Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat meenemen op safari in Zuid Afrika?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Wat meenemen op safari in Zuid Afrika?

Hallo,

In september vertrek ik naar ZA voor een rondreis. Een paar dagen daarvan ben ik op Safari in Kruger en Umfolozi, de rest zit ik oa in de Drakenberge en Swaziland.
    Mijn huidige paklijst bestaat uit Nikon D90 met 18-105 en een sigma 120-400. Ik heb een benro statief maar ik weet niet of het nuttig is om mee te zeulen (zeker tijdens het transport). Nog iemand tips wat materiaal betreft?

Tx

Re: Zuid Afrika

Hangt er van af welke type safari je neemt. Is het met eigen vervoer het park zelve in? Of een georganiseerde safari? Want eea verschilt nogal qua type vervoer, en qua slaapgelegenheid.

Wat vervoer betreft: het statief zou ik sowieso thuislaten. Een monopod tussen de benen is veel beter, of een beanbag op het dak.

Wat slaapplaats betreft; indien publieke campings zorg dan dat je spullen kunnen vasthangen aan de tent (slot op de zak, zak aan de tent), en laat niks achter als je een gamedrive doet (lees: kies een fotorugzak waar alles in kan). Indien het om lodges of privé kampeerplaatsen gaat, dan speelt dat minder, maar een goede zak is toch nog steeds nodig (ic eentje die je materiaal voldoende beschermt tegen stof en schokken). Het type voertuig is ook belangrijk wat betreft de fotozak die het meest geschikt is. Is het geen privé voertuig, dan krijg je wss geen plaats voor zo'n typsche zak die je moet neerleggen op zijn rug om dan volledig open te doen. Kies dan beter voor een toploader.

Zorg ook voor pakken geheugenkaartjes. Je schiet makkelijk 5 tot 6 Gb per dag.

En batterijen! Reken er niet op dat je overal stroom hebt. In de lodges is de zonne-energie 's avonds rap op, als iedereen er zijn laders aanhangt. En als je lodge op het stroomnet van Escom zit, reken dan maar op enkele power cuts.

En ik zou ook denken aan een hoofdlamp en macro lens. Keer eens wat stenen om na zonsondergang. Een heel verschillend soort safari!

Verder ook nog wat gidsen;
    - het boek van Richard D. Estes is een absolute must voor noobs. Hiermee ben je al snel "in the know" Zie: http://www.amazon.com/Safari-Compani.../dp/1890132446
    - Dat boek vul je best aan met een goede vogelgids. Bvb; http://www.amazon.com/Birds-Southern...dp/0691096821/
    - Ga je foot safaris doen, bestel dan zeker en vast ook een gids om sporen te zoeken. Maar daarvoor moet je op de "Zuid-Afrikaanse Amazon" site zijn, genaamd Kalahari.net. Deze bvb; http://www.kalahari.net/books/Signs-...32/149922.aspx

Lees het boek van Estes zeker vooraf. Ginder heb je enkel tijd het te consulteren als het nodig is, niet om het volledig te lezen.

Als je nog "gewone" lectuur zoekt (kortom; geen gidsen) die bij dit thema aansluit, dan kan ik ten zeerste aanbevelen:
    - Cry of the Kalahari: http://www.amazon.co.uk/Cry-Kalahari.../dp/0395647800
    - The trouble with Africa: http://www.amazon.co.uk/Trouble-Afri...dp/067004797X/
    - Whatever you do, don't run: http://www.amazon.co.uk/DONT-RUN-Wha...dp/1857885015/
    - In bushveld and desert: http://www.amazon.co.uk/Bushveld-Des...dp/0798149280/

Dit zijn er een paar die van mij zes sterren op vijf krijgen. Nee wacht. Geef die laatste er maar zeven.

Als het serieuze(re) lektuur moet zijn:
    - When a crocodile eats the sun: http://www.amazon.co.uk/When-Crocodi.../dp/0316018716
    - Dark star safari: http://www.amazon.co.uk/Dark-Star-Sa...dp/0241140498/
    - The state of Africa: http://www.amazon.co.uk/State-Africa...dp/0743232224/
    - Who owns paradise: http://www.amazon.co.uk/Ecotourism-S...dp/1559635827/
    - The selfish gene: http://www.amazon.co.uk/Selfish-Gene...dp/0199291152/

De laatste moest verplichte lektuur zijn op school.

Nog iets? Euh... Draag zeker en vast geen donkerblauw (tse tse magneet). Zorg voor een goeie hoed. En laat kleding met schreeuwerige kleren thuis. Idem met wit. Zorg voor lange mouwen en -broek 's avonds (muggen).

Ik ga stoppen want sebiet heb ik ne gids op zijn eigen geschreven.

