Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

DPI in MAC

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• DPI in MAC

Geachte,
    Heeft er iemand enig idee hoe ik in i-photo de DPI kan wijzigen?
    Als ik mijn foto's in het formaat 10 op 15 zet staan deze automatisch in 72 DPI.
    Hoe kan ik dit wijzigen in het nodige 300 DPI voor afdrukken?

Re: DPI in MAC

'kpeinze het niet, dat is een (in de achtergrond werkende) default, die: 72 PPI resolutie
    (dacht ik toch)

Export naar PS en dan print size ..
    « Je suis venu vous dire que je m'en vais! »

Comment

Ja, maar dan wordt het wel heel omslachtig.
      Ik heb de PS SC2 maar dan enkel voor PC.
      Ik gebruik echter liever het mac programma omdat ik niet veel meer doe dan wat uitsnijden en dergelijke. Daar is i-photo ideaal voor.
      Dat wil dan zeggen dat ik de foto's dan op memorystick of dergelijke moet overzetten op PC.

Comment

Als de foto 72dpi blijft bij 't veranderen naar 10x15, dan wordt de foto een laag resolutiebeeld... Je gaat "grote pixels" zien en je beeld wordt onscherp. Ik weet niet direct in Iphoto hoe je dit bewerkt;... ik zoek het uit...Heb nog niet met Iphoto gewerkt.

Tim W.
        Canon Eos 30D - Lumix DMC-TZ5EG-S / Tamron 17-50-2.8 / Vivitar 100-400 • Imac 24inch • The right to fail is the essence of creativity ! • http://timwilmsen.blogspot.com

Comment

Ik kan de foto's ook in origineel (groot) formaat laten en bij de fotograaf aan de machine 10 15 instellen. Maar het probleem is dan dat ik grote bestanden krijg. ( EOS 5 mkII)
          Dan gaan er maar een beperkt aantal foto's op een memorystick en doet de machine bij de fotograaf lastig, de bestanden zijn dan te groot.
          Daarom zet ik deze reeds op voorhand in 10 15 formaat.
          Daarstraks bij de fotograaf zegt dezelfde machine dan dat de DPI niet voldoende is(72).

Comment

ik heb geen iphoto, maar kan je niet andersom werken? voor 10*15 aan 300dpi heb je 1182*1772 px nodig. Resize je fotos dus naar dat formaat (of 1200*1800 ofzo) en laat de machine dan instellen dat ze op 10*15 afgedrukt moeten worden.

Comment

Ik weet niet of dit helpt maar.
              Ik heb OS X 10.5.7 en iPhoto 8.0.2 (deel van iLife '09) - Photoshop CS3 for Mac 10.0.1
              Ik open in iPhoto, een jpg afkomstig van mijn G9, en exporteer dat bestand als xxxx-volledig.jpg, naar mijn desktop. Het bestand is 4000x3000 px en 964KB groot (da's eigenlijk verrassend klein, maar ga ik morgen nakijken) .
              OK. Dat "volledig bestand" open ik nu in Photoshop, en pas, via Image Size, de afmetingen aan naar width=15cm; de height wordt dan automatisch=11.25cm. Ik zet de resolution op 240 ppi en noteer de pixels: W=1417 en H=1063.
              OK. Nu ga ik terug naar iPhoto en exporteer diezelfde foto, maar nu verkleind, naar dezelfde locatie, met als naam xxxx-1417.jpg. Dat bestand is 88KB groot en de pixels zijn effectief 1417x1063.
              Ik open datzelfde bestand in Photoshop, check de image size en zie: width= 20cm en height=15cm. De resolution staat op 180 ppi, en in pixels is het bestand 1417x1063px. Ik wijzig de resolution van 180 naar 240, en zie nu width=15; height=11.25 terwijl de pixels onveranderd gebleven zijn: 1417x1063.

Hopelijk helpt deze info. Ik zou, als ik jou was, eerst één bestand als volledig uit iPhoto exporteren, in Photoshop de nodige aanpassingen en vaststellingen doen (pixels noteren!) en met die gegevens (langste zijde) de bestanden uit iPhoto exporteren. Dat zou moeten werken.

Hopelijk heb je hier wat aan.

