Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Aanrader: als je de kant Kaapstad uitgaat, rij dan naar Swellendam, neem daar een paar kilometer de N2, en verlaat deze ter hoogte van Riviersonderend, de binnenweg naar Germanus, daar kan je dan de kustweg afrijden tot in Kaapstad, één van de mooiste routes ter wereld, je rijdt er gewoon van het ene postkaartzicht het andere binnen
Ik denk dat deze al in onze rit zit ingepland. Txs
Weer even ontopic, vergeet niet naar de walvissen te kijken als je toch in stellendam bent, één van de moosiste ervaringen in mijn leven.
Ze zwemmen daar op enkele tientallen, meters uit de kust.
Heb ook even een vraagje.
Hoe zit het met jullie rijbewijs? Hebben jullie een internationaal rijbewijs of niet? Er bestaat hierrond precies wat twijfel.
Ik ga in oktober naar Zuid Afrika.
Heb ook even een vraagje.
Hoe zit het met jullie rijbewijs? Hebben jullie een internationaal rijbewijs of niet? Er bestaat hierrond precies wat twijfel.
Ik ga in oktober naar Zuid Afrika.
Groetjes
Internationaal rijbewijs. Dat krijg je op vertoon van je Belgisch rijbewijs (en wat euro's) en is enkele jaren geldig. Afhalen op dienst bevolking van je gemeente- stadhuis.
Waarmee ik niet zeg dat je je er niet kan uitpraten met een Belgisch rijbewijs.
Heb ook even een vraagje.
Hoe zit het met jullie rijbewijs? Hebben jullie een internationaal rijbewijs of niet? Er bestaat hierrond precies wat twijfel.
Ik ga in oktober naar Zuid Afrika.
Groetjes
Nee, dat heb je er helemaal niet nodig, als je een huurwagen gaat ophalen is je europees rijbewijs ruim voldoende.
Tip: Huur momenteel niet bij Hertz (luchthaven Kaapstad, en Johannesburg) daar copiëren ze de laatste tijd je Visakaart dat het een lieve lust is, ik ben er nu reeds drie maanden opgelicht, en alles komt via Hertz.
Je kan niet anders dan je Visa/Maestro kaart afgeven als borg voor je huurwagen, bij Hertz zitten ze momenteel met een probleem dat nog steeds niet is opgelost, deze morgen kreeg ik mijn uitgavenstaat van Visa, en er is terug 430 € opgevraagd door Hertz, hoewel mijn kaart reeds sinds februari is vernietigd en vervangen, terug gebeld naar Visa, en ze zullen het nogmaals onderzoeken, dat is allemaal wel verzekerd, maar je moet het toch steeds melden en terug ben je het geld gedurende een paar weken kwijt.
Met Europcars had ik nog nooit problemen, daar wordt je Visakaart electronisch gescand, terwijl dat bij Hertz nog steeds manueel gebeurt.
Niet al te veel lukraak xperimenteren met je toestel op reis zou ik zeggen:
-p-stand
-beanbag
-veel geheugen
-raw als je niet opziet tegen veel nabewerking
-...
dat is alvast de bedoeling. Foto's worden elke avond gekopieerd op 2 draagbare hdd's, du splaats hebben we genoeg. die beanbag moet ik me nog aanschaffen of zef maken, heb nog ergens een kersenpittenkussen liggen die we niet meer gebruiken.
Voor tele-werk zou ik toch voor AV gaan hoor. Simpel gesteld:
- Hou je F-waarde laag (ic tussen wat je lens kan en wat je "sweet spot" is op die lens; meestal F8-F11).
- Bij max tele, probeer steeds zo dicht mogelijk je sweet spot te benaderen, maar zorg ervoor dat je steeds sluitertijd genoeg over houdt. De regel is 1/500s voor 500mm, 1/400s voor 400mm, enz... Vergeet ook niet dat je ISO verhogen meer sluitertijd oplevert.
- Bij mid-tele (200mm bvb); ga iets meer naar een kleinere F-waarde om je subject losmaken van zijn achtergrond (een mooie "flou" rond je subject). Maar kies je waarden niet té laag, of je subject zélf staat er ook al niet helemaal scherp meer op.
