Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

50 1.4 en 1.8

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: 50 1.4 en 1.8

Ja, dat had ik dus nog niet echt eerder ervaren!
    Nikon D200 | 8/3,5 | 35/2.0 | 50/1,8 | 90/2,8 | 28-75/2,8 | 18-270 | 100-300/4 | 1,4 tc | SB600

Comment

Ik wil ook graag een 50mm aanschaffen. Ik twijfel nog tussen volgende exemplaren :

* Konica Minolta af 50/1,4 -> 279€
      * Konica Minolta af 50/1,7 -> 110€
      * Sigma 50/2.8 ex dg macro 1:1 -> 249€

Heeft er iemand hier ervaringen mee of aanbevelingen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Faan
        IK heb enkel de 1.8 en heb nog nooit een 1.4 mogen testen. Inderdaad, plastiekerig, maar daar heb ik nog nooit last van ondervonden.

Volgende werden allemaal daarmee genomen:
        http://faan.31tigersqn.be/home.php?p...phy&cat=events (allemaal)
        http://faan.31tigersqn.be/home.php?p...phy&cat=people (een hoop, zie exif rechts van de foto)

Als je de 1.4 niet nodig hebt, zou ik voor de 1.8 gaan...
        Knappe foto's.
        Maar die heb je genomen ZONDER autofocus? Hoe doe je dat, mooi scherpstellen op zon matglas zonder wig?

Belichting manueel? Hoe weet je op voorhand dan hoe je moet belichten?
        Externe lichtmeter ofzo?

Mvg
        "I've said it before and I'll say it again. Life moves pretty fast. If you dont stop to look around once in a while, you could miss it."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Reservoir_Dog
          Knappe foto's.
          Maar die heb je genomen ZONDER autofocus? Hoe doe je dat, mooi scherpstellen op zon matglas zonder wig?

Externe lichtmeter ofzo?

Mvg

focus zonder matglas op f1.4 is redelijk moeilijk. Je zou toch paar opnames moeten maken. Onthou dat als je object op de korste afstand van je staat er een scherptediepte is van 2 cm, als het nog niet kleiner is zelfs. (Ogen scherp, tipje neus/oren onscherp!)

Manueel belichten is easy als je spotmetering hebt, helaas heb ik dat niet met mijn 350d. Maar ik kan op 2 stops na meestal een juiste beoordeling maken. Als de foto niet goed is verander je ergens een waarde totdat je er pal op zit.

Ik gebruik eigenlijk alleen maar de AV functie op mijn 350D. En voor de rest gebruik ik EV om te over/onderbelichten als die k*t lichtmeter het weer niet goed doet )
          Canon 5d mkII // 50mmL f1.2 // 16-35mmL mkII // 70-200mmL f4.0 // 100mmL f2.8 macro // 135mmL f2.0 // mpe-65mm Macro !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Reservoir_Dog
            Knappe foto's.

Externe lichtmeter ofzo?

Mvg
            Deze zijn genomen met autofocus hoor. Dit ging zelfs zonder al te veel problemen. Manuele belichting inderdaad, dus ik koos telkens zelf m'n ISO, sluitersnelheid en diafragma. Op de 300D heb je geen spotmeting, maar ik heb gemerkt dat in de M stand, als je op dat sterretje duwt, de lichtmeter minder algemeen meet en zich dichter rond het focuspunt gaat concentreren. Test maar eens, een donker en een licht vlak: even gewoon meten, dan sterretje induwen en je middelste focuspunt op het lichte vlak en daarna op het donker vlak richten, de meter verplaatst zich. Daardoor kon ik ongeveer weten hoe het zat en eventueel bijregelen...
            Equine & Dance photography by Stefaan Ellebaut website | Facebook
            Focaldesign

Comment

Hello,

In het verband met Nikkon 50 f/1.8.(en de 18-70 lens die in "Kit" met Nikon D70S komt), geeft het volgens jullie zin om de eerste te kopen als ik 18-70 al heb? Met andere worden is er een qualitatief verschil tussen de twee?