PS: ik zie dat jij 300 ppi wilt terwijl ik 240 ppi genomen heb. Wel, net op dezelfde manier zou ik denken?
              Als je wilt en het (vriendelijk ) vraagt, wil ik morgen een zwaardere foto, afkomstig van mijn 50D, op dezelfde manier "behandelen", mocht dat nodig zijn.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dirk Janssen Bekijk bericht
                Geachte,
                Heeft er iemand enig idee hoe ik in i-photo de DPI kan wijzigen?
                Als ik mijn foto's in het formaat 10 op 15 zet staan deze automatisch in 72 DPI.
                Hoe kan ik dit wijzigen in het nodige 300 DPI voor afdrukken?
                Iphoto houd geen rekening met dpi, het werkt met aantal pixels.
                Als je gaat exporteren voor adrukken dien je het het formaat te kiezen en iphoto zal de foto atomatisch aanpassen het zal ook waarschuwen als je onder de 150 ppi duikt.
                Als je voor drukkerij een output nodig hebt van 300 ppi dien je gewoon het toaal aantal pixels te berekenen en deze dan in de exportsettings te zetten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door krisdg Bekijk bericht
                  Iphoto houd geen rekening met dpi, het werkt met aantal pixels.
                  En dat is de juiste benadering.
                  Afhankelijk van de gewenste afdrukgrootte en bekijkafstand is een aantal pixels per af te drukken centimeter (waarom inches??) nodig om een foto als 'scherp' te ervaren.
                  Het ligt voor de hand dat men een proefstrook maakt met een reeks resoluties van 50 tot 118 pixels per cm.
                  Wanneer die proefstrook ook nog eens bekeken wordt op diversen afstanden, dan weet men precies met welke resolutie men in de toekomst moet afdrukken om het persoonlijk gewenste resultaat te behalen.

Wanneer je een bestand van ~5,5 MP*, dus 2865 x 1910 pixels, afdrukt op 30 x 20 of 300 x 200 cm, dan zul je die foto als scherp ervaren zolang je die bekijkt op een afstand gelijk aan de diagonaal.

Comment

ik heb geen iphoto, maar kan je niet andersom werken? voor 10*15 aan 300dpi heb je 1182*1772 px nodig. Resize je fotos dus naar dat formaat (of 1200*1800 ofzo) en laat de machine dan instellen dat ze op 10*15 afgedrukt moeten worden.
                    - - -
                    Bedankt voor de info.
                    Dit telt ook voor de er op volgende reacties.
                    Zal het op die manier(en) allemaal ne keer proberen.
                    Ik zal wel zien wat de machine bij de fotograaf zegt en wat het bijhorende resultaat is.Voor de PS op de PC is er geen probleem wat de instellingen betreft, maar mijn MAC heb ik nog maar een paar maand, het is de eerste keer dat ik foto's wilde laten afdrukken die met de MAC zijn bewerkt, vandaar mijn probleem.
                    Ja, ik ben misschien nog van den oude stempel maar ik laat nog steeds mijn foto's afdrukken om in een album in te plakken. Voor mij gaat dat nog altijd boven foto's op CD of gewoon op de PC laten staan.
                    De ervaring leert mij dat afgedrukte foto's enkel in de kast belanden, dat is waar, maar met foto's op de PC doet men ook niets meer.
                    Als de PC eens crasht ( gelukkig nog niet gebeurd) is men nog alles kwijt bovendien.

Comment

Zorgen dat je een backup hebt. Mijn eerste backup is een 1TB Time Capsule, die in de achtergrond elke verandering op de harde schijf van mijn iMac registreert (bovendien ook van andere Macs in het netwerk), en van alles (zelfs wat is weggegooid!) een kopie heeft. Tweede backup is een volledige fotobibliotheek op een externe harde schijf. Derde backup is tenslotte op CDs en (met die zware RAW bestanden vandaag de dag) op DVDs.