P-stand; het zal er wel op staan, maar de mooiste pics zullen het niet worden. Ttz; in de meeste gevallen zal er meer te halen geweest zijn uit de fotografische opportuniteit.
Voor tele-werk zou ik toch voor AV gaan hoor. Simpel gesteld:
- Hou je F-waarde laag (ic tussen wat je lens kan en wat je "sweet spot" is op die lens; meestal F8-F11).
- Bij max tele, probeer steeds zo dicht mogelijk je sweet spot te benaderen, maar zorg ervoor dat je steeds sluitertijd genoeg over houdt. De regel is 1/500s voor 500mm, 1/400s voor 400mm, enz... Vergeet ook niet dat je ISO verhogen meer sluitertijd oplevert.
- Bij mid-tele (200mm bvb); ga iets meer naar een kleinere F-waarde om je subject losmaken van zijn achtergrond (een mooie "flou" rond je subject). Maar kies je waarden niet té laag, of je subject zélf staat er ook al niet helemaal scherp meer op.
P-stand; het zal er wel op staan, maar de mooiste pics zullen het niet worden. Ttz; in de meeste gevallen zal er meer te halen geweest zijn uit de fotografische opportuniteit.
Niet correct.
Diafragma aanpassen/sluitertijd gaat ook met P-stand daarvoor moet je niet in AV gaan.
Als je wil compenseren +- dan wel AV/TV.
Als je nog niet veel gewerkt hebt met AV/TV, dan lijkt me P-stand veiliger. Je zult er vaak juist meer uithalen dan met met AV/TV.
Niet correct.
Diafragma aanpassen/sluitertijd gaat ook met P-stand daarvoor moet je niet in AV gaan.
Dat weet iedereen.
Waar het me om gaat is; als je hem in P laat staan dan zal er uit gemakzucht vaak niet gespeeld worden met diafragma. De cam doet het werk, met gemiddelde resultaten als gevolg.
Maar als je hem in Av zet dan MOET je aandachtig zijn. Het resultaat is echter snel merkbaar beter.
In P leer je niet fotograferen. En we moeten daar niet gewichtig over doen; ga, voor je op reis vertrekt, een middag in de wei staan en schiet wat koeien, paarden, schapen en vogels. Gebruik verschillende AV instellingen en bezie de resultaten op PC. Op een halve dag heb je het in de vingers.
Ik zie vaak threads waarin men newbies schrik aanjaagt wat betreft afwijken van de P-stand, zeker als die mensen pas hun nieuw toestel hebben. IMHO zeer ten onrechte. Alsof men iemand met een nieuwe auto wil aanraden steeds in 2e vitesse te blijven.
Ik ben nu ook al ondertussen een keer of 15 naar Zuid-Afrika geweest en meestal in de meer kleinere dorpen. Mijn ervaring zo ver:
- rondlopen met en vuurwapen is zoals eerder aangehaald te gek voor woorden. Wel hebben veel blanke Afrikaners wel vuurwapens in huis.
Een anecdote. 5 jaar terug verbleef ik in Settlers in een guesthouse. De dag dat ik moest vertrekken kreeg de bazin een telefoontje van haar zus met het bericht dat haar kleinzoon van 7 jaar een zwart jongetje had neergeschoten. Hij was door zijn vader met vuurwapens groot gebracht en ging nu naar dat jongentje, vuurwapen op 1 m van zijn gezicht met de woorden: I will kill you, you kaffer. (nooit dat woord gebruiken tegen een zwarte kerel!). De media is er opgesprongen met SABC en E cameraploegen voor het zoveelste rascisme tegenover de zwarte bevolking.
- Heb je een ongeval dan moet ik toch ergens het standpunt van de Thunder volgen door de situatie te bekijken. Kom je een ongeval tegen in de townships (of net erbuiten) dan zal je je als blanke echt bedreigd voelen. Ik heb maart laatstelden nog enkele van mijn werkers moeten afzetten in een squater camp en terwijl ik wachte zag ik gewoon 1 zwarte een mes trekken en het ineen arm planten van een andere. Het is er niet veilig en komt het voor partij te kiezen dan mag je als blanken nog in je recht zijn, de lokale bevolking zal steeds elkaar steunen en jou als de schuldige aanwijzen.
