Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Laptop

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Laptop

Ik zit nu al een tijdje met een kaduuke vaste HP-pc (eentje van jaar of 8 a 10 oud) en deel nu een laptop met mijn dochter, maar met de nakende vakantie wil ik graag ervoor zorgen dat zij haar laptop weer helemaal voor zichzelf heeft.

De zoektocht is dus "ON" voor een eigen exemplaar. Ik ben neig zelf naar macbook pro 15 inch (eventueel 17) maar moet toegeven dat ik er weinig van ken van te mactermonologie (nog nooit een mac gehad). Ik verwacht eruit dat ik beelden kan bewerken en dat ik de mogelijkheid heb een extern (mat) scherm aan te sluiten (ik had reeds een mat scherm gekocht op de vaste pc). Onder noemer ken je zelf vermelden dat ik graag multitask dus ram moet voldoende zijn om vlot foto's te bewerken en bv tig pagina's internet open te hebben staan enz ... Verder ook het gegeven dat er wat ruimte moet zijn dat ik niet elke batch foto's meteen moet wegschrijven op schijfjes omdat de schijf het niet kan verteren en dus meteen volloopt

Ik heb al gemerkt dat bepaalde zaken blijkbaar makkelijk zelf up te graden zijn zoals extra ram (online prijsgunstig te vinden).

Gezien ik er weinig van ken doe ik beroep op jullie naar wat ik best zou kijken of zoeken (wel al hoop termen opezocht en op de hoogte van Icore 7 en Ghz enzo maar dat verraad nog niet wat ik nodig heb want die cijfers zeggen me op zichzelf weinig) ... Ik hoop een tweedehandse te scoren die voldoet of hoop dat de huidige toestellen binnenkort in de dumpverkoop gaan wegens vernieuwde uitgave de nakend is (iemand die weet wanneer deze verwacht kan worden en hoe sterk het prijsverschil dan is)?

Ik hoop hier wat bruikbare gerichte tips te krijgen om de zoektocht te vereenvoudigen
    Webstek in opbouw

Re: Laptop

Wat mag het eigenlijk kosten ? Want dat is het enige echte probleem van een mac !
    Als je een macbook pro zoekt van 17", dan is de min. prijs 2500 €, voor 1250 € koop je een windows laptop met dezelfde (of betere) snelheid en specificaties...

Daarnaast nog 1 opmerking : ben je zeker dat je een laptop zoekt ? Een laptop heeft maar 1 pluspunt : namelijk dat het draagbaar is, al de rest zijn nadelen : duurder, trager dan een equivalente desktop, minder makkelijk herstelbaar of uitbreidbaar, ...
    Groeten,

Polleke

Comment

Tja, feit is dat grafisch vaak in één adem genoemd is met mac - ik verwacht wel een degelijk wat die mijn bestanden aankan maar als daar nu een ander merkje opplakt is op zich geen onoverkomelijke drempel (I'm no brandsucker) Wel verkies ik iets wat niet alle vijf beelden gekalibreerd moet worden om waarheidsgetrouwe beelden weer te geven (een van nature "goed ingesteld" scherm dus en grafische kaart, da's bijkbaar bij mac het geval maar mogelijk bij andere merk ook?) ... Moet het draagbaar zijn, niet absoluut noodzakelijk, een vaste kan ook al is die natuurlijk als nadeel "niet mobiel" dan Nu-ja, niets belet dan om een goedkoop surf-lapje (met redelijk weergavescherm op kwaliteit-vlak dan) te kopen voor "erbij" dan dus andere tips worden zeker ook gewaardeerd
      Last edited by Sonjabelgium; 5 juni 2012, 19:52.
      Webstek in opbouw

Comment

Ook een Apple PC-scherm moet gecalibreerd worden als je goeie kleurweergave wil. Wel gebruikt Apple meestal IPS-panels voor z'n beeldschermen. Maar als je een scherm met IPS-panel apart koopt dan werkt dat evengoed als zo'n Apple-scherm.
        De meeste LCD's (zeker de goedkopere) zijn TN-panels, en die zijn voor kleurweergave een heel stuk matiger.
        Dus als je het echt goed wil doen, heb je zo'n calibratie-toestel nodig. De fabrieksinstellingen zijn eigenlijk nooit de goeie (ook niet bij Apple).

