Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gebruik 70-200 IS USM 2.8

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Gebruik 70-200 IS USM 2.8

Hallo allemaal,

ik heb voor de 28e juni een ef 70-200 IS USM 2.8 gehuurd om foto's te maken tijdens een toneeluitvoering van onze jongste dochter.
    Nu was ik benieuwd wie er van jullie al eens met deze lens gewerkt heeft en wat ik, zonder te flitsen, het beste als instelling kan nemen.

Zal ik bv met de 2.8 over een afstand van b.v. 10 m wel een redelijke scherpte diepte hebben?

Elk advies is zeer welkom

groeten

peter
    Canon 20D, 24-70 2.8L, 17-40 4.0L, EX580, Manfrotto 55

Re: Gebruik 70-200 IS USM 2.8

Hier kan je de scherptediepte uitrekenen afhankelijk van je diafragma / brandpunt / en afstand tot het onderwerp.

In Uw plaats zou ik bij weinig licht eerst en vooral mijn iso settings verhogen.

BTW die IS maakt het mogelijk scherpe foto's te nemen op tragere snelheden. Voorwaarde is natuurlijk dat het onderwerp (haast) niet beweegt. Die IS compenseert het trillen van Uw handen, niet dat van het onderwerp.

mvgr
    Jo(han)
    Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PeetV
      Hallo allemaal,

ik heb voor de 28e juni een ef 70-200 IS USM 2.8 gehuurd om foto's te maken tijdens een toneeluitvoering van onze jongste dochter.
      Nu was ik benieuwd wie er van jullie al eens met deze lens gewerkt heeft en wat ik, zonder te flitsen, het beste als instelling kan nemen.

Zal ik bv met de 2.8 over een afstand van b.v. 10 m wel een redelijke scherpte diepte hebben?

Elk advies is zeer welkom

groeten

peter
      Op een afstand van 10 meter heb je bij f1/2.8 iets minder dan een halve meter DOF. Als je echter een overzichtsfoto wil maken, ga die niet op 200 mm trekken maar eerder op 70 mm... en daar heb je al 3,5 meter DOF. Op 70 mm kan je ook makkelijk een stop toedraaien, dan heb je meer dan 5 meter DOF.

Met IS (stand 1 gebruiken) kan je 2 tot 3 stops winnen in sluitertijd. Dat wil zeggen dat je op 200 mm kan fotograferen met een sluitertijd van 1/50 - 1/100 s..., op 70 mm ga je niet veel winnen (zoniet ga je beweging van de kinderen krijgen)

Zet je camera op ISO 800 of ISO 1600, en probeer de lens evt op f1/4.0 en 1/5.6 te gebruiken.

Een tip voor wanneer je aan 1/50 s aan 't fotograferen bent: zet de camera in continuous drive , en neem steeds 2-3 foto's de tweede en dere foto hebben vaak minder last van camerashake...

sugar
      "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

@ Sugar

jouw cijfers kloppen wel voor een 35mm camera, maar niet noodzakelijk voor het toestel dat PeetV gebruikt.

mvgr
        Jo(han)
        Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

Comment

In jouw plaats zou ik zeker een éénbeenstatief meenemen. De lens alléén al weegt 1,570 kg en als je daar een hele avond moet mee stilzitten ?! Verder ga je ook je voordeel doen aan stabiliteit natuurlijk.
          Ik ga me dit weekend ook eens laten gaan met m'n nieuwe lens
          "Just do it !"

http://jr52.be/index.html

Comment

Ik zou ook vermijden om wijd open te fotograferen. De kans is reëel dat je foto's mist doordat de focus niet ligt waar hij moet liggen, en een stopje dichtdraaien kan wonderen doen. ISO1600 is zeker een optie en ik zou eerder de ISO verhogen dan het diafragma helemaal open te zetten.

Wat de sluitertijd betreft, zou ik proberen om boven 1/100s te blijven. Ik neem aan dat er wel wat beweging te zien zal zijn, dus heel traag zou ik niet gaan. Bij die sluitertijden heb je ook niet meteen een statief of monopod nodig met deze lens.

