Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verboden te fotograferen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Verboden te fotograferen

Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
    Soms gaat het ook om ethiek en respect voor andere culturen.
    Ik was ooit op Durbar Square (Katmandu - Nepal) binnen in het paleis van Kumari (kind-godin) toen aan de aanwezigen werd gevraagd NIET meer te fotograferen toen de godin verscheen.
    Dat is ook de enige reden waarom ik niet zou fotograferen, dat is ook een redelijke reden, net zoals je bij het fotograferen van personen eerst vraagt of het mag. Door commerciële redenen laat ik mij niet stoppen.
    bye, Maurice
    https://on4bam.com/
    Nikon D7500

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
      Dat is ook de enige reden waarom ik niet zou fotograferen, dat is ook een redelijke reden, net zoals je bij het fotograferen van personen eerst vraagt of het mag. Door commerciële redenen laat ik mij niet stoppen.
      Miltaire gebouwen kunnen ook een goede reden zijn om NIET te fotograferen; ik heb ooit eens serieus problemen gehad toen ik per ongeluk nog een tipje van een aanpalend militair gebouw in Islamabad (Pakistan) op de gevoelige plaat zette.
      Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
        Miltaire gebouwen kunnen ook een goede reden zijn om NIET te fotograferen; ik heb ooit eens serieus problemen gehad toen ik per ongeluk nog een tipje van een aanpalend militair gebouw in Islamabad (Pakistan) op de gevoelige plaat zette.
        Ik vorig jaar (eventjes) aangehouden door UN soldaten in de verdeelde hoofdstad Nicosia op Cyprus wegens het maken van foto's van de green line. Eén van die heren was nederlander en toen ik mijn mooiste vlaams bovenhaalde kwam alles tamelijk rap in orde . Ik heb me er toch niet laten door afschrikken en heb een paar weken geleden terug een reeks foto's gemaakt van de green line, die ik per gelegenheid zal posten in het beginnershoekje.

Het is zo spannend hé, fotograferen waar het niet mag. Meestal ga ik het aan de soldaten vragen of het mag, het antwoord is steevast neen, dan vraag ik of ik iets op diezelfde plaats in de hoogte mag fotograferen en dan mag het wel. Terwijl ik dan mijn instellingen regel (zogezegd) neem ik foto's vanop borsthoogte... geen enkele die het (dit jaar) merkte .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wAckO Bekijk bericht
          Klopt, en ik vind dat je dat dan ook moet respecteren. In een aantal culturen gelooft men dat je door een afbeelding van iemand te maken een deel van zijn ziel vangt. Zelfs als je daar zelf helemaal niet in gelooft, moet je toch kunnen begrijpen dat deze mensen niet graag zomaar door jan en alleman worden vastgelegd.
          Tenslotte respecteren de meeste vreemdelingen onze "cultuur" toch ook hé

Ik deel de mening van de meesten:
          Het erfgoed is van iedereen vind ik, en dus heeft iedereen het recht om ervan te genieten. Het is wél logisch dat je inkomgeld betaalt, want daarmee wordt onder andere het onderhoud en het restauratiewerk bekostigd. Ik zal echter altijd van op een handstatiefje mijn foto's maken zodat ik niet hoef te flitsen, uit respect voor de kunstwerken en voor het vele restauratiewerk(en geld) dat men er dikwijls aan besteed heeft. ik zal dat statiefje ook nooit op waardevolle voorwerpen plaatsen.
          Al de rest is platte commercie, vind ik.
          illustratie hiervan: laatst verbood een opzichter mij om mijn camera op de vloer te leggen om de koepel van de Sint-Pieters in Rome te fotograferen. Toen ik hem vroeg of hij zich geen zorgen maakte over beschadigingen door de vele hoge naaldhakken van de Italiaanse schonen, droop hij schouderophalend af
          Last edited by dréten; 24 maart 2010, 08:31.

