Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kwaliteits-wildlife-tele voor Nikonvatting ???

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Kwaliteits-wildlife-tele voor Nikonvatting ???

oké hier een klein 'testje' tussen de 50-500 en de 120-300 met 1.4 en 2TC.

De eerste foto is van de 50-500 met vrij slecht licht.
    exif: 50-500mm @ 500mm 1/125 sec, f/5,6
    Mode: Manual Metering: Center-weighted average ISO: 200

origineel
    800x533
    100% crop

Tweede foto is ook van de 50-500, maar nu op ongeveer 300mm bij goed licht.
    exif: 50-500mm @ 363mm 1/800 sec, f/5,6
    Mode: Manual Metering: Center-weighted average ISO: 100

origineel
    800x533
    100% crop

Zoals je ziet is de 50-500 zeker niet slecht voor zijn geld. Als het weer goed is hij rond het midden van zijn bereik zit kan hij zelfs mee met de goede "merk"lenzen

Dan de derde foto is van de 120-300 met 1.4TC bij goed licht.
    exif: 120-300mm @ 420mm 1/800 sec, f/5,6
    Mode: Av Metering: Evaluative Exp comp: -2/3 ISO: 100

original
    800x533
    100% crop

foto 4 is de 120-300 met 2xTC bij enorm slecht licht (ik vrees dat ik helemaal geen foto had kunnen nemen met de 50-500...)
    exif:100-300mm @ 600mm 1/800 sec, f/5,6
    Mode: Av Metering: Evaluatie Exp comp: -2/3 ISO: 200

original
    800x533
    100% crop

Zoals je kan zien presteert een lens van 2000€ (weliswaar met TC ) helemaal niet goed bij slecht licht.

Wat mijn bevindingen zijn van deze lenzen:
    voordelen 50-500:
    -licht
    -groot bereik
    -makkelijk zonder statief te behandelen
    -heel flexibel
    -zeer stevig gebouwd
    -prijs<->kwaliteit

nadelen 50-500:
    -soft op de uitersten
    -vrij donker op de uitersten
    -veel licht nodig
    -wordt langer bij zoomen (ambetant als je vogels fotografeert)

voordelen 120-300
    -supersnel
    -zonder TC en met 1.4TC heel scherp
    -heeel stevig gebouwd
    -scherpte van een prime, maar toch flexibel
    -nog te gebruiken met 1.4 en 2xTC's
    -wordt niet langer bij zoomen
    -...

nadelen 120-300
    -zwaar (2.5kg)
    -met 2x TC heeft die ook veel licht nodig
    -max 10min doenbaar uit de hand
    -...

Zo, ik hoop dat je der wat mee bent, de 120-300 kan je als je wil nog altijd bij mij komen testen...

PS: Ik ben weeral vergeten ze te saven aan 100% kwaliteit...
    Last edited by Hellcat; 12 december 2005, 13:31.
    [FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK

Comment

ik ga nu niet zeggen dat die 80-400VR een wonderlens is maar ze is toch wreed goed!

heb ze zelf ook en ben er uiterst tevrede van.

dichtknijpe tot F/8 om scherp te zijn? nu ook niet overdrijven.. das goed ED glas dat mooi scherp is.
      foto als spiegel of als venster?

Comment

@ Hellcat : je test bevestigt wat ik met de 50-500 al had ondervonden behalve één ding : soft op de uitersten. Dit is met de DG versie die ik heb niet waar.
        Ik weet dat dit een algeheel gangbare mening is maar ik vind ze absoluut niet soft voor een zoom van dergelijk kaliber. Nu heb ik al meer gelezen dat de vroegere versies dit wel waren en heb ik zelfs iemand horen bevestigen die beide series getest heeft dat de DG absoluut scherper is boven de 400 mm dan de oude versie.

nog een voorbeeldje : http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=90774

Eerste foto is op 420 mm,1/500,voldoende licht,F6.3, Ok da's nog geen 500mm
        maar ik zit hier op mijn bureau en ik kan zo rap geen foto op 500mm vinden
        fotosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe
          Hoeveel ... (natuur)fotografen werkten op film met een 600 mm ???
          Bedankt Luc
          Greetz, Kariboe
          In mijn analoog tijdperk heb ik de Canon FD 800mm f5.6 gehad, voornamelijk voor fotografie van reëen.
          Prima objectief (scherpte, bouwkwaliteit,...), maar ook supergroot en superzwaar (.. en "wit" )...

Ook hiermee moest men evenwel steeds voldoende licht hebben en kon men evenmin wonderen verwachten op grotere afstanden.
          Statief of stevige steun waren een absolute must, vooral ook omwille van de relatief lange sluitertijden gezien hoofdzakelijk in bosrijke gebieden werd gefotografeerd in de vroege ochtend (soms mistig) en bij valavond....
          Steeds minimaal twee bodies bij omwille van gebruik van films/dia's van verschillende ISO...