Heb even de test van gisteravond, die ik een beetje slordig had uitgevoerd, herhaald op een jpg in iPhoto, afkomstig van mijn 50D.
                      Het originele* bestand is W=4530px x H=3017px; met een resolution van 72 ppi is W=159.81cm en H= 106.43 cm. Bestandsgrootte: 932KB.
                      [met origineel bedoel ik hier wat er als jpg in iPhoto is opgeladen; als ik deze zou gebruiken, en er is werk aan, dan vertrek ik van het RAW-bestand dat naar DNG formaat is omgezet, en 14.52 MB () groot is.]
                      Alleszins:
                      1. dit "origineel" jpg-bestand als volledig exporteren naar een map op de desktop;
                      2. openen in PS CS3, via Image Size verkleinen tot 15x10cm en formaten noteren:
                      W=1772px x H=1180px, wat op een resolution van 300ppi resulteert in afmetingen 15cm x 9.99cm
                      3. met die px gegevens gaan we nu terug naar iPhoto en we doen een aangepaste export:

Je ziet dat we alleen de pixelwaarden (hier 1772px) van de langste zijde moeten ingeven.

4. OK -> exporteren.
                      5. ter controle gaan we dit nieuw, uit iPhoto geëxporteerd bestand opnieuw openen in PS CS en checken we de Image Size:

Wat merken we? De pixels zijn correct, maar omdat de ppi weer op 72 staat, zijn de afmetingen in cm niet correct.
                      6. Geen nood echter: even "Resample Image" afvinken, de afmetingen van Width aanpassen naar 15cm (height past zich automatisch aan, en je ziet de resolution nu ook naar ±300 gaan)

en bewaren.

Nu vermoed ik:
                      1. dat je slechts één (of nog een tweede misschien) foto op deze manier moet exporteren en achteraf controleren. Je kunt vanuit iPhoto een hele batch exporteren met dezelfde waarden.
                      2. dat je gerust de ppi van de geëxporteerde bestanden op 72 kunt laten staan. Als je de drukker maar vertelt dat je 15x10 (300ppi) wil. Omdat je pixels onveranderd blijven zal dit wel in orde komen.
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

De uitleg is mij zeer duidelijk en logisch maar ik zit met het volgende probleem.
                        Ik heb enkel ps CS 2 voor op de pc.
                        Op mijn MAC heb ik enkel I-photo.
                        Ik ga nu op volgende manier te werk;
                        Foto nemen in RAW, bewerken met DDP.
                        Daarna omzetten naar JPEG, foto wordt opgeslagen in de map " mijn afbeeldingen".
                        Vanuit deze map overzetten naar I-photo en de nodige (kleine) bewerkingen uitvoeren, en opslaan.
                        Ik heb nu een foto op 1772 px gezet maar zoals U zelf zegt blijft de DPI op 72 staan.
                        Ik vermoed dat ik kosten zal moeten maken en ps voor op mijn MAC aanschaffen.
                        Ik kan ook zoals hoger vermeld de foto's in de originele formaten laten staan en tegen de machine bij de drukker zeggen dat het formaat 10+15 moet zijn. Het probleem is dat het dan erg grote bestanden betreft. Dat is de reden dat ik de foto's bij voorbaat in 10+15 zet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dirk Janssen Bekijk bericht
                          Ik heb nu een foto op 1772 px gezet maar zoals U zelf zegt blijft de DPI op 72 staan.
                          Ik vermoed dat ik kosten zal moeten maken en ps voor op mijn MAC aanschaffen.
                          Volgens mij, als de pixels goed zitten (en dat is eenvoudig te checken), zelfs aan de hand van "Toon Info" in de Finder, volstaat het de drukker (of wie dan ook aan wie je de bestanden wilt doorgeven) mee te delen dat je ze op 10x15 (300 ppi) wilt.

PS voor de Mac is natuurlijk interessant (of zelfs broodnodig als je helemaal zou overschakelen), maar dit soort dingen kun je uiteraard ook met PS Elements doen. Da's altijd een stuk goedkoper. Ik heb mijn PS CS3 pakket vorig jaar ± €850.- betaald. Daar heb je een PC voor!
                          Gelukkig is de upgrade naar CS4 dan weer goedkoper, maar ik blijf bij CS3 tot ik eventueel, omwille van een PS-cursus, zou moeten upgraden. Ik heb immers nog zoveel studiemateriaal voor CS3.

Comment

Ja dat klopt,
                            Voor hetgeen ik doe is PS Elements ruim voldoende.
                            Maar ik dacht dat PS Elements niet in Nederlandse versie te verkrijgen is voor MAC.

Comment

Het lijkt jammer genoeg zo te zijn dat PSE niet in het Nederlands verkrijgbaar is.

Comment

Working...
                              X