Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Diafragmavraagje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Diafragmavraagje

    Oorspronkelijk geplaatst door Inge O Bekijk bericht
    Hoe bedoel je dat? Zoals ik het begrijp spreekt dat elkaar tegen dus je zal het waarschijnlijk anders bedoelen dan wat ik lees?



    Ik vind zelfs nog niet eens waar ik de lichtmeting kan vinden *schaam schaam* - belichtingscompensatie, ja, maar ik heb geen idee waar ik kan vinden wat de camera meet qua licht.
    Tijdens het scherpstellen is het diafragma volledig open. Dus F2.8 voor een F2.8 lens F1.8 voor een F1.8 lens en voor een F3.5-5.6-lens F3.5 volledig uit gezoomd en F5.6 volledig in gezoomd. Dus als je F16 instelt zal je scherpstelling nog altijd gebeuren bij F2.8 met een 2.8 lens.

    In je zoeker vind je onderaan iets dat lijkt op <- | | 0 | | + > dat is je lichtmeter en aan de blokjes die inkleuren naar de + of naar de - ben je aan het overbelichten of onderbelichten en mooi op de 0 is volgens de camera juist belicht (18% grijs). De lichtmeter kan je ook ergens instellen, op 'matrix' berekend hij het gemiddelde van het volledige beeld, op 'centrum' gaat hij het gemiddelde van middencirkel berekenen en bij 'punt' gaat het de zone rond het scherpstelpunt berekenen.
    Je moet je handleiding van je camera eens grondig doornemen, daar staat zeer veel interessante dingen in die je echt op weg helpen in de fotografie (met jouw fototoestel)
    Last edited by kawaracer; 4 januari 2017, 17:58.

    Comment


    • #47
      Re: Diafragmavraagje

      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
      Nu begrijp ik waarom jij geen auto-iso wil gebruiken.......
      Dat is waarom ik het wel soms gebruik, ik heb nergens gezegd dat ik niet wil gebruiken maar dat ik het meestal niet gebruik (dat is iets anders).
      Ik doe vooral concerten en daar heb ik er graag zelf de controle en ik heb de indruk dat die auto-iso daar soms de bal volledig mis slaat, vooral doordat ik zie wat ik wil bekomen en daarop anticipeer en dat kan die camera niet.

      Comment


      • #48
        Re: Diafragmavraagje

        Oorspronkelijk geplaatst door kawaracer Bekijk bericht
        Tijdens het scherpstellen is het diafragma volledig open. Dus F2.8 voor een F2.8 lens F1.8 voor een F1.8 lens en voor een F3.5-5.6-lens F3.5 volledig uit gezoomd en F5.6 volledig in gezoomd. Dus als je F16 instelt zal je scherpstelling nog altijd gebeuren bij F2.8 met een 2.8 lens.
        Daar had ik geen idee van - dus met welk diafragma je werkt doet er (bij gewone omstandigheden qua licht) totaal niet toe voor wat betreft scherpstellen?

        In je zoeker vind je onderaan iets dat lijkt op <- | | 0 | | + > dat is je lichtmeter en aan de blokjes die inkleuren naar de + of naar de - ben je aan het overbelichten of onderbelichten en mooi op de 0 is volgens de camera juist belicht (18% grijs). De lichtmeter kan je ook ergens instellen, op 'matrix' berekend hij het gemiddelde van het volledige beeld, op 'centrum' gaat hij het gemiddelde van middencirkel berekenen en bij 'punt' gaat het de zone rond het scherpstelpunt berekenen.
        Je moet je handleiding van je camera eens grondig doornemen, daar staat zeer veel interessante dingen in die je echt op weg helpen in de fotografie (met jouw fototoestel)
        Maar dat is het nu juist, in de hele handleiding vind ik alleen maar iets over hoe je de lichtmeting kan instellen (multi, midden of spot) maar nérgens vind ik iets over hoe ik die lichtmeting kan controleren, ook bij de uitleg over alle pictogrammen is daar nergens een verwijzing naar en ik zie er op de camera ook geen enkel die in de richting gaat van wat jij beschrijft - alleen info over de belichtingscompensatie is er te vinden.