Als je vermoedt dat je geregeld dat ding moet meenemen, dan neem je uiteraard wel een laptop. De huidige laptops zijn echt wel behoorlijk krachtig. Maar voor dezelfde prijs is een processor en grafische kaart bij een desktop krachtiger dan die in een laptop (daar heeft voornamelijk de gebruiksduur op batterij mee te maken : de componenten in een laptop moeten zuiniger zijn, maar zuinig, en echt krachtig gaan helaas moeilijk samen).

En nog 1 kleine opmerking : je hebt het over je foto's opslaan op schijfjes. Ik vermoed dat je DVD's bedoelt. Ik zou je sterk aanraden om een backup op een externe harddisk te gebruiken : dat is sneller en betrouwbaarder dan DVD's. Een backup is zoals het zegt : een 2e medium ('k zal het nog eens herhalen : EEN TWEEDE MEDIUM) waar je je data op bewaart. Altijd zorgen dat je het min. op 2 plaatsen hebt staan (om het 3 keer te zeggen). bv. enkel op DVD's is echt de beste manier om die data binnen de 5 jaar kwijt te spelen !!!
        Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sonjabelgium Bekijk bericht
          Tja, feit is dat grafisch vaak in één adem genoemd is met mac
          Ja en? Van wanneer is deze waarheid?
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
            Ook een Apple PC-scherm moet gecalibreerd worden als je goeie kleurweergave wil.
            Klopt niet, en dat weerleg je al meteen in je volgende paragraaf. (en mijn scherm is gekalibreerd met de tools van Aplle en dat is dik ok)
            Wel gebruikt Apple meestal IPS-panels voor z'n beeldschermen. Maar als je een scherm met IPS-panel apart koopt dan werkt dat evengoed als zo'n Apple-scherm.
            So what, dan heb je nog OSX niet dat veel minder problemen geeft.

De huidige laptops zijn echt wel behoorlijk krachtig. Maar voor dezelfde prijs is een processor en grafische kaart bij een desktop krachtiger dan die in een laptop (daar heeft voornamelijk de gebruiksduur op batterij mee te maken : de componenten in een laptop moeten zuiniger zijn, maar zuinig, en echt krachtig gaan helaas moeilijk samen).
            Laat dat nu net de kracht van Apple zijn, een Macbook Pro heeft een zeer goeie batterij. Als Pc fanboy ben je dat plots vergeten vermelden natuurlijk.

SonjaBelgium, ben al tientallen jaren bezig met computers, van de tijd van de Vic20 en de PET. Sedert ik enkele jaren geleden naar Apple overgestapt ben heb ik me dat geen seconde beklaagd, wel word ik in mijn job nog dagelijks met de rommel die Windows heet geconfronteerd. Tegenwoordig los ik dat met de glimlach op want ik keer toch altijd terug naar huis met mijn Macske.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk bericht
              Klopt niet, en dat weerleg je al meteen in je volgende paragraaf.

So what, dan heb je nog OSX niet dat veel minder problemen geeft.

Laat dat nu net de kracht van Apple zijn, een Macbook Pro heeft een zeer goeie batterij. Als Pc fanboy ben je dat plots vergeten vermelden natuurlijk.

SonjaBelgium, ben al tientallen jaren bezig met computers, van de tijd van de Vic20 en de PET. Sedert ik enkele jaren geleden naar Apple overgestapt ben heb ik me dat geen seconde beklaagd, wel word ik in mijn job nog dagelijks met de rommel die Windows heet geconfronteerd. Tegenwoordig los ik dat met de glimlach op want ik keer toch altijd terug naar huis met mijn Macske.
              Ga je weer beginnen ???
              - ook een IPS-scherm moet gecalibreerd worden. Waarom worden de duurdere schermen (en dan heb ik het over de bakbeesten van boven de 2000 € en aanverwanten) anders standaard uitgerust met hardwarematige calibratie ??? Iemand die durft zeggen dat calibratie zinloos is, is helaas niet goed bezig...

