Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

HDR fotografie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: HDR fotografie

gistern heb ik nog iets geprobeerd! http://www.nill.cz/index.php?set=tu1
    Dat is FAKE HDR, resultat is natuurlijk niet het beste en het is een lange weg tot naar het eindresult... Al iets van gehoord?

Comment

Nee, ken ik niet.
      Ik weet ook dat b.v. Topaz tools heeft voor HDR:
      Photo and video enhancement software powered by deep learning gets you the best image quality available for noise reduction, sharpening, upscaling, and more.

(ik heb enkel hun denoise, naar aanleiding van deze post van Black B@ndit)
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door schoonSpikke Bekijk bericht
        Ik meen deze foto al eens eender gezien te hebben..
        Inderdaad een mooi voorbeeld hoe HDR te gebruiken zonder er in te overdrijven.
        idd heb em hier al eens gepost ergens
        Canon 5D2 en wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
          @schoonSpikke: ik dacht wel dat je zou binnenwippen... Die link van jou geef ik trouwens reeds in mijn eerste reply. Voor goed materiaal mag wel eens reclame gemaakt worden (hoewel ik blijkbaar ook een jongere versie van Photomatix Pro heb, nl. 3.2.7 voor Mac).

Even vermelden dat de recentste versie van Photomatix Pro for Mac 3.2.9 is en niet 3.2.7. Heb gisteren de nieuwste versie gedownload en in gebruik genomen.
          De reden waarom ik niet mijn originele post aanpas, is dat schoonSpikke mij intussen geciteerd had (en ik nu trouwens ook).
          Gewoon even de puntjes op de i, dus.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Deze foto heb ik genomen door een reeks van 3 AE bracketing foto's met -1,67EV tot +1,67EV. De drie foto's zijn genomen uit de hand met een 70-200 f/4. De camera stond in high shutter speed zodat de drie foto's heel snel genomen zijn om te voorkomen dat ik een andere beeldsnit kreeg (beweging). Foto(s) daarna met Photomatix Pro naar HDR omgezet en dan in Photoshop met de Topaz adjust 4 plugin nog wat bewerkt met het oog op een ietwat 'cartoon' gevoel. Tussen de donkere partijen in de lucht en de hoge lichten op de kuipdelen v.d. motorfiets zit meer dan 10 stops dynamisch bereik. Te veel voor een Dslr.

Last edited by EoSuSeR; 14 september 2010, 21:32.

Comment

Als open source gebruiker wil ik toch wel toevoegen dat er ook veel goede graphische toepassingen bestaan voor mij als linux (ubuntu) gebruiker en hdr soft is er één van. Missichien iets moeilijker (een beetje interesse helpt) maar eenmaal onder de knie komt dit de creativiteit ten goede. Hier een voorbeeld na slechts een heel korte leertijd (google doet hier wonderen).

http://users.telenet.be/cathyendirk/...berlin_hdr.jpg

De foto van EoSuSer vind ik trouwens prachtig.
              Nikon D7000 - Sigma 17-70mm 2.8/4 - Nikon 35mm/1.8g - Nikon 70-300mm vr
              http://www.7horses.be http://www.facebook.com/7horses.be http://www.redbubble.com/people/7horses

Comment

Welke opensource software gebruik je dan? Enfuse? of Gimp + exposure blending? Of nog iets anders?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dieter_O Bekijk bericht
                  Welke opensource software gebruik je dan? Enfuse? of Gimp + exposure blending? Of nog iets anders?
                  Mijn raw zet ik om met rawtherapee
                  voor hdr gebruik ik luminance (het vroegere qtpfsgui)
                  met luminance maak ik een hdr die ik daarna hiermee ook tonemap.
                  Hiervoor zijn verschillende algoritmes beschikbaar (fatal en drago gebruik ik meestal, soms andere)
                  Met gimp maak ik een blend van de uiteindelijke "ldr's" fatal, drago ... en eventueel het origineel.
                  Nikon D7000 - Sigma 17-70mm 2.8/4 - Nikon 35mm/1.8g - Nikon 70-300mm vr
                  http://www.7horses.be http://www.facebook.com/7horses.be http://www.redbubble.com/people/7horses

Comment

Misschien zit hier nog wat tussen.

Rayms Fotosite. Urbex, Natuurfotografie, landschappen, macrofotografie.

Rayms Fotosite. Urbex, Natuurfotografie, landschappen, macrofotografie.

Photographer based in Liverpool City Region focusing on portraits/events/architecture/interiors in the arts sector. Writer of Autistic ADHD Non-Binary journal.

Grt,
                    Hexagon

Comment

Bedankt ! Dit is nog een voorbeeldje om te laten zien dat alles er ook heel 'natuurlijk' kan uitzien. Deze foto is genomen met een Panasonic Lumix TZ10 in M-modus. 7 foto's waarvan telkens met iso80 - 25mm wide en diafragma f/5 en de minst belichtte foto op 1/1000s (om de diepe blauwe buitenlucht te krijgen en de 4 spotjes niet te overbelichten) en de meest belichtte foto op 2s (om de donkere partijen binnen op te lichten). Alle 7 foto's in Photomatix omgezet naar één HDR foto en die in 16bit ingelezen in CS5. Daar nog een beetje contrast aangepast.

