Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

DPI in MAC

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: DPI in MAC

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
    Het ligt voor de hand dat men een proefstrook maakt met een reeks resoluties van 50 tot 118 pixels per cm.
    Wanneer die proefstrook ook nog eens bekeken wordt op diversen afstanden, dan weet men precies met welke resolutie men in de toekomst moet afdrukken om het persoonlijk gewenste resultaat te behalen.
    Ik vermoed dat er niks bestaat op software niveau om zulke proefstroken te maken? Het zou echter wel handig zijn. Vroeger toen ik nog analoog werkte en mijn Z/W foto's zelf afdrukte was dit 'common habit' om een proefstrook te maken van verschillende belichtingstijden.

Moest dit echter ook bestaan voor het digitale wereldje, dan ben ik daar zeker geïnteresseerd in.

groetjes,

Alex_W
    [FONT=Century Gothic]Canon EOS 7D Mark II * Canon EOS 40D * EF 24-70mm f/2.8 L USM * EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS * Sigma 70-200mm F2.8 DG OS HSM SPORTS * Sigma TELE CONVERTER TC-2001 * Godox V860II & TT600 * Speedlite 430EX

Comment

Re: DPI in MAC

DPI is eigenlijk gewoon metadata. Je kan in Photoshop een file gewoon een andere dpi geven en er veranderd niets in pixels aan de file. Het bepaald enkel hoegroot hij geprint gaat worden. Je kan uittellen hoeveel pixels je nodig hebt voor een bepaalde afmeting en een bepaalde DPI waarde. Maar als je meer dan 2mpix hebt is een 10X15cm op 300dpi mogelijk.

Je moet eigenlijk niet met dpi's werken tenzij je iets naar een drukker stuurt.
      Kies gewoon bij afdruk voor 10x15cm en de software zal het gewoon downscalen en de pixels squeezen. Ik ken geen enkel stukje software dat pixels gaat weggooien en zorgen dat je een slechte afdruk krijgt. Zeker niet als je pixels in overvloed hebt.
      Canon 5d mkII // 50mmL f1.2 // 16-35mmL mkII // 70-200mmL f4.0 // 100mmL f2.8 macro // 135mmL f2.0 // mpe-65mm Macro !

Comment

Working...
      X