- Processoren van dezelfde generatie met hetzelfde prijskaartje zijn krachtiger voor desktops dan voor laptops. De hoofdreden ligt hoofdzakelijk in het verbruik dat bij een desktop hoger mag zijn en dus een krachtiger processor oplevert.
              Ik ben ook al met windows (en MS DOS) bezig sinds de eerste versies (mijn eerste computertje was een Schneider CPC 464 met cassettekes en zonder microsoft-soft), mijn huidige een i7 onder windows 7. Heb alles ertussen meegemaakt. Ook apple OS 9 en X : Aan de prijskaartjes die Apple durft vragen voor z'n toestellen, heb ik echt al beter gezien...

Uiteraard mag iedereen zijn keuze maken. Maar andermaal stellen dat windows PC's rommel zijn vind ik behoorlijk zwak... Maar helaas is zwakheid op dit forum het oordeel van de fanboys...
              Groeten,

Polleke

Comment

Laat sonjabelgium jouw foto's met die van mij vergelijken, want daar is het haar om te doen. En laat ze meteen die VDB mij van mijn beginperiode toen ik nog met pc sukkelde vergelijken.

Waarom je andermaal iemand die voor Apple kiest wil bekeren is jouw probleem.

Comment

Laat sonjabelgium jouw foto's met die van mij vergelijken, want daar is het haar om te doen. En laat ze meteen die VDB mij van mijn beginperiode toen ik nog met pc sukkelde vergelijken.

Waarom je andermaal iemand die voor Apple kiest wil bekeren is jouw probleem.
                  Ik denk dat het Sonja niets kan schelen of ze met een mac of windows PC moet werken : ze wil gewoon iets wat doet wat ze wil. Vandaag kan je dat zowel met een Apple PC als een Windows-versie. Ik laat haar volledig vrij in die keuze.
                  Jij bent degene die haar al onmiddellijk wil wijsmaken dat windows rommel is...

En die foto's : of je je foto's met Photoshop voor windows of voor apple bewerkt : het resultaat is krek hetzelfde...
                  Groeten,

Polleke

Comment

En die foto's : of je je foto's met Photoshop voor windows of voor apple bewerkt : het resultaat is krek hetzelfde...
                    En waar staan die foto's van u dan ?

Comment

En waar staan die foto's van u dan ?
                      Blijven zoeken, je zal ze wel vinden . Ik dacht dat ik de laatste hier met een nokia telefoon had genomen op 2 MP, maar wel bewerkt op een Apple.
                      Kan je verzekeren : je hebt geen canon 5DIII meer nodig . Mijn E-30 heb ik terreke weggedaan.
                      Last edited by polleke_cgc; 5 juni 2012, 21:13.
                      Groeten,

Polleke

Comment

Uh - jongens, een wel-niet mac/windows-machine kom ik weinig mee vooruit hé, ik had origineel mijn zinnen op macbook pro 15 inch, ik sluit niet standaard wat anders uit t'is puur om de kwaliteit te doen, zowel van machine als van afgeleverd werk en als vast toestel merkbaar beter is dan heb ik daar oren naar.

De basic van 't geheel is eenvoudig weg wat de vereisten zijn om een lekker lopende machine voor dit doel te hebben, specs van meerdere merken zijn welkom

Bedankt voor de back-up-tip. Ik heb nu jaren ver op cd gebrand staan nadat ik een externe HD had falen .... Je zou het niet meer weten op de duur wat nog veilig is om die dierbare beelden bij te houden (vooral beelden van de kinderen, de rest is jammer maar deze zijn me enorm dierbaar). Zijn er systemen die wél echt veilig zijn daarvoor waar je met enige gerustheid je beelden kan bewaren? Afgedrukt is het ook al niet heb ik mogen ervaren en negatieven zijn ook niet bewaarbaar gebleken ... Veel herinneringen hou ik al vast in m'n hart en hoofd maar zijn in fysieke vorm verloren
                        Last edited by Sonjabelgium; 5 juni 2012, 22:17.
                        Webstek in opbouw

Comment

Gelijk heb je, en net dat kan ik bevestigen, dat een Macbook pro alles vlotjes draait, zelden of nooit vastloopt, gemakkelijk is om de meest uiteenlopende taken uit te voeren, veel intuïtiever en zo.

