Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Raw ???????

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #61
    Re: Raw ???????

    Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
    Bestaan er eigenlijk toestellen van Canon waarmee je in de Autostand RAW kunt opslaan? Op de mijne kan het niet (350D).
    Dat kwam uit de mond van: Jeff Shewe, een soort RAW guru/icoon, zit ook bij de notoire print academie, dacht ik!
    Diene man zet, voor algemene event-fotografie, zijn Rebel XT, op Auto en kijkt zelfs niet meer door de zoeker!!
    De rest is ACR
    Nu, Auto is voor die oude rakkers, misschien. “Alles” wat ‘niet’ Manueel is...geen idéé!
    SF
    Last edited by StoneFree; 26 augustus 2008, 19:43.
    00.00 Gone

    Comment


    • #62
      Re: Raw ???????

      Some njammy RAW-food knowledge, by: Jeff Shewe

      SF
      00.00 Gone

      Comment


      • #63
        Re: Raw ???????

        Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
        na de raw kun je in tiff nog één en ander doen.
        alle aanpassingen bv die plaatselijk dienen te gebeuren kunnen
        namelijk niét in raw. daarvoor gebruik je maskers op de tiff.

        op een jpeg doe je beter geen bewerkingen, daar elke save
        een nieuwe (lossy) compressie met zich meebrengt.

        mm
        IK begrijp dit eigenlijk nog niet helemaal. Maar dat komt misschien omdat ik fervent Lightroom gebruiker ben?

        Ik laad mijn CR2 files (Canon RAW files dus) in in Lightroom, doe vervolgens alle bewerkingen en exporteer ze daarna naar JPEG om ze op m'n website te plaatsen en/of printen (en importeer m'n JPEG's in iPhoto) Daarnaast exporteer ik ze nogmaals als DNG bestanden voor een back up op een externe HDD. De bewerkte originele bestanden plaats ik in collecties in LR. (de CR2 files blijven dus bewaard in de Lightroom collection)

        In de DNG files zijn alle wijzigingen bewaard maar kunnen desgewenst weer ongedaan gemaakt worden. Heeft het werken met Tiff dan nog wel voordelen?
        www.indetailfotografie.nl

        Comment


        • #64
          Re: Raw ???????

          Oorspronkelijk geplaatst door StoneFree Bekijk bericht
          Waarom zou je nu, de RAW info, niet volledig uitbuiten en het maximum uit een foto halen?
          Wel, Ik zou het echt niet weten, hoor!
          SF
          Wel, het antwoord staat al elders in je ander posts.

          Niet iedereen heeft tijd/zin om dagelijks 3u aan zijn foto's te prutsen.
          Dit gaat niet enkel op voor persfotografen die snel 200 foto's moeten doorsturen. Ook voor mensen met een gezin, werk, hobbies, ...

          Comment


          • #65
            Re: Raw ???????

            Iedereen kent volgende situatie wel: Sfeervol straatbeeld met aan de ene kant net iets te veel schaduw en aan de andere kant net iets te veel licht. In een studio kan je zon situatie perfekt uitlichten, maar kan ik deze alomgekende situatie in lichtroom uitbalanceren tot een evenwichtig geheel? Dus enkel het lichte gedeelte iets donker maken en het donkere gedeelte iets lichter? Volgens mij lukt dit niet in canons bijgeleverde software of ben ik mis?

            Bedankt

            mvg
            Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
            www.ginodepreter.com

            Comment


            • #66
              Re: Raw ???????

              Oorspronkelijk geplaatst door mel7 Bekijk bericht
              Iedereen kent volgende situatie wel: Sfeervol straatbeeld met aan de ene kant net iets te veel schaduw en aan de andere kant net iets te veel licht. In een studio kan je zon situatie perfekt uitlichten, maar kan ik deze alomgekende situatie in lichtroom uitbalanceren tot een evenwichtig geheel? Dus enkel het lichte gedeelte iets donker maken en het donkere gedeelte iets lichter? Volgens mij lukt dit niet in canons bijgeleverde software of ben ik mis?

