Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aspherical

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Aspherical

Hoi

Ik heb al wat gezocht naar de juiste betekenis van"Aspherical" lenzen.
    Ik het engels info genoeg website's gevonden ,ik begrijp echter niet goed engels geschreven teksten.
    Misschien is er hier iemand die in het nederlands het woord"Aspherical" kan verklaren?
    Misschien een belachelijke vraag voor experts maar voor een leek als ik kan het toch wel leerrijk zijn.

Groetjes Luc

Re: Aspherical

aspherical = a-sferisch... Maar daar heb je nog weinig aan

Daarom iets meer (eenvoudige) uitleg: Bij de traditionele vorm van een lenselement (sferisch genaamd, denk hierbij aan de vorm van een schietboog) komen niet alle lichtstralen mooi door het brandpunt van de lens. De lichtstralen aan de randen bv komen nét op een andere plek samen dan de stralen door het midden.

Dit kan worden gecompenseerd door de vorm aan te passen (in die zin: a-sferisch te maken dus). Deze vorm ziet er niet uit als een boog, maar als een bergje, inclusief wat platte grond eromheen. (uitleg in woorden boog versus bergje is hoop ik duidelijk; zo niet, kan ik wel een tekeningetje maken)

In feite gaat het er bij deze aanpassing dus om dat zoveel mogelijk stralen die in het lenselement invallen uiteindelijk ook zoveel mogelijk door hetzelfde brandpunt gaan.

Comment

Erik,
      zijn niet alle 'goeie' lenzen eigenlijk niet aspherisch? Lijkt mij logisch dat optische 'fouten' ondervangen worden ....
      D2X /D70 /Sigma 15-30 3.5-4.6 /Nikkor 18-70 DX /Nikkor 70-200 2.8 VR /Nikkor 70-300ED /Sigma 180 macro/ Tamron 28-200 macro /SB 800 /SB600/Nikon Capture

BD0323BE

Comment

Op de site van Nikon en Canon (e.a. waarschijnlijk ook ?) kan je een afbeelding vinden van een gewone lens (sperisch) en een asferische.

Dan merk je dat een asferische lens toch iets "speciaals" is.

Link voor de Pagina van Nikon

Link voor de pagina van Canon

Groetjes

Skitch
        "Perfectie wordt niet bereikt wanneer er niets meer valt toe te voegen, maar wanneer er niets meer valt weg te halen.."
        Antoine de Saint-Exupéry​​

Comment

Working...
        X