Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Laptop

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Laptop

Bedankt mod

Ik had al enkele to-the-point reacties en verzamel graag bijkomende tips en weetjes om "slim" te kunnen kiezen. Doel is in de loop van deze maand nog tot de aankoop te kunnen overgaan
    Webstek in opbouw

Comment

Sonja, die opmerking over een iMac is nog zo slecht niet hoor, moet je wel een draagbare hebben ?
      Op een iMac kan je evengoed een tweede scherm aansluiten (want je hebt een mat extra scherm lees ik), hoewel je wel eens best tevreden zou kunnen zijn van het scherm van de iMac.
      Zelf wek ik met een Cinema Display (glanzend) op de MBP. Een groter scherm dan pakweg 15" kan je zeker gebruiken, 21" is zeer mooi, 27" is superdeluxe (en kost ook wat, logischerwijze).

Comment

Heb paar weken terug zelfde vraag gehad en héél véél op internet opgezocht...ik herken je probleem, op den duur wist ik ook niet meer hoeveel ram heb ik minimum nodig... i5, i7..., hoeveel kernen en hoe zit het met het geheugen van de grafische kaart, ik las regelmatig dat die minder belangrijk was voor fotobewerking (wel voor gamen), maar dan las ik weer op veel plaatsen dat dat tegenwoordig toch niet meer klopt owv de steeds zwaarder wordende bestanden en dat je best ook daar naar gaat kijken. Ik weet het eigenlijk nog steeds niet .

Nu, ik ben finaal naar een andere "opstelling" gegaan, ik hou voorlopig nog mijn oude desktop pc en heb een macbook air besteld voor het "draagbare", en dan kan ik op termijn beslissen wat mijn nieuwe desktop wordt die ik toch blijf gebruiken voor de zwaardere toepassingen. Maar ik heb ook wel veel naar de macbook pro's gekeken, omdat die idd heel veel aangeraden werden. Vooral 15 of 17 inch, waarbij dan de mate van draagbaarheid meestal een reden was om naar 15" of als dat minder van belang was en eerder het gemak van bewerken op een groter scherm naar 17" te gaan.
        Die 15" pro stond eigenlijk bij mij dus ook zeer hoog op het lijstje, maar ik heb nog wel een desktop met groter scherm.
        Voor jouw gebruik zou ik wel niet naar die air's kijken, die zijn toch duidelijk minder qua kunnen dan de 15" of 17" pro voor fotobewerkingen. Bij een air gaat het vooral om het ultradraagbare.

Nu wat ik je gewoon wil meegeven (weet niet of het van toepassing is) wat mij opviel bij het bekijken en lezen van tig reviews op internet, elk merk heeft zijn voordeel en zijn nadeel en ik had finaal de indruk dat je moeilijk echt verkeed kan kopen (je kan altijd binnen elk merk gewoon een maandagochtend-product hebben, maar dat is een ander probleem). Het zit 'm, volgens mij, vooral in die bovenstaande specificaties.
        Toch een veel vernoemd voor- en nadeel van de macbooks: voordeel: de mindere weerspiegeling van het scherm, zonder aan de zeer goede beeldkwaliteit te moeten inboeten (en dat heb ik in de praktijk al gemerkt dat dat klopt). Nadeel: de mac kan soms iets sneller warmer aanvoelen (als je hem op je schoot hebt liggen van belang ;-), maar dan nog moest je dit relativeren).
        Qua prijs misschien ook net iets duurder, maar voor mij viel dat best wel mee in vergelijking met de andere laptops waar ik mee vergeleek, en was het geen struikelpunt.