Wat de back-up bereft, één backup is niet genoeg hoor, als je echt safe wil spelen dan heb je twee back-ups. Nu Time Machine (standaard) bij je Mac is daar al een goed begin voor, daar zijn zowat alle apple-gebruikers het over eens.

Ik sluit zelfs zelden of nooit mijn Macbook Pro af, dichtklappen, in de rugzak en op 't werk verder doen, al twee jaar en een half zonder enig probleem.
                          Als de 15" macbook air er zou aankomen, dat is een ander paar mouwen, qua gewicht zou ik me daar liever me verplaatsen, zeker per fiets. Dan blijft de Macbook Pro wel thuis op mijn bureau.

Een i5 CPU of een I7 (is beter) en minimaal 4GB geheugen heb je nodig.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sonjabelgium Bekijk bericht
                            Uh - jongens, een wel-niet mac/windows-machine kom ik weinig mee vooruit hé, ik had origineel mijn zinnen op macbook pro 15 inch, ik sluit niet standaard wat anders uit t'is puur om de kwaliteit te doen, zowel van machine als van afgeleverd werk en als vast toestel merkbaar beter is dan heb ik daar oren naar.

De basic van 't geheel is eenvoudig weg wat de vereisten zijn om een lekker lopende machine voor dit doel te hebben, specs van meerdere merken zijn welkom

Bedankt voor de back-up-tip. Ik heb nu jaren ver op cd gebrand staan nadat ik een externe HD had falen .... Je zou het niet meer weten op de duur wat nog veilig is om die dierbare beelden bij te houden (vooral beelden van de kinderen, de rest is jammer maar deze zijn me enorm dierbaar). Zijn er systemen die wél echt veilig zijn daarvoor waar je met enige gerustheid je beelden kan bewaren? Afgedrukt is het ook al niet heb ik mogen ervaren en negatieven zijn ook niet bewaarbaar gebleken ... Veel herinneringen hou ik al vast in m'n hart en hoofd maar zijn in fysieke vorm verloren
                            Als die externe harddisk de enige was waar die data op stond, dan had je geen backup. Het voornaamste is dat je ervoor zorgt dat je op min. 2 werkende dingen je data hebt staan. Harddisks zijn niet 100% veilig, CD's en DVD's ook niet. Maar als je het dubbel hebt staan ben je toch al zekerderder . Normaal zijn CD's en DVD wel onveiliger dan harddisks...

Wat je nodig hebt als specs, hangt volledig van je budget af (en van de software die je wil draaien). Je kan een PC klaarstomen voor 500€, je kan er ook 5000 € aan uitgeven (en zelfs vlotjes meer, als je bv. weet dat de duurste grafische kaart al meer dan die 5000 € kost, gelukkig heb je die niet nodig ).
                            Persoonlijk zou ik geen PC tweedehands kopen, maar uiteraard doe je wat je zelf wil. Maar een goeie laptop met degelijk scherm hoeft echt niet meer dan die 1250 € te kosten...
                            En dan heb je een i7 met 8 GB ram, een redelijke grafische kaart (die voor Photoshop toch niet bijster belangrijk is), een 750 GB harde schijf ruimte (op 7200 tr./min) en een deftig scherm. Bij Sony, Asus of waarom niet HP, kan je wel het een en ander vinden. De processoren van intel zijn onlangs ook vernieuwd : dus het kan geen kwaad om binnen die 3e generatie te shoppen.
                            Groeten,

Polleke

Comment

Bedankt zappa voor de gerichte reactie Da's simpel en verstaanbaar voor een leek
                              Ook polleke, da's duidelijk voor een stombo ter zake Zaak van nu 's te zien welke prijsgroep je binnenkomt rollen enz ... Grafische kaarten heb ik al t'een en t'ander over gelezen, da's nogal ferm uiteenlopend geloof ik net als "soort" geheugen en HD. Voor iemand die ermee kan werken maar de mechaniek niet kent nogal hocus-pocus
                              Last edited by Sonjabelgium; 6 juni 2012, 09:04.
                              Webstek in opbouw

Comment

Working...
                              X