Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste macro-lens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Eerste macro-lens

Tot nu toe beschik ik alleen over de kitlens van de Canon 350d. Ik zou nu willen uitbreiden met een eerste macro lens.
    Het is niet mijn bedoeling om een mastodont van een lens op mijn camera te zetten, het moet goed in de hand liggen om te kunnen schieten. Ik ben daarbij op de volgende drie keuzes gestoot:

Canon EF 100/2,8 Macro USM
    Sigma 105 mm F2,8 DG Macro Canon
    Tamron AF 90/2,8 DI Macro 1:1

Welke is het best om los uit de hand mee te kunnen schieten en toch degelijke macro's af te leveren? (is er een andere betere misschien?)
    Last edited by witam77; 5 december 2005, 14:36. Reden: e-mail notificatie
    ----
    http://www.wispr.be

Re: Eerste macro-lens

Oorspronkelijk geplaatst door witam77
    Tot nu toe beschik ik alleen over de kitlens van de Canon 350d. Ik zou nu willen uitbreiden met een eerste macro lens.
    Het is niet mijn bedoeling om een mastodont van een lens op mijn camera te zetten, het moet goed in de hand liggen om te kunnen schieten. Ik ben daarbij op de volgende drie keuzes gestoot:

Welke is het best om los uit de hand mee te kunnen schieten en toch degelijke macro's af te leveren? (is er een andere betere misschien?)
    Doe 'ns een search. MASSAS draadjes daarover .

Comment

De sigma is berescherp.
      De canon bereduur en wellicht even scherp.

Ik heb de sigma 180mm. Toch eens overwegen of je niet beter een 180mm (of toch een 150mm) koopt.

Voor schuwe diertjes ga je toch te dicht moeten komen om een mooi (lees: 'groot genoeg') resultaat te hebben. Voor een 180mm moet je iets meer licht hebben om uit de hand te fotograferen, maar op een zonnige dag is dit geen probleem.
      Ik vraag me soms af of je met een prime telelens niet even goeie resultaten kunt halen als met een 100mm macrolens.
      Ik vrees dat je je met de 100mm gaat moeten beperken tot bloemetjes en stillevens.
      Op mijn webstek kun je zien wat je met de sigma 100mm kunt bereiken.

http://spaces.msn.be/members/nikodeleu en klik op macro's of paddestoelen.
      Ik ben wel nog een beginneling, dus verwacht er niet te veel van. Het is echt iets wat veel oefening vergt.

BB

Comment

Ik heb ook de sigma 150 en ben daar zeeeeeeeeeer tevreden over,
        zeer scherp, zeker een aanrader , daar koop je geen kat in een zak mee
        nikon d70 + nikkor 18-70mm + nikkor 70-300mm +Sigma APO MACRO 150mm+ Sigma Apo 70-200 EX + SB 600
        www.thunderx.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door witam77

Van deze drie zonder enige twijfel de "Canon", geen gemakkelijke lens om zo even uit de hand een perfect macro'tje te schieten, maar als je hem éénmaal wat kent, prachtige resultaten, ik gebruik hem ook gewoon op straat. Maar zoals anderen zeggen, mischien toch eens kijken naar een lens met een langer brandpunt voor de levende have en een goed statief, da's goed voor je humeur

mvg, Dick.

Comment

Ik had de Canon 100mm Macro en heb die weggedaan voor de Sigma 150mm ... véél beter ... tot mijn vrouw ze aangeslagen heeft

Niet altijd is Canon beter ...
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg
              Ik had de Canon 100mm Macro en heb die weggedaan voor de Sigma 150mm ... véél beter ... tot mijn vrouw ze aangeslagen heeft

Niet altijd is Canon beter ...
              Sigma heeft idd een heel sterke reeks macrolenzen :105-150-180mm EX.
              Werkafstand afgewogen tegen lichtsterkte en prijs is de 150mm mss de interessantste. Persoonlijk heb ik de 105 omdat ik die veel gebruik als portretlens voor dierenportretjes (http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=94402)
              fotosite

Comment

Wat is dat toch een hardnekkige veronderstelling dat je alleen maar van een grote afstand macro's kan nemen.
                Ik merk daar niks van.
                En ik maak geen fotos van alleen maar bloemetjes.
                Soms zit ik er maar 2 cm vanaf.
                Canon 30D|Zenitar 16 f/2.8|Canon 35 f/2|85 f/1.8|MP-E 65|100 f/2.8 macro
                EdwinBont.nl Verkoop: FotoNatura (Showcase » Portfolio's » Nationaal » Edwin Bont)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Eddysign
                  Wat is dat toch een hardnekkige veronderstelling dat je alleen maar van een grote afstand macro's kan nemen.
                  Ik merk daar niks van.
                  En ik maak geen fotos van alleen maar bloemetjes.
                  Tuurlijk kun je van zeer kortbij macro's maken. Ne goeie vliegemepper is hierbij echter onmisbaar
                  fotosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door elsan
                    Tuurlijk kun je van zeer kortbij macro's maken. Ne goeie vliegemepper is hierbij echter onmisbaar
                    Die zal daar eens goed mee lachen als je zijn oog wil macroficeren (bestaat dat?)
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

Comment

BD0479BE

Comment

Werkafstand 1,5cm
                        De vlieg was niet dood of zo
                        Canon 30D|Zenitar 16 f/2.8|Canon 35 f/2|85 f/1.8|MP-E 65|100 f/2.8 macro
                        EdwinBont.nl Verkoop: FotoNatura (Showcase » Portfolio's » Nationaal » Edwin Bont)

Comment

Ik merk daar niks van.
                          Mijn beste, dat is geen hardnekkige veronderstelling maar puur op ervaring gebaseerd. Niet alleen is een grotere werkafstand bij veel insecten gewenst, je kan met een lange lens ook veel beter je onderwerp isoleren en een mooie achtergrond blur bekomen. Kijk maar eens hieronder .

Comment

hvr_oosterzele,

Voor je macro-opnames, schiet je vanuit de hand of vanop een statief? Ik heb wel een statief, maar ik zie het niet echt voor me hoe je met statief bij de insecten geraakt?
                            ----
                            http://www.wispr.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg
                              Die zal daar eens goed mee lachen als je zijn oog wil macroficeren (bestaat dat?)
                              Daar ga ik hoe dan ook geen 2 cm af zitten
                              fotosite

Comment

Working...
                              X