Comment

Klopt, en ik vind dat je dat dan ook moet respecteren. In een aantal culturen gelooft men dat je door een afbeelding van iemand te maken een deel van zijn ziel vangt. Zelfs als je daar zelf helemaal niet in gelooft, moet je toch kunnen begrijpen dat deze mensen niet graag zomaar door jan en alleman worden vastgelegd.[/QUOTE]

En zelfs als dit niet cultureel gebonden is (ziel vangen enzovoort), moet je respecteren dat mensen niet graag zomaar door jan en alleman worden vastgelegd. Stel je een keer voor dat er plots een bus toeristen aan je huis stopt en foto's beginnen te maken van hoe jij in de voortuin staat onkruid te wieden.
            Een Canon 350D met EF 28mm 1.8 UMS, EF 50mm 1.8 II en EF 16-35mm 2.8L II UMS in de kast en een Leica X1 voor dagelijks gebruik

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jorismichielsen Bekijk bericht
              Stel je een keer voor dat er plots een bus toeristen aan je huis stopt en foto's beginnen te maken van hoe jij in de voortuin staat onkruid te
              wieden.
              Zou nog al eens aan het poseren slaan, denk ik. Misschien zelfs mijn broek laten zakken.
              Maar ik heb geen onkruid. En nu ik er over nadenk, ook geen voortuin. Mag trouwens wel
              heel erg genieten van de volle bussen malloten die hier dagelijks Brugge overspoelen en
              klikkerdeklakken op alles dat vast en los zit. Warempel een fraai schouwspel, gratis te
              bewonderen van op een terrasje. En dan maar denken: ben ik zelf ook zo zot zodra ik me
              in den vreemde begeef?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
                . Warempel een fraai schouwspel, gratis te
                bewonderen van op een terrasje. En dan maar denken: ben ik zelf ook zo zot zodra ik me
                in den vreemde begeef?
                9 kansen van de 10 wel
                hoe meer f**k hoe meer vreugd

**=ol

Comment

Ik ben daar vrij vrijpostig in

Ik neem mij zelf het recht toe te fotograferen, wanneer ik het wil, weliswaar met respect voor de mens en de cultuur.

Als er moet betaald worden om te fotograferen doe ik dit met plezier, als er een verbod is, dan zie ik het meestal maar bij het buitengaan, of later op één van mijn foto's
                  Ik fotografeer waar en wanneer ik het wil, men hoeft het mij maar te zeggen als het niet mag, dan stop ik mijn toestel weg.

Ik probeer steeds zonder flits te werken, meestal ook zonder statief.

Het prachtige klooster van Mafra in Portugal bijvoorbeeld, bezit prachtige zalen en meubilair, maar strikt verboden te fotograferen. Je kan er zelfs niet vrij rondlopen (steeds in groep met een gids). De zalen worden één voor één geopend, en terug gesloten na doorgang.
                  Ik probeer dan steeds achterin de groep te blijven, of een zaal achter te blijven...
                  Het is een beetje als een kick, om dan toch die foto's te maken waar het eigenlijk niet mag of kan.
                  Zeker als ik zelf het nut niet inzie om een fotografeer verbod op te leggen...

Vorige 4 weken was ik in China, en heb in vrij veel tempels gefotografeerd. Niemand keek naar mij op. 1 keer riep een monnik naar mij "NO PHOTO !!".
                  www.damafoto.be
                  Facebook Damafoto

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
                    Tenslotte respecteren de meeste vreemdelingen onze "cultuur" toch ook hé

