ik heb met behulp van een stitch volgend "panorama" gemaakt van de Dom in Trier. Maar hoe ik ook probeer, veel rechter krijg ik dit niet. Iemand enige hulp?
Je foto staat erg bol doe eens in PS Filter, Vervorm, Bol, en dan ± -17% dan komt het al een beetje recht, maar het is een rot klusje om hem mooi te krijgen.
"Photos capture a moment in time. But the full story is always lost"
Member of Han Fan Clan
Visit my http://www.hanvogel.web-log.nl
Ik wil gerust ook eens een poging wagen, maar dan zou ik liever van de twee aparte foto's vertrekken (heb al ondervonden dat er veel verschil tussen de programma's onderling zit, vandaar). Als je wil dat ik het probeer kun je ze dan even posten aub.
Originally posted by kristof_dc
Ik wil gerust ook eens een poging wagen, maar dan zou ik liever van de twee aparte foto's vertrekken (heb al ondervonden dat er veel verschil tussen de programma's onderling zit, vandaar). Als je wil dat ik het probeer kun je ze dan even posten aub.
Hallo,
Tjonge dit was de moeilijkste panorama die ik al gemaakt heb, pfff. Ik heb er een kwartier met bezig geweest en ben nog niet echt te vreden van het resultaat. Toch zal ik het u tonen, dan heb je het ook eens gezien Bij mij was het grootste probleem dat je blijkbaar vanop net iets andere plaatsen de foto's genomen hebt, de muren staan in beide foto's op een andere plaats. Bij mij is er ook een stuk van de foto verloren gegaan. En heeft toch ook nog wel wat rare vormen. Ik had het makkelijker verwacht
De bolling ontstaat in de panosoftware, en kan inderdaad (met veel werk, zoals HV al aangeeft) in PS worden weggewerkt. Je kunt er echter beter voor zorgen dat die niet eens ontstaat in de panosoftware. Ik zal een voorbeeld aan de hand van je foto's laten zien in Canon PhotoStitch.
In dat programma zie je in stap 3 (de stap van Saven) op een dus eigenlijk nogal onlogische plek de knop Adjust Image. Daarin vindt je de optie Display Format (zie onderstaande afbeelding). Je kunt kiezen tussen Normal (wat een bolle stitch tot gevolg heeft in deze foto's) of Wide (wat een rechtere versie oplevert; zie beide voorbeelden). Na selectie van de keuze wel nog op de knop Apply ernaast klikken...
Daarna kun je het perspectief aanpassen in PS. Ik heb vóór en na correctie naast elkaar gezet, in beide gevallen met een handig raster eroverheen zodat je gemakkelijk tijdens het verschuiven kunt zien wat het resultaat is:
Vervolgens de correctie toepassen, evt nog de donkere stukken even iets oplichten en je kunt het volgende resultaat krijgen. Ik heb dit niet volledig geoptimaliseerd en ook de stitch niet echt op fouten gecontroleerd, maar het gaat meer om de beschreven algemene werkwijze dan het eindresultaat:
goeie uitleg en techniek, erik. al lijken mij de buitenste torentjes iets te ver gecorrigeerd, alsof er iets te veel photoshop-erosie in het midden ervan gebruikt is. ik zie er een beetje een curve in. kan volgens mij toch nog iets beter, hoor
Originally posted by HV
Leuk om te doen, je kan het nu mooi sluitend maken zonder vertekening.
Geen enkel programma kan toch op tegen het handwerk in Photo Shop.
Dit is mijn PS resultaat.
Ik heb de twee foto's als twee aparte lagen in PS gezet en elke laag met Bewerken. Transformatie, Perpectief tot één foto gemaakt.
"Photos capture a moment in time. But the full story is always lost"
Member of Han Fan Clan
Visit my http://www.hanvogel.web-log.nl
Comment