Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kwaliteits-wildlife-tele voor Nikonvatting ???

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Kwaliteits-wildlife-tele voor Nikonvatting ???

Oorspronkelijk geplaatst door paepke
    Ik stel een testdag bij Mr Kariboe himself voor.
    Iedereen brengt iets lekkers mee voor te eten en te drinken en zijn wild-life objectief.
    Kunnen we 2 aangename dingen combineren, komaan Kariboe steekt den BBQ maar al aan, als ik dat hier allemaal lees zullen we wel wat te testen hebben ook.
    Groeten.
    Breek mijne mond niet open Paepke, breek mijne mond niet open. 'k Heb nog altijd die heerlijke smaak van da Antwaarps taartje vanachter in mijn kele plakken
    Greetz, Kariboe
    * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
    Euh... deze quotering is zeer subjectief !

Comment

Lijkt me een heel goed idee; een mini shooting day.
      Zelf ben ik best een fan van de 80-400 omdat die niet alleen draagbaar is maar vaak heel aanvaardbare resultaten laat zien.
      Een lens mag soms heel lichtsterk zijn, maar die vogels bewegen ook en dan heb je toch wel een beetje scherptdiepte nodig. Aan de andere kant.... 200-400 VR-AFS zou wel te gek zijn maar betaalbaar en draagbaar is echt anders!
      Sony en Olympus
      Fotoseries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart
        Lijkt me een heel goed idee; een mini shooting day.
        Zelf ben ik best een fan van de 80-400 omdat die niet alleen draagbaar is maar vaak heel aanvaardbare resultaten laat zien.
        Een lens mag soms heel lichtsterk zijn, maar die vogels bewegen ook en dan heb je toch wel een beetje scherptdiepte nodig. Aan de andere kant.... 200-400 VR-AFS zou wel te gek zijn maar betaalbaar en draagbaar is echt anders!
        Ik heb lang overwogen mijn 80-400VR te houden omdat ik 'm optisch ook goed vond, maar ik wou er enkel mee verder in combinatie met een goed statief + balhoofd met Arca swiss-style koppeling en de Kirk NC80-400 om er echt alle potentieel uit te halen op 400mm. Voor actiefotografie is dit objectief niet geschikt en vanaf ik de 300mm met TC had, kwam ie de kast niet meer uit. Zeker omdat ie tussen 300 en 400mm wijd open niet optimaal was en op oneindig ook niet zo super. OK, de 80-400VR is een stuk lichter da's waar, maar ik wou het geld liever recupereren om er iets anders mee te doen

Comment

Interessante topic! Is er zo'n wereld van verschil in beeldkwaliteit tussen de AFs 300/4 en de F2.8-versie?

Ik ben best tevreden van de F4-versie met en zonder de TC14E erop.Ik ben wel geen natuurfotograaf maar bezoek soms ne keer Paradisio of een dierenpark en dan neem ik de 300/4 steeds mee.Als je in m'n album "Animals" kijkt zie je bijna allemaal fotookes getrokken met de AFs 300/4 (de eerste arend met TC14E erbij op)
          Daarvoor heb ik de oudere AF 300/4 gehad en die is optisch ook prima.Bijgaande foto is met die golden oldie getrokken (tweedehands te vinden in voortreffelijke staat voor zo'n 400 à 500 Euro).

Danny's Photosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door roadrunner
            Interessante topic! Is er zo'n wereld van verschil in beeldkwaliteit tussen de AFs 300/4 en de F2.8-versie?

Ik ben best tevreden van de F4-versie met en zonder de TC14E erop.Ik ben wel geen natuurfotograaf maar bezoek soms ne keer Paradisio of een dierenpark en dan neem ik de 300/4 steeds mee.Als je in m'n album "Animals" kijkt zie je bijna allemaal fotookes getrokken met de AFs 300/4 (de eerste arend met TC14E erbij op)
            Daarvoor heb ik de oudere AF 300/4 gehad en die is optisch ook prima.Bijgaande foto is met die golden oldie getrokken (tweedehands te vinden in voortreffelijke staat voor zo'n 400 à 500 Euro).

