Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

mijn photosoeps

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• mijn photosoeps

Hey, ik ben momenteel bezig met photoshop cs3,nu de examens gedaan zijn kan ik mij hierop iets harder concentreren. Ik krijg geregeld van vrienden aanvragen om een paar fotootjes te bewerken, ziehier 2 voorbeelden van. Ik ben totaal geen pro op gebied van photoshop maar ik wens toch wel een paar tips van de pro's op BD. waarop moet ik letten,zijn mijn bewerkingen juist,ben ik details vergeten, etc etc eventueel met links naar tutorials.

voorbeeld 1

ORIGINEEL

FOTOSOEP

bewerkingen :
    -auto verlaagd
    -andere velgen
    -ruiten getint
    -vw logo vooraan weg
    - parking paaltje achteraan weg
    - herfstsfeertje gecreerd door de felle kleuren van de blaadjes op de grond

voorbeeld 2

ORIGINEEL

FOTOSOEP

bewerkingen :
    -celullitis "weg"
    -billen dunner
    -gezicht dunner
    -neuscorrectie ( gewoon iets dunner gemaakt )
    -blauwe plekken weg
    -huid zachter
    -hoger contrast
    -z/w omzetting
    -dodge en burn in de hoeken met een apparte layer om de meisjes centraal te plaatsen

Graag wat reacties omtrend deze bewerkingen, vooral gericht naar maniac dan

Mvg
    Last edited by Oli; 9 februari 2008, 11:45.
    UnicornPictures on Facebook & Flickr

Re: mijn photosoeps

De resultaten zien er inderdaad 'fotosoep' uit, overlopend van de blur. Je hebt alleszins het bewijs geleverd dat je van slechte beelden geen goede maakt. Noch de originelen, noch de bewerkingen kunnen mij echt bekoren. Begin eens van goed basismateriaal
    Photoshop is nog steeds een uitstekend hulpmiddel, geen toverdoos.

Mvg,
    Frederic

Comment

ik volg de redenering niet echt, waarom met een goeie basis beginnen ? Daar valt toch nits mee te doen, voor beide foto's werd me gevraagd om bepaalde zaken weg te laten en te behandelen, Het is geen bedoeling om er magazine-foto's van te maken maar specifiek bewerkingen die vrienden me vragen. Alle opgesomde bewerkingen zijn effectief gevraagd,nu wil ik gewoon weten of deze goed zijn gedaan of niet. Moesten ze mij een perfecte foto afgeven zou ik ook zeggen van : daar doe ik niets aan,want die foto is goed. daar heb ik dan ook geen werk aan en kan ik ook niet uit leren. Ik denk dat je op het verkeerde forum afdeling zit, dit is nog steeds de photoshop afdeling waar je niet de foto's op kwaliteit en compositie moet bespreken maar op de photoshop bewerkingen

Groetjes

ps : deze fotos zijn simpelweg snapshots,die vrienden gemaakt hebben voor hun plezier,ze denken niet aan compositie belichting etc

Comment

de eerste is wat teveel geblurred, en de achtergrond wat té donker, anders best ok.

de tweede zou ik nog croppen zodat de linkse persoon (die toch onherkenbaar is) eraf is. voor de rest cva...

blijven oefenen is de boodschap (niet dat het slecht is hoor, maar nog niet perfect )
        Nikon D7000 / Nikkor 17-55mm F2.8 / Sigma 70-200mm F2.8 / Sigma 10-20mm F4-5.6 / nikkor 50mm F1.4
        My travel photography site

Comment

voor dat blurren denk ik de oorzaak te kenne,ik hem eigenlijk geen blur gebruikt maar median noise, stond ergens in een tutorial dat dit beter is,blijkbaar niet,kzallet int vervolg toch maar bij gausian blur houden. Het croppen zal ik eens voor de fun doen was niet specifiek gevraagd maar i kdacht er ook wel aan
          en oefenen idd veeeel oefenen,tnx alvast voor de comments

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frederic De Smet Bekijk bericht
            De resultaten zien er inderdaad 'fotosoep' uit, overlopend van de blur. Je hebt alleszins het bewijs geleverd dat je van slechte beelden geen goede maakt. Noch de originelen, noch de bewerkingen kunnen mij echt bekoren. Begin eens van goed basismateriaal
            Photoshop is nog steeds een uitstekend hulpmiddel, geen toverdoos.

Mvg,
            Frederic
            Mee eens, goed basismateriaal geeft veel betere resultaten. Ook goede foto's moeten bewerkt worden.
            Bv foto 2.
            Het origineel is te druk (wat doet die persoon links half op de foto?). De z/w omzetting is aardig, maar niet bijzonder. Als het origineel beter was (lees geen halve personen erop die er niet op horen te staan en ook geen storende andere bijzaken erop) dan zal ook het resultaat verbeteren met een z/w omzetting. Hoe minder je hoeft te klonen of te blurren, hoe beter. En dat zijn dingen waar je in je basissetting al rekening mee kunt houden.
            Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
            --------

Comment

Eerlijk gezegd vind ik het gezicht van het linkse meisje totaal niet gelukt hoor, heel gekunsteld, en ook haar benen lijken wel van stof of zo. Aan de auto in de tweede foto vind ik ook dat je duidelijk ziet dat eraan geprutst is.
              ______
              www.vue.photo

Comment

De eerste vind ik nog niet zo slecht gedaan. Misschien inderdaad een beetje te veel blur.... maar valt wel mee. Aan het achterwiel vind ik het wel te duidelijk dat er aan gefoefeld is. Het spatbord (of hoe noem je dat correct) is niet echt een vloeiende lijn meer, maar het is net alsof het met hoeken is.

de tweede vind ik het gezicht zeker niet slecht gedaan. Haar bil vind ik een beetje té. De verhoudingen kloppen niet meer volgens mij. Misschien even opnieuw en iets minder ver gaan.

greetz
                Nikon D200- 18-200 VR --- 50mm 1.4

Comment

ik dacht ook al dat ik daar te ver was gegaan met de bil.
                  De achterkant valt te corrigeren,zal ik de volgende keer eens proberen te hermaken.en minder blur op zetten.
                  tnx voor de tips

Comment

Goede poging, maar een beetje veel te veel blur op de auto. Het verkeersbord is wel mooi weggewerkt.

