Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tip:verscherpen van een foto

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Tip:verscherpen van een foto

deze tip pas gehoord
    ga naar filter>verscherpen>onscherp masker
    zet hoeveelheid rond de 125,straal op 1 en drempel op 0,druk op oke
    dupliceer nu je achtergrondlaag,zet je overvloeimodus van normaal naar zwak licht.
    ga naar filter>overige>hooglichten,zet de straal rnd de 2,5 pixels,druk oke.
    voeg de lagen samen en je kan in history je voor en na zien

Re: Tip:verscherpen van een foto

Ik heb dat even gedaan en de foto is nu volgens mij te veel verscherpt
    Last edited by renzowoef; 21 augustus 2007, 21:34.
    Mvg. Renzowoef
    Canon 400D, EF 55-200mm, EFS 18-55mm, 50 mm 1.8, sigma10-20mm, soligor tussenringenset

Comment

Oke, geprobeerd. Wat is het voordeel van deze methode ?

Tom.

Comment

Hoe ik verscherp verschilt per foto. Een standaardmethode is er voor mij dus niet. Dit werkt misschien in een paar situaties, maar lang niet altijd.
        Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
        --------

Comment

Dit is een destructieve manier van verscherpen. Eenmaal gedaan kun je hem alleen nog via de historie terugdraaien en eenmaal opgeslagen nooit meer herstellen. Helaas, wanneer er een uur post-processing aan vooraf is gegaan.
          Een non-destructieve manier kan zijn:
          • dupliceer alle lagen
          • merge alle gedupliceerde lagen en noem deze nieuwe laag USMLAYER
          • zet blending mode van de USMLAYER op luminosity
          • zet de opacity van de USMLAYER op 50%
          • bekijk de foto op 100%
          • laat USM los op de USMLAYER - afhankelijk van het onderwerp instellen (uitproberen) - mag best wel sterk - bekijk resultaat op de foto zelf en niet in het previewwindow
          • via het instellen van de opacity van de USMLAYER is de verscherping sterker of minder sterk te zetten
          • mogelijkheid tot toevoegen van een masker op de USMLAYER voor delen die minder of niet verscherpt moeten worden
          • gooi de USMLAYER weg wanneer je de foto opnieuw moet bewerken

Dit werkt als een zonnetje en tot het daadwerkelijke USM filter kan het in een action gezet worden.
          meer over mijn fotografie is te vinden op
          http://www.nandoonline.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door azhrarn Bekijk bericht
            Dit werkt als een zonnetje en tot het daadwerkelijke USM filter kan het in een action gezet worden.
            USM mag ook in de action (en al wat eventueel erna komt, zoals blendIf, masker leggen, brush tool preset selecteren...), maar je vinkt het dialog vakje aan. Neem USM eerst op met je meestgebruikte instellingen, dan zullen die getoond worden; de action gaat automatisch verder na "OK".

De rest kan ik ook ondersteunen als een snelle en goede methode voor algemeen gebruik, te beginnen van stap 2 dan; ik zou niet alle lagen gaan dupliceren Zet je gewoon op de bovenste laag die van belang is (meestal de hoogste actieve, dus kan in action) en doe ctrl+alt+shift+E
            Last edited by maGuy; 24 augustus 2007, 00:46.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door maGuy Bekijk bericht
              ik zou niet alle lagen gaan dupliceren Zet je gewoon op de bovenste laag die van belang is (meestal de hoogste actieve, dus kan in action) en doe ctrl+alt+shift+E
              Wanneer er een aantal "new fill or adjustment" layers boven de foto liggen, met maskers en al, zal dat niet werken. Je kunt een adjustment-layer wel verscherpen, maar dan verscherp je alleen het masker En daar heb je weinig aan, toch?

Dat van het dialoogvenster aanvinken in een action zal ik eens bekijken. Dat is een goede...

Comment

Mijn manier van USM : beeld omzetten naar Lab, vervolgens het lightnesskanaal
                kiezen en hierop de verscherping toepassen. Tenslotte niet vergeten om het beeld terug om te zetten naat rgb.
                Voordeel hiervan : door het versvhrpen in het lightnesskanaal treden er geen verschuivingen op in de kleurkanalen, hierdoor blijf je degoede kleur van je beeld behouden.

Comment

Deze artikelen over verscherpen zijn héél leerrijk en verduidelijkend:

http://ronbigelow.com/articles/sharpen1/sharpen1.htm
                  http://ronbigelow.com/articles/sharpen2/sharpen2.htm
                  http://ronbigelow.com/articles/sharpen3/sharpen3.htm
                  http://ronbigelow.com/articles/sharpen4/sharpen4.htm
                  http://ronbigelow.com/articles/sharpen5/sharpen5.htm
                  http://ronbigelow.com/articles/sharpen6/sharpen6.htm

Nederlandse vertalingen zijn te vinden op het forum van fotovisie.net.

Comment

en eenmaal opgeslagen nooit meer herstellen. Helaas, wanneer er een uur post-processing aan vooraf is gegaan.
                    Mijn foto's sla ik steeds niet-verscherpt op. Wanneer verscherp ik dan wel...? Als ik de foto nodig heb. Voor een print zet ik die eerst op de correcte grootte en vervolgens wordt hij verscherpt en afzonderlijk opgeslaan in m'n 'to print-map'. Heb ik er een nodig voor het web, dan zet ik die in het juiste formaat, verscherp die en zet er m'n webpresentatiekader rond.

Maar m'n originele TIF's blijven steeds onverscherpt op m'n HD staan.