        Comment


        • #49
          Re: Diafragmavraagje

          Juist het scherpstellen gebeurt met open diafragma en dat sluit bij het nemen van de foto.
          Ik ken je Sony niet maar ergens moet je toch die schaalverdeling met de 0 in het midden vinden die je licht meting aangeeft

          Verstuurd vanaf mijn HUAWEI Y560-L01 met Tapatalk

          Comment


          • #50
            Re: Diafragmavraagje

            Oorspronkelijk geplaatst door Inge O Bekijk bericht

            Maar dat is het nu juist, in de hele handleiding vind ik alleen maar iets over hoe je de lichtmeting kan instellen (multi, midden of spot) maar nérgens vind ik iets over hoe ik die lichtmeting kan controleren, ook bij de uitleg over alle pictogrammen is daar nergens een verwijzing naar en ik zie er op de camera ook geen enkel die in de richting gaat van wat jij beschrijft - alleen info over de belichtingscompensatie is er te vinden.
            Ik denk dat "Kawaracer" nochtans heel duidelijk geweest is in zijn post.
            Als ik me niet vergis heb je een a6000 niet ? .. en die heeft een serieus uit de kluiten gewassen schaalverdeling voor de belichting.. daar kan je toch niet naast kijken denk ik
            Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

            Comment


            • #51
              Re: Diafragmavraagje

              Oorspronkelijk geplaatst door kawaracer Bekijk bericht
              Ik ken je Sony niet maar ergens moet je toch die schaalverdeling met de 0 in het midden vinden die je licht meting aangeeft
              Ik heb het eindelijk gevonden maar het is alleen zichtbaar onder M met ISO niet op auto, en net in die stand mag je dan de belichtingscompensatie niet gebruiken.

              Daar zal wel een logica achterzitten maar die ontgaat mijn lekenbrein volledig.

              Comment


              • #52
                Re: Diafragmavraagje

                Oorspronkelijk geplaatst door Inge O Bekijk bericht
                Ik heb het eindelijk gevonden maar het is alleen zichtbaar onder M met ISO niet op auto, en net in die stand mag je dan de belichtingscompensatie niet gebruiken.

                Daar zal wel een logica achterzitten maar die ontgaat mijn lekenbrein volledig.
                Ik denk dat de goedbedoelde technische uitleg jou een beetje van de wijs gebracht heeft. Ik vrees dat ze een beetje te technisch gegaan zijn.
                Even over een andere boeg gooien, en back2basics:

                Er zijn 3 waarden die bij constant licht (dus geen flash), samen een bepaalde belichting geven. Dat zijn diafragma, sluitertijd en iso waarde.
                Pas je 1 van de 3 aan, dan moet je ook minstens 1 van de 2 andere aanpassen om dezelfde belichting te krijgen.
                Een klein voorbeeld:
                F8, ISO 100 en 1/200s
                F11, ISO 100 en 1/100s (diafragma F8 -> F11, minder licht dus sluitertijd verlaagd om terug meer licht te hebben)
                F8, ISO 200, 1/400s (diafragma gelijk, ISO verhoogt, dus meer licht, sluitertijd kan omhoog)
                Deze 3 geven dezelfde belichting. Ben je hiermee mee ?

