Ik heb hier de 100mm + een omgekeerde 50mm gebruikt.
iso 100 1/200 en f ongeveer 25
Maar mijn ervaring met de 100mm (en vaak de 50 er omgekeert op) is dat je meestal heel dichtbij kan komen.
Door de toch al geringe scherptediepte is de achtergrond compleet uit focus en stoort die dus niet.
Ik zeg niet dat een langere lens beter of slechter is.
Maar ik zeg wel dat je met een 100mm prima foto's kan schieten van heel dichtbij en waarbij de achtergrond mooi wazig is.
Voor je macro-opnames, schiet je vanuit de hand of vanop een statief? Ik heb wel een statief, maar ik zie het niet echt voor me hoe je met statief bij de insecten geraakt?
Met statief maar anderen doen het met identieke uitrusting zonder. Dat is een persoonlijke voorkeur.
... van heel dichtbij en waarbij de achtergrond mooi wazig is.
Juist, van heel dicht bij. Maar niet bij 1:2 of 1:3, dan is je achtergrond niet meer zo mooi wazig. Zeg nu zelf, buiten zo'n vliegenkop, hoe dikwijls fotografeer je insecten 1:1 of groter?
Juist, van heel dicht bij. Maar niet bij 1:2 of 1:3, dan is je achtergrond niet meer zo mooi wazig. Zeg nu zelf, buiten zo'n vliegenkop, hoe dikwijls fotografeer je insecten 1:1 of groter?
90% van mijn macroshots zijn groter dan 1:1.
Meestal rond 2:1
Ik fotografeer kevertjes, spinnen en mieren bijvoorbeeld.
Maar mijn favoriete beestjes zijn lieveheersbeestjes.
Ik vind het net elfjes, zo schattig. :p
Dit zijn Meeldauw-lieveheersbeestjes, ze eten schimmels en geen bladluizen.
Ze zijn het hele jaar actief las ik op www.stippen.nl en zitten veel in de bomen.
Dus ik op zoek in het park in de buurt.
Ik had niet verwacht dat ik ze zou vinden maar voor ik het wist had ik er vijf te
De eerste is ongeveer 1:1,3 omdat ik de vleugels erop wilde hebben.
De andere 2 zijn 2:1 (100mm+68mm extension tubes).
De vraag is dus wat de TS precies wil schieten.
Meer richting vlinders en libellen, of meer torretjes/mieren.
90% van mijn macroshots zijn groter dan 1:1.
Meestal rond 2:1
Ik fotografeer kevertjes, spinnen en mieren bijvoorbeeld.
Maar mijn favoriete beestjes zijn lieveheersbeestjes. http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=94538
De eerste is ongeveer 1:1,3 omdat ik de vleugels erop wilde hebben.
De andere 2 zijn 2:1 (100mm+68mm extension tubes).
De vraag is dus wat de TS precies wil schieten.
Meer richting vlinders en libellen, of meer torretjes/mieren.
En die zijn heel mooi, daarover geen twijfel. Maar dat is inderdaad een beperkt werkgebied waarbij een MP-E65 misschien een betere keuze zou zijn. Niet direct iets voor een "éérste macro-lens".
[OT]Ik ben zelf al heel snel met groter dan 1:1 aan de slag gegaan, dus dat kan ook.
En ik ben ook pas dit jaar met macro begonnen, ik geloof gewoon niet in "dat is veels te moeilijk en ben gelukkig vaak eigenwijs genoeg om iets te proberen.[/OT]
Mischien is een goedkope en hele leuke optie een setje tussenringen en een 50/1.8
De tussenringen kosten nieuw 129€
en een 50/1.8 90€.
Daarmee haal je een vergroting van iets meer dan 1:1 met een redelijk goede kwaliteit (ook eens getest).
En met de 50/1.8 haal je ook nog eens een leuk scherp en lichtsterk lensje in huis.
Ik heb hier de 100mm + een omgekeerde 50mm gebruikt.
iso 100 1/200 en f ongeveer 25
Maar mijn ervaring met de 100mm (en vaak de 50 er omgekeert op) is dat je meestal heel dichtbij kan komen.
Dus toch niet op 2 cm met de 100mm zoals u eerst liet verstaan
Als u er nog een reeks toeters en bellen bij op zet is het dank zij dit dat je zo kort kan komen, niet omdat de lens zelf het aankan.
Als ik om mijn 150mm een 500D Close-Up lens draai dan kom ik ook veel korter dan de minimumafstand dat de lens oorspronkelijk aan kan.
Ik kan met een 300mm ook hetzelfde als met een 600mm, zonder te vermelden dat er dan een X2 tussen zit
Comment