Enige nadeel dat IK voorlopig ondervonden heb van overstap van pc naar mac is de software. Lightroom zou geen probleem zijn om dat over te zetten, maar omdat ik mijn photoshop CS op de desktop PC wil houden, was ik van plan photoshop elements aan te kopen voor op de macbook air. Blijkt dat daar geen nederlandstalige versie van is voor mac. Op zich geen echt probleem, maar voor mijn moeder die ook met elements werkt, zou dat een no-go zijn.
        Leren werken met mac is ook geen onoverkomelijk probleem. Vroeger op het werk met mac gewerkt, eigenlijk is dat voor een gebruiker niet allemaal zo verschillend met pc. Het is idd een kwestie van aanpassen omdat je nu eenmaal die pc gewend bent, maar als ik in het begin mijn moeder op weg moest helpen met haar nieuwe computer met windows 7, moest ik ook wennen en dat terwijl ik ben vertrouwd met vista. Zo zie je maar dat dat relatief is. Mijn grootste probleem/angst/onwetendheid is dat ik ga werken met en een pc en een mac en hoe de uitwisseling gaat verlopen (al lijkt het me geen groot probleem, vroeger met de mac op werk en de pc thuis ging dat ook wel), maar daar zou jij sowieso geen last van hebben.

Comment

tot voor kort zat ik een beetje met de zelfde vragen.

Ik bezat een macbook van een 5-tal jaar oud en het was dringend aan vervanging toe.
          CS5 draaide niet zo vlot meer en met de geplande aankoop van LR4 was de vrees dat het nog minder vlot ging lopen.

Een tijdje heb ik de kat uit de boom gekeken in de hoop dat het nieuwe MBP gamma er zou aankomen, maar het wachten bleef duren en m'n geduld was op.

Investeren in een nieuwe MBP leek me een beetje gek omwille van de nieuwe lijn die maar uit bleef en al de speculaties er rond.

Uiteindelijk vond ik een MBP 15" 2,2gHz, 4GB ram, 750GB hdd, early 2011 voor een prijsje (1200). De eigenaar kon het blijkbaar niet vinden met de MBP en kocht een 27" iMac.

Toestel overgenomen (nog 18 maanden garantie erop) zelf 16GB ram erin gestoken en de ODD eruit gehaald.
          HDD gewisseld met de ODD en ipv HDD een SSD gestoken van 120GB, wat meer dan voldoende is voor OS + App's.

De volledige upgrade kostte net geen €200 zonder enig risico op garantieverlies.

Ik mag me dus nu trotse eigenaar noemen van een suppersnelle MBP en dit voor een schappelijke prijs.

De ODD mis ik niet, trouwens nooit echt gebruik van gemaakt in de vorige macbook, maar voor alle zekerheid heb ik deze in een externe behuizing gestoken (via eBay voor $7 incl. transport).

om een idee te geven wat het toestel doet:

opstarten: 12 - 14sec (incl. opstart LR4 + CS5)
          opstarten CS5: 3sec
          afsluiten van MBP: 3sec

upgrade:
          523075_3814954182055_905411742_n by Tommy - B, on Flickr[/IMG]
          Last edited by den tommie; 7 juni 2012, 22:38.
          My flickr space

Comment

Wat is een ODD?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
              Wat is een ODD?

optical disk drive - superdrive
              My flickr space

Comment

Begrijp ik het goed dat het dan gaat om een cd/dvd-station, zoals leken als ik dat noemen?

Comment

Nice nice nice, beschaafde en gerichte comments

Hier kan ik echt wat mee! Ik volg momenteel een veiling deze : http://www.benl.ebay.be/itm/32091789...84.m1423.l2649 (ram te uppen)
                  maar ook deze

Deze vind ik dan weer vreemd ... eind mei gekocht en nog nieuw terug de verkoop in met +25% verlies ... weird : http://www.benl.ebay.be/itm/12092614...84.m1423.l2649

Upgrade-gegevens had ik al opgezocht dat die online idd veel goedkoper te vinden zijn. Met de info van tommie heb ik weer wat "handvat" om op te zoeken en de bedenkingen van zappa en tink in acht genomen hoop ik een dezer de puzzel te kunnen in elkaar leggen

Softwareprobleem neem ik niet echt mee omwille van het gegeven dat hier nog 3 windowsmachines in huis zijn en ik eigenlijk geen "aangekochte" software heb die zo zwaar weegt dat ik daarmee rekening moet houden. LR zet sowieso over en tekstverwerker en/of word was voorgeinstalleerd dus heb ik geen cd ervan, moet toch aangekocht worden. Er zitten vast al zaken voorgeinstalleerd ook

