Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

2x Canon EF 75-300mm lensen.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 2x Canon EF 75-300mm lensen.

Hallo mensen,

Ik heb hier twee lensen onder elkaar gezet:
    Canon EF 75-300mm f/4-5,6 III USM € 178,-
    Canon EF 75-300mm f/4-5.6 IS USM € 392,-

Vraagje: waarom is de 2e lens zoveel duurder, komt dat doordat hij IS er bij heeft? Ik had hierover gelezen dat dit trillingen voorkomt?

Ik ben benieuwd naar jullie reactie.

Groet,
    Flying Thunderball
    Canon EOS350D + 18-55 Kitlens + 1GB Sandisk

Re: 2x Canon EF 75-300mm lensen.

jups, die image stabilizer doet hem het

daarmee mag je al eens een beetje bewegen met het handje, zonder bewegingsonscherpte te krijgen. natuurlijk, als ook het object beweegt, voorkom je niets maar een zeer mooie oplossing voor mensen zonder een zeer vaste hand etc.

You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
    [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
    Imagening the world with Nikon and Tamron stuff

Comment

300mm => 1/320ste

met IS kun je vlot tot 1/100ste en trager zonder bewegingsonscherpte!
      foto als spiegel of als venster?

Comment

Ik heb de is versie gehad , niet de scherpste lens maar ik was daar toch best tevreden over , niet te zwaar , mooie kleuren , mits een beetje verscherpen in Ps bij foto's op 300 mm . Volgens mij zeker geen slechte koop .

een paar voorbeelden

http://www.dullaert.net

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dzjee
          Ik heb de is versie gehad , niet de scherpste lens maar ik was daar toch best tevreden over , niet te zwaar , mooie kleuren , mits een beetje verscherpen in Ps bij foto's op 300 mm . Volgens mij zeker geen slechte koop .

een paar voorbeelden

http://www.dullaert.net/htm/180.htm
          Bedankt voor uw reactie!
          Last edited by Flying Thunderball; 5 juni 2005, 12:53.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ajuin
            jups, die image stabilizer doet hem het

daarmee mag je al eens een beetje bewegen met het handje, zonder bewegingsonscherpte te krijgen. natuurlijk, als ook het object beweegt, voorkom je niets maar een zeer mooie oplossing voor mensen zonder een zeer vaste hand etc.
            Ik heb niet zo'n last van trillende handen, dus dan zou de eerste geen slechte keuze zijn?, is het verder zo dat op 300mm de achtergrond ook geblurd lijkt?

Groet,

FT

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door parakiet
              300mm => 1/320ste

met IS kun je vlot tot 1/100ste en trager zonder bewegingsonscherpte!
              Maar stel: als ik bijvoorbeeld snelle vliegtuigen wil fotograferen, dan kan ik toch wel een snellere sluitertijd instellen? bijvoorbeeld 1/2000 seconde?

FT

Comment

Maar stel: als ik bijvoorbeeld snelle vliegtuigen wil fotograferen, dan kan ik toch wel een snellere sluitertijd instellen? bijvoorbeeld 1/2000 seconde?
                Natuurlijk kan je snellere sluitertijden instellen, dat doet je camera, niet je lens. De IS zorgt er alleen voor dat de trillingen van je handen wat gedempt worden. Je kan dit natuurlijk ook afzetten wanneer je het niet nodig hebt.

Ik heb niet zo'n last van trillende handen, dus dan zou de eerste geen slechte keuze zijn?, is het verder zo dat op 300mm de achtergrond ook geblurd lijkt?
                Toch is dit heel handig hoor, zelfs al heb je heel vaste handen. Om een lens op 300 mm stil te houden heb je al hele vaste handen nodig, want de kleinste trilling wordt serieus uitvergroot. De normale "regel" is dat iemand foto's zonder beweginsonscherpte kan nemen met sluitertijd gelijk aan 1/focus lengte. Dus op 300mm kun je normaal tot 1/320 foto's nemen waarbij er zeker geen beweginsonscherpte voorkomt. IS zorgt ervoor dat die minimumsluitertijd die je nodig hebt om beweginsonscherte te voorkomen veel langer wordt, tot 1/100 of zo.

Stel nu dat je zo'n vaste handen hebt dat je tot 1/100 kan stilhouden zonder IS, dan zou je met IS misschien kunnen stilhouden tot op 1/30 zonder beweginsonscherpte. Het is het IMHO dus zeker waard om extra geld voor te geven.

Comment

bijkomend voordeeltje: zet je je cam op een statief, en staat er wat wind, worden die kleine bewegingen ook weggewerkt...

zoals al aangegeven: zeker geen overbodige kost. je moet zelf de extra kost tegen het voordeel afwegen.

sluitertijd wordt door de cam gedaan. voor snelle vliegtuigen gebruik je korte sluiters, dus geen IS nodig dan. maar je zal toch op andere momenten (die er veel meer zullen zijn dan de snelle vliegtuigen) de voordelen van IS ontmoeten...

wazige achtergrond: hangt af van de instelling van je diafragma. zoek maar eens op DOF. werken op lange afstand KAN idd meer wazige achtergrond opleveren...

Comment

bijkomend voordeeltje: zet je je cam op een statief, en staat er wat wind, worden die kleine bewegingen ook weggewerkt...
                    Oppassen hiermee, bij een aantal IS-lenzen wordt er ten zeerste AFgeraden om de IS aan te zetten op statief...
                    Canon 10D, glass, flashes & extra's
                    Fuji S602Z & extra's
                    www.CooMa.be BD0176BE

Comment

reden?
                      leer graag bij...

Comment

reden?
                        leer graag bij...
                        Lees deze even door...
                        Canon 10D, glass, flashes & extra's
                        Fuji S602Z & extra's
                        www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CooMa
                          Lees deze even door...
                          Maar als je de niet IS lens op een statief zet?, dan zou je toch zeggen dat je net zulke goede resultaten krijgt.
                          Als ik doormiddel van een statief dit kan reduceren, doe ik dat graag!

FT

Comment

of spaar jezelf de kost van een statief uit, en zeker het meesleuren van een statief...

zoals het voorbeeld vanop die site: zou je je statief openklappen voor een foto van zulk verkeersbord op 300mm???? don't think so...

zoek anders eens op de 2ehandsmarkt...

@cooma: okee, ik dacht dat je technische zaken bedoelde, vermits je expliciet AFgeraden zei. ik begon dus al op technologisch vlak schrik te krijgen

ps: ik heb nog niet al die reply's ook kunnen lezen, maar ik ga op zoek naar meer info over IS en statief... overtuigd ben ik nog niet echt, heb nog mijn bedenkingen. misschien worden ze wel opgelost bij het volledig doorlezen...

Comment

Van een ander fotoforum haalde ik deze fotograaf weg.
                              Deze heeft met de Canon EF 75-300mm f/4-5,6 III USM al zijn foto's gemaakt!
                              Bekijk ze even!, ik zou zeggen petje af zonder Image Stablizer!

Hier is de link: Bart Notermans

FT

Comment

Working...
                              X