Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

verscherpen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• verscherpen

ik heb een nikon d2x
    hiermee kan je in t menu versercherping op laag, middel en hoog stellen.
    geeft dit hetzelfde effect als in PS : onscherp masker ?
    in PS onscherp masker gebruik ik gewoonlijk : intensiteit 50, straal 5,
    drempel 0.
    ben ik goed bezig ?
    voor portret hoef ik niets te verscherpen
    maar voor producten vind ik het resultaat onscherp of te zacht.....

Re: verscherpen

Oorspronkelijk geplaatst door romama Bekijk bericht
    ik heb een nikon d2x
    hiermee kan je in t menu versercherping op laag, middel en hoog stellen.
    geeft dit hetzelfde effect als in PS : onscherp masker ?
    in PS onscherp masker gebruik ik gewoonlijk : intensiteit 50, straal 5,
    drempel 0.
    ben ik goed bezig ?
    voor portret hoef ik niets te verscherpen
    maar voor producten vind ik het resultaat onscherp of te zacht.....
    Als antwoord op de vraag "ben ik goed bezig?" zou ik zeggen neen !

Want al wat je aan opscherping in de camera doet is onherstelbaar, als je in raw werkt (Nef) voor de Nikonians of met 0 opscherping als je in jpeg werkt bewaar je de vrijheid om de opscherping na de opname te doen en in functie van het beeld en afmetingen dat je het beeld gaat gebruiken.

Mijn voorkeur is nog steeds van in RAW te werken omdat je dan nog veel meer kan corrigeren na de opname en zonder verlies aan je beeld.
    Bij het gebruik van USM blijf ik graag onder de 1 pixel als straal, met in uitzonderlijke gevallen een 1.1 als straal maar meestal 0.8 de hoeveelheid 100 en de drempel normaal 3 maar dat moet je aanpassen naargelang de gebruikte gevoeligheid en de hoeveelheid ruis in de donkere partijen.

Zo zou ik het dus doen, maar wie ben ik !

MVG, Jeff
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Re: verscherpen

Ik ben ook voorstander van het fotograferen in RAW en het 'niet of zo weinig mogelijk verscherpen' in de camera zelf. Ben het dus met het bovenstaande antwoord eens.
      Bij gebruik van het 'onscherp masker' in Photoshop zet ik vaak het beeld eerst even om naar Lab en verscherp vervolgens alléén het lichtsterkekanaal (het a- en het b-kanaal laat ik intact om geen extra kleurruis te creëren).
      Daarna het bestand natuurlijk terug omzetten naar RGB.
      Guy
      www.guydewestelinckfotografie.be

Comment

Working...
      X