Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat meenemen op safari in Zuid Afrika?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Wat meenemen op safari in Zuid Afrika?

Oorspronkelijk geplaatst door WillemC Bekijk bericht
    of een 'x' aantal uur in een gedeeltelijk open vrachtwagentje zitten met om je heen een hoop mensen (waar ik me redelijk aan irriteerde tijdens de nachttrip die we gedaan hadden).
    Deze stap/formule heb ik wegens té irriterend gewoon overgeslagen. Ideaal is gewoon je eigen groepje (dat slechts 2 personen groot kan zijn) met gids+chauffeur. Is dikwijls niet zo heel veel duurder vermits de wagen niet dé grootste kost is.

Travel the world, take nothing but pictures, leave nothing but footprints.

Comment

& Mr. D; je hebt ergens wel een punt

Maar zolang dat je geen extra geld gaat utgeven voor LUXE, blijft het wel in dezelfde orde van prijzen hoor. Tenminste; als je blijft wisselen van bestemmingen, en niet enkel naar de plek kijkt die je kent (bvb Kruger). Want dan kan je ook eens naar...
      - Mashatu
      - de Tuli block
      - de Kalahari
      - de delta & Chobe
      - Namibie
      - Zambia
      - Zimbabwe
      - N-Tanzania
      - Z-Tanzania
      - Uganda

...je ziet: het kan een tijdje duren vooraleer je weer op dezelfde plaats terugkeert. Vergeet niet dat safaris ook elders kunnen. Want een "safari" is niet meer dan een eco-reis in Afrika hee. Wat betreft eco-reizen kan ik bvb ook de Pantanal in Brazilië aanbevelen.

Mvg,

J.
      http://www.theafricabug.com

Comment

Het 'nadeel' dat deze tours hadden was dat zo gauw er iets gevonden werd, dit aan iedereen doorgespeeld werd en het er vervolgens vol stond met die auto's. Dit was niet alleen bij de leeuwen, maar ook bij olifanten etc. Niet echt denderend als er steeds voor, langs en achter je allemaal auto's staan. Dit vertelde andere mensen ons die daar dus ingezeten hadden.
        Yup, ik herken mijn eerste safari. Een file in 't midden van de bush, om een staart van een luipaard te zien. Was trouwens ook in Kruger. Daar geef ik nu geen geld meer aan. Ik blijf nog liever thuis! Maar een mens leert uit zijn "fouten" hee.

Maarja, denk dat iedreen op zoek is naar een ander avontuur.. Zelf rijden en dus zelf goed je route uitstippelen, of een 'x' aantal uur in een gedeeltelijk open vrachtwagentje zitten met om je heen een hoop mensen (waar ik me redelijk aan irriteerde tijdens de nachttrip die we gedaan hadden).
        Selfdrive geeft mij net dat beetje extra kick.
        Als dat je ding is, kan ik Namibië aanbevelen!

Overigens zijn wij wel in een gunstige periode gegaan, het landschap was groen, maar nog lang niet zo groen dat je niets meer kon zien op 10 meter afstand.

Dit is wel een belangrijke punt om op te letten. Zorg dat je in de periode gaat dat de struiken meters hoog staan, maar ook niet helemaal dor.
        Ook daar merk ik voor mezelf een evolutie.

Toen ik het nog niet allemaal had gezien, ging ik steevast voor de droogste periode. De kans om de dieren te spotten is dan veel groter. Fotografisch boet je iets in, maar dat hoeft niet veel te zijn (als je maar op je DOF let)

Maar nu zit ik al in "tussenseizoen" en iets in mijn achterfoofd zegt me dat ik er eens eentje moet doen in "the green season".

Mvg,

J.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk bericht
          & Mr. D; je hebt ergens wel een punt

Maar zolang dat je geen extra geld gaat utgeven voor LUXE, blijft het wel in dezelfde orde van prijzen hoor. Tenminste; als je blijft wisselen van bestemmingen, en niet enkel naar de plek kijkt die je kent (bvb Kruger). Want dan kan je ook eens naar...
          - Mashatu
          - de Tuli block
          - de Kalahari
          - de delta & Chobe
          - Namibie
          - Zambia
          - Zimbabwe
          - N-Tanzania
          - Z-Tanzania
          - Uganda

...je ziet: het kan een tijdje duren vooraleer je weer op dezelfde plaats terugkeert. Vergeet niet dat safaris ook elders kunnen. Want een "safari" is niet meer dan een eco-reis in Afrika hee. Wat betreft eco-reizen kan ik bvb ook de Pantanal in Brazilië aanbevelen.

Mvg,

J.
          Ooh, maar zowat de helft van dat lijstje heb ik al 'afgewerkt' hoor. Enne Zambia & Uganda staan al jaren te pronken op onze to-do , maar er is altijd wel iets tussengekomen. We gaan nu trouwens voor de eerste keer eens terug naar een reeds bezochte regio (in Afrika dan). Ik wil ook nog wel eens terug naar Zim (maar daar zit nog een vervelend ventje in de weg) en Bots (maar dan na die andere twee).