Veel plezier! Misschien loop je me wel tegen het lijf. Ik ben ginder ook in september.

Ciao,

J.
    http://www.theafricabug.com

Comment

Erg bedankt voor de uitgebreide info Jochen. Safari beslaat maar 5 van mijn 18 reisdagen, dus ik weet niet of ik zoveel dieren zal zien, ik betwijfel het. De safari's die ik onderneem zijn in sabi sabi en het 'gewone kruger' in jeeps. Ook een dagje umfolozi en een trip door addo. Batterijen en kaartjes heb ik voorzien, de rest van je info ga ik eens doornemen. Het statief zal ik thuis laten...een bean bag moet ik nog vinden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GillesH Bekijk bericht
        Erg bedankt voor de uitgebreide info Jochen. Safari beslaat maar 5 van mijn 18 reisdagen, dus ik weet niet of ik zoveel dieren zal zien, ik betwijfel het. De safari's die ik onderneem zijn in sabi sabi en het 'gewone kruger' in jeeps. Ook een dagje umfolozi en een trip door addo. Batterijen en kaartjes heb ik voorzien, de rest van je info ga ik eens doornemen. Het statief zal ik thuis laten...een bean bag moet ik nog vinden.
        Sabi Sabi is een privé concessie in het Sabi Sands reservaat. En één van de top bestemmingen aldaar. Ik zou dat niet onderschatten. Je zal véél te zien krijgen.

De traversing rights van SS zijn wat minnekes, maar ze hebben op zich al een groot gebied dus ik zou me daar niet teveel zorgen om maken. Voor een map met traversing rights; zie HIER

De jeeps zijn er Uri's dacht ik. Dus van die platte zonder enige vorm van dak. Perfect, maar met je beanbag zal je daarin weing zijn; de "deurkes" zijn veel te laag. Beter een momopod met quick grip ballhead of zo!

Shlushluwe (aka Umfolozi) puilt uit van de neushoorns, by the way. Dus zeg je gids in SS om niet daarop te focussen. Waste of effort & time. Maar de andere passagiers in de jeep moeten akkoord gaan natuurlijk.

Denk zeker aan een nachtsafari in SS, en vraag ook om een walking safari!!

Succes,

J.

Comment

Nogmaals dank voor de info. Je geeft de burger wel moed, want ik ben al verschillende mensen tegen gekomen die me waarschuwen om niet teveel te verwachten. Ik citeer 'de kans dat je een leeuw voor de lens krijgt is uiterst miniem, de kans dat bv een luipaard ronhost is zo goed als helemaal nul'. Enfin niet echt optimistisch. Maar goed, ik zal wel zien wat er op mij afkomt, en de reis is ook meer dan safari alleen, dus kwa natuur zal het wel ok zitten. En de rest wordt afwachten.
          Van Shjlushluwe staat al vast dat daar op neushoorns wordt gefocussed heb ik gehoord.

Ik ga men nog een monopod aanschaffen, daar zal ik mijn balhoofd op monteren zo heb ik toch steun, een bean bag is dan voor andere situaties.

Enfin ...afwachten maar

Comment

Ik citeer 'de kans dat je een leeuw voor de lens krijgt is uiterst miniem, de kans dat bv een luipaard ronhost is zo goed als helemaal nul'.
            Dat zijn mensen die spreken uit een persoonlijke ervaring die anders gaat is dan wat jouw ervaring gaat zijn, zeker wat betreft Sabi Sands:

Zij; zijn waarschijnlijk naar Kruger Nationaal Park geweest, hebben waarschijnlijk zélf gereden, dan wss nog op enkel de asfaltbanen (wegens type gewone huurwagen ipv jeep), en hadden geen gids/spotter mee.

Jij; gaat ook naar Sabi Sands, waar je wordt rondgereden in het juiste voertuig, door een doorwinterde gids/spotter, die bovendien van de weg af mag.

Je ziet; twee totaal verschillende werelden. Twee totaal verschillende soorten reizen. Het jouwe is een safari. Dat van hen... in feite niet, maar roep het niet te hard anders krijg je gepiceerde reacties.

Ik sta er niet verstomd van dat ze dit soort dingen zeggen hoor. Je zal waarschijnlijk ergens gezegd hebben "Sabi Sands ligt naast Kruger". En eenmaal zij het woord "Kruger" horen, denken ze dat hun ervaring meteen ook voor jou opgaat.

Mvg,

J.

