Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

'Softe' foto's

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 'Softe' foto's

Hallo,
    mijn foto's in dit topic zijn naar het schijnt 'soft'. Ik veronderstel dat dat in dit geval geen positieve commentaar is, en zou dus graag weten hoe ik dit moet veranderen... Is het gewoon een kwestie van meer contrast? Of verscherpen? Hopelijk kunnen jullie me iets wijzer maken...

http://forum.belgiumdigital.com/show...51#post1531451
    Last edited by NeleDB; 23 augustus 2007, 09:46.

Re: 'Softe' foto's

Onscherpte kan verschillende oorzaken hebben: of fout focuspunt, of te weinig scherptediepte, of bewegingsonscherpte, of softe lens, of...

De eerste uit die reeks is het minst soft. Die heb je genomen met een sluitertijd van 1/400 op 140mm bij ƒ5. De laatste is het meest soft; die is genomen met een sluitertijd van 1/125 op 150mm bij ƒ5.

Volgens mij is de bewegingsonscherpte, hoewel minimaal, toch het meest verantwoordelijk voor de softe indruk. De foto van Arno kan je softwarematig nog wel wat opkrikken met USM in de nabewerking vermoed ik. Als je geen in-camera verscherping toepast komen foto's vaak standaard een beetje te soft uit de camera. (Volgens mij is dat vooral te wijten aan het dagelijks blootgesteld worden aan over-verscherpte foto's, zodat we daar ook de norm leggen, maar dat is een andere discussie.)

Die andere zijn net op/over de vuistregel-grens genomen van 1/∂ sluitertijd. Als je focale lengte 150mm bedraagt, neem je—om eigen bewegingsonscherpte te vermijden—je foto best sneller dan 1/150.

Concerten bevatten vaak snelle bewegingen. Ook daarvoor zijn die sluitertijden echt op de grens. Iemand die stilstaat, kan je gerust op 1/60 fotograferen, maar een artiest op een podium staat zelden stil natuurlijk.

Ik denk dat het in jouw geval een beetje een samenloop van omstandigheden kan zijn. Uit ervaring weet ik dat je op concerten gewoon erg veel foto's moet nemen omdat de uitval door slechte foto's bijzonder groot is. Je moet soms een beetje gokken op toevalstreffers dat de artiest een fractie van een seconde een beetje roerloos blijft (om met lange sluitertijden succes te hebben) of voldoende licht vangt (om kortere sluitertijden te kunnen gebruiken).
    Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

Comment

Working...
    X