Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kan je afgeprinte foto's lang bewaren???

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Kan je afgeprinte foto's lang bewaren???

Graag had ik jullie mening gehoord over het bewaren van foto's die je thuis zelf afprint.Ik overweeg me een canon i950 aan te schaffen met eventueel zo'n Qjet-systeem.Dit kost een boel geld en daarom mijn vraag aan jullie:hoe en hoe lang kan ik zulke foto's bewaren want als ze vlug gaan vervagen kan ik beter een deftige (en voor mijn part dure) afdrukcentrale zoeken maar waarvan ik de foto's van mijn 3 kinderen,reizen,...jaren kan bewaren en bekijken.
    (Ik twijfelde in welk forum ik deze vraag moest posten (het gaat over printers,bewaren van je foto's,kwaliteit papier...)dus forummaster,verzet de topic gerust als hij hier niet juist staat.)
    Danny's Photosite

ik zou het niet weten hoelang die foto's goedblijven, want 10 jaar geleden bestond dat allemaal nog niet, laat staan dat ik zou kunnen voorspellen hoelang die foto's niet gaan verkleuren of zo. prints van een paar jaar oud zien er bij mij nog goed uit hoor. persoonlijk laat ik mijn foto's liever afdrukken door een afdrukcentrale dan dat ik het zelf moet doen met mijn inktjetprinter. duur aan inkt en fotopapier en zeer kwetsbaar voor krassen en vocht. de echt goei foto's zou ik op een CD-tje branden, zodat je ze later eventueel nog altijd kan laten bijmaken.

groetjes,
    Onozelen Tuur

Comment

Alles hangt ervan af WAAR je je afgedrukte foto bewaart....als je zelf afgedrukt fotos in een kader steekt en aan een muur hangt op een plek waar ie goed tot z'n recht komt (lees goed verlichte plek) dan zal die geen 5 jaar meegaan....de kleuren vervagen en verdwijnen uiteindelijk....

Steek je diezelfde foto in een album, dan daat die uiteraard langer meegaan, maar zeker niet zo lang als een klassiek afgedrukte foto (100 jaar ongeveer).

Tot slot : hoe je het ook draait of keert : je foto's zelf afdrukken is DUURDER dan ze te laten afdrukken in een afdrukcentrale...

Stef

Comment

Roadrunner,
        Ik heb hier twee keer dezelfde foto.
        In het klein en in het groot.
        Aan de grote foto komt nooit de zon aan: die is nog redelijk goed na drie jaar.
        De kleine foto stond op mijn bureau op school.
        Daar kwam de zon wél aan en die is helemaal verkleurd.
        Nu heb ik wel horen zeggen dat er een spray voor bestaat om de foto's te behandelen.
        Haarlak zou ook helpen.
        Maar... is het een gerucht of is het juist? dat weet ik niet.

Comment

[de echt goei foto's zou ik op een CD-tje branden, zodat je ze later eventueel nog altijd kan laten bijmaken.
          En ook die CD's zijn vergankelijk ! Om zeker te spelen zou je ieder jaar een nieuwe kopie van je cd's moeten maken en de oude wegsmijten...

Stef

Comment

Ik meen dat Epson inkt voor hun nieuwe printers zeker 20 jaar meegaat of iets in die trant. Kleurenfotos verkleuren ook redelijk snel, ZW gaat het langst mee. Kijk maar eens in een oud album.

En zoals Stef zegt, waar en hoe bewaar je ze. Ook belangrijk is het soort papier. Ik gebruik papier waar de inkt als het ware onder een laagje komt te liggen, kan dus in de wasmaschien
            Groeten,
            Ronald
            http://fotografie.jouwweb.nl/

Comment

Ik heb juist foto's aan 't uploaden geweest om te laten afdrukken. Het uploaden duurt lang, en kost natuurlijk upload..(zal mijne limiet weer in 't oog moeten houden deze maand) Eén minuutje later bevestiging gekregen, drie minuutjes later een mailtje, in productie genomen. Verwacht morgen een mailtje, dat ik ze de volgende werkdag kan halen (hier 100 meter vandaan). (www.hema.be)
              Danny ik heb de mailtjes doorgezonden, kan je ook de prijzen zien.
              Anderzijds : het is soms wel interessant om over een fotoprinter te beschikken.....maar één ding is zeker dat komt duurder uit, en of de kwaliteit beter is...geen enkel idee erover.

Comment

En ook die CD's zijn vergankelijk ! Om zeker te spelen zou je ieder jaar een nieuwe kopie van je cd's moeten maken en de oude wegsmijten...
                da's een goed idee stef, helpt het trouwens om je CD's jaarlijks te wassen in een hoogst professioneel wasmachien, met zo'n laagje wax daarover?

pas op, dat is eigenlijk serieus bedoeld hee, net zoals je regelmatig je videotapes eens zou moeten terugspoelen om aan elkaar kleven van de band tegen te gaan. zodat er minder sneeuw ligt op je strandopnames bijvoorbeeld

Comment

Ik heb hier nog mijn eerste fotobewerkings-experimenten liggen van een (schatting) 8 jaar geleden. (de fotos zijn via digitizer/videotape in mijn PC geraakt,over de kwaliteit gaan we zwijgen). Die fotos hebben bijna nooit het daglicht gezien en de kleur vind ik goed bewaard gebleven. Ze zijn afgeprint met één van de eerste betaalbare inkjets, een HP 520. Dus licht speelt een grote rol.
                  Donker archiveren : OK.
                  Aan de muur hangen : forget it.
                  Zelf afdrukken is inderdaad duurder. Maar je hebt tenminste controle over wat je doet. Zuiver tecchnisch zijn de foto's van een afdrukcentrale zeker beter. Als je de foto's echter "artistiek" (oeioei, ik bedoel kleur, contrast, scherpte) bekijkt vind ik tot nu toe mijn afdrukken beter. (zie thread http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=24676). De afdrukcentrales slagen er blijkbaar nogal eens in om foto's om zeep te helpen.