Comment

Inderdaad self drive...in een park dat zo gigantisch is. Geen haar op mijn hoofd dat daar een self drive zou doen. Georganiseerde drives in het park genoeg lijkt me...sabi, timbavati, allemaal hebben ze hun game drives. Intussen heb ik ook een game walk erbij genomen...echt face to face met een leeuw wil ik niet bepaald staan natuurlijk

Als ze ZA niet plat leggen met stakingen natuurlijk :-)

Comment

echt face to face met een leeuw wil ik niet bepaald staan natuurlijk
                Waarom niet. Is een lesje in nederigheid dat elke westerling kan gebruiken.

(Maar in feite niet echtgevaarlijk. Blijven staan, je groot maken, een luide stem enhandgeklap werkt ook. Dan zeer langzaam achteruit gaan, en niet je rug keren naar de leeuw. Als je niet tussen een leeuwin en haar cubs bent gaan staan overleef je het wel)

Ik heb 1000x meer schik van een dagga boy dan van een leeuw. Venijnige rotbeesten.

Mvg,

J.

Comment

Re: Wat meenemen op safari in Zuid Afrika?

Ik heb een viertal jaren geleden een safari gedaan in Kenia met oa een 80-400 van Sigma. Wreed content van!
                  D90 - D70 - F80 + glas

Comment

Den Buffel...tja, moet ik mij dan ook groot maken
                    Ik zal braaf naar de gids luisteren...het meest schrik heb ik overigens van schorpioenen :-) Ik ben nogal slank...leeuwen gaan denken: bwarf neen, die laten we voor wat hij is.

enfin, nog 5 weken wachten

Comment

Den Buffel...tja, moet ik mij dan ook groot maken
                      Ik zal braaf naar de gids luisteren...het meest schrik heb ik overigens van schorpioenen :-) Ik ben nogal slank...leeuwen gaan denken: bwarf neen, die laten we voor wat hij is.

enfin, nog 5 weken wachten
                      @mil,

Kan best zijn dat vor jou die lens voldeed, maar ik zou eens willen lezen wat je zou schrijven na het overstappen van Sigma naar een same-brand lens (ic Canon L op Canon, Nikkor op Nikon). En daarna nogmaals wat je zou schrijven als je overstapt van zoom lens naar fixed focus.

@ GillesH,

Bij een buffel; lopen dedju, naar de dichtsbijzijnde boom.
                      Een leeuw doodt zelden om te eten hoor
                      Schorpioenen; gewoon je schoenen uitkloppen elke ochtend, en je tent dichtritsen.

Mvg,

J.

Comment

Wij zijn circa 6 jaar geleden ook naar het Krugerpark geweest.
                        Hebben daar echter wel zelf rondgereden (hadden een eigen ‘Jeep’ gedurende de hele vakantie).
                        Echter hebben wij daar enorm veel gezien.
                        Van grote groepen olifanten (waar we overigens midden in belandde, zorgde wel voor de nodige spanning gezien er ook pas geboren dieren tussen zaten), tot eenzame bulls (mannelijke olifanten)
                        apen, krokodillen, veel herten, zebra’s, giraffes, neushoorns en andere dieren.
                        ’s avonds ook nog met een nachttour weggeweest, hier nog een luipaard op de wandel gevonden, neushoorns, nijlpaarden etc.
                        Als je in het park overnacht, ga dan eens ’s nachts langs de hekken. Bij onze tenten kwamen continue hyena’s voorbij gewandeld.

Eigenlijk alle belangrijke dieren dus wel gezien, behalve de leeuwen. Raad je aan om naast je foto-toestel ook een videocamera mee te nemen.
                        Niets zo leuk om naderhand ook een video te maken van deze reis. Is de moeite waard en spreekt voor anderen uiteindelijke meer tot de verbeelding dan enkel foto’s.

Mooiste reis die ik tot nu toe gemaakt heb en het zou zonden zijn als je bijvoorbeeld niet genoeg geheugen hebt.

Overdag is het aardig heet en benauwd, ’s avonds is een lange broek en trui wel nodig.
                        Let met het omdraaien van stenen wel goed op dat je niet gegrepen wordt door een schorpioen of gifslang.
                        Zitten daar namelijk meer dan genoeg!
                        In ieder geval erg veel plezier daar en we zien de foto’s hier wel tegemoet ;-)
                        WillemClassensDesign: Mijn website
                        Body: Sony Alpha 200; Lenzen: Tamron 28-75 F/2.8; Sony 18-70mm; Sony 75-300mm Macro
                        Flitsers:HVL-F42AM;

Comment

Thanks voor je bijdrage, Willem!

Voor mij zit de crux hem in dit zinnetje:

Oorspronkelijk geplaatst door WillemC Bekijk bericht
                          Eigenlijk alle belangrijke dieren dus wel gezien, behalve de leeuwen.
                          Ik heb het volle begrip voor je mening. In feite; zowat iedereen die terugkomt van een safari zegt dat hij tevreden is, ongeacht wat hij heeft gezien. En ik begrijp dat perfect; het is een super ervaring.

