Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

HDR fotografie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• HDR fotografie

Hallo,

ik heb een vraag in verband met HDR fotografie. Ik wou dit ook eens probeeren maar het lukt gewoon niet (ik slag het op als JPG/TIFF)
    Is dit alleen mogelijk met RAUW-data? Als ik 3 verschillende (light-midden-dark) fotos in Photoshop wil verwerken met de optie Marge to HDR en de fotos uitgekozen heb komt op het einde de text:
    "There is not enough dynamic range in these photos to construct a useful HDR-image"

ik heb wat info gezoekt en veel probeert maar het lukt gewoon niet!
    http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... grafie.asp
    http://www.photoshop-tutorials.be/Photo ... toning.htm

Heb ik ervoor een extra software nodig... welke?
    Zo eenvoudig als mogelijk aub, heb zo veel verschillende mogelijkheiden gezien!

Kan mij aub iemand helpen, ik zou dat zo graag willen testen!

Vriendelijke groeten

Jina

Re: HDR fotografie

(je twee links leveren allebei een error op)

Af en toe "speel" ik ook wel 'ns wat met HDR. Hoewel, tot grote resultaten, waarvan ik zelf echt tevreden ben heeft het nog niet geleid, behalve misschien dit.
    Voor deze foto heb ik drie opnames gemaakt in AEB (Autoexposure Bracketing) met de camera op statief en afdrukken via de timer: de eerste 'normaal' (0), de tweede twee volle stops (!) onderbelicht (-2), de derde twee volle stops overbelicht (+2).
    De RAW-bestanden vanuit CS3 Bridge geopend in Adobe Camera Raw, kleine correcties toegepast en opgeslagen als 16-bits TIFF bestanden.
    Die TIFF bestanden heb ik dan geopend in Photomatix en tot één 16-bits TIFF "geblend". Dat bestand tenslotte afgewerkt in Photoshop.
    Het is mogelijk om te vertrekken van slechts één opname, hoewel er velen zeggen dat het niet kan. BD-lid SimplePhotography, die we tegenwoordig veel te weinig zien op het forum, heeft daarover deze tutorial geschreven:
    http://www.simplephotography.net/zmisc/HDR.pdf (opgelet: onmiddellijke download). De tekst is wel in het Engels.

Ik ben zeker dat een man als schoonSpikke je nog veel meer uitleg kan verschaffen. Ook hij heeft de nodige tutorials gemaakt. B.v. deze.
    Ook van een man als RUPSELKOPKE verwacht ik hier een reactie.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
      (je twee links leveren allebei een error op)

Af en toe "speel" ik ook wel 'ns wat met HDR. Hoewel, tot grote resultaten, waarvan ik zelf echt tevreden ben heeft het nog niet geleid, behalve misschien dit.
      Voor deze foto heb ik drie opnames gemaakt in AEB (Autoexposure Bracketing) met de camera op statief en afdrukken via de timer: de eerste 'normaal' (0), de tweede twee volle stops (!) onderbelicht (-2), de derde twee volle stops overbelicht (+2).
      De RAW-bestanden vanuit CS3 Bridge geopend in Adobe Camera Raw, kleine correcties toegepast en opgeslagen als 16-bits TIFF bestanden.
      Die TIFF bestanden heb ik dan geopend in Photomatix en tot één 16-bits TIFF "geblend". Dat bestand tenslotte afgewerkt in Photoshop.
      Het is mogelijk om te vertrekken van slechts één opname, hoewel er velen zeggen dat het niet kan. BD-lid SimplePhotography, die we tegenwoordig veel te weinig zien op het forum, heeft daarover deze tutorial geschreven:
      http://www.simplephotography.net/zmisc/HDR.pdf (opgelet: onmiddellijke download). De tekst is wel in het Engels.

Ik ben zeker dat een man als schoonSpikke je nog veel meer uitleg kan verschaffen. Ook hij heeft de nodige tutorials gemaakt. B.v. deze.
      Ook van een man als RUPSELKOPKE verwacht ik hier een reactie.
      hartelijk bedankt LesC, ik ga dit thuis eens probeeren! maar het lijkt mij heel moelijk te zijn!

PS.: moeten de fotos in RAW fotografeerd worden?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GrafiXDesign Bekijk bericht
        hartelijk bedankt LesC, ik ga dit thuis eens probeeren! maar het lijkt mij heel moelijk te zijn!

PS.: moeten de fotos in RAW fotografeerd worden?
        Yep..Zeker in Raw

Kijk ook eens even naar dit draadje van Rupselkopke wat zeer interessant is..
        Ik heb ook zelf ooit een paar HDR instellingen gepost in dit draadje..
        Mvg, Pascal,Schoonspikke
        Als je schiet..schiet dan raak!
        500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

Het is niet echt moeilijk, hoor.
          Ik stel voor dat je begint met één foto (zoals de tutorial van SimplePhotography), tenzij je reeds drie belichte (normaal, onderbelicht, overbelicht) hebt.
          RAW geeft uiteindelijk de beste resultaten (ook voor witbalans en andere correcties), maar ik denk dat als je een 16-bits tiff file kunt maken vanuit je jpg, je met een programma als Photomatix (en ik denk dat je een trial version kunt downloaden, terwijl de aanschaf ook niet gek duur is, hoor) ook aan de slag kunt.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

@schoonSpikke: ik dacht wel dat je zou binnenwippen... Die link van jou geef ik trouwens reeds in mijn eerste reply. Voor goed materiaal mag wel eens reclame gemaakt worden (hoewel ik blijkbaar ook een jongere versie van Photomatix Pro heb, nl. 3.2.7 voor Mac).

