Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verboden te fotograferen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Verboden te fotograferen

Oorspronkelijk geplaatst door mvdhome Bekijk bericht
    .......de "Sans Elysee by night" en werd tijdens het uitvouwen van mijn statief plots omringd door 2 agenten die me aan maanden om op te krassen en verboden foto's te nemen vanop statief. .....
    In Parijs mag je enkel met "licht" materiaal fotograferen. Als je "zwaarder" ogend materiaal gebruikt, moet je in principe een vergunning aanvragen. Die bij niet-commercieel gebruik gratis is. zie hier. Nu heb ik hier nog nooit problemen gehad. Wel in Antwerpen, waar ik ("s nachts op de Meir in de kerstperiode) mijn statief mocht opvouwen en opkrassen. En de combi ook bleef wachten tot ik doorging.

Oorspronkelijk geplaatst door edbzulte Bekijk bericht
    In het Kykkos klooster op Cyprus hebben ze daar wat 'beters' op gevonden. Voor je het museum binnenkomt moet je alle film en/of fotomateriaal afgeven en krijg je een genummerd bonnetje. .
    Niet zo uitzonderlijk. Dit ook reeds verschillende malen meegemaakt. In Italië moest in een Etruskisch museum alles in een stalen -vergrendelbare- locker. Ook compacts en GSM. En vermits je voor het binnengaan nog door een metaaldetector moest, was hier geen ontkomen aan.

In Berlijn (ik dacht Sans-Sousis) moest je alles afgeven aan de vestiare. Hier heb ik de bediende kunnen overbluffen door hem een ontvangstbewijs waarop een waarde van 5000€ vermeld stond te eisen. De arme man -waarschijnlijk een gepensioneerde vrijwilliger- wist niet waar hij het had, en ik mocht verder met mijn fototas. Weliswaar ben ik de hele tijd kritsch bekeken door de gids . En bleef fotograferen uit den boze.
    Last edited by Walt; 5 april 2010, 03:21.
    https://waltertalboom.be-
    Medewerker RvB - belgiumdigital vzw

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
      want museum of reglieusgebouw bezoeken tussen het al het geflitst van snapshot-toeristen is ook net echt aangenaam
      Dat is ook vaak het hele punt van het verbod op foto's. Niet alleen ansichkaartjes verkopen, wat ik beetje krom statement vind, vaak staat er totaal geen verkoper van postkaarten.

Een plek van rust en bezinning - je mag nog atheïst zijn - moet zo'n serene plek blijven. Een horde flitsende en klikkende dikke toersiten botst daar toch wel wat mee.
      De sfeer en de rust ga je toch nooit op foto kunnen vastleggen. Dat moet je proeven met je zintuigen op het moment zelf en meenemen. Zonder bezig te zijn met je camera zié je ook veel meer.

En wat is het nut van een speciale locatie te bezoeken als je op het internet 5000 foto's kan vinden? Dan betaal je je duur vliegticket om nog eens hetzelfde te zien. Of hetzelfde te fotograferen.

Sommige locaties, gebouwen, etc.... vragen ook onderhoud en leven financieel van de bezoekers.

Arrogante cultuurbarbaren die per se wél overal willen flitsen of fotograferen of denken dat de (ethische) regels niet voor hen gelden.... hoogst irritant. Op zo'n momenten schaam ik mij als Westerse toerist.

Comment

Caleido heeft groot gelijk !

Fotograferen met flits in een kerk is net zoiets als in short of met blote schouders in een moskee of tempel rondlopen, dat doe je ook niet.
        Canon-man. Concerten en natuur.
        Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Walt Bekijk bericht
          Nu heb ik hier nog nooit problemen gehad. Wel in Antwerpen, waar ik ("s nachts op de Meir in de kerstperiode) mijn statief mocht opvouwen en opkrassen. En de combi ook bleef wachten tot ik doorging.
          Echt??
          Kan je hier misschien eens iets meer uitleg over geven, want in welke Vlaamse stad ik ook kom voor nachtopnamen ofzo, daar is nog nooit iemand over gevallen?
          Mijn Flickr: http://www.flickr.com/photos/40893297@N05/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
            En wat is het nut van een speciale locatie te bezoeken als je op het internet 5000 foto's kan vinden? Dan betaal je je duur vliegticket om nog eens hetzelfde te zien. Of hetzelfde te fotograferen.
            Dat heb ik gehad in de Taj Mahal. Ik ging binnen en vond er niks aan! Ik vond het zelfs veel minder impossant en mooi dan wat ik al op foto had gezien.
            Een Canon 350D met EF 28mm 1.8 UMS, EF 50mm 1.8 II en EF 16-35mm 2.8L II UMS in de kast en een Leica X1 voor dagelijks gebruik

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
              Waarom staan in het Louvre er rijen en rijen van mensen die een (scheve, over of onderbelichte en wazige) foto willen maken waar enkel de Mona Lisa op te zien is, terwijl je op het WWW het perfecte beeld vindt?