Ik deel de mening van de meesten:
                    Het erfgoed is van iedereen vind ik, en dus heeft iedereen het recht om ervan te genieten. Het is wél logisch dat je inkomgeld betaalt, want daarmee wordt onder andere het onderhoud en het restauratiewerk bekostigd. Ik zal echter altijd van op een handstatiefje mijn foto's maken zodat ik niet hoef te flitsen, uit respect voor de kunstwerken en voor het vele restauratiewerk(en geld) dat men er dikwijls aan besteed heeft. ik zal dat statiefje ook nooit op waardevolle voorwerpen plaatsen.
                    Al de rest is platte commercie, vind ik.
                    illustratie hiervan: laatst verbood een opzichter mij om mijn camera op de vloer te leggen om de koepel van de Sint-Pieters in Rome te fotograferen. Toen ik hem vroeg of hij zich geen zorgen maakte over beschadigingen door de vele hoge naaldhakken van de Italiaanse schonen, droop hij schouderophalend af
                    Hoe zit dat trouwens nu in Rome? Ga er toevallig in meu naartoe: waar mag je officieel wel en waar niet fotograferen? Het enige wat ik tot nu toe kon vinden is dat het in de Sixtijnse kapel nu verboden is...
                    Web: http://www.hanscouwenbergh.be
                    Like my page! https://www.facebook.com/HansCouwenberghPhotography?ref=hl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door parrotman Bekijk bericht
                      Hoe zit dat trouwens nu in Rome? Ga er toevallig in meu naartoe: waar mag je officieel wel en waar niet fotograferen? Het enige wat ik tot nu toe kon vinden is dat het in de Sixtijnse kapel nu verboden is...
                      Z'n beetje zoals overal zéker: proberen, en als 't lukt heb je geluk.
                      In de Sixtijnse kapel is het écht "inpossibile" om te fotograferen (zonder geknipt te worden). Het stikt er van de controle, zowel in tenue als in burger. Van 't moment dat je binnenkomt tot je aan de andere kant weer buitengaat hoor je constant en geïrriteerd: "no picture, no photograph, no flash". Toen wij er waren werd er iemand, die er eerder al op gewezen werd dat hij niet mocht fotograferen, hardhandig buitengewerkt.
                      De weg ernaartoe (voor een groot deel het Vaticaans museum maw.) gaat het wat makkelijker, maar ze zijn er ook als de kippen bij om je te verbieden een statiefje ergens neer te zetten.
                      colosseum geen probleem, sommige kerken ook niet, St. Pieters zien ze het niet graag, maar het word getolereerd.
                      Al wat in open lucht is, en dat is nogal wat...mag in principe wel. Ook in alle archeologische sites waar een overdekte ruimte bij hoort, mag het.
                      En den dezen wordt ook frequent "vastgelegd"

'k Heb hier enkele smaakmakertjes voor je neergezet
                      PS: zeker de "calvarietocht" met de trappen naar de koepel van St. Pieters doen. Prachtig uitzicht!!
                      Last edited by dréten; 30 maart 2010, 13:50.

Comment

Heb reeds meerdere malen op straat en in openbare gebouwen problemen gehad.
                        Wou enkele jaren geleden op de vooravond van de aankomst van de tour wat foto's trekken van de "Sans Elysee by night" en werd tijdens het uitvouwen van mijn statief plots omringd door 2 agenten die me aan maanden om op te krassen en verboden foto's te nemen vanop statief. Was blijkbaar voorbehouden voor personen met een perskaart. In Rome werd ik bijna meegenomen door een veiligheids agent omdat ik een foto wou nemen van een vetrekkend metrostel. Zelfde probleem had ik wanneer ik probeerde een opname te maken van iemand op het peron terwijl er een trein passeerde. In kerken nog niet te veel problemen gehad, kijk we eerst of je mag fotograferen.
                        mvdhome - Canon 60D - Canon 500D - Canon 35mm F2, Canon 50mm F1.4 - Canon 24-105mm IS F4 - Canon 70-200 L IS F4 - Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM spiegelda.mvdhome.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dama Bekijk bericht
                          Ik ben daar vrij vrijpostig in

Ik neem mij zelf het recht toe te fotograferen, wanneer ik het wil, weliswaar met respect voor de mens en de cultuur.

Als er moet betaald worden om te fotograferen doe ik dit met plezier, als er een verbod is, dan zie ik het meestal maar bij het buitengaan, of later op één van mijn foto's
                          Ik fotografeer waar en wanneer ik het wil, men hoeft het mij maar te zeggen als het niet mag, dan stop ik mijn toestel weg.