Ik druk mijn foto's die het waard zijn nu zelf af, en degene die aan de muur komen ga ik met toegeknepen billen en veel uitleg (gezicht fotograaf-afdrukker op "zeg zagevent") bij de plaatselijke fotograaf laten afdrukken. Desnoods eerst op klein formaat, en dan met een geslaagde die herhalen op het gewenste formaat.
                  Als hij wil dat hij al mijn foto's mag afdrukken moet hij het maar beter doen.
                  Eigen afdrukken zijn kwetsbaarder, maar met een backup op CD kan ik ze altijd opnieuw afdrukken (zelfs bij een afdrukcentrale als ik van gedacht verander). Over de levensduur van een CD zijn ook al vele discussies gevoerd. De écht belangrijke, zou ik om de paar jaar eens backuppen).

Ik zoek nu nog een manier om mijn eigen afdrukken te archiveren (mechanisch bedoel ik dan, portfolio, mapje, fotoalbum, steekkaartenbak...). Ik start met een vraag naar jullie mening daarover een thread in Algemeen.

Groeten,
                  Fritsken.
                  Sony F717. (ben gebeten én besmet, fijn zo!)
                  **EK** allways on for me please
                  Halfvol is voller dan halfleeg.

Comment

Originally posted by the hustler
                    da's een goed idee stef, helpt het trouwens om je CD's jaarlijks te wassen in een hoogst professioneel wasmachien, met zo'n laagje wax daarover?
                    Wel eerst lichtjes afschuren met een papiertje korrel 400....

Stef

Comment

Originally posted by maturin

Ook belangrijk is het soort papier. Ik gebruik papier waar de inkt als het ware onder een laagje komt te liggen, kan dus in de wasmaschien
                      Mag ik je vragen welk papier dit is?Bestaan er zo nog soorten?Ik bedoel heeft elke fatsoenlijke fabrikant zoiets in zijn assortiment?
                      Danny's Photosite

Comment

Kom hier net dit tegen op het internet.Hier wordt deze topicvraag een beetje beantwoord: durability test of your own prints op http://www.drycreekphoto.com/PrintTest/PrintTest.htm (aanvulling:heb het net vlug doorgelezen en blijkt van eind 2002 te zijn dus...)

En dit is ook erg interessant met tips om je Inkjetprints te bewaren:
                        http://www.livick.com/method/inkjet/pg1.htm
                        En hier zijn resultaten van massa's moderne printers elk met verscheidene soorten papier:http://www.livick.com/method/inkjet/pg2d.htm Ik heb (weeral erg vlug,straks eens rustig doorlezen )gekeken bij i 950 en de combinatie wFujifilm Multijet Premium Satin met de Canon i950 dus is de winnaar en zou ongeveer 8 jaar bewaard kunnen worden.

Wie heeft er ervaring met dit "Fujifilm Multijet Premium Satin"-papier
                        Danny's Photosite

Comment

Dank je voor het opzoekwerk Roadrunner.
                          Ik heb ook even (snel) gekeken, (later uitgebreider bij regenweer).
                          Een eerste misschien te snelle conclusie : dat bewaren valt nogal mee blijkbaar ALS je uit het licht blijft. De opgegeven termijnen zijn voor foto's die in gemiddelde lichtomstandigheden hangen. Klopt dus met mijn ongeveer 8 jaar oude, donker weggesstoken, prints van mijn HP520.

Thanks
                          Fritsken.
                          Sony F717. (ben gebeten én besmet, fijn zo!)
                          **EK** allways on for me please
                          Halfvol is voller dan halfleeg.

Comment

[quote]Originally posted by Fritsken
                            Dank je voor het opzoekwerk Roadrunner.

-------------------------------------------
                            Nu moet ik hier verdorie mijn eigen vragen al gaan beantwoorden!De wereld staat op zijne kop
                            Danny's Photosite

Comment

Moet je even bij www.123inkt.nl kijken, het duurste popier. Vijf vel in een pakje. Ik ben nu bezig fotos af te drukken van de afgelopen maanden en dat worden er iets van 15 hooguit. Dan valt het wel mee qua kosten en ik heb controle over de zaak. 7 euro per 5 vel, wel 260 gr. papier. + nog zeg 1 euro voor de inkt zeg maar 2.5 euro voor een A4 tje.

Originally posted by roadrunner
                              Originally posted by maturin

Ook belangrijk is het soort papier. Ik gebruik papier waar de inkt als het ware onder een laagje komt te liggen, kan dus in de wasmaschien
                              Mag ik je vragen welk papier dit is?Bestaan er zo nog soorten?Ik bedoel heeft elke fatsoenlijke fabrikant zoiets in zijn assortiment?
                              Groeten,
                              Ronald
                              http://fotografie.jouwweb.nl/

Comment

Working...
                              X