              Bedankt

              mvg
              Geen idee met de software van Canon. Die heb ik nooit gebruikt. Maar in Lightroom is dat op 2 seconden gepiept. Let wel: je hebt het over nét iets teveel en nét iets te weinig. Als het veel scheelt, grijp ik nog altijd naar HDR-truken. Daarmee heb ik vaak nog een beter resultaat, ook als het om nét en nét gaat. Maar het kost wel meer tijd.
              ______
              www.vue.photo

              Comment


              • #67
                Re: Raw ???????

                Oorspronkelijk geplaatst door pichayandege Bekijk bericht
                Niet iedereen heeft tijd/zin om dagelijks 3u aan zijn foto's te prutsen.
                Weer een nagel op de kop.
                Ik kan het trouwens maar matig appreciëren om voor onwetende uitgemaakt te worden. Ik zal zelf wel beslissen wanneer ik in JPG of in RAW werk, en daar mijn gegronde redenen voor hebben. En ja, mijn JPG's zijn bijna alle perfect belicht.
                "Onwetendheid" is hier héél gepast gebruikt! Het is makkelijker om uit een RAW-file een goed resultaat te halen dan om een JPEG perfect te belichten.

                Comment


                • #68
                  Re: Raw ???????

                  Oorspronkelijk geplaatst door pichayandege Bekijk bericht
                  Wel, het antwoord staat al elders in je ander posts.

                  Niet iedereen heeft tijd/zin om dagelijks 3u aan zijn foto's te prutsen.
                  Dit gaat niet enkel op voor persfotografen die snel 200 foto's moeten doorsturen. Ook voor mensen met een gezin, werk, hobbies, ...
                  Als je tevreden bent is er geen enkel probeleem, toch.
                  SF
                  00.00 Gone

                  Comment


                  • #69
                    Re: Raw ???????

                    Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                    Bestaan er eigenlijk toestellen van Canon waarmee je in de Autostand RAW kunt opslaan? Op de mijne kan het niet (350D).
                    Op mijn Powershot S60 kan ik, zelfs als ik in jpeg opneem, toch nog in RAW opslaan door tijdens de 2 of 3 sec dat de foto op het schermpje getoond wordt op de SET knop te duwen.
                    Nog niet geprobeerd op de 30D.

                    Comment


                    • #70
                      Re: Raw ???????

                      Oorspronkelijk geplaatst door StoneFree Bekijk bericht
                      Als je tevreden bent is er geen enkel probeleem, toch.
                      SF
                      Inderdaad, voor mij is er geen enkel probleem met m'n jpeg's en af en toe eens Raw. Ik heb wel bedenkingen bij mensen die hun manier van fotograferen propageren als enige mogelijkheid om te komen tot een goed resultaat. Wie op een andere manier werkt is dan onwetend, dom of een combinatie van beide.
                      Niet persoonlijk bedoeld, maar ik vermoed dat je wel snapt waar ik het over heb als je deze draad nog eens doorleest.

                      Comment


                      • #71
                        Re: Raw ???????

                        Oorspronkelijk geplaatst door pichayandege Bekijk bericht
                        Inderdaad, voor mij is er geen enkel probleem met m'n jpeg's en af en toe eens Raw. Ik heb wel bedenkingen bij mensen die hun manier van fotograferen propageren als enige mogelijkheid om te komen tot een goed resultaat. Wie op een andere manier werkt is dan onwetend, dom of een combinatie van beide.
                        Niet persoonlijk bedoeld, maar ik vermoed dat je wel snapt waar ik het over heb als je deze draad nog eens doorleest.
                        't Is toch zo gemakkelijk als iemand anders verwoordt wat je zelf ook denkt !

                        Comment


                        • #72
                          Re: Raw ???????