Shurik.
              http://lerrante.be/etoile/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Faan
                Deze zijn genomen met autofocus hoor. Dit ging zelfs zonder al te veel problemen. Manuele belichting inderdaad, dus ik koos telkens zelf m'n ISO, sluitersnelheid en diafragma. Op de 300D heb je geen spotmeting, maar ik heb gemerkt dat in de M stand, als je op dat sterretje duwt, de lichtmeter minder algemeen meet en zich dichter rond het focuspunt gaat concentreren. Test maar eens, een donker en een licht vlak: even gewoon meten, dan sterretje induwen en je middelste focuspunt op het lichte vlak en daarna op het donker vlak richten, de meter verplaatst zich. Daardoor kon ik ongeveer weten hoe het zat en eventueel bijregelen...

Eerlijk ik heb mijn 350D nu zo'n 3 weken? en de manual nog NOOIT gelezen
                Vermits hij ook duits is. Niet dat ik geen duits kan. Maar ik 'haat' manuals

Zo moeilijk is de 350D nu ook weer niet. Ik zal eens de Engelse downloaden en overlopen. Waarschijnlijk kom ik nog iets tegen wat ik kan gebruiken.

Pas nog mijn olympus OM4 vastgenomen. Man die ZOEKER is GROOOOOOOOOT ). Nu merk ik het verschil pas. En ook zeeer leuk aan de olympus is het EV wiel aan de bovenkant. Zo makkelijk bij te draaien. Dat mis ik wel soms.
                Canon 5d mkII // 50mmL f1.2 // 16-35mmL mkII // 70-200mmL f4.0 // 100mmL f2.8 macro // 135mmL f2.0 // mpe-65mm Macro !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Shurik
                  Hello,

In het verband met Nikkon 50 f/1.8.(en de 18-70 lens die in "Kit" met Nikon D70S komt), geeft het volgens jullie zin om de eerste te kopen als ik 18-70 al heb? Met andere worden is er een qualitatief verschil tussen de twee?

Shurik.

Dienen F he die doet het voor mij
                  Hoe kleiner de F waarde des te beter
                  Weet niet juist wat de F waarden zijn bij de kitlens die je noemde
                  Maar een vast standaart lenske van 50 met F 1.8 of 1.4 is zoals ik hier lees
                  ietske dat zeker niet in uw collectie mag ontbreken

Enne Thanks voor de vele info
                  Zal nog maar wat sparen , en later nog eentje van 1.4 bijkopen
                  Of eentje van 80 met zen klein F waarde of meer, wie weet
                  Maar die 50 - F1.8 doe ik nimmer meer weg
                  Moet geen grote tas hebben voor die overal mee naartoe te nemen

Vind dit lensje gewoonweg prachtig.
                  En het staat er constant op de camera .

Grts
                  Formatje

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele
                    Ik heb de 1.4 versie, droom van een lens

Mischien ben ik te lomp om het snappen maar wat betekent die eland als sig onder uw foto?

Mvg
                    "I've said it before and I'll say it again. Life moves pretty fast. If you dont stop to look around once in a while, you could miss it."

Comment

Heb net de hand kunnen leggen op een canon 50 1.8 Mk I via ebay voor 90 euro
                      Olympus OM-D EM-5 + wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Formatje
                        Maar een vast standaart lenske van 50 met F 1.8 of 1.4 is zoals ik hier lees
                        ietske dat zeker niet in uw collectie mag ontbreken
                        Overtuigd (heb er één al gekocht).
                        Merci voor de info allemaal.

Shurik.
                        http://lerrante.be/etoile/

Comment

So did i

Gr S
                          Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

Comment

En die van mij komt morgen! (maandag)
                            Visit my website

Comment

Ik heb ook de 50mm 1.4 van Nikkor. Echt een zalig lensje om te fotograferen met bestaand licht! Kan ik iedereen aanbevelen.

Vandaag postte ik nog een foto op 't forum hier. Zeg nu zelf

Comment

Scherp is de 50mm f1.4 zeker. Maar het leuke is vooral de Bokeh!

Deze heb ik toevallig vandaag trokken zonder al te veel aandacht te schenken aan de compositie )

De bloemen op de achtergrond bevinden zich één meter van de bloem! Je ziet hoe klein de scherptediepte is. Leuke lens.

Comment

Working...
                                X