Comment

Hallo Kariboe,
            Je vroeg me waar ik die 2de hands MF lenzen had gezien. Wel dat was op ebay.de. Je vrees is niet geheel onterecht want ik ben daar wel eens voor 650 euro het schip in gegaan. Het is echter ook al 150x goed gegaan.
            hier vind je de advertentie van de 200mm/2.0, die ik graag eens op m'n camera had gehad. Wellicht deed de eigenaar hem gewoon weg omdat hij de vernieuwde versie kocht met AFS en VR wat zo'n beetje de scherpste lens is die nikon bouwt.
            In het verleden heb ik de sigma HSM 500mm/4.5 gehad en had deze gekocht (en ook verkocht) voor 2000 euro. Deze lens had duidelijk minderlicht nodig dan m'n 80-400VR om scherp te zijn. Van z'n gewicht werd je echter niet altijd vrolijk en om al wandelend te fotograferen (wat ik prefereer) is de 80-400VR een ideale lens.
            Om vogels scherp in beeld te krijgen is niet alleen je lens belangrijk, maar zeker ook de afstand. De grote kunst is om zo dicht mogelijk bij zo'n gevleugelde vriend te komen. Het geduld om in zo'n tentje een dag te liggen wachten is echter niet aan mij besteed en ik moet het dus hebben van een dosis geluk. Extreme kou en/of sneeuw helpt daarbij omdat ze dan minder schuw zijn...
            Vele mooie vogelfoto's die we op het net tegen komen zijn daarbij ook nog eens gecropt. Een camera als de D2x of D200 is vanwege z'n resolutie dus ook een hoop waard.
            Succes met je moeilijke keuze...
            Edwin
            Mijn Foto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe
              Jezus, die 500mm is echt wel aantrekkelijk... KEH = what ??? Amerikaanse webwinkel ??? Alvast al bedankt voor de moeite
              Hola,dit is een gat in uwe cultuur.KEH is een zaak met een erg degelijke reputatie voor zowel nieuw en tweedehands (ze bestaan sinds '79).Hun ratings van tweedehands lenzen staan wereldwijd bekend als erg correct en strict.Ik heb er al meerdere keren gekocht en was steeds erg tevreden over de kwaliteit van de geleverde lenzen.De laatste gekochte lens kreeg slechts de rating "excellent" en er was geen krasje of stofke te zien!Erg betrouwbare winkel die wel iets duurder is dan B&H,Adorama.De eerste keer dat je bestelt duurt het wel iets langer daar ze je VISA-gegevens nagaan.Heeft toen 10 dagen geduurd eer de lens hier was (met trackingnumber via UPS)

Doe eens een search op Nikonians en je gaat versteld staan van de positieve topics.Ik heb net de moeite eens gedaan en vond 1369 hits op Nikonians op de winkelnaam.Hier een overzicht.Veel leesplezier!
              Danny's Photosite

Comment

Ik stel een testdag bij Mr Kariboe himself voor.
                Iedereen brengt iets lekkers mee voor te eten en te drinken en zijn wild-life objectief.
                Kunnen we 2 aangename dingen combineren, komaan Kariboe steekt den BBQ maar al aan, als ik dat hier allemaal lees zullen we wel wat te testen hebben ook.
                Groeten.
                KEEP THE SPIRIT HIGH AND KEEP ON CAPTURING!!!
                http://www.photopat.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door parakiet
                  dichtknijpe tot F/8 om scherp te zijn? nu ook niet overdrijven.. das goed ED glas dat mooi scherp is.
                  Op 400mm f/8 op een D70 en liefst op f/11 op een D2x wanneer je een stevige crop wil doen van een klein onderwerp dat toch net weer te ver buiten je bereik zit. Onder 300mm voldoet f/5.6 (ik heb hier zelfs een 50cmX70cm afdruk hangen van een ooievaar in het Zwin op 220mm en f5.3

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hellcat

De eerste foto is van de 50-500 met vrij slecht licht.
                    exif: 50-500mm @ 500mm 1/125 sec, f/5,6
                    Mode: Manual Metering: Center-weighted average ISO: 200

origineel
                    800x533
                    100% crop

Tweede foto is ook van de 50-500, maar nu op ongeveer 300mm bij goed licht.
                    exif: 50-500mm @ 363mm 1/800 sec, f/5,6
                    Mode: Manual Metering: Center-weighted average ISO: 100

origineel
                    800x533
                    100% crop

Zoals je ziet is de 50-500 zeker niet slecht voor zijn geld. Als het weer goed is hij rond het midden van zijn bereik zit kan hij zelfs mee met de goede "merk"lenzen

Dan de derde foto is van de 120-300 met 1.4TC bij goed licht.
                    exif: 120-300mm @ 420mm 1/800 sec, f/5,6
                    Mode: Av Metering: Evaluative Exp comp: -2/3 ISO: 100

original
                    800x533
                    100% crop

foto 4 is de 120-300 met 2xTC bij enorm slecht licht (ik vrees dat ik helemaal geen foto had kunnen nemen met de 50-500...)
                    exif:100-300mm @ 600mm 1/800 sec, f/5,6
                    Mode: Av Metering: Evaluatie Exp comp: -2/3 ISO: 200

original
                    800x533
                    100% crop

Zoals je kan zien presteert een lens van 2000€ (weliswaar met TC ) helemaal niet goed bij slecht licht.