Zeker voor een eerste safari is dat zo. Maar de volgende keer ga je toch wel pogen om een leeuw te zien. 't Is een beetje raar hee; naar Kruger gaan en géén leeuw zien?

Het enige punt dat ik hier (vaak) probeer te maken, is dat - als je dan toch al zoveel uitgeeft - je best nog dat extraatje spendeert om ginds je kansen te maximaliseren wat betreft sightings. Dat kan zijn; een lokale gids, een privé concessie erbij neme, een aangepast voeruig, enz. Of combinaties van voorgaande.

Aan luxe moet je echter geen cent méér uitgeven; ik moet de eerste nog tegenkomen die gebruik maakt van de "plunge pool" in de "luxe-lodge". Die pool ligt er enkel "voor de chiquee" (zeggen ze bij ons).

Anyway, jouw reis in vergelijking met mijn laatste safari (camping safari in nationale parken met privé gids) : wij zagen...

- moeilijk te vinden dieren zoals elanden, honey badgers, African wildcats, enz...
                          - ongekende plaatsen met spectaculaire sightings, zoals een waterhole waar ten allen tijde méér dan 300 olifanten waren.
                          - meerdere kills, waarvan eentje van een luipaard en eentje van een cheetah
                          - eens drie luipaarden bij elkaar (yup, het kan
                          - rond de 200 vogelsoorten
                          - ...en 54 individuele leeuwen, sommige van hen meermaals per dag.

Dus het loont echt wel om je goed voor te bereiden en de juiste formule te kiezen.

Mvg,

J.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk bericht
                            Het enige punt dat ik hier (vaak) probeer te maken, is dat - als je dan toch al zoveel uitgeeft - je best nog dat extraatje spendeert om ginds je kansen te maximaliseren wat betreft sightings.
                            Ja ja, ik ken dat. En voor ge het weet zijt ge verslaafd aan dit type safaris . En bizar genoeg lijkt de financiële drempel van de vorige trip altijd wel mee te vallen bij het plannen van de volgende .

Ik ben een hele poos geleden begonnen met selfdrives en een 20-tal parken later overgeschakeld naar persoonlijke begidste trips. Nu staat er een privé consessie op het programma. Telkens wordt de lat een beetje hoger gelegd en het budget wat meer opgekrikt. Het voordeel van een langzame opbouw is dat je veel langer met een tevreden (en zelfs euforisch) gevoel kan terugkeren. Want eens je hebt geproefd van de max (zit daar echter nog lang niet aan), wil/kan je niet meer terug zonder ontgoocheld te zijn. Zelf gaan we na de privé consessie waarschijnlijk nog een dagje of 2 selfdriven in Kruger, niet zo zeer voor de sightings (geen verwachtingen wat dat betreft) dan wel voor de sfeer.

Travel the world, take nothing but pictures, leave nothing but footprints.

Comment

Tsja, we zijn in totaal 2 of drie dagen in het Kruger Park geweest. Hebben ook met gidsen van daar gesproken bij terugkomst in het park, maar slechts eenmaal in deze dagen hadden ze leeuwen gevonden.
                              Het 'nadeel' dat deze tours hadden was dat zo gauw er iets gevonden werd, dit aan iedereen doorgespeeld werd en het er vervolgens vol stond met die auto's. Dit was niet alleen bij de leeuwen, maar ook bij olifanten etc. Niet echt denderend als er steeds voor, langs en achter je allemaal auto's staan. Dit vertelde andere mensen ons die daar dus ingezeten hadden.

Maarja, denk dat iedreen op zoek is naar een ander avontuur.. Zelf rijden en dus zelf goed je route uitstippelen, of een 'x' aantal uur in een gedeeltelijk open vrachtwagentje zitten met om je heen een hoop mensen (waar ik me redelijk aan irriteerde tijdens de nachttrip die we gedaan hadden).
                              Selfdrive geeft mij net dat beetje extra kick.

Overigens zijn wij wel in een gunstige periode gegaan, het landschap was groen, maar nog lang niet zo groen dat je niets meer kon zien op 10 meter afstand.

Dit is wel een belangrijke punt om op te letten. Zorg dat je in de periode gaat dat de struiken meters hoog staan, maar ook niet helemaal dor.
                              WillemClassensDesign: Mijn website
                              Body: Sony Alpha 200; Lenzen: Tamron 28-75 F/2.8; Sony 18-70mm; Sony 75-300mm Macro
                              Flitsers:HVL-F42AM;

Comment

Working...
                              X