Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verboden te fotograferen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Verboden te fotograferen

Reeds verschillende keren meegemaakt 'in den vreemde' dat er in kerken of musea niet mag gefotografeerd worden ? Meestal zijn het dan ook nog wondermooie zaken die je heel graag zou willen fotograferen. Als reden wordt aangehaald dat de fresco's of dergelijke beschadigd worden door het flitslicht, maar als je dan zegt dat je niet gaat flitsen dan nog blijft het verboden. Ik denk (ben bijna zeker) dat de enige reden is : ze verkopen liever de postkaarten in het bijhorend winkeltje. Dan is een kleine compact wel handiger dan een DSLR. Met de kleine hoor je niets , de DSLR hoor je sluiten op tientallen meters afstand Dus is een kleine compact (naast de DSLR) bijna een must op reis.
    Of houden jullie zich altijd aan die 'verboden te fotograferen' ?????
    Zou ik echt de enige zijn die dergelijke zaken toch probeert vast te leggen ?

Re: Verboden te fotograferen

In Parijs zijn er wel wat musea waar je weg komt met 'niet flitsen' (is soms ook zo aangegeven). maar die kerken: zoals je zegt meestal om kaartjes te verkopen of van die plastiekjes met dia's in. Want ze zijn dan nog niet genoeg mee om 128 MB SD kaartjes te verpatsen met hun foto's op. En dan kunnen ze mijn rug op. Zal het wel discreet doen, en met silent mode, en ook in aantal beperkt. Maar aan verkocht geloof doe ik niet mee.
    Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
    www.musicinframe.be

Comment

Zeer vervelend maar als ik al binnen ben (na betaling) dan fotografeer ik toch. Staat er een bord "no photographs" voor de kassa dan ga ik terug buiten. Indien mogelijk zeg ik ook de reden waarom ik niet binnen ga.
      Vele jaren terug hadden ze er in de Spaanse kerken een handje van weg om fotograferen te verbieden maar je kon wel een extra ticket kopen met een fotografeertoelating.
      bye, Maurice
      https://on4bam.com/
      Nikon D7500

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
        Zeer vervelend maar als ik al binnen ben (na betaling) dan fotografeer ik toch. Staat er een bord "no photographs" voor de kassa dan ga ik terug buiten. Indien mogelijk zeg ik ook de reden waarom ik niet binnen ga.
        Vele jaren terug hadden ze er in de Spaanse kerken een handje van weg om fotograferen te verbieden maar je kon wel een extra ticket kopen met een fotografeertoelating.
        doen ze in india tegenwoordig meer en meer.
        als er wat rumoer is, hang ik mijn toestel rond mijn nek en de afstandsbediening in de hand. Dat doe je best wel met primes die je kent door ze dagelijks (bijna toch) voor je oog te hebben en dus nagenoeg perfect kunt voorspellen wat er op je foto staat. Met links (linker hand) richt ik mijn toestel dan een beetje. Mensen nemen toch met rechts een foto
        En dan is er nog de vraag: stel dat ik gewoon mijn dslr (liefst met een dikke 70-200 f2.8 erop) toch bovenhaal en ZONDER flits foto's maak. Gaan ze daar iets van zeggen? Vaak niet
        hoe meer f**k hoe meer vreugd

**=ol

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
          Nu nog is het in Griekenland en Cyprus meer regel dan uitzondering, dat als je de "bewaker" iets (soms is 1 euro al voldoende) toestopt hij zich omdraait en je alles laat fotograferen wat je maar wil. Dit is natuurlijk alleen zo wanneer je praktisch alleen bent, maar buiten het seizoen is dit meestal zo.

Comment

daarom heb ik steeds mijn 50 mm f1.4 als reserve bij....

want museum of reglieusgebouw bezoeken tussen het al het geflitst van snapshot-toeristen is ook net echt aangenaam
            mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
            D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door edbzulte Bekijk bericht
              Ik denk (ben bijna zeker) dat de enige reden is : ze verkopen liever de postkaarten in het bijhorend winkeltje.
              klopt.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Ik heb het wel al enkele keren mee gemaakt dat je toch mag fotograferen als je je flits en dergelijke aan de vestiaire/kassa in bewaring geeft.