Oorspronkelijk geplaatst door 7horses Bekijk bericht
                      De foto van EoSuSer vind ik trouwens prachtig.
                      Last edited by EoSuSeR; 16 september 2010, 09:42.

Comment

Ik werk als volgt:

altijd minstens 5 raw opnames. Bewerken in Photomatix en nabewerking in LR.
                        Soms laat ik photolmatix het allemaal alleen doen en zie wel wat eruit komt.
                        Meestal speel ik nogal een tijdje met de schuivertjes.
                        Ik maak alleen HDR's als het moet om de contrast verschillen te overbruggen. Probeer ook altijd zo natuurgetrouw mogelijk te zijn.
                        Bij onderstaande foto was het nodig omdat ik anders nooit de schaduwpartijen doortekend kon krijgen zonder de lucht uit te bleken.
                        De vegen in de lucht zijn een gevolg van een behoorlijk lange tijd tussen de eerste en de laatste opname en zijn in dit geval mooi meegenomen.

Ik kan er nog anderen laten zien die wel zwaar "erover" zijn maar dat is voor een ander topic.

Groeten, Bert
                        Nikon D300s met grip + D80met grip. Sigma 10-20 3.5; 24-70 2.8; 70-200 2.8; 105 2.8 macro. Metz 58. Manfrotto.
                        www.bertofotografie.be

Comment

Mooi resultaat, Berto. Die vijf opnamen, kan je toestel die met AEB maken, want de meeste toestellen leveren slechts drie beelden op. Of hoe ga je te werk?
                          Jouw voorbeeld is inderdaad het soort HDR dat ik verkies: onmogelijk om dit beeld in één shot te maken (toch niet bij dit licht), en toch (bijna niet?) zichtbaar dat dit HDR is. Knap werk.

Comment

@ LesC en Graphixdesign,

ik ga proberen het kort te houden.
                            1. camera op statief
                            2. afstandbediening of timer
                            3. Donkerste gedeelte meten
                            4. lichtste gedeelte meten
                            5. diafragma instellen (en niet meer aankomen vanwege verandering in DOF)
                            6. ik begin altijd aan 1 kant (licht of donker) en ga zo met stappen van 1 stop naar de ander kant)
                            7. Als ik dat niet haal met maximaal 9 opnames dan houdt ik links en rechts een marge van 1 of 2 stops (de camera kan dit wel aan)
                            8. ik gebruik geen bracketing maar stel elke keer de sluitertijd manueel in. (mijn D300S kan overingens tot minstens 5 opnames bracketing en ik denk zelfs nog meer maar ik gebruik dat niet)
                            Mijn ervaring is dat veel opnames met een klein verschil in photomatix de mooiste resultaten leveren.

Dan gaan alle RAW opnames door photomatix maar dat is weer een heel ander verhaal.
                            Overigens; van mij mag er altijd wel een stukje dichtgelopen schaduw of uitgebeten licht in blijven voor het natuurlijke effect. (moet niet maar stoort ook niet)

Groeten, Bert
                            Nikon D300s met grip + D80met grip. Sigma 10-20 3.5; 24-70 2.8; 70-200 2.8; 105 2.8 macro. Metz 58. Manfrotto.
                            www.bertofotografie.be

Comment

Dank voor de uitleg, Bert. Nog één vraagje misschien, omdat ik vorige week nog iemand bezig hoorde over "één stop", terwijl ie eigenlijk maar 1/3 stop bedoelde. Om het nog moeilijker te maken, een Canon kun je instellen op 1/3 stop of 1/2 stop.
                              Hoeveel is bij jou één stop? Of kun je een voorbeeldje geven, hoeft niet exact te zijn, maar gewoon om je boodschap ondubbelzinnig over te brengen.
                              Ik werkte -totnogtoe- althans, met AEB; kan slechts drie opnames maken, en merk dat ik betere resultaten haal met 2 stops verschil dan met 1 stop, dat ik in het begin maakte. Let wel: bij mij is 2 stops effectief twee volle stops: -2; 0 en +2.
                              Dit is zo'n foto (link gegeven in mijn eerste post)
                              f/7.1 en 1/200s: mijn "0" foto
                              f/7.1 en 1/800s: mijn "-2" foto
                              f/7.1 en 1/50s: mijn "+2" foto

Comment

Ik volg dit topic al weer even en ben ook erg van plan hier mee aan de gang te gaan.

Nu vraag ik mezlef af of Photomatix een gratis programma is ik vond hem meteen als download maar klopt dit of is dit illegaal?
                                Greetz Twan

http://500px.com/TwanGroenen

Comment

Working...
                                X