Wat mijn bevindingen zijn van deze lenzen:
                    voordelen 50-500:
                    -licht
                    -groot bereik
                    -makkelijk zonder statief te behandelen
                    -heel flexibel
                    -zeer stevig gebouwd
                    -prijs<->kwaliteit

nadelen 50-500:
                    -soft op de uitersten
                    -vrij donker op de uitersten
                    -veel licht nodig
                    -wordt langer bij zoomen (ambetant als je vogels fotografeert)

voordelen 120-300
                    -supersnel
                    -heeel stevig gebouwd
                    -...

nadelen 120-300
                    -zwaar (2.5kg)
                    -met 2x TC heeft die ook veel licht nodig
                    -max 10min doenbaar uit de hand
                    -...

Zo, ik hoop dat je der wat mee bent, de 120-300 kan je als je wil nog altijd bij mij komen testen...

PS: Ik ben weeral vergeten ze te saven aan 100% kwaliteit...
                    Zeer mooie test en zeer informatief
                    Die 120-300 is echt een prachtobjectief en is zeker een waardige tegenhanger voor de AFS 300mm f2.8.

Bij de 50-500 mag je als nadeel ook CA zetten mijns inziens. Kijk maar eens op de bek en op de voorkant van het lijf van die spreeuw

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door paepke
                      Ik stel een testdag bij Mr Kariboe himself voor.
                      Iedereen brengt iets lekkers mee voor te eten en te drinken en zijn wild-life objectief.
                      Kunnen we 2 aangename dingen combineren, komaan Kariboe steekt den BBQ maar al aan, als ik dat hier allemaal lees zullen we wel wat te testen hebben ook.
                      Groeten.
                      Prachtig voorstel! Kan iemand een TC17E-II meebrengen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JePe
                        Ik veronderstel dat je dit met de lens zonder TC's bedoeld, want een 300mm 2.8 met 2.0 TC zal ook al wel een stuk softer zijn.
                        Inderdaad zonder TC's... Met de oude TC201 die ik van mijn vader heb moet je inderdaad de lens tot f/8 dichtknijpen om scherpe foto's te krijgen. Maar de TC14E-II is beregoed en de TC17E-II moet ik nog proberen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar
                          ***edit*** : zit ik dat hier allemaal te typen terwijl jij zegt dat je het al overwogen hebt en dus niet moet hebben LOL tja ik zal het toch maar laten staan zekers zien dat ik volgende keer sneller typ dan ben ik voor jouw reply
                          Euh ja, zeker laten staan
                          Ik dank je voor de moeite, Kev !!!
                          Groetjes, Kariboe
                          * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                          Euh... deze quotering is zeer subjectief !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hellcat

...voordelen 120-300
                            -supersnel
                            -heeel stevig gebouwd
                            -...
                            Sam, hartelijk bedankt !!! Je overtuigt me in elk geval van het volgende : de scherpte van de 120-300 met de TC 1,4 is inderdaad indrukwekkend
                            Lijkt me nog altijd vergelijkbaar met de scherpte van een goede prime !!!
                            Zelfs de TC 2,0 valt me beter mee dan verwacht (als je de weersomstandigheden in acht neemt...) Uiteraard boet je hier toch wel wat kwaliteit in...

Toffe reply - bedankt
                            Enneuh, het aanbod om het objectief te komen testen, hou ik dankbaar achter de hand.
                            Greetz, Kariboe
                            * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door smartpics
                              Hallo Kariboe,
                              Je vroeg me waar ik die 2de hands MF lenzen had gezien. Wel dat was op ebay.de...
                              Oei, EBAY, daar heb ik een heilige schrik van... Ik begrijp het hele gebeuren niet al te goed en vertrouwen doe ik het zaakje al evenmin.

Je positieve ervaringen met je 80-400 zijn me niet vreemd. Objectief met mogelijkheden, maar ik hou van het ochtend- en avondlicht en daarvoor lijkt me deze lens niet lichtsterk genoeg...
                              Ook is het zo dat ik denk dat zo'n schuiltentje wel iets voor mij is...
                              Toestel op statief, programma P, een gemakkelijk stoeltje en... een uiltje vangen... Of hoe ik van de "vissers" ik heb bijgeleerd
                              Greetz, Kariboe

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door roadrunner
                                Hola,dit is een gat in uwe cultuur.KEH is een zaak met een erg degelijke reputatie voor zowel nieuw en tweedehands (ze bestaan sinds '79)... Veel leesplezier!
                                Euh Danny, een hele (ongekende) wereld gaat voor mij open...
                                Bedankt voor de link - ik bekijk dat eventjes rustig en laat alles een beetje bezinken en stuur je dan wel eens een PM.
                                We moeten eens een klappeke doen
                                Greetz, Kariboe

Comment

Working...
                                X