Wat de prijzen & luxe betreft is de 'sky the limit', maar ook wij zoeken steeds naar de beste prijs/kwaliteit (en soms krijg je voor een beetje meer prijs heel wat meer kwaliteit). Zo kostte een 10-daagse comfortabele lodge/tented lodge privé-trip in N-Tanzania nog geen 10% meer dan het gewone 'primitieve' kampeeralternatief.

Naar de Pantanal zou ik ook nog eens kunnen gaan, is ook al bijna 20 jaar geleden (van de tijd toen ik nog in Brazilië werkte).

Comment

Euhm, heel veel info hier... een klein beetje ontaard in 'opbod' ...mag ik dat zeggen
            Yep, ik werk MAAR met een sigma lens 120-400...ik heb daar, na een tijdje oefenen, al veel scherpe beelden mee gemaakt. Ik weet dat een lens van 1500 of eentje van 3000 euro beter is, maar ik moet niet in National Geographic :-) Dus daar gaan we mee leren leven.

Wat het zien van dieren betreft denk ik dat mijn eerste gedacht (eerste posts) niet ver van de realiteit zal zijn als ik alle verschillende reacties bij mekaar leg: als ik 3 van de 5 big five in gunstige omstandigheden zie heb ik erg veel geluk gehad, en mag ik tevreden zijn. Ik verwacht dus veel auto's en veel mensen die 'in de weg' lopen, om het oneerbiedig uit te drukken. Daar leg ik me nu al bij neer...en jawel, de kans is zeer klein dat ik 7 safari's in mijn leven maak. Er zijn 1001 andere reisbestemmingen die ik nog moet afwerken

Ik ga me bij Willem C 's advies aansluiten en hopen dat ik gewoon veel plezier en een goeie reis beleef, (en een stuk of wat landschappen, want ik trek ook door Lesotho, Swaziland en de Drakenberge)...misschien met wat geluk een aantal dieren? :-)

Comment

Ik wens je alvast een prachtige reis! En let op eens je Afrika bezocht hebt keer je zeker terug!

Wij hebben eerst Zuid-Afrika gedaan ; daarna Namibie & Botswana en onlangs Ethiopie.

mir
              De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Comment

Allereerst veel plezier in Zuid- Afrika in September. Komen daar al vele jaren en dan voornl. in Kruger , ook in september en óók dit jaar weer. Denk dat je wat fotouitrusting wel goed zit. Statief voor safari niet nodig, maar je moet echt een (lege) beanbag meenemen en daar vullen met bv rijst. Is toch wel onmisbaar. Ook warme kleren voor in de open safariwagens. Kan echt heeeel koud zijn s'ochtends.
                En Sabi....daar ga je echt heel veel zien, dus veel geheugenkaartjes!
                Veel (foto)plezier.
                gr, Linda

www.pbase.com/lindavdveeken

Comment

@Linda: prachtige gallery op je website van kruger, één van de beste van kruger die ik al van heb gezien

Voor mij blijft Kruger zowiezo een topper.
                  Heb er enige tijd verbleven en bij momenten ook de houding van sommige toeristen "triestig" gevonden doch ondanks zijn populariteit nog steeds erg de moeite om te bezoeken.
                  Uitgestrekheid en diversiteit die weinig andere parken kunnen bieden, mogelijkheid tot self-drive waar je ook het gevoel kunt hebben van alleen te zijn (ondanks verhalen van 1 leeuw=20auto's),makkelijke toegankelijkheid en prima voorzieningen voor een lage prijs, ...

Ik ken het daar wel al een beetje en ken de goeie plekjes. Waar het in privé-consessies voor mij onbetaalbaar is om langere tijd in de bush te verblijven kan ik dit wel doen in kruger.
                  Zelf ga ik binnen een goeie 3 weken na lange tijd dit jaar terug naar kruger, deel van 3weekse reis.
                  -Week 1 lig nog niet vast
                  -4 dagen Tuli Block
                  -10 dagen Kruger park van Noord naar Zuid waaronder 4daagse trektocht rugzak en tent (als iemand nog mee wil, laat maar weten, ik zoek nog deelnemers...)

Grtn
                  &
                  Veel Plezier !!!
                  Zowiezo wordt het fantastisch

Comment

Bedankt voor de reacties...@Linda prachtige foto's, Mir ook.
                    Mijn safari momenten ... daar heb ik helemaal geen superhoge verwachtingen van, 2 volle dagen kruger, 1 dag umfolozi, 1 dag St lucia, 2 dagen mlilwane (geen 'roofkatjes' daar)...gewoon duimen op dom geluk
                    Als je daar 10 dagen rondzwerft ga je natuurlijk heel wat anders zien.