Die AF-S 300mm F/4 is een prachtlens, snel en scherp, maar het bereik is veel tekort. Als je er TC tussen zet gaat de snelheid pijlscherp naar beneden.
            Met de 1.4 TC gaat het nog goed, met de 1.7 TC al veel minder en 2.0 bijna niet te doen (AF blijft wel behouden)

Met de AF-S 2.8 heb je tweemaal meer licht dus een 1.7 en 2.0 (al wat minder) geeft langer bereik en nog prima resultaat.

Ik ben nog niet in Paridiso geweest maar je hebt daar waarschijnlijk te doen met tamme vogels die op redelijk korte afstand zitten.

Buiten in de vrije natuur is dat wel effkens anders.
            BD0497BE : Nikon body + glas
            www.RudyVerrijt.info

Comment

Ik moet JePe bijtreden : in de vrije natuur heb je eerder tele tekort dan overschot. Vb : Molsbroek in Lokeren : prachtige plas waar honderden vogels (waaronder veelal zeldzame) samentroepen. Aan de punten waar observatie mogelijk is, schat ik de breedte van het moeras op zeshonderd meter. Waar denk je dat die vogels gaan zitten? Juist, in het midden
              Kom je met 500 mm zelfs nog niet in de buurt. Daar rest alleen digiscoping met al zijn beperkingen. Van benaderen is geen sprake, niet alleen is het verboden, het is gewoon onmogelijk. Dan kan je alleen gaan wachten tot ze wat dichter komen.
              Met veel geluk tref je er één op 100 meter. Met 300mm krijg je een beeld waar je met moeite de soort kunt op bepalen. Waarom doe je het dan ? Tja, voor die ene zilverreiger die landt op 20 meter van je stek en je niet gezien heeft.
              fotosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be
                Op 400mm f/8 op een D70 en liefst op f/11 op een D2x wanneer je een stevige crop wil doen van een klein onderwerp dat toch net weer te ver buiten je bereik zit. Onder 300mm voldoet f/5.6 (ik heb hier zelfs een 50cmX70cm afdruk hangen van een ooievaar in het Zwin op 220mm en f5.3
                daar kan ik dan weer amper iets tegen inbrengen. op 400mm gebruik ik meestal 7.1

ik durf zelfs tot 340-350mm te gaan op een kleiner diafragmagetal.
                foto als spiegel of als venster?

Comment

Hoi kariboe, een tijdje geleden zat ik met hetzelfde dilemma. Mijn budget voor een vogellens was echter nog iets beperkter dan het uwe. Ikzelf heb voor de nikkor afs 300mm f4 gekozen vanwezig zijn scherpte en optische kwaliteit. Statief + schuilhut zijn voor mij geen probleem. De combinatie met de TC 1,4 zou heel goede resultaten opleveren. Morgen komt alles toe, we zullen zien of het de juiste beslissing was...

De 2.8 versie lag jammer genoeg niet binnen mijn budget. Dat deze echter heel geschikt is voor vogelfotografie in combinatie met een TC 2.0 zie je op volgende website: http://www.photoblink.com/photosthum...e=2895&period=
                  Last edited by free; 13 december 2005, 21:28.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JePe
                    Die AF-S 300mm F/4 is een prachtlens, snel en scherp, maar het bereik is veel tekort. Als je er TC tussen zet gaat de snelheid pijlscherp naar beneden.
                    Met de 1.4 TC gaat het nog goed, met de 1.7 TC al veel minder en 2.0 bijna niet te doen (AF blijft wel behouden)

Met de AF-S 2.8 heb je tweemaal meer licht dus een 1.7 en 2.0 (al wat minder) geeft langer bereik en nog prima resultaat.
                    Dit kan ik alleen maar bijtreden. Om langer te gaan met TC's ben je met de f2.8 versie inderdaad wel een stuk beter af, en zonder TC's haal je op f2.8 hele hoge sluitertijden om bij goed weer actie te stoppen. En z'n autofocus is echt waanzinnig snel. Die AFS 300 f/4 krijgt overigens ook zeer goede commentaren hoor

