Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 28-300L 3.5-5.6 USM IS - mijn eerste ervaringen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon 28-300L 3.5-5.6 USM IS - mijn eerste ervaringen

Sedert dit weekend heb ik mijn L-lens van Canon. Dit is de vaak bekritiseerde ultrazoom 28-300L 3.5-5.6 USM IS.

Ik heb er lang over getwijfeld of dit nu wel de juiste keuze was, en dit zijn mijn eerste bevindingen. Ik post later een uitgebreidere analyse en testresultaten.

De contra's zijn gekend over deze lens: niet goedkoop, zwaar, en kritiek door pro's over de ultrazoom die nooit zo goed kan zijn als de primes.

Niet goedkoop en zwaar kan ik beamen. Alhoewel reken meer dan 1 prime of 1 normale L-zoom en je prijs ligt al hoger... + dat je dan meer gewicht mee hebt, en weer vaker moet verwisselen.

Ik ben dus ZEER tevreden met 1 lens de ganse zoom-range dekt. Enkel voor echte breedhoekopnames moet ik nog eens wisselen.

Maar de kritiek dat deze lens niet zo goed is als de primes, wil ik sterk nuanceren VOOR WIE niet als professionele fotograaf door het leven gaat, maar als amateur die goed polyvalent materiaal wilt. De pro's hebben natuurlijk gelijk, maar ik kan voor mijn hobby niet een paar keer een paar duizend euro op tafel leggen.

De belangrijkste aanleunende lens die dan toch vaak bovenligt in de kritieken is de 70-200 reeks (2.8IS - 2.8 - 4.0 - allen zelfde optiek). Hier heb ik zelf de test vooraf gedaan, en zag geen noemenswaardige verschillen. Ik heb geen 2.8 maar een 3.5 tot 5.6, maar met een fabuleuze IS - ik herhaal fabuleus - vang je dit zo op. Ik heb bovendien de range 28-70 en 200-300 extra.

En even vergelijken met mijn vorige lenzen (28-135 IS USM en 75-300 IS USM) is niet te doen. Het kwaliteitsverschil is fenomenaal: scherpte, kleuren, contrast. Mijn vrouw die niet altijd zo goed begrijpt waarom ik steeds beter materiaal wil, moet als komplete leek vlot erkennen dat het kwaliteitsverschil niet weg te steken is.

Kortom gezegd: mijn eerste ervaringen zijn uitermate positief en ik kon het niet laten om dit al op dit forum te gooien.
    Canon Eos 20D - Canon Lenzen EF-s 10-22m / EF-s 17-55 / L 28-300.
    En nog wat studiomateriaal en gerief voor sferische fotografie.

Re: Canon 28-300L 3.5-5.6 USM IS - mijn eerste ervaringen

Oorspronkelijk geplaatst door jambo
    de 70-200 reeks (2.8IS - 2.8 - 4.0 - allen zelfde optiek)
    Dit is nu al de tweede keer in een paar weken tijd dat dit beweerd wordt. Waar komt dat toch vandaan? Als dezelfde optiek gebruikt zou worden zou er ook geen verschil tussen de lenzen zijn of denk je dat alleen de behuizing anders is?

Let op het aantal elementen en lensgroepen.

Comment

IS is leuk om je camera 'shake' op te vangen, maar het maakt je sluitertijden niet korter -> lees : het vermindert je bewegingsonscherpte niet.

Dus IS is ondergeschikt aan een lage F (always imHo)
      --
      Play Drakensang - a free online mmorpg

Comment

Ik ben ervan overtuigd dat de 28-300 geen slechte lens is. Voor wat ik ervan gezien heb, is het een erg goede lens voor haar zoombereik.
        Maar om nu te zeggen dat ze even goed is als een 70-200 f1/2.8 (IS) lijkt me een beetje kort door de bocht.
        De 28-300 is volgens mij met uitstek een lens voor een professionele fotograaf, op fotoreportage die de flexibiliteit wenst om met één toestel het bereik 28 tot 300 te bedekken met een meer dan voldoende kwaliteit voor bvb dag- of weekblad.

Het grootste nadeel van de lens is voor mij het gewicht. Voor het gewicht van een 28-300 IS kan ik een 24-105 IS + 70-200 IS in mijn tas stoppen. Bovendien is deze combinatie niet zoveel duurder. Ze mist wel de flexibiliteit van alles in één zoomlens, maar je wint wel in diafragma en ook in beeldkwaliteit.

Maar fotografie bestaat nu éénmaal uit keuzes maken

sugar
        "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Perrush
          IS is leuk om je camera 'shake' op te vangen, maar het maakt je sluitertijden niet korter -> lees : het vermindert je bewegingsonscherpte niet.
          Klopt, maar er is niet alleen dit ...
          Ik gebruikte ook de 70-200L 2.8 IS en op de +- 5000 foto's dat ik ermee genomen heb zijn er misschien 50 aan 2.8 en dan nog als het ware van test en al de rest zit boven de 3.5. Natuurlijk zoals u zegt, een bewegend onderwerp fotograferen met weinig licht ... zal beter gaan met een 2.8.
          Niettegenstaande dit blijft het een goede lens.

Veel hangt af van het soort foto's dat je maakt.

Dus IS is ondergeschikt aan een lage F (always imHo)
          Klopt deels want de keren dat ik 2.8 echt kan benutten is zeer klein, de DOF is in veel gevallen te klein.

Wat het kwaliteitsverschil betreft tussen de 28-300 en de 70-200 hangt het er ook van af op welk toestel en welk soort foto's je maakt.

De IS van de 28-300 is trouwens ook beter en recenter dan die van de 70-200.