Comment

in Fr ook al genoeg meegemaakt. Gelukkig heb ik dan een bridge en kan ik zonder spiegelklik mijn zin doen. (zonder flits dan wel)
                  Flickr één
                  Flickr two

Comment

idem in de Egypte Vallei der Koningen en Abu Simbel, mooiste plaatsen maar binnen mag niet gefotograffeerd worden. De gids zei deze regel werd uitgevonden door de vele Japanners die volop flitsten tegen de hierogliefen waardoor de kleuren zouden verbleken. Toen je daar toekwam kwamen ze inderdaad gelopen met boekjes vol fotos.

Voor €1 ok, professioneel goed belichte fotos (soms wat kunstmatig overkomend), maar moest je ze zelf nemen zou je er toch wat tijd in moeten steken qua instellingen en belichting (en het moet snel gaan met al die bezoeken en toeristendrukte). Heb er ook een paar in de duik proberen te nemen, maar trekt op niets inderhaast, was zelfs nog met een bridge Canon S3 IS
                    Last edited by CanonYouCan; 21 maart 2010, 09:55.

Comment

is het dan zo interessant wat er binnen te fotograferen is?
                      meestal zijn dat foto's die goed zijn voor de architectuur- of geschiedeniscursus.
                      trek beter een (stads)landschap of wat straatfotografie met het gebouw langs de buitenkant er op.
                      dat zijn meestal foto's die bovendien inhoudelijk nog meer te bieden hebben ook.
                      het vergt wel een andere manier van kijken tijdens op reis gaan, en een andere kijk op het medium fotografie.
                      mijn idee.

Comment

[QUOTE=Control-Z]is het dan zo interessant wat er binnen te fotograferen is?
                        QUOTE]

Ja hoor, er zijn volop interessante dingen te zien in mooie gebouwen, waar helaas niet gefotografeerd mag worden. Denk maar aan mooi gewelfde plafonds, trappenhallen, mensen die bezig zijn met religieuze gerbuiken enz. Het moeten dus niet altijd schilderijen of archeologische vondsten zijn (dat boeit mij trouwens niet).
                        Maar om die dingen op een snapshot achtige manier vast te leggen, dat is niet aan mij besteed. Ik fotografeer dus liever wanneer het is toegestaan. Als dat niet het geval is, ga ik vaak ook niet binnen. En foto's of kaartjes kopen, doe ik al helemaal niet.
                        Ik durf wel eens (zogezegd onwetend) mijn statief te gebruiken, ook al is dat dan niet toegestaan. Meestal krijg je dan enkel een vermaning en doen ze er verder niet moeilijk over. De camera ergens op leggen en de afstandsbediening gebruiken is een andere optie.

Comment

Soms gaat het ook om ethiek en respect voor andere culturen.
                          Ik was ooit op Durbar Square (Katmandu - Nepal) binnen in het paleis van Kumari (kind-godin) toen aan de aanwezigen werd gevraagd NIET meer te fotograferen toen de godin verscheen.
                          Enkele toeristen vonden evenwel dat ze zich niet moesten houden aan dergelijk verbod en stonden daar doodleuk er op los te schieten. Grotesk.
                          Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

... Ik denk (ben bijna zeker) dat de enige reden is : ze verkopen liever de postkaarten in het bijhorend winkeltje. Dan is een kleine compact wel handiger dan een DSLR. Met de kleine hoor je niets , de DSLR hoor je sluiten op tientallen meters afstand Dus is een kleine compact (naast de DSLR) bijna een must op reis.
                            Of houden jullie zich altijd aan die 'verboden te fotograferen' ?????
                            Zou ik echt de enige zijn die dergelijke zaken toch probeert vast te leggen ?
                            Vaak (meestal?) is dat ook de enige reden. En in dat geval laat ik me daar niet door tegenhouden, ook niet met de DSLR.
                            Je zou je erover verbazen hoe weinig bewakers die sluiterklik opmerken, zij reageren meestal alleen op iemand die door het gaatje staat te turen. Als ik merk dat de bewakers echt ingrijpen trek ik dus wel eens 'op goed geluk' vanop de heup. Natuurlijk niet zo goed voor de composities, maar dan heb ik achteraf de uitdaging om er met het croppen toch nog iets van te maken, én de voldoening dat ik lekker tóch foto's heb
                            Ik mis wel het kantelbare schermpje van mijn vroegere bridge op zo'n momenten...