Ook het linkse gezicht kan mij niet echt bekoren.
                    Waarom niet die halve persoon er af knippen?
                    Maak eens andere uitsnede.

De commentaar van Frederic vind ik echter wel terecht: je kan van een slechte foto niet een pracht van een foto maken.
                    Hier geldt GIGO: garbage in=garbage out!

En een goede foto niet photoshoppen? Jawel, maar veeeel subtieler, wat veel natuurlijker overkomt, zodat je niet ziet dat er aan gephotoshopt is!!! Elke foto kan hier of daar wel verbeterd worden.

Aceto

Comment

ik ga het houden bij commentaar op het eerste beeld aangezien ik bijna dagelijks auto's retoucheer

als algemene commentaar vind ik het hele beeld een soep, als je aan de basis al een zwakke foto hebt gaat het resultaat (zelfs al ben je een krak in photoshop) nooit een wauw gevoel hebben.

- slordige afwerking: boven de wielen zit een gekartelde rand (had je kunnen vermijden als je alles netjes afgemaskerd had)

- het gekloon aan de grille vanvoor is zeer slordig gedaan > neem je tijd, zoem meer in en gebruik een kleinere en niet te zachte clonebrush of kopieer een stuk grille en werk het daarna dan netjes in op de plaats waar de badge staat

- blurren of soortgelijke technieken worden amper gebruikt bij het bewerken van auto's, je verliest erg snel vorm, zeker als je te grote stukken ineens doet > alles wordt wazig
                      er zat al weinig vorm in de zijkant van de motorkap > nu is de vorm helemaal weg, de koplamp was al voor een groot deel uitgebrand > nu is die nog een klein beetje meer uitgebrand ipv dat je er detail hebt proberen in te steken

- de velgen zijn slecht ingewerkt, waar komt dat blauw trouwens vandaan? de lucht is aan de rest van de auto te zien redelijk neutraal
                      de achterste velg zit volgens mij achteraan naast de band
                      ingemonteerde velgen > ongeloofwaardig en te artificieel

- de reflectie in de zijruit is alles behalve mooi, maar dat komt van de input uiteraard

dat zijn zowat de grootste gebreken aan de bewerking
                      wil je hier een iets beter beeld van maken dan moet je er veel tijd in steken en best onieuw beginnen, de vraag is of het dat waard is? als je de tijd er voor over hebt en je wil graag photoshop leren denk ik dat wel, je kan ook altijd opzoek gaan naar een betere foto om van te starten en geloof me zelfs aan een goede foto kan je heel wat bijwerken / opkuisen / verbeteren
                      www.ducatipassion.be

Comment

Ik heb uwen oprit een beetje opgekuist, maar twas te vermoeiend, de rest van de blaadjes moet ge vanavond zelf maar wegvegen

Nikon D200- 18-200 VR --- 50mm 1.4

Comment

ter verduidelijking de blur diende om een zomers effect te benadrukken,met overlay modus geeft dit soms echt prachtige kleuren weer

@frestrobbe tnx voor de tips,ik heb hier inderdaad heeeeel vlug gewerkt,want ik was gehaast als ik wat meer tijd pak dan zie ik alle gemiste details maar hier was dit voor beide foto's niet het geval,diende eerder om mijn kennis van photoshop uit te breiden door te oefenen in de rapte.

alvast bedankt voor tips etc kzal er eens serieus veel tijd in moeten steken in die bewerkingen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Oli Bekijk bericht
                            ter verduidelijking de blur diende om een zomers effect te benadrukken,met overlay modus geeft dit soms echt prachtige kleuren weer

@frestrobbe tnx voor de tips,ik heb hier inderdaad heeeeel vlug gewerkt,want ik was gehaast als ik wat meer tijd pak dan zie ik alle gemiste details maar hier was dit voor beide foto's niet het geval,diende eerder om mijn kennis van photoshop uit te breiden door te oefenen in de rapte.

alvast bedankt voor tips etc kzal er eens serieus veel tijd in moeten steken in die bewerkingen
                            oefenen doe je best traag en tracht dit ineens goed te willen doen, snelheid komt vanzelf met de tijd

met snel even iets te doen leer je jezelf slechte gewoontes aan

een zomers effect bekom je door de kleurtinten aan te passen, door curves of selective color te tweaken

blurren doe ik voornamelijk in laagmaskers, je pixels blurren vind ik persoonlijk meestal uit den boze
                            blurren is structuur verliezen, structuur verliezen wilt zeggen dat je daarna terug een vorm van structuur aan dat deel van het beeld moet proberen te geven (zelfs bij blurren in laagmaskers!)

nog veel oefenen en de tijd ervoor nemen en dan kom je er wel
                            www.ducatipassion.be

Comment

ik kan je maar een raad geven, pola filter gebruiken voor de reflectie in de ruit.
                              en toch een tweede: van goed basismateriaal starten, geeft je de kans om wat vlugger te werken.
                              wat de foto met de dames betreft vindt ik ze bewerkt lelijker dan onbewerkt.

Comment

Working...
                              X