sluitertijd, diafragma, ISO, ...)
En experimenteren is zeker ook niet uitgesloten!
(en ook zoveel mogelijk erover lezen, of instellingen van andere fotograferen een beetje opzoeken enzo ... dat kan je ook goed op weg helpen!)
Twas inderdaad efkes aanpassen van licht op licht.
Veel tijd om te experimenteren had ik niet, zoveel vraag om een foto!
Perfect zou eens in een discotheek zijn, met al dat lichtwerk daar moet da toch es super zijn om eens uit te proberen als je een sluiterstijd neemt van een seconde!
deze foto's zijn:
flash: automatisch ettl
diafragma : f4
iso 1600
sluiterstijd: 1/15
Tips?:P
"PartyShotZ.be : Photography is my passion, mastering my sight and vision on the world and every living being upon it."
vraagje. Ik ben gevraagd om deze week foto's te nemen van een fuif. het is de eerste keer dat ik dit doe dus de tips hier waren interessant. alleen hoeveel vraag je voor zo een avond
foto's te nemen en bewerken?
Comment