Nu nog is het in Griekenland en Cyprus meer regel dan uitzondering, dat als je de "bewaker" iets (soms is 1 euro al voldoende) toestopt hij zich omdraait en je alles laat fotograferen wat je maar wil.
                            Een paar jaar geleden gingen we in de Dordogne een druipsteengrot bezoeken en de gidse begon haar uitleg met te zeggen dat er van de eigenaar niet mocht gefotografeerd worden maar dat zij ons niet zou tegenhouden omdat ze het niet eens was met die praktijk.
                            Ze heeft daar wel spijt van gehad want er waren blijkbaar wel een paar amateurfotografen in het gezelschap en ze had een beetje last om haar groep mee te krijgen

Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
                            ...want museum of reglieus gebouw bezoeken tussen het al het geflitst van snapshot-toeristen is ook net echt aangenaam
                            Volledig mee eens en een verzoek om niet te flitsen zal ik dan ook altijd respecteren.

Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
                            is het dan zo interessant wat er binnen te fotograferen is?
                            ...
                            trek beter een (stads)landschap of wat straatfotografie met het gebouw langs de buitenkant er op.
                            ...
                            Vaak wel, je gaat zoiets toch bezoeken omdat je wat er binnen te zien is interessant vindt?
                            ...
                            Dat natuurlijk ook!

Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
                            Soms gaat het ook om ethiek en respect voor andere culturen.
                            Ik was ooit op Durbar Square (Katmandu - Nepal) binnen in het paleis van Kumari (kind-godin) toen aan de aanwezigen werd gevraagd NIET meer te fotograferen toen de godin verscheen.
                            Enkele toeristen vonden evenwel dat ze zich niet moesten houden aan dergelijk verbod en stonden daar doodleuk er op los te schieten. Grotesk.
                            Klopt, en ik vind dat je dat dan ook moet respecteren. In een aantal culturen gelooft men dat je door een afbeelding van iemand te maken een deel van zijn ziel vangt. Zelfs als je daar zelf helemaal niet in gelooft, moet je toch kunnen begrijpen dat deze mensen niet graag zomaar door jan en alleman worden vastgelegd.
                            Fengari Canon EOS 450D + EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS + EF90-300mm f/4.5-5.6 USM + Canon EF 100mm F2.8 L Macro IS USM (en Canon Ixus 850IS als het wat compacter moet zijn.)
                            vroeger op dit forum bekend als wAckO

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wAckO Bekijk bericht
                              Een paar jaar geleden gingen we in de Dordogne een druipsteengrot bezoeken en de gidse begon haar uitleg met te zeggen dat er van de eigenaar niet mocht gefotografeerd worden maar dat zij ons niet zou tegenhouden omdat ze het niet eens was met die praktijk.
                              Ze heeft daar wel spijt van gehad want er waren blijkbaar wel een paar amateurfotografen in het gezelschap en ze had een beetje last om haar groep mee te krijgen
                              ik weet in Mol ook zo een grot zijn
                              boven overal bewaking (paspoort afgeven om binnen te mogen, ...) dan met lift speciale schacht in (eerst formulier invullen). beneden 1 gang en dan terug naar boven (formulier weer aftekenen).
                              grote borden "geen foto's maken, ..."
                              gids zegt: hoe meer foto's hoe liever, want de mensen moeten weten hoe het er hier (Hades) uit ziet en dat het veilig is.
                              hoe meer f**k hoe meer vreugd

**=ol

Comment

Working...
                              X