Als de belichting onevenwichtig is, overweeg dan om een partial of spot metering te gebruiken. Zo hou je je onderwerp correct belicht (belangrijk bij hoge iso) en kan je eventueel schaduwen licht optrekken achteraf als dat nodig is.
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Ja dat is juist 1 van die moeilijkheden waar ik morgen al mee zit.

Je hebt zoveel mogelijk licht nodig maar heb je dan nog genoeg DOF.

En ter info ISO 1600 is vaak zelfs niet genoeg zelfs op F2.8. Ik heb de 200 prime en deze liet mij op 2.8 zelfs maar 1/60 optekenen wat voor actie niet genoeg is. Op zo een moment verkies is toch een te kleine dof tov een een te lage shutter. Maar lager dan 2.8 wil ik meestal ook niet gaan want dan is de dof wel erg klein. Ik ga morgen wel vaak op iso3200 zitten wees daar maar zeker van.

Hier een leuk artikel dat vooral in deel II wat kan helpen maar het probleem oplossen doet het niet spijtig genoeg. http://www.photo.net/learn/concerts/mirarchi/concer_i

Hopen dat er genoeg licht is dat doe ik ook. Moest ik met flash niet de sfeer verliezen zou ik flashen en dat zal ik morgen ook wel regelmatig doen alleen het resultaat is dan wel scherp met genoeg dof maar valt zwaar tegen. Als ik nu wist hoe dit te vermijden met flash zou ik het doen maar ik ken niet veel van flash.

Comment

Als ik nu wist hoe dit te vermijden met flash zou ik het doen maar ik ken niet veel van flash
                Ik bedoel dit niet vervelend, maar als je wél veel weet van flash, zou ik het nog steeds vermijden...

Niet alleen omdat de gefotografeerden (meestal uitvoerende artiesten, sporters etc) er gewoon echt last van hebben, maar ook omdat de foto's er zelden echt op vooruit gaan (de term 'platflitsen' is immers niet out of the blue ontstaan)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Erik Mansvelders
                  Ik bedoel dit niet vervelend, maar als je wél veel weet van flash, zou ik het nog steeds vermijden...

Niet alleen omdat de gefotografeerden (meestal uitvoerende artiesten, sporters etc) er gewoon echt last van hebben, maar ook omdat de foto's er zelden echt op vooruit gaan (de term 'platflitsen' is immers niet out of the blue ontstaan)
                  Wel dat vind ik ook Eric. Ik hou echt niet van flitsen. De beelden zijn volgens mij meestal slechter ook. En zoals je zegt het is storend voor de artiesten ook. Vandaar dat ik het zo min mogelijk ga gebruiken. Wat ook de reden is dat ik niets van flash ken ik gebruik het gewoon niet graag.

Probleem is wel dat de artiesten zelf scherpe foto's willen en ik dus toch wat ga flitsen omdat de condities zo zijn dat er zonder geen superscherpe foto's tussen gaan zitten. De foto's zelf gaan er volgens mij met flash op achteruit en zwaar want niks mood meer. Maar veel mensen willen gewoon alles bevroren zien. Spijtig maar helaas. Maar 95% van de tijd gaat die flash zoals altijd enkel dienen als focus assist. En de resultaten hangen dus vooral van mijn timing af.

Comment

http://www.jovanholder.com/tony/2005...rijd/index.htm

In al deze foto's is er één EXIF-waarde hetzelfde ... "flash did not fire"
                    En ze zijn met de Sigma 28-105 f2.8-4 gemaakt, een 'goedkoop' lensken

Je werkt digitaal, laat je spiegel maar eens werken en gebruik inderdaad die continuous drive zoals sugar al aanhaalde.

Oh ja, heb vorig weekend gemerkt dat als je met die 70-200 een overzicht van héél het podium wil, je achteraan in de zaal met je rug tegen de muur plakt ... wisselen van lens is handiger

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Erik Mansvelders

Dat dacht ik dus tot voor kort ook. Ik gebruik tegenwoordig echter meer en meer een flits, en je kan daar even goed mooie, natuurlijke beelden mee hebben, op voorwaarde dat je een diffusor gebruikt of onrechtsreeks belicht.