                          Oorspronkelijk geplaatst door pichayandege Bekijk bericht
                          Inderdaad, voor mij is er geen enkel probleem met m'n jpeg's en af en toe eens Raw. Ik heb wel bedenkingen bij mensen die hun manier van fotograferen propageren als enige mogelijkheid om te komen tot een goed resultaat. Wie op een andere manier werkt is dan onwetend, dom of een combinatie van beide.
                          Niet persoonlijk bedoeld, maar ik vermoed dat je wel snapt waar ik het over heb als je deze draad nog eens doorleest.
                          De meeste mensen proberen hier enkel en alleen te helpen en onwetendheid is echt geen scheldwoord, hoor!
                          Mensen die echt het RAW formaat ontdekken, zeggen zelf: verdorie ben ik dom geweest om dat niet véél vroeger te doen!
                          Over een misvatting gesproken, RAW is eerder tijdbesparend dan tijdrovend en ook nog eens zorgeloos!
                          Maar haal nu toch geen zinnetjes uit hun context en ga ze dan zeker niet als persoonlijk of minachtend interpreteren!
                          Relativeer, het is hier fotobewerking, hé!
                          Is RAW uw ding niet …okay….geen enkel probleem hoor, in het begin beschrijf ik dit heel duidelijk, dacht ik .
                          SF
                          00.00 Gone

                          Comment


                          • #73
                            Re: Raw ???????

                            Oorspronkelijk geplaatst door pichayandege Bekijk bericht
                            Inderdaad, voor mij is er geen enkel probleem met m'n jpeg's en af en toe eens Raw. Ik heb wel bedenkingen bij mensen die hun manier van fotograferen propageren als enige mogelijkheid om te komen tot een goed resultaat. Wie op een andere manier werkt is dan onwetend, dom of een combinatie van beide.
                            Niet persoonlijk bedoeld, maar ik vermoed dat je wel snapt waar ik het over heb als je deze draad nog eens doorleest.
                            In RAW fotograferen is inderdaad niet de enige mogelijkheid om een goed resultaat te bekomen maar wél de enige waarvan men op voorhand zeker is dat men het best mogelijk resultaat zal bekomen!
                            Die "onwetendheid" is zeker niet persoonlijk bedoeld, dat zou van weinig smaak getuigen... "Onwetendheid" moet hier gelezen worden als "onbekend is onbemind".
                            Fuji S5 Pro ~ Nikon AF-S 12-24mm F 4.0 ~ AF-S 16-85mm F 3.5-5.6 VR ~ AF-D 80-200mm F 2.8 ~ Lightroom & RAW-only vanaf dag één

                            Comment


                            • #74
                              Re: Raw ???????

                              Oorspronkelijk geplaatst door Robo Bekijk bericht
                              In RAW fotograferen is inderdaad niet de enige mogelijkheid om een goed resultaat te bekomen maar wél de enige waarvan men op voorhand zeker is dat men het best mogelijk resultaat zal bekomen!
                              Die "onwetendheid" is zeker niet persoonlijk bedoeld, dat zou van weinig smaak getuigen... "Onwetendheid" moet hier gelezen worden als "onbekend is onbemind".
                              Dat klinkt al ietwat anders. Maar het blijft een foute interpretatie. Ik ken RAW en Capture One zéér goed en gebruik het als ik weet dat ik er de tijd èn de goesting voor ga hebben of als door de omstandigheden de nood zich voordoet.
                              En dan moet er echt niemand gaan schelden met de uitspraak "koop dan een compactje" zoals in een andere thread vandaag weer gebeurde.

                              Comment


                              • #75
                                Re: Raw ???????

                                Maar het blijft een foute interpretatie.
                                Leg me dan eens haarfijn uit waar volgens u mijn interpretatie fout zou zijn want dat wil ik wel eens weten
                                Fuji S5 Pro ~ Nikon AF-S 12-24mm F 4.0 ~ AF-S 16-85mm F 3.5-5.6 VR ~ AF-D 80-200mm F 2.8 ~ Lightroom & RAW-only vanaf dag één

                                Comment

                                Working...
                                X