- Het is inderdaad zo dat het de vrijdag payday is wat voor veel dronken mensen op straat zorgt. Heel veel agressiviteit en zelf meermaals het resultaat gezien bij mijn werkers die in elkaar geslagen waren. Het is dan niet echt het moment om eventjes te gaan rondrijden.
- Ik heb enkele regels bij mijn werkers. Als ik ook maar alcohol ruik dan kunnen ze de rest van de dag onbetaald aan de kant blijven zitten. Gebeurt het meer dan eens dan stuur ik ze weg. Dat zorgt ervoor dat ik minder mensen met babalas (kater) heb op een zaterdag of zondag en ook minder afwezigheid door vechten.
- Het is een mooi land maar veel te onveilig. Ik zit momenteel in Malawi waar het echt veel veiliger is (met uitzondering van diefstal) maar niet het zware geweld zoals ik in ZA ken. Ook anderhalve maand terug in Zambia (net buiten Lusaka) en ook ginds is er beduidend minder geweld.
Wij waren in oktober in germanus, maar in het voorjaar komen de "zuidkapers" naar de baai om te jongen.
De jongen en de moeders zwemmen dan de hele zomer in de baai rond.
In de herfst vertrekken ze weer.
Ik zeg niet dat je er 100% kans hebt om ze te zien, hangt namelijk van de windrichting af, maar wij hadden het geluk om op 1 middag toch zeker 10 zuidkapers van 15m met jongen te zien langskomen terwijl we op het paadje langs de kust liepen.
Hey, vorig jaar okt/dec ongeveer dezelfde trip gedaan.
Kruger : het voordeel van zelf te rijden is dat je kan doen wat jezelf wil. Het nadeel is dat je waarschijnlijk minder wildlife zal zien (of je moet heel opmerkzaam zijn. Mijn idee was, meer ogen in de wagen zien ook meer.
Koop aan de ingang een boekje met alle dieren van het park. Leuk om te weten van welk dier je een foto aan het nemen bent.
De campeertereinen zijn veilig en je kan in het park alle noodzakelijke dingen kopen.
Bij Nightdrives moet je geluk hebben. Ga je achteraan in het voertuig zitten, dan zit je hoger en heb je beter uitzicht maar heb je kans dat er juist een struik in het zicht van de camera zit. Ga je voortaan zitten heb je beter zicht naar voor en minder kans dat er iets in je zicht zit want de chauffeur zal zijn voertuig zo zetten dat hij ook zicht heeft op de dieren.
Veiligheid : ZA is niet veilig maar mits een portie gezond verstand en het in acht nemen van een aantal tips goed te doen.
Verdeel je geld, bankkaarten en papieren. Kijk goed uit als je geld afhaalt.
Als je door de politie wordt tegengehouden voor een zogenaamde overtreding en de agent draagt een naamplaatje (zoals de verplicht zijn) probeer hem niet om te kopen in andere gevallen kan een kleine bijdrage soms wonderen doen.
Rij niet 's nachts, als het donker wordt ga naar binnen.
Vermeid Transkei. Dit is de gevaarlijkste regio in ZA, neem een kaart en kijk of je door Transkei moet. Moet het toch, zorg dat je wagen in orde is en je niet in panne valt. Vertrek op tijd en rij er in 1trek door zonder te stoppen.
Kaapstad : leek me niet echt onveiliger dan brussel of parijs.
Het eerste moment dat geen wolken boven de tafelberg hangen, niet twijfelen maar direct gaan. De tafelberg is verboden als er wolken hangen en die zijn we bijna altijd.
Trip naar robben eiland op voorhand plannen zijn vlug volzet.
haaien duiken een aanrader maar pak toch maar iets tegen zeeziekte (van een stoere zeebonk die ze toch zijn moeten komen redden.
Bergen ten noorden van kaapstad (volgens mij was dit kom de wijnstreek) kunnen concurreren met de grand canyon.
heb nog heel veel tips en mooie plaatjes. Als be intresse hebt laat me maar een mailtje. Ronddewereld@gmail.com
Comment