Comment

Da's het 'jachtinstinct' van de mens, en vooral de man.

Fotograferen is een buit mee naar huis nemen.
                Canon-man. Concerten en natuur.
                Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frederic007 Bekijk bericht
                  Waarom staan in het Louvre er rijen en rijen van mensen die een (scheve, over of onderbelichte en wazige) foto willen maken waar enkel de Mona Lisa op te zien is, terwijl je op het WWW het perfecte beeld vindt?
                  OMdat het gros van die foto's cartoons zijn, en dat van al de overige nog eens 80% in klein formaat zijn. Doe van het restant nog eens de foto's af waar de schaduwen dichtgelopen zijn, de gecraquelleerde vernis oplicht van de flits, het contrast of de verzadiging totaal zoek zijn,... en je kan lang zoeken achter de goede foto.
                  Kijk zelf maar eens:

Ik heb op de Champs Elysées geen problemen ondervonden, maar heb daar dan ook niet lang gestaan. Geluk gehad misschien? Dat van in Antwerpen vind ik maar bizar... tenzij je specifieek één gebouw aan 't fotograferen was. Daar zouden ze je nog kunnen op aanspreken. Voor een nachtzicht van een hele straat...??
                  Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                  www.musicinframe.be

Comment

[QUOTE=Yourt;2619641]OMdat het gros van die foto's cartoons zijn, en dat van al de overige nog eens 80% in klein formaat zijn. Doe van het restant nog eens de foto's af waar de schaduwen dichtgelopen zijn, de gecraquelleerde vernis oplicht van de flits, het contrast of de verzadiging totaal zoek zijn,... en je kan lang zoeken achter de goede foto./QUOTE]
                    Veel beter dan dit ga je 'm toch niet maken..

Hou er ook rekening mee dat er glas voor zit van enkele cm dik en flitsen verboden is. Ook kan je er nooit recht voorstaan dus perspectiefcorrectie is onvermijdelijk.
                    Maar over het Antwerpen-gedoe daar ga ik mee akkoord: nog nooit problemen gehad. Hopelijk wil Walt er iets meer uitleg over geven

Comment

Ik ken de Meir enkel van horen zeggen , maar was er niet toevallig een politiecommissariaat in de buurt ? Nergens hebben ze graag dat je douane, politieposten, militaire basissen... fotografeert.
                      Ik ga binnen een paar maand naar Meiringen Zwitserland en logeer op een paar km van de militaire luchthaven aldaar waar overdag veel mil. vliegtuigen opstijgen en landen.... ik ga toch eens proberen. Benieuwd hoelang het daar duurt voor ze op mij komen afgestoven . Want Zwitsers en arrogantie.... dat kan tellen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Walt Bekijk bericht
                        Nu heb ik hier nog nooit problemen gehad. Wel in Antwerpen, waar ik ("s nachts op de Meir in de kerstperiode) mijn statief mocht opvouwen en opkrassen. En de combi ook bleef wachten tot ik doorging.
                        Was er toen geen verhoogde staat van veiligheid?
                        Ik heb vorig jaar eind September rond 's nachts de 'Oudaan', het politiegebouw zelf, gefotografeert. Er zijn me in de tijd dat ik wat wachte op de juiste inval van het maanlicht meerdere agenten gepasseerd. M'n auto, met open koffer stond zelfs fout geparkeerd. Geen een die me aanspraak.
                        Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
                        "Casu Consulto - Modo Fac"

Comment

Ik ken de Meir enkel van horen zeggen , maar was er niet toevallig een politiecommissariaat in de buurt ? Nergens hebben ze graag dat je douane, politieposten, militaire basissen... fotografeert.
                          Een politiebureau is er niet op de Meir, wel de Antwerpse hoofdzetel van twee banken (de vroegere Fortis en de KBC, misschien heeft dat er iets mee te maken.