Ik probeer steeds zonder flits te werken, meestal ook zonder statief.

Het prachtige klooster van Mafra in Portugal bijvoorbeeld, bezit prachtige zalen en meubilair, maar strikt verboden te fotograferen. Je kan er zelfs niet vrij rondlopen (steeds in groep met een gids). De zalen worden één voor één geopend, en terug gesloten na doorgang.
                          Ik probeer dan steeds achterin de groep te blijven, of een zaal achter te blijven...
                          Het is een beetje als een kick, om dan toch die foto's te maken waar het eigenlijk niet mag of kan.
                          Zeker als ik zelf het nut niet inzie om een fotografeer verbod op te leggen...

Vorige 4 weken was ik in China, en heb in vrij veel tempels gefotografeerd. Niemand keek naar mij op. 1 keer riep een monnik naar mij "NO PHOTO !!".
                          In het Kykkos klooster op Cyprus hebben ze daar wat 'beters' op gevonden. Voor je het museum binnenkomt moet je alle film en/of fotomateriaal afgeven en krijg je een genummerd bonnetje. Bij het buitengaan kun je met je bonnetje je materiaal terugkrijgen. Ik gaf mijn videocamera af maar Ik had toen nog mijn relatief kleine powershot S40 bij in mijn broekzak, maar in het museum stikt het van de beveiligingscamera's.... dus heb ik het maar niet geprobeerd. Op internet kan je dan ook massa's foto's vinden van het klooster zelf, maar (bijna) geen afbeeldingen vinden van binnen in het museum. Het systeem werkt dus blijkbaar goed. Wil je je dure zaken niet in bewaring geven, geen probleem, maar je komt er niet in. Straks passen ze dit overal toe .

Comment

Dit heb ik nog niet bijzonder veel meegemaakt. Tenzij in Burundi, Congo en Rwanda aan de luchthaven. Verder was ik een tijdje geleden ook in de tuin van een zaak waar ze design-spullen verkopen voor de tuin. Een prachtige tuin, helaas kwam de eigenaar me verbieden te fotograferen. Hij hield zijn spulletjes liever uniek. Ik was nochtans écht geen spion van de concurrentie.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door edbzulte Bekijk bericht
                              In het Kykkos klooster op Cyprus hebben ze daar wat 'beters' op gevonden. Voor je het museum binnenkomt moet je alle film en/of fotomateriaal afgeven en krijg je een genummerd bonnetje. Bij het buitengaan kun je met je bonnetje je materiaal terugkrijgen.
                              Dat doe ik nooit. Als zij mij niet vertrouwen en mij met camera binnen laten dan hoef ik ook hen niet te vertrouwen met mijn camera. Ik zal met veel plezier terug buiten gaan. No pictures? No entry!
                              bye, Maurice
                              https://on4bam.com/
                              Nikon D7500

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                                Dat doe ik nooit. Als zij mij niet vertrouwen en mij met camera binnen laten dan hoef ik ook hen niet te vertrouwen met mijn camera. Ik zal met veel plezier terug buiten gaan. No pictures? No entry!
                                In het Kykkosklooster zijn ze ook niet te vermurwen, blijkbaar is het wantrouwen wederzijds. Zij vertrouwen het niet dat jij niet gaat fotograferen, en jij vertrouwt ze niet graag je materiaal toe.... maar zij blijven baas
                                Niet afgeven = niet binnen.
                                Ik probeerde ook eerst met "... mijn filmcamera kost 1500 euro.... niet graag achterlaten.... enz. maar NIETS te maren. Afgeven of buiten blijven was het devies.
                                Dan toch maar alles afgegeven en binnen mijn ogen de kost gegeven en niet gefotografeerd/gefilmd. Maar, als je niet binnengaat weet je niet wat je mist.
                                En by the way, hier is het niet om er postkaartjes van te verkopen, want er zijn er geen te koop daar.

Comment

Working...
                                X