Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

HDR fotografie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: HDR fotografie

Je kunt Photomatix Pro downloaden en onmiddellijk beginnen te gebruiken. Niets illegaals aan, maar op elke foto staat een watermerk. Wil je die weg hebben, dan betaal je een licentie en krijg je een code, waarmee je je programma kunt activeren.

Dit is nog gemaakt met de trial version, dus vóór ik mijn licentie had. Let niet op de (slechte!) kwaliteit van de foto, het gaat om het watermerk:
    Last edited by LesC; 16 september 2010, 12:38.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
      Dank voor de uitleg, Bert. Nog één vraagje misschien, omdat ik vorige week nog iemand bezig hoorde over "één stop", terwijl ie eigenlijk maar 1/3 stop bedoelde. Om het nog moeilijker te maken, een Canon kun je instellen op 1/3 stop of 1/2 stop.
      Hoeveel is bij jou één stop? Of kun je een voorbeeldje geven, hoeft niet exact te zijn, maar gewoon om je boodschap ondubbelzinnig over te brengen.
      Ik werkte -totnogtoe- althans, met AEB; kan slechts drie opnames maken, en merk dat ik betere resultaten haal met 2 stops verschil dan met 1 stop, dat ik in het begin maakte. Let wel: bij mij is 2 stops effectief twee volle stops: -2; 0 en +2.
      Dit is zo'n foto (link gegeven in mijn eerste post)
      f/7.1 en 1/200s: mijn "0" foto
      f/7.1 en 1/800s: mijn "-2" foto
      f/7.1 en 1/50s: mijn "+2" foto
      Ik bedoel effectief 1 volledige stop. Maar.... hoe kleiner de stops en hoe meer opnames hoe beter het resultaat. Ik heb nog nooit met minder dan een volledige stop gewerkt maar ik ga dat eens proberen. Laat het resultaat wel zien.

Groeten, Bert
      Nikon D300s met grip + D80met grip. Sigma 10-20 3.5; 24-70 2.8; 70-200 2.8; 105 2.8 macro. Metz 58. Manfrotto.
      www.bertofotografie.be

Comment

Dank je, Bert. Dat is duidelijk!
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door berto Bekijk bericht
          @ lesc en graphixdesign,

ik ga proberen het kort te houden.
          1. Camera op statief
          2. Afstandbediening of timer
          3. Donkerste gedeelte meten
          4. Lichtste gedeelte meten
          5. Diafragma instellen (en niet meer aankomen vanwege verandering in dof)
          6. Ik begin altijd aan 1 kant (licht of donker) en ga zo met stappen van 1 stop naar de ander kant)
          7. Als ik dat niet haal met maximaal 9 opnames dan houdt ik links en rechts een marge van 1 of 2 stops (de camera kan dit wel aan)
          8. Ik gebruik geen bracketing maar stel elke keer de sluitertijd manueel in. (mijn d300s kan overingens tot minstens 5 opnames bracketing en ik denk zelfs nog meer maar ik gebruik dat niet)
          mijn ervaring is dat veel opnames met een klein verschil in photomatix de mooiste resultaten leveren.

super! dank je wel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door berto Bekijk bericht
            @ LesC en Graphixdesign,
            7. Als ik dat niet haal met maximaal 9 opnames dan houdt ik links en rechts een marge van 1 of 2 stops (de camera kan dit wel aan)
            8. ik gebruik geen bracketing maar stel elke keer de sluitertijd manueel in. (mijn D300S kan overingens tot minstens 5 opnames bracketing en ik denk zelfs nog meer maar ik gebruik dat niet)

Groeten, Bert
            Akkoord en meestal hangt het ook nog af van het tijdstip van de dag..In mijn geval is dat meestal s'morgens of s'avonds waar het het allemaal niet te ver uit elkaar ligt de belichting en je het met drie of zelf twee ook makkelijk kan blenden....
            Je vergeet nog 1 puntje..Das de spiegel opklappen... Scheelt ook wat..
            En niet onbelangrijk is..Als je het manueel doet doe het dan snel met veel wind als er bomen of struiken in de buurt zijn want anders doe je liever met auto bracketing...
            Trouwens 1 gouden raad..Als er dan toch te veel wind is er bewegende delen zoals bomen of struiken wil HDR ren zorg er dan voor dat je een snelle sluitertijd kan gebruiken want das beter om bewegings onscherpte te vermeiden.
            EN EEN ZO LAAG mogelijke Iso als het kan...en nu stop ik..
            Mvg, Pascal,Schoonspikke
            Als je schiet..schiet dan raak!
            500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

1 stop is ofwel:

Halvering of verdubbeling van de sluitersnelheid.
              Halvering of verdubbeling van de ISO waarde.
              Eén diafragma vergroten of verkleinen.

1/2 of 1/3 zijn kleinere tussenstappen (een halve of een derde stop).

Als, zoals hierboven wordt aangehaald, je met een vast ingesteld diafragma aan de slag wil (bv f/11) dan kijk je op welke sluitertijd de hoge lichten niet meer zijn uitgebrand (zie je op het histogram).

In mij voorbeeld van de woonkamer met iMac met de 4 spotjes, betekende dit een sluitertijd van 1/1000ste van een seconde. En vandaar kan je in stappen van 1 lichtstop gaan 'bijlichten'. Dat worden dan opnamens van 1/500ste - 1/250ste - 1/125ste - 1/60ste - 1/30ste - 1/15ste - 1/8ste - 1/4de - 1/2de - 1 seconde - 2 seconden - ...

Kleinere stappen maken heeft weinig zin in HDR. Soms lukt het met drie beeldjes maar dan mag er geen al te groot contrastverschil zijn. Bij fel licht en donkere plekken, zal je snel wat meer stops van doen hebben.

Je moet echt niet op verplaatsing gaan om te experimenteren. De foto van de woonkamer is gewoon 's morgens thuis gemaakt op een minuutje met een kleine compacte camera (Lumix TZ10). Zo kan je ervaring opdoen met het idee van HDR en de mogelijke software.

Comment

Working...
              X