Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Eerstvolgende Shooting Day: SD Dendermonde op 10 mei 2025.
Knappe foto's.
Maar die heb je genomen ZONDER autofocus? Hoe doe je dat, mooi scherpstellen op zon matglas zonder wig?
Belichting manueel? Hoe weet je op voorhand dan hoe je moet belichten?
Externe lichtmeter ofzo?
Mvg
focus zonder matglas op f1.4 is redelijk moeilijk. Je zou toch paar opnames moeten maken. Onthou dat als je object op de korste afstand van je staat er een scherptediepte is van 2 cm, als het nog niet kleiner is zelfs. (Ogen scherp, tipje neus/oren onscherp!)
Manueel belichten is easy als je spotmetering hebt, helaas heb ik dat niet met mijn 350d. Maar ik kan op 2 stops na meestal een juiste beoordeling maken. Als de foto niet goed is verander je ergens een waarde totdat je er pal op zit.
Ik gebruik eigenlijk alleen maar de AV functie op mijn 350D. En voor de rest gebruik ik EV om te over/onderbelichten als die k*t lichtmeter het weer niet goed doet )
Knappe foto's.
Maar die heb je genomen ZONDER autofocus? Hoe doe je dat, mooi scherpstellen op zon matglas zonder wig?
Belichting manueel? Hoe weet je op voorhand dan hoe je moet belichten?
Externe lichtmeter ofzo?
Mvg
Deze zijn genomen met autofocus hoor. Dit ging zelfs zonder al te veel problemen. Manuele belichting inderdaad, dus ik koos telkens zelf m'n ISO, sluitersnelheid en diafragma. Op de 300D heb je geen spotmeting, maar ik heb gemerkt dat in de M stand, als je op dat sterretje duwt, de lichtmeter minder algemeen meet en zich dichter rond het focuspunt gaat concentreren. Test maar eens, een donker en een licht vlak: even gewoon meten, dan sterretje induwen en je middelste focuspunt op het lichte vlak en daarna op het donker vlak richten, de meter verplaatst zich. Daardoor kon ik ongeveer weten hoe het zat en eventueel bijregelen...
In het verband met Nikkon 50 f/1.8.(en de 18-70 lens die in "Kit" met Nikon D70S komt), geeft het volgens jullie zin om de eerste te kopen als ik 18-70 al heb? Met andere worden is er een qualitatief verschil tussen de twee?
Deze zijn genomen met autofocus hoor. Dit ging zelfs zonder al te veel problemen. Manuele belichting inderdaad, dus ik koos telkens zelf m'n ISO, sluitersnelheid en diafragma. Op de 300D heb je geen spotmeting, maar ik heb gemerkt dat in de M stand, als je op dat sterretje duwt, de lichtmeter minder algemeen meet en zich dichter rond het focuspunt gaat concentreren. Test maar eens, een donker en een licht vlak: even gewoon meten, dan sterretje induwen en je middelste focuspunt op het lichte vlak en daarna op het donker vlak richten, de meter verplaatst zich. Daardoor kon ik ongeveer weten hoe het zat en eventueel bijregelen...
Eerlijk ik heb mijn 350D nu zo'n 3 weken? en de manual nog NOOIT gelezen
Vermits hij ook duits is. Niet dat ik geen duits kan. Maar ik 'haat' manuals
Zo moeilijk is de 350D nu ook weer niet. Ik zal eens de Engelse downloaden en overlopen. Waarschijnlijk kom ik nog iets tegen wat ik kan gebruiken.
Pas nog mijn olympus OM4 vastgenomen. Man die ZOEKER is GROOOOOOOOOT ). Nu merk ik het verschil pas. En ook zeeer leuk aan de olympus is het EV wiel aan de bovenkant. Zo makkelijk bij te draaien. Dat mis ik wel soms.
In het verband met Nikkon 50 f/1.8.(en de 18-70 lens die in "Kit" met Nikon D70S komt), geeft het volgens jullie zin om de eerste te kopen als ik 18-70 al heb? Met andere worden is er een qualitatief verschil tussen de twee?
Shurik.
Dienen F he die doet het voor mij
Hoe kleiner de F waarde des te beter
Weet niet juist wat de F waarden zijn bij de kitlens die je noemde
Maar een vast standaart lenske van 50 met F 1.8 of 1.4 is zoals ik hier lees
ietske dat zeker niet in uw collectie mag ontbreken
Enne Thanks voor de vele info
Zal nog maar wat sparen , en later nog eentje van 1.4 bijkopen
Of eentje van 80 met zen klein F waarde of meer, wie weet
Maar die 50 - F1.8 doe ik nimmer meer weg
Moet geen grote tas hebben voor die overal mee naartoe te nemen
Vind dit lensje gewoonweg prachtig.