                Omdat je niet zelf altijd alles manueel zou moeten doen, heeft je camera ook een lichtmeter. Als je nu tegen je camera zegt, ik zal fotograferen op diafragma F8 (in de A/Av mode), en op ISO 100, dan zal deze zijn lichtmeter gebruiken om de sluitertijd te bepalen. Of als je zegt (in S/Tv mode) ik wil 1/100s sluitertijd op ISO 100, dan zal hij het diafragma bepalen.
                Hoewel dat meestal correct is, kan je camera in moeilijke situaties (licht langs achter, veel wit of zwarte vlakken, sneeuw, ...) niet de juiste resultaten geven. "Juist" is hier relatief.
                Hierbij kan je dan belichtingscompensatie gebruiken. Je zegt dan tegen je toestel, ik wil dat je de foto lichter maakt (door bv +1.0 in te stellen). Je camera zal dan de instellingen met 1 lichtstop verhogen om te foto meer belichting te geven.
                Als je foto bv F8, ISO 100, 1/100s was (in A/Av mode), dan zal +1.0 compensatie F8, ISO 100, 1/50s worden. Je camera zal de sluitertijd halveren om 1 stop meer licht te geven.
                Omgekeerd kan je foto ook overbelicht zijn, en dan kan je bv -1.0 instellen.

                Als je volledig manueel staat, dan verwacht de camera dat jij alles instelt (diafragma, sluitertijd en iso dus). Maar hoe wil je dat je camera nu belichtingscompensatie doet ? Alles staat manueel, dus jij moet alles zelf instellen.
                Vandaar dat belichtingscompensatie niet werkt in M mode. Hierbij zie je wel de schaalverdeling. Dat is het resultaat van de lichtmeting van je camera zelf.
                Je kan op de M-stand dan deze meter gebruiken om terug in het midden te komen, en een "correcte" belichting te bekomen. Je maakt dan wel gebruik van de ingebouwde lichtmeter, maar stelt zelf de instellingen in.
                Ik zou als ik jou was, voor jouw doeleinden gewoon in de A/Av mode fotograferen en belichtingscompensatie gebruiken.

                Wat is nu "correct" belichting. Zoals ik zei is dat relatief. Je kan het histogram (even opzoeken in je handleiding) gebruiken om dat te beoordelen. Maar persoonlijk gebruik ik het histogram weinig tijdens het fotograferen zelf. Er is ook geen eenduidige manier om dat te beoordelen.
                Een histogram van een evenwichtig belichte foto tijdens een bewolkte dag zal er totaal anders uitzien dan deze bij felle zon waar voor schaduwen in beeld zijn, of bv s'nachts of bij sneeuw.
                Maak het jezelf nu nog niet te moeilijk. Kijk op de achterkant van je fototoestel of het er voor jou goed uitziet. Te donker of te licht ? Gebruik dan de belichtingscompensatie omdat het naar jouw goeddunken aan te passen.
                Je kan wel je camera instellen om je te waarschuwen bij overbelichte of onderbelichte delen (die knipperen dan).

                Is dit wat duidelijker ?
                Nikon shooter - Samyang fan

                Comment


                • #53
                  Re: Diafragmavraagje

                  Oorspronkelijk geplaatst door Eanx Bekijk bericht

                  Er zijn 3 waarden die bij constant licht (dus geen flash), samen een bepaalde belichting geven. Dat zijn diafragma, sluitertijd en iso waarde.
                  Pas je 1 van de 3 aan, dan moet je ook minstens 1 van de 2 andere aanpassen om dezelfde belichting te krijgen.
                  Een klein voorbeeld:
                  F8, ISO 100 en 1/200s
                  F11, ISO 100 en 1/100s (diafragma F8 -> F11, minder licht dus sluitertijd verlaagd om terug meer licht te hebben)
                  F8, ISO 200, 1/400s (diafragma gelijk, ISO verhoogt, dus meer licht, sluitertijd kan omhoog)
                  Deze 3 geven dezelfde belichting. Ben je hiermee mee ?
                  Ja, dat is/was bekend maar de bredere consequenties daarvan waren duidelijk nog niet helemaal doorgedrongen .

                  Als je nu tegen je camera zegt, ik zal fotograferen op diafragma F8 (in de A/Av mode), en op ISO 100, dan zal deze zijn lichtmeter gebruiken om de sluitertijd te bepalen