Kijk maar eens op de lens performance survey results van photozone.de

photozone

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door elsan
                      Ik moet JePe bijtreden : in de vrije natuur heb je eerder tele tekort dan overschot. Vb : Molsbroek in Lokeren : prachtige plas waar honderden vogels (waaronder veelal zeldzame) samentroepen. Aan de punten waar observatie mogelijk is, schat ik de breedte van het moeras op zeshonderd meter. Waar denk je dat die vogels gaan zitten? Juist, in het midden
                      Kom je met 500 mm zelfs nog niet in de buurt. Daar rest alleen digiscoping met al zijn beperkingen. Van benaderen is geen sprake, niet alleen is het verboden, het is gewoon onmogelijk. Dan kan je alleen gaan wachten tot ze wat dichter komen.
                      Met veel geluk tref je er één op 100 meter. Met 300mm krijg je een beeld waar je met moeite de soort kunt op bepalen. Waarom doe je het dan ? Tja, voor die ene zilverreiger die landt op 20 meter van je stek en je niet gezien heeft.
                      Misschien moeten we een inkoopactie starten voor de Sigma 300-800 hé
                      In alle ernst, inderdaad 500mm is dikwijls nog te weinig. Mijn vader met zijn Sigma 50-500 dacht het een tijdje geleden anders op te lossen en dichter te wandelen tot de rand van een waterplas van een nabijgelegen natuurgebied. Vanzelfsprekend zagen enkele vogels hem aankomen en hup... allemaal de lucht in en een kabaal van jewelste. Gelukkig was het toen geen broedseizoen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be
                        Misschien moeten we een inkoopactie starten voor de Sigma 300-800 hé
                        In alle ernst, inderdaad 500mm is dikwijls nog te weinig. Mijn vader met zijn Sigma 50-500 dacht het een tijdje geleden anders op te lossen en dichter te wandelen tot de rand van een waterplas van een nabijgelegen natuurgebied. Vanzelfsprekend zagen enkele vogels hem aankomen en hup... allemaal de lucht in en een kabaal van jewelste. Gelukkig was het toen geen broedseizoen
                        daarom dat je in het wild best uit een schuilhut werkt
                        [FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hellcat
                          daarom dat je in het wild best uit een schuilhut werkt
                          Ik heb dit weekend voor 't eerst een schuilhut gebouwd in onze tuin. In de legerstock camouflagenetten gaan halen (die zijn duurder dan verwacht) en d.m.v. wat flexibele plastiekbuizen, snelbinders, enz... een - al zeg ik het zelf - prachtige schuilhut gebouwd !
                          De vogels konden mij niet zien zitten, maar... ik zag de vogelkes ook niet
                          Ze waren er wel (met hopen zelfs), maar door de lens (en dan nog maar een 200 mm met TC 1,4) kun je ze niet spotten. Volgende maal het gat een beetje groter maken of bijkomende kijkgaatjes voorzien. Maar het was een leerzame ervaring - van hoe het niet moet
                          Greetz, Kariboe
                          * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!

Comment

Even een round-up maken - of wat heb ik geleerd ?!?

1. De betaalbare zooms (50-500, 80-400) zijn beter dan ik gedacht had, maar behoeven behoorlijk wat licht en dienen wat dichtgedraaid te worden voor scherp resultaat.

2. Voor de fotografie die mij boeit (morgen- en avondlicht!) is F2,8 een must. Vooral als gebruik wordt gemaakt van TC's is die 2,8 een zegen... Op primes zijn die TC's echt wel bruikbaar..