Ik zou zelfs meer zeggen.. hoe krachtiger de flits hoe beter. Ik heb vorige week foto's gemaakt in een erg donkere kerk, met onrechtstreekse belichting (dus flash naar plafond kerk gericht), en die foto's zijn absoluut niet plat

Op een concert of een theatervoorstelling zou ik hem wel niet gebruiken, omdat het de artiesten stoort...

sugar

Comment

Ik heb hier in de parochiezaal ook een keer concertfoto's gemaakt, en daarbij heb ik voor een deel van de foto's ook een (Sigma) 70-200 f2,8 gebruikt. Als je dan (op 70mm) een compleet overzicht van het podium wil, dan sta je inderdaad met je rug tegen de achterste muur. Anders lukt dat niet. Zorg ervoor dat je zeker ook een kortere lichtsterke zoom bijhebt, want die zal je zeker nodig hebben.
                        Flitsen zou ik zeker nooit doen, dat stoort voor iedereen, en de kwaliteit van je foto's zal daardoor zeker niet verbeteren (je verliest alle sfeer). Zelfs het opklappen van de spiegel is voor sommigen al storend (daarom heb ik alleen maar foto's gemaakt als de muziek wat luider was ).

Probeer ook vooraf af te spreken met de verantwoordelijken, en dan kan je ook vooraf afspraken maken tot waar je eventueel mag komen tijdens het maken van de foto's (dat had ik ook gedaan, en daardoor heb ik foto's kunnen maken die anders onmogelijk waren geweest).

Ik had ook een statief bij, en dat was soms ook handig, in sommige gevallen heb ik dat gewoon dichtgelaten, en als monopod gebruikt.
                        Verder maak je gebruik van de hogere iso-waarden (400, 800 en 1600), waarbij je mag weten dat er bij een afdruk op A4 of 20x30cm zo goed als geen ruis te zien is op iso 1600 als die gemaakt is met een 20D. Die iso 1600 is dus wel degelijk perfect bruikbaar, en voor grotere afdrukken kan je de foto's nog wat bewerken met neatimage.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sugar
                          Ik heb vorige week foto's gemaakt in een erg donkere kerk, met onrechtstreekse belichting (dus flash naar plafond kerk gericht), sugar
                          Sugar, ik vermoed dat dit niet zo'n gotische kerk is met een plafond op 10m hoogte ? Volgens Pythagoras moet je flitslicht dan 28m overbruggen (indien je 10m van het onderwerp staat). Is dit haalbaar ? (bedenk daarbij dat het plafond zelf niet perfect reflecterend is en bijgevolg ook een deel van het licht absorbeert)

Kan je verheldering brengen ?
                          "Away put your weapon, I mean you no harm"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Yoda
                            Sugar, ik vermoed dat dit niet zo'n gotische kerk is met een plafond op 10m hoogte ? Volgens Pythagoras moet je flitslicht dan 28m overbruggen (indien je 10m van het onderwerp staat). Is dit haalbaar ? (bedenk daarbij dat het plafond zelf niet perfect reflecterend is en bijgevolg ook een deel van het licht absorbeert)

Kan je verheldering brengen ?
                            Ik denk niet dat het een gotische kerk was, eerder barok , ik moet er wel bijzeggen dat de plafond van de kerk lekker handig 'wit' geschilderd was ...

Flits werd gebruikt op ISO 800, op dat ogenblik kan je heus wel wat afstand overbruggen met een 580EX. Camera in M-mode, flits -1/2 EV.

sugar

Comment

Allemaal,

ontzettend bedankt voor alle hulp. Ik ga in de middag vooraf aan de voorstelling, proefopnames maken en kijken wat ik dus beter kan doen of laten.
                              Nogmaals bedankt.

PeetV
                              Canon 20D, 24-70 2.8L, 17-40 4.0L, EX580, Manfrotto 55

Comment

Working...
                              X