Over die bean bag ben ik nog aan het tobben. Hoe steek ik dat best in mekaar? een leeg kersenpitkussen met velcro sluiter? Dat vullen met rijst? Dat was mijn eerste, weliswaar wat simpel idee

Comment

Dat lege kersepitkussentjes heb ik jaren gebruikt ,inderdaad gevuld met rijst.
                      Werkt prima.
                      Gr, Linda

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mr.D Bekijk bericht
                        Ooh, maar zowat de helft van dat lijstje heb ik al 'afgewerkt' hoor.
                        Awel? Dan heb je nog de helft te doen toch?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kruger Bekijk bericht
                          @Linda: prachtige gallery op je website van kruger, één van de beste van kruger die ik al van heb gezien

Voor mij blijft Kruger zowiezo een topper.
                          Heb er enige tijd verbleven en bij momenten ook de houding van sommige toeristen "triestig" gevonden doch ondanks zijn populariteit nog steeds erg de moeite om te bezoeken.
                          Uitgestrekheid en diversiteit die weinig andere parken kunnen bieden, mogelijkheid tot self-drive waar je ook het gevoel kunt hebben van alleen te zijn (ondanks verhalen van 1 leeuw=20auto's),makkelijke toegankelijkheid en prima voorzieningen voor een lage prijs, ...

Ik ken het daar wel al een beetje en ken de goeie plekjes. Waar het in privé-consessies voor mij onbetaalbaar is om langere tijd in de bush te verblijven kan ik dit wel doen in kruger.
                          Zelf ga ik binnen een goeie 3 weken na lange tijd dit jaar terug naar kruger, deel van 3weekse reis.
                          -Week 1 lig nog niet vast
                          -4 dagen Tuli Block
                          -10 dagen Kruger park van Noord naar Zuid waaronder 4daagse trektocht rugzak en tent (als iemand nog mee wil, laat maar weten, ik zoek nog deelnemers...)

Grtn
                          &
                          Veel Plezier !!!
                          Zowiezo wordt het fantastisch
                          Jij ook heel veel (foto)plezier in Kruger binnenkort....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk bericht
                            Awel? Dan heb je nog de helft te doen toch?
                            Er wordt aan gewerkt, er wordt aan gewerkt,.... Helaas zijn onze interesses wereldwijd en dus moeten we onze aandacht wat verdelen. Maar naar iets uitkijken is dikwijls even zoet als het uiteindelijk beleven, niet?

Comment

Wat je nog kan meenemen:
                              Een breedhoek. In het Mlilwane Wildlife Sanctuary in Swaziland krijg je de nijlpaarden bvb op een meter van je lens. Zebra's laten zich daar ook vrij dicht benaderen. Met een 10-20 mm, of zo iets, kan je dan leuke resultaten behalen. Ook voor de Drakenbergen is dit een bruikbare lens.
                              Materiaal voor het reinigen van je sensor.
                              Een tri-pod. Niet zozeer voor op safari, maar voor het werken met langere sluitertijden of voor een reeksje met verschillende belichtingen (blending, hdr).
                              Als je een 2e body hebt: meenemen. Een olifant staat sneller dan je denkt naast je jeep. Als je dan nog van lens moet wisselen, staat hij opeens aan de andere kant of zo.
                              Een flits voor portretten. Met tegenlicht of in de schaduw zijn die gezichten écht donker.
                              Heb je nog plaats voor je laptop? Ook meenemen. Altijd handig om je foto's op groot scherm te bekijken en eventueel te 'ontdekken' wat je fout hebt gedaan of welk soort foto's je nog niet hebt gemaakt.

Have fun! (zal wel lukken )

Comment

Wow kohraya, ik denk met moeite iets moois te zien en jij komt hier aanzetten met een nijlpaard en zebra's die bijna in de lens kruipen....da's heel wat. De breedhoek zal voor een volgend budget zijn jammer genoeg (ik zal het met 18 mm moeten doen), de laptop moet ook thuis blijven, 2e body heb ik ook niet
                                De aankoop van een flits is gepland, ik heb nog een week, misschien haal ik die voor ik vertrek (momenteel gebruik ik nog invulflits via de ingebouwde flitser maar dat zal niet volstaan). Het reinigingsmateriaal is voorzien, al blijf ik liever van de sensor zelf af (ik heb wel een eigen, wat bizarre, doch grappige, manier van lenzen wisselen)
                                Het is aan mijn tripod dat ik nog twijfel. Ik reis met een erg stevige duffelbag omdat we gewoon vlot in en uit de jeep willen en dan zijn hardcases niet handig...zou een tripod de vlucht overleven?

Hoe meer ik hier lees hoe meer ik ernaar uitkijk, ik kan me voor geen meter een zebra voorstellen op een paar meter, laat staan een olifant....

Comment

Working...
                                X