Btw: dat van 'die straal moet je op zoveel zetten en je drempel op zoveel' is eigenlijk larie, want voor een foto van 500 pixels langste zijde zal dat helemaal anders zijn dan voor een foto van 4000 pixels langste zijde

Mvg,

Comment

Wanneer er een aantal "new fill or adjustment" layers boven de foto liggen, met maskers en al, zal dat niet werken. Je kunt een adjustment-layer wel verscherpen, maar dan verscherp je alleen het masker En daar heb je weinig aan, toch?
                      Denk dat je simpelweg eens moet proberen wat ik geschreven heb, dat werkt altijd voor mij en ik gebruik het heel erg veel (CS2 en CS3). Dat zal meer opbrengen dan met je ogen te staan rollen Waar is de verwarring anders? Mss heb jij een bepaalde werkwijze die het niet toelaat, maar merge visible neemt in elk geval je adjustment layers wel mee hoor. De naam zegt het ook zelf "merge visible", het is gewoon een flatten van hetgeen je ziet die in een nieuwe laag er bovenop wordt gelegd. Je zou het al in tientallen filmpjes gezien moeten hebben ook.

Ik heb dit in een subaction "- merge visible" staan waarin in hoofdzaak staat:
                      - select front layer
                      - merge visible
                      (ik heb het alleen nog wat uitgebreid, zodat het ook werkt op een enkelvoudige layer, rekening houdt met layers waar hij van mij niet mag bovenkomen, enz.)

De layer die je dan krijgt is een gewone door en door bekende merge visible layer die je kan verscherpen. Jouw methodiek heb ik dan weer het raden naar...

Het is verder idd interessant om een action te maken die er gelijk contour sharpening van maakt, zoals in één van die Bigelow artikels.
                      Last edited by maGuy; 24 augustus 2007, 19:50.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door skinny_53 Bekijk bericht
                        door het versvhrpen in het lightnesskanaal treden er geen verschuivingen op in de kleurkanalen, hierdoor blijf je degoede kleur van je beeld behouden.
                        Door de laag in RGB in luminance te zetten krijg je ook geen verschuivingen hoor.
                        Feit is dat beide wijzen (luminance en LAB) hun voordeel kunnen hebben naargelang de foto, maar dat zij heel weinig verschillen en enkel daarvoor naar LAB gaan dus zelden aangewezen is.

Ik prefereer ook vormen van LAB-verscherping, maar vooral wanneer ik er nog andere dingen wil uitsteken.
                        Last edited by maGuy; 24 augustus 2007, 19:45.

Comment

Nog wat uitleg over USM methode die ik gebruik
                          Mvg. Renzowoef
                          Canon 400D, EF 55-200mm, EFS 18-55mm, 50 mm 1.8, sigma10-20mm, soligor tussenringenset

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door maGuy Bekijk bericht
                            Denk dat je simpelweg eens moet proberen wat ik geschreven heb, dat werkt altijd voor mij en ik gebruik het heel erg veel (CS2 en CS3). Dat zal meer opbrengen dan met je ogen te staan rollen Waar is de verwarring anders? Mss heb jij een bepaalde werkwijze die het niet toelaat, maar merge visible neemt in elk geval je adjustment layers wel mee hoor. De naam zegt het ook zelf "merge visible", het is gewoon een flatten van hetgeen je ziet die in een nieuwe laag er bovenop wordt gelegd. Je zou het al in tientallen filmpjes gezien moeten hebben ook.

Ik heb dit in een subaction "- merge visible" staan waarin in hoofdzaak staat:
                            - select front layer
                            - merge visible
                            (ik heb het alleen nog wat uitgebreid, zodat het ook werkt op een enkelvoudige layer, rekening houdt met layers waar hij van mij niet mag bovenkomen, enz.)

De layer die je dan krijgt is een gewone door en door bekende merge visible layer die je kan verscherpen. Jouw methodiek heb ik dan weer het raden naar...

Het is verder idd interessant om een action te maken die er gelijk contour sharpening van maakt, zoals in één van die Bigelow artikels.
                            Heee - ik was het reeds van plan maar heb vandaag pas de tijd gekregen om ie <ctrl-alt-shift-E> te proberen, en wat zie ik; dat werkt precies hetzelfde als alles kopiëren en mergen. STAMP VISIBLE heeft deze bewerking in mijn versie.
                            Dank je
                            Dank je
                            Dank je
                            Die kende ik nog niet. Dat krijg je als je alles zelf uit wilt zoeken en geen cursus of workshops volgt, of boeken over CS2 leest.
                            Ik dacht dus dat je gewoon standaard MERGE VISIBLE bedoelde waarbij de bestaande lagen samengaan tot één enkele "background" layer. Niets is minder waar.
                            Nu de rest nog uitproberen.
                            NOgmaals mijn dank

Comment

Ok, nu begrijp ik gelijk de verwarring Het was al zo lang geleden dat ik de gewone "merge visible" heb gebruikt dat ik al niet meer wist dat die een ander effect had en mij dus niet 100% correct heb uitgedrukt

En die boeken en films zijn (idd) de Holy Grail niet. Mijn ervaring met de Engelse PS is dat ik voor een boel action steps naar een Engelse keyboardinstelling moet overstappen + een aantal bugjes en weetjes die je toch maar door ervaring te weten komt.

CS3 neemt sommige stappen zelfs niet meer op , maar je kan ze nog kopiëren uit CS2 actions.
                              Last edited by maGuy; 24 augustus 2007, 22:11.

Comment

Working...
                              X