Als ze nu 's enorm vaart zetten achter "die nieuwe" en die oude snel gaan dumpen (of mensen die persé alles t'nieuwste willen) ... maar je kan blijven wachten tot je als vrouw een jongetje wordt uiteindelijk hé
                  Last edited by Sonjabelgium; 7 juni 2012, 23:42.
                  Webstek in opbouw

Comment

DVD-station idd

De laatste aanbieding vind ik ook vreemd.

ik ga vooral op zoek via 2de hands.be of kapaza.
                    als je toestel naar je zin op het oog hebt handel je verder via mail.
                    Al snel kom je te weten of het al dan niet te vertrouwen is door wat gerichte vragen te stellen (kassabon/screenshot van aantal batt. cycli/...)

Vaak zitten er bedriegers tussen die je al zullen vertellen dat het toestel niet bij hen is of dat ze net in het buitenland zitten ed.
                    Niet ingaan op dergelijke aanbiedingen is de boodschap.

in mijn geval is er een goede week heen en weer gemaild met de nodige scans/screenshots erbij.

uiteindelijk ben ik tot bij de verkoper thuis gereden, toestel getest en dan pas tot koop over gegaan.

kassabon heb ik mee (was trouwens een toestel dat aangekocht was in Fnac Leuven voor €2200) en da's voor doorslaggevend.
                    My flickr space

Comment

Hoe kan je dat testen best aanpakken?

Die eerste twee van ebay "vertrouw" ik wel, ik zou wel effectief ze gaan ophalen. Kiezen en zoeken is niet makkelijk als je er weinig van snapt van alle nummers en namen
                      Kapaza en 2dehands ook al gekeken maar ik ben bang daar een fraudulantje te treffen ... ze kunnen "brielen" met de inhoud van die dingen ook hé!
                      Webstek in opbouw

Comment

Beste,

Ik heb zelf altijd met een windows pc gewerkt win 7. Ik ben hier steeds zeer tevreden van geweest. Nu heb ik sinds 2 maanden een macbook pro 15 inch dualcore 2.4ghz en 4gb ram.
                        Hij is zoiezo al sneller in het opstarten van de programma's en opstarten van de pc tov de windows. Heb nog niet meegemaakt dat is de melding kreeg 'CS5 reageerd niet'. Dat vind ik al een groot voordeel.
                        Verder heb ik wel 1 nadeel aan de MAC ondervonden: comptabiliteit met het office pakket, office pakket van windows bevat meerdere onderdelen dan dat van MAC.
                        Aan CS5 vind ik het enige vervelende dat de kaders waarin men werkt niet vast hangen aan de werkbalken van PS zoals dat in een windows al jaren het geval is.
                        De warmte die vrijkomt is idd vrij groot maar voor mij niet hinderlijk.
                        de batterijduur van 5 uurs terwijl ik op CS5 aan het werken ben is zeer leuk dus, aan u de keuze. welke keuze je ook maakt met de hardware van tegenwoordig is zo goed dat je met niet veel problemen gaat ondervinden.

veel succes met de zoektocht..

Comment

Die warmte is een voordeel ... ik heb het altijd koud
                          Ik heb reeds tiental mensen aangeschreven, helaas blijken diverse frauduleuze aanbiedingen te zijn "I'm in london for now blablablabla" De ebay-aanbieding van de Imac is niet verkocht, ik heb berichtje gestuurd of prijs onderhandelbaar is en of ik kan gaan kijken Nee heb je ja kun je krijgen tenslotte!
                          Webstek in opbouw

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door aperture Bekijk bericht
                            ...
                            Verder heb ik wel 1 nadeel aan de MAC ondervonden: comptabiliteit met het office pakket, office pakket van windows bevat meerdere onderdelen dan dat van MAC.
                            Aan CS5 vind ik het enige vervelende dat de kaders waarin men werkt niet vast hangen aan de werkbalken van PS zoals dat in een windows al jaren het geval is....
                            Het klopt dat MSOffice voor Mac verschilt van MSOffice voor Windows.

Wat die kaders betreft, zou dit de oplossing zijn?
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Working...
                            X