Wil je portretfoto's maken, dan is de 70-200 iets beter maar moet je vaak nog goed kijken. Op een 19" scherm zie je dat wel beter dan op een afgedrukte foto (10x15) want dan merk je bijna helemaal geen verschil.

Kwaliteit ... ja, op breedhoek is een 16-35L veel beter ja, maar aan 35 is het dan ook gedaan hé, dan ga je naar de volgende lens

Wil ik deftige breedhoek, dan kies ik ook voor een 16-35L, is het om op stap te gaan, dan is de 28-300L een goed alternatief voor veel lenswissels.

Geen enkele lens is "ideaal" voor alles ... spijtig genoeg

Enkele 10D + 28-300L voorbeelden ...

En met de 10D + 70-200L 2.8 IS ...

En ja, het gewicht ... als je de 70-200L 2.8 IS draagt of de 28-300L, zoveel maakt dit ook weer niet uit zelle ... 1,670kg t.o.v. 1,570kg.
          100 gr verschil ... +-6,3% meer

Er zijn veel goede lenzen ... ideaal is er van elk eentje hebben op een andere body en een paar loopjongens die voor u alles dragen
          P.S. Neem dan ook maar een bankovervaller in dienst
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg
            Klopt, maar er is niet alleen dit ...
            Ik gebruikte ook de 70-200L 2.8 IS en op de +- 5000 foto's dat ik ermee genomen heb zijn er misschien 50 aan 2.8 en dan nog als het ware van test en al de rest zit boven de 3.5. Natuurlijk zoals u zegt, een bewegend onderwerp fotograferen met weinig licht ... zal beter gaan met een 2.8.
            Niettegenstaande dit blijft het een goede lens.

Veel hangt af van het soort foto's dat je maakt.

Klopt deels want de keren dat ik 2.8 echt kan benutten is zeer klein, de DOF is in veel gevallen te klein.

Wat het kwaliteitsverschil betreft tussen de 28-300 en de 70-200 hangt het er ook van af op welk toestel en welk soort foto's je maakt.

De IS van de 28-300 is trouwens ook beter en recenter dan die van de 70-200.

Wil je portretfoto's maken, dan is de 70-200 iets beter maar moet je vaak nog goed kijken. Op een 19" scherm zie je dat wel beter dan op een afgedrukte foto (10x15) want dan merk je bijna helemaal geen verschil.

Kwaliteit ... ja, op breedhoek is een 16-35L veel beter ja, maar aan 35 is het dan ook gedaan hé, dan ga je naar de volgende lens

Wil ik deftige breedhoek, dan kies ik ook voor een 16-35L, is het om op stap te gaan, dan is de 28-300L een goed alternatief voor veel lenswissels.

Geen enkele lens is "ideaal" voor alles ... spijtig genoeg

Enkele 10D + 28-300L voorbeelden ...

En met de 10D + 70-200L 2.8 IS ...

En ja, het gewicht ... als je de 70-200L 2.8 IS draagt of de 28-300L, zoveel maakt dit ook weer niet uit zelle ... 1,670kg t.o.v. 1,570kg.
            100 gr verschil ... +-6,3% meer

Er zijn veel goede lenzen ... ideaal is er van elk eentje hebben op een andere body en een paar loopjongens die voor u alles dragen
            P.S. Neem dan ook maar een bankovervaller in dienst
            Dit is toch wel de mooiste lens die er bestaat qua bereik, en als je dan ziet dat ze optisch ook best haar mannetje kan staan!! Ik ben altijd al fan geweest van de voorganger, de 35-350, die had geen IS, en was aan de breedhoekzijde net iets te kort.
            Je kan natuurlijk altijd wel zeggen dat een 3x zoom beter zal zijn, vraag is overigens hoe dat kwantificeerbaar is, en datzelfde geld ook weer voor een prime.
            En veel van de negatieve kritieken rond dit soort lenzen, komt van mensen die er nooit een gebruikt hebben.
            Moest ik een Canon body hebben, kocht ik direkt deze lens.

Comment

Och het komt uiteindelijk allemaal neer op wat je zelf wilt en hoe hoog jouw of (ev) je klanten hun kwaliteitseisen liggen.

Diegene die niet van lens wil wisselen kan niet beter vinden dan deze lens. Een ander wil gewoon de beste beeldkwaliteit en dat mag ten koste van al de rest gaan. Zelf wil ik nog iets heel anders en dan hangt het nog van gebruik af ook.

Het probleem van deze lens vind ik echter is juist dat het grote bereik in 1 lens dat dus lenswissels kan minimaliseren het enige voordeel is van deze lens. En zelfs met dit bereik ga je toch nog vaak moeten wisselen op alle niet FF canon's want 28mm is voor de niet FF toch nog steeds niet genoeg breedhoek. Ik heb ook nagedacht om deze lens eventueel te kopen maar grote en gewicht hebben mij er snel van doen afzien. En als je dan ziet dat ik nu met 2 lenzen een groter bereik heb, een lichter geheel, een kleiner/compacter geheel, optisch beter, een IS heb van dezelfde generatie en een pak minder geld uitgegeven heb. Dan denk ik dat dit veel geld is voor maar 1 voordeel dat in de praktijk nogal eens zou kunnen tegenvallen want ik ben nog zo zeker niet dat ik met deze lens ook minder van lens zou wisselen dan nu het geval is wanneer ik met mijn zooms op stap ben.

Het is mijn inziens toch wel een lens waar je een relatief speciefiek gebruik voor nodig hebt of een FF camera. Maar als dat het geval is dan is er natuurlijk geen enkel ander valabel alternatief en is ze waarschijnlijk uiteindelijk nog goedkoop ook.

Comment

Working...
              X