3. De enige zoom (binnen m'n budget) die overblijft is de 120-300 F2,8 van Sigma. Helcatt heeft me overtuigd van de kwaliteit, zelfs met de TC1,4. Een bijkomend voordeel van dit objectief is het zeer interessant zoombereik. Zeer bruikbaar objectief ook buiten de natuur (sport, evenementen...). Ik denk dat een prime minder is aangewezen bij dergelijke fotoshoots.

4. Primes : zijn voor wildlife dé ideale objectieven. De Sigma 300 2,8 blijft binnen m'n budget en is van 'n hoge kwaliteit. Niettemin heb ik in de vele reviews, die ik de laatste maanden doorsparteld heb, dikwijls gelezen dat de Sigma 120-300 eigenlijk iets hoger wordt aangeschreven dan z'n 300 Prime-broeder en zelfs een enkele maal werd hij hoger gekwoteerd dan 'n Canon 300mm.

5. Tweedehands : mijn nachtmerrie, maar - toegegeven - een denkpiste met zeer aantrekkelijke mogelijkheden. De (onbetaalbaar gewaande) Nikonprimes AFS 300 en ja, misschien zelfs een oudere 400 of 500 mm komen aldus binnen
                            handbereik... Nu nog alleen mijn vrees voor tweedehands overwinnen...

Iedereen tot nu toe VAN HARTE BEDANKT voor het meedenken. Het is verrijkend, maar vooral ook tof de solidariteit te voelen. Ik kreeg al verschillende PM's of mails met links naar interessante aanbiedingen of locaties... De kracht (en pracht!) van dit forum

Ik laat alles wat verder borrelen, ik kijk nog even uit wat hier nog uit de bus komt rollen en ik loer eventjes met een schuin oog naar de tweedehandsmarkt...
                            Laat maar komen gastjes
                            Greetz, Kariboe

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe
                              5. Tweedehands : mijn nachtmerrie, maar - toegegeven - een denkpiste met zeer aantrekkelijke mogelijkheden. De (onbetaalbaar gewaande) Nikonprimes AFS 300 en ja, misschien zelfs een oudere 400 of 500 mm komen aldus binnen

Iedereen tot nu toe VAN HARTE BEDANKT voor het meedenken. Het is verrijkend, maar vooral ook tof de solidariteit te voelen. Ik kreeg al verschillende PM's of mails met links naar interessante aanbiedingen of locaties... De kracht (en pracht!) van dit forum

Ik laat alles wat verder borrelen, ik kijk nog even uit wat hier nog uit de bus komt rollen en ik loer eventjes met een schuin oog naar de tweedehandsmarkt...
                              Laat maar komen gastjes
                              Greetz, Kariboe
                              Wel Kariboe, tweedehands moet je zeker overwegen. Ik heb de mijne ook tweedehands gekocht van een fotograaf die zijn strepen al heeft verdiend voor 1700€.
                              Mij hoor je tot hiertoe niet klagen, je moet natuurlijk wel weten van wie je ze koopt en je moet zeker de kans krijgen/nemen de lens uitgebreid te testen (zeker de genomen foto's eerst eens op pc bekijken!!).

Je moet ook wel in acht nemen dat als je overstapt op een zware prime, je waarschijnlijk ook extra uitgaven gaat hebben aan nieuwe rugzak, serieus statief of monopod,... (ik weet natuurlijk niet met wat je nu rondloopt maar allé )
                              [FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe
                                Greetz, Kariboe
                                Ik heb de mijne via marktplaats gevonden. 2300 Euro was veel om zo mee over straat te lopen toen ik die 300mm kocht, maar er was een goed vertrouwen en ik ben naar die persoon gegaan diep in Nederland (Leiden) en na wat testen en nakijken (lenselementen, uitzicht, autofocus, scherpte) was de zaak snel beklonken

Ik weet niet of iemand het al gezien heeft, maar een zekere online shop heeft in zijn occasion lijst een manuele Nikon 500 f/4P staan voor 1799 Euro. Misschien is die ondertussn al weg, want je weet natuurijk niet hoe frequent ze hun lijst updaten

Comment

Working...
                                X