Comment

Photomatix is een super programm... ben al een beetje bezig geweest aan probeeren met alle instellingen, spijtig genug heb ik nu geen RAW dada.(heb het dus met 1 en dezelfde JPG file wat ik eerst in Photoshop lichter en nog eentje donkerder gemaakt heb geprobeerd!) Ik trek meestal op de voorlaatste optie (5MB per beeld) Ik ga ne keer probeeren met RAW fotos te maken en deze dan te bewerken!
              De links zijn ook heel tof! kan er veel uithalen! Merci ervoor!
              Spijtig dat het maar een trial is en de watermerk er op staat, maar bon, als ik het echt leuk zou vinden download ik de full version

Comment

Het is maar wat je zelf wil bekomen é..
                Soms leent een foto zich voor extreme HDR (meestal onderwerpen als graafmachienes), andere foto's tot subtiele HDR (landschappen ed). Mensen, buiten profiel, lenen zich niet zo goed tot HDR.

Ik heb deze foto gemaakt met 3 stops belichting en samengevoegd in Photomatix. Speel er een beetje mee en hou je instellingen een beetje bij. Daarna kan je vertrekken van een basis, want zomaar aan de schuiverkes zitten prutsen komt nooit goed..

Canon 5D2 en wat glas

Comment

Dat is een mooie.
                  Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                  Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

"There is not enough dynamic range in these photos to construct a useful HDR-image"
                    De reden waarom het met '3 aangepaste versies vanaf 1 origineel bestand' (RAW of JPG) niet werkt in Photoshop is, dat PS steeds de 'originele' Exif-data bijhoudt en niet de 'aangepaste' Exif-data.
                    Om dit te omzeilen moet je in de aangepaste bestanden telkens de Exif-data verwijderen.
                    Je kan dit doen door:
                    - aangepaste bestand >'copy'
                    - vervolgens dit bestand > 'sluiten'
                    - een > 'nieuw bestand' maken
                    - vervolgens > 'paste'
                    - dit bestand bewaren (= dan zonder exif)
                    - dit doen voor alle aangepaste versies.
                    Deze bestanden kan je dan wel in Ps als HDR bewerken.
                    www.guydewestelinckfotografie.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door guydw Bekijk bericht
                      De reden waarom het met '3 aangepaste versies vanaf 1 origineel bestand' (RAW of JPG) niet werkt in Photoshop is, dat PS steeds de 'originele' Exif-data bijhoudt en niet de 'aangepaste' Exif-data.
                      Om dit te omzeilen moet je in de aangepaste bestanden telkens de Exif-data verwijderen.
                      Je kan dit doen door:
                      - aangepaste bestand >'copy'
                      - vervolgens dit bestand > 'sluiten'
                      - een > 'nieuw bestand' maken
                      - vervolgens > 'paste'
                      - dit bestand bewaren (= dan zonder exif)
                      - dit doen voor alle aangepaste versies.
                      Deze bestanden kan je dan wel in Ps als HDR bewerken.
                      super, dat helpt mij al weer een groot stuk verder...

Comment

D'er is ook geen enkel probleem als je, zoals SimplePhotography in zijn tutorial schrijft, een (RAW) bestand opslaat als drie verschillende tiff-bestanden, nadat je respectievelijk de exposure verminderd, dan wel vehoogd hebt. Tiff-2, Tiff-0 en Tiff+2 kun je dan in Photomatix gaan bewerken. Ik heb niet getest of (zoals guydw schrijft) deze bestanden door PS herkend worden als drie verschillende bestanden.

Comment

Interesant topic waar ik al een tijdje naar het zoeken was!
                          Greetz Twan

http://500px.com/TwanGroenen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                            @schoonSpikke: ik dacht wel dat je zou binnenwippen... Die link van jou geef ik trouwens reeds in mijn eerste reply. Voor goed materiaal mag wel eens reclame gemaakt worden (hoewel ik blijkbaar ook een jongere versie van Photomatix Pro heb, nl. 3.2.7 voor Mac).
                            Dat ik daar heb over gekeken LEs dat snap ik niet..Tja ik ben ook met zo veel dingen bezig hé? LOL...
                            Mvg, Pascal,Schoonspikke
                            500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KazzZ Bekijk bericht
                              Het is maar wat je zelf wil bekomen é..
                              Soms leent een foto zich voor extreme HDR (meestal onderwerpen als graafmachienes), andere foto's tot subtiele HDR (landschappen ed). Mensen, buiten profiel, lenen zich niet zo goed tot HDR.

Ik heb deze foto gemaakt met 3 stops belichting en samengevoegd in Photomatix. Speel er een beetje mee en hou je instellingen een beetje bij. Daarna kan je vertrekken van een basis, want zomaar aan de schuiverkes zitten prutsen komt nooit goed..

http://i44.tinypic.com/fodvs1.jpg
                              Ik meen deze foto al eens eender gezien te hebben..
                              Inderdaad een mooi voorbeeld hoe HDR te gebruiken zonder er in te overdrijven.
                              Mvg, Pascal,Schoonspikke
                              500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

Working...
                              X