Ik ga binnen een paar maand naar Meiringen Zwitserland en logeer op een paar km van de militaire luchthaven aldaar waar overdag veel mil. vliegtuigen opstijgen en landen.... ik ga toch eens proberen. Benieuwd hoelang het daar duurt voor ze op mij komen afgestoven . Want Zwitsers en arrogantie.... dat kan tellen.
                          Succes!!! Een aantal van mijn studenten hebben eens vastgezeten in Kinshasa omdat ze ook eens gingen proberen om de Congo-stroom te fotograferen. Na veel gediscussieer en wat smeergeld zijn ze uiteindelijk mogen gaan, en hebben ze hun toestel teruggekregen.
                          Een Canon 350D met EF 28mm 1.8 UMS, EF 50mm 1.8 II en EF 16-35mm 2.8L II UMS in de kast en een Leica X1 voor dagelijks gebruik

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jorismichielsen Bekijk bericht

Succes!!! Een aantal van mijn studenten hebben eens vastgezeten in Kinshasa omdat ze ook eens gingen proberen om de Congo-stroom te fotograferen. Na veel gediscussieer en wat smeergeld zijn ze uiteindelijk mogen gaan, en hebben ze hun toestel teruggekregen.
                            Zie ik hier nog niet gebeuren als je foto's neemt van bvb. de Leie .
                            Wat is er in godsnaam bijzonders aan de Congostroom dat ie niet mag gefotografeerd worden

Comment

Zie ik hier nog niet gebeuren als je foto's neemt van bvb. de Leie .
                              Wat is er in godsnaam bijzonders aan de Congostroom dat ie niet mag gefotografeerd worden
                              Jij bent allicht nog nooit in zwart-Afrika geweest?
                              Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
                                In de Sixtijnse kapel is het écht "inpossibile" om te fotograferen (zonder geknipt te worden). Het stikt er van de controle, zowel in tenue als in burger. Van 't moment dat je binnenkomt tot je aan de andere kant weer buitengaat hoor je constant en geïrriteerd: "no picture, no photograph, no flash". Toen wij er waren werd er iemand, die er eerder al op gewezen werd dat hij niet mocht fotograferen, hardhandig buitengewerkt...
                                Bordjes staan er en controle is er... maar klik (slechte foto! 'k weet het want te weinig goed licht).
                                Maar ik kon het me NIET laten om dit toneeltje aldaar te nemen gewoon omdat er zo nadrukkelijk op gewezen wordt en er zo nadrukkelijk voeten aan geveegd werden. Ik tel er 13 met het toestel in de lucht of aan 't controleren of het gelukt is... en 4 met de GSM aan het oor ('t waren heus geen audiogidsen die ze beluisterden). En van die 13 waren er 12 MET FLITS! Maar er waren er nog meer (dendeezen dus ook maar dan niet van 't plafond ).
                                Ik hoor dat, eens iedereen begint te flitsen, de controle overrompeld wordt en... niet meer werkt.
                                Laat me toe: dat flitsen is echt NOT DONE in een meesterwerk waar enkele jaren geleden milioenen aan is uitgegeven om te restaureren.

Op de vraag van "parrotman":
                                Ik botste op onze zesdaagse reis (dan kom je al op enkele plaatsen denk ik toch) vorig jaar door Rome op "slechts" 3 locaties waar niet mocht gefotografeerd worden: de Sixtijnse kapel, de San Clemente baseliek en de catacomben van de baseliek van Sant' Agnese fuori le mura. Plus veel musea. Er zijn er zeker nog meer maar ik had er niet echt last van want er zijn er duizenden andere waar het wél mag.
                                Soms kost het je een halve Euro om toch uit de hand met hoge ISO te kunnen fotograferen want dat muntje moet je dan in een automaatje stoppen om (soms een deel van) een kerkinterieur in licht te doen baden. Zo bvb bij het meesterwerk van Michelangelo in de kerk van Sint-Pieters-Banden (San Pietro in Vincoli) of voor nogal wat prachtig beschilderde plafonds. De pastoors verdienen er op die manier ook een kleinigheid aan . Soms is het wat zoeken naar zo'n automaat maar zeer dikwijls vind je hem wel in een hoekje verstopt.
                                Last edited by VIM; 7 april 2010, 11:32. Reden: Typfout
                                Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
                                Oók wandelen met GPS?

Comment

Working...
                                X