Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

raw probleem

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• raw probleem

Ik fotografeer in NEF bestanden ( NIKON ).
    Als ik nu deze foto's bewerk en opsla in RAW formaat, (wegsaven in NEF kan in psp niet), dan kan ik deze in een later stadium niet meer openen:

in psp photo II ultimate krijg ik een schermpje waarin ik headers, pixels en kleurencombinatie's in moet vullen, maar een fatsoenlijke foto komt er niet uit.
    Het is, of een foto van een miniscuul formaatje waar je niks mee kunt, of het zijn allemaal lijnen.
    Wat doe ik verkeerd ????
    tini.

Re: raw probleem

Probeer je terug met PsP te opennen of met een ander programma?

Comment

ja, alleen met psp
      tini

Comment

Probeer je de foto's te openen met de juiste instellingen?

Bij het openen vraagt PSP toch naar de instellingen? Dan dien je die handmatig in te voeren zoals de foto opgeslagen is. Dus bijvb nef D700 omgezet naar Raw met opties:
        header 8192,

24bits opties:
        Om en om (RGB, RGB,....)
        RGB volgorde

Dan openen met volgende opties:

Afbeeldingsgrootte (in pixels)
        4044 * 6080

Kleurkanalen
        3 kanalen RGB

Bestandsstructuur
        Header 8192
        Om en om (RGB, RGB,....)
        RGB volgorde .

En dit werkt wel (bij mij ), indien je de grootte (en waarschijnlijk dus ook een andere optie) niet juist invuld krijg je inderdaad enkel wat gekleurde strepen te zien.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ik.niet Bekijk bericht
          Probeer je de foto's te openen met de juiste instellingen?

Bij het openen vraagt PSP toch naar de instellingen? Dan dien je die handmatig in te voeren zoals de foto opgeslagen is. Dus bijvb nef D700 omgezet naar Raw met opties:
          header 8192,

24bits opties:
          Om en om (RGB, RGB,....)
          RGB volgorde

Dan openen met volgende opties:

Afbeeldingsgrootte (in pixels)
          4044 * 6080

Kleurkanalen
          3 kanalen RGB

Bestandsstructuur
          Header 8192
          Om en om (RGB, RGB,....)
          RGB volgorde .

En dit werkt wel (bij mij ), indien je de grootte (en waarschijnlijk dus ook een andere optie) niet juist invuld krijg je inderdaad enkel wat gekleurde strepen te zien.
          het maakt niet uit wat ik invul; het blijven horizontale gekleurde strepen.
          tini

Comment

En staan je opties verder zoals deze bij mij (zowel bij opslaan als bij openen)?

Comment

En staan je opties verder zoals deze bij mij (zowel bij opslaan als bij openen)?
              ja precies hetzelfde:
              wat befdoel je met us bijvb nef D700 omgezet naar Raw met opties:
              Is dit voor D60 iets anders , zo ja waar kan ik dat vinden
              Last edited by wijngaarddonkers; 8 juni 2009, 12:59.

Comment

Dan zal ik je tot mijn grote spijt niet verder kunnen helpen denk ik want bij mij werkt het wel.

Comment

in iedergeval hartelijk dank voor je moeite
                  tini

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wijngaarddonkers Bekijk bericht
                    ja precies hetzelfde:
                    wat befdoel je met us bijvb nef D700 omgezet naar Raw met opties:
                    Is dit voor D60 iets anders , zo ja waar kan ik dat vinden
                    Zag je aanpassing wat te laat. D60 is anders in die zin dat het aantal pixels dus iets anders Je mag deze niet veranderen. Voor de D60 is dat dan waarschijnlijk 3872 x 2592 (of 2592 X 3872).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wijngaarddonkers Bekijk bericht
                      Ik fotografeer in NEF bestanden ( NIKON ).
                      Als ik nu deze foto's bewerk en opsla in RAW formaat, (wegsaven in NEF kan in psp niet), dan kan ik deze in een later stadium niet meer openen:

in psp photo II ultimate krijg ik een schermpje waarin ik headers, pixels en kleurencombinatie's in moet vullen, maar een fatsoenlijke foto komt er niet uit.
                      Het is, of een foto van een miniscuul formaatje waar je niks mee kunt, of het zijn allemaal lijnen.
                      Wat doe ik verkeerd ????
                      tini.
                      Hallo iedereen,

En waarom niet de NEF converteren naar het DNG formaat? Dat is uiteindelijk ook een RAW formaat dat, naar ik vermoed, probleemloos kan geopend worden in PSP.

Het DNG omzet tooltje vind je terug onder deze link. Persoonlijk werk ik met Canon en Aperture. Heb dus geen ervaring met Nikon formaten. Maar mijn omgezette DNG bestanden worden probleemloos ingelezen.

Groetjes,
                      [FONT=Century Gothic]Canon EOS 7D Mark II * Canon EOS 40D * EF 24-70mm f/2.8 L USM * EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS * Sigma 70-200mm F2.8 DG OS HSM SPORTS * Sigma TELE CONVERTER TC-2001 * Godox V860II & TT600 * Speedlite 430EX

Comment

wordt iets beter maar je kunt niets onderscheiden

Comment

Zag je aanpassing wat te laat. D60 is anders in die zin dat het aantal pixels dus iets anders Je mag deze niet veranderen. Voor de D60 is dat dan waarschijnlijk 3872 x 2592 (of 2592 X 3872).
                          wordt iets beter.
                          Hoe kom jij aan die pixelgegevens?

Comment

Als je je nef opent in PSP zie je rechtsonder hoe groot het bestand is, anders in het menu afbeelding, afbeeldingsgegevens daar staan de pixels ook.

Comment

Als je je nef opent in PSP zie je rechtsonder hoe groot het bestand is, anders in het menu afbeelding, afbeeldingsgegevens daar staan de pixels ook.
                              ok gaq ik proberen.
                              bedankt.

Comment

Working...
                              X