Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kan je afgeprinte foto's lang bewaren???

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

@ Maturin: Bedankt Ronald.Jij gebruikt dus het Ultra Photo Paper 260 grams 5.760 dpi als ik correct gekeken heb.Ik veronderstel dat jij dat gebruikt voor je "topfoto's".Ik heb hen net een mailtje gestuurd met de vraag of ze leveren in België en wat dat kost.

Iemand enige ervaring met Fujifilm papier?En voor alle duidelijkheid:ik weet zeer goed uit vorige topics dat zelf printen duurder is.Daar gaat het me niet om maar wel of je deze prints goed kan bewaren en hoe je dat doet.Indien dit echt problemen stelt is een printer kopen,hoe goed hij ook is,om je foto's af te drukken weggesmeten geld.Toch zijn er velen hier bijv.op BD die het toch doen.Daarom mijn vraag:kan je afgeprinte foto's lang bewaren?
    Danny's Photosite

Comment

Laat ik het afdrukwaardige fotos noemen, een topfoto moet ik nog maken hoop ik . Yep, dat papier. Geen idee of ze leveren in Belgie, hun inkt is ook ok.

Originally posted by roadrunner
      @ Maturin: Bedankt Ronald.Jij gebruikt dus het Ultra Photo Paper 260 grams 5.760 dpi als ik correct gekeken heb.Ik veronderstel dat jij dat gebruikt voor je "topfoto's".Ik heb hen net een mailtje gestuurd met de vraag of ze leveren in België en wat dat kost.

Iemand enige ervaring met Fujifilm papier?En voor alle duidelijkheid:ik weet zeer goed uit vorige topics dat zelf printen duurder is.Daar gaat het me niet om maar wel of je deze prints goed kan bewaren en hoe je dat doet.Indien dit echt problemen stelt is een printer kopen,hoe goed hij ook is,om je foto's af te drukken weggesmeten geld.Toch zijn er velen hier bijv.op BD die het toch doen.Daarom mijn vraag:kan je afgeprinte foto's lang bewaren?

Groeten,
      Ronald
      http://fotografie.jouwweb.nl/

Comment

Originally posted by the hustler
        En ook die CD's zijn vergankelijk ! Om zeker te spelen zou je ieder jaar een nieuwe kopie van je cd's moeten maken en de oude wegsmijten...
        da's een goed idee stef, helpt het trouwens om je CD's jaarlijks te wassen in een hoogst professioneel wasmachien, met zo'n laagje wax daarover?

pas op, dat is eigenlijk serieus bedoeld hee, net zoals je regelmatig je videotapes eens zou moeten terugspoelen om aan elkaar kleven van de band tegen te gaan. zodat er minder sneeuw ligt op je strandopnames bijvoorbeeld
        Back-up CDR's of DVD's maak je één maal en komen normaal gezien nooit meer uit hun doosje. Ze zullen zo niet snel vuil worden zeker?

Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Hello,

Nu jullie het hier toch hebben over bewaren van foto's op CD heb ik nog ,misschien een onnozel, vraagje. Welk soort CDR gebruik je het best CD-R of CD-RW en kan je op een CD-R een gedeelte van je foto's zetten en er later nog een gedeelte aan toevoegen Bij een CD-RW kan dit wel, dacht ik . En bewaren jullie op de CD de originele foto's of de bewerkte
          Groetjes,
          vicky
          Groetjes Vicky

Comment

Originally posted by vicky
            Hello,

Nu jullie het hier toch hebben over bewaren van foto's op CD heb ik nog ,misschien een onnozel, vraagje. Welk soort CDR gebruik je het best CD-R of CD-RW en kan je op een CD-R een gedeelte van je foto's zetten en er later nog een gedeelte aan toevoegen Bij een CD-RW kan dit wel, dacht ik . En bewaren jullie op de CD de originele foto's of de bewerkte
            Groetjes,
            vicky
            Ik gebruik steeds de gewone CD-R (al heb ik wel een 20-tal rewritables maar ik doe er eigenlijk niet veel mee) en ja,je kan daar bijvoorbeeld foto's opzetten voor bijvoorbeeld 60 percent van de capaciteit en nadien de overblijvende 40 percent gewoon bijschrijven.Ik veronderstel dat je dat tegenwoordig met elke schrijfsoftware zo kan.Zelf gebruik ik al jaren Nero en die vraagt je in het begin voor het branden of hij de CD definitief moet afsluiten na het branden (en dan kan je er niks meer opzetten) of dat het een multisessie moet worden (kan je meerdere keren bijschrijven tot je CD'ke vol is en dan pas definitief afsluiten).
            Ik bewaar zowel de bewerkte als de originele foto's.
            Danny's Photosite

Comment

En ook die CD's zijn vergankelijk ! Om zeker te spelen zou je ieder jaar een nieuwe kopie van je cd's moeten maken en de oude wegsmijten...
              Je kan natuurlijk ook de oude CD's bewaren om te controleren hoelang ze echt meegaan!!!

Comment

Ik heb hier twee keer dezelfde foto.
                In het klein en in het groot.
                Aan de grote foto komt nooit de zon aan: die is nog redelijk goed na drie jaar.
                De kleine foto stond op mijn bureau op school.
                Daar kwam de zon wél aan en die is helemaal verkleurd.
                Nu heb ik wel horen zeggen dat er een spray voor bestaat om de foto's te behandelen.
                Haarlak zou ook helpen.
                Maar... is het een gerucht of is het juist? dat weet ik niet.
                Hallo Act,

Zijn het door jouw geprinte foto's of uit een fotocentrale?

Comment

Hallo Roadrunner,

Met het verschil in geld tussen de Canon i950 en zeker met dat Qjet-systeem en bijvoorbeeld de Canon i850 kan je honderden foto's bij de betere fotohandelaar laten afdrukken. Tegen de tijd dat het verschil in geld op is zijn er alweer veel betere printers.
                  Daarbij komt, en dat wordt door vele beaamt, krijg je alleen met het orginele papier en de orginele inkt het allerbeste resultaat uit een inktjet printer en het Qjetsysteem is hoe dan ook geen orginele inkt.
                  Ik heb de ervaring dat foto's van de inktjet printer sneller vervagen. Een vriendin, die een ontwerpbureau heeft, bezit de Epson 2000P A3+ (inmiddels opgevolgd door de 2100) De afdrukken daarvan gaan onder de juiste omstandigheden 75 jaar mee en dat komt omdat in de inkt een soort hars is verwerkt. De printer is verschrikkelijk traag en kostte toen 900 euro. Af en toe print er afdrukken van 330 x 480 mm.

Je leest soms dat iemand schrijft: maar met een eigen printer kan ik experimenteren en bij de fotograaf niet.
                  Ik experimenteer op klein formaat op mijn eigen printer en als ik tevreden ben ga ik met het eindresultaat naar de fotograaf. In mijn geval naar Cityfoto in Eindhoven. Ze hebben een eigen kleine ontwikkelcentrale. Als ik twijfel laat ik eerst nog een kleine proefafdruk maken, maar nu ze weten wat ik wil is dat niet meer nodig.
                  Volgens mij is er in elke grotere stad wel een dergelijk bedrijf.

Comment

Dank voor de goede raad J@n!Ja,ik weet het.Eigenlijk is het nog het beste om ze bij een goede fotograaf of afdrukcentrale binnen te doen.Ik heb eergisteren foto's doorgestuurd naar Photoways in Frankrijk aangezien zij zeer goede kritieken krijgen.En Pixum ga ik zeker ook uitproberen.
                    Als ik de i950 niet koop,denk ik dat ik momenteel geen printer koop.Ik heb een HP930C die meid is voor alle werk maar ik druk er geen foto's op af.Afwachten hoe de foto's van de afdrukcentrale er gaan uitzien.
                    Ben voor enkele weken toevallig bij Cityfoto geweest voor een adapter die ik in België maar niet te pakken kreeg.Ziet er best een serieuze zaak uit.
                    Danny's Photosite

Comment

voordeel printservices :
                      prints gaan lang mee
                      goedkope prijs
                      ideaal voor grote oplagen
                      perfect indien reproductie niet perfect hoeft.

voordeel eigen printer :
                      point, shoot, edit, develop en klaar in minuten
                      color reproductie perfect mits ICM calibrated workflow
                      prints zijn zoals het moet, geen ongewenste labomanipulatie
                      geen verschillen tussen aparte jobs
                      kwaliteit niet meer onderscheidbaar van labo (soms beter)
                      uitzonderlijke formaten

Ik heb reeds vele labo's onder de loupe genomen. In sommige gevallen kom je idd goedkoper uit als je via een centrale werkt tov een print thuis. je moet zelf uitmaken wat het belangrijkst is voor jezelf en niet wat anderen ervan vinden. voor mij is dat kleurreproductie, snelheid, steeds zelfde resultaat. Is minder belangrijk, een paar cent besparen per print.

Ik ondervind dat vele labo's niet in staat zijn een goed kleurprofiel te leveren aan hun klanten, enkel een paar firma's doen het maar daar zijn prints duurder dan thuis. Velen weten nog niet eens wat ICM betekent, is wel erg bedenkelijk. Centrales kampen om prijzen, en oplages, de kwaliteit is bezordheid van weiningen.
                      Zelfs de betere labo's betrapte ik reeds op kleurafwijking in verschillende jobs, verkeerdelijk bijsnijden van formaten, problemen met leveringen (schade, enz...)

Voor grote oplagen met minder grote belangrijkheid stuur ik soms ook dingen naar een labo, de andere dingen doe ik veel liever thuis.

Als je thuis optimaal aan de slag wil zijn dit enkele tips :

- calibreer je workflow (inputapparaten, scherm, uitvoerapparaten)
                      - hercalibreer met tussenpozen (zeker het scherm dat door slijtage minder lichtopbrengst heeft )
                      - gebruik degelijk papier, experimenteer.
                      - gebruik kwaliteitsinkt

Comment

Dank je Phille voor je volledige en overzichtelijke uitleg!Ik ga eerst afwachten wat de foto's van Photoways en Pixum geven.
                        En nu eerst fotookes bekijken;heb er zo'n tweehonderd getrokken vandaag in Paradisio.Als dat zo doorgaat moet ik verdorie al voor nen daguitstap mijnen Xdrive gaan meenemen
                        Danny's Photosite

Comment

Ik heb vandaag de foto's van Photoways ontvangen en ik vind ze zeer goed.Afgeprint op mooi dik Fujipapier,zeer goed ingepakt in speciale enveloppe en daarin elke fotomaat nog ne keer apart ingepakt.Aan de foto's is niks veranderd qua kleuren,scherpte...Goed zo!
                          Zaterdag besteld en woensdagochtend al vanuit Frankrijk hier.
                          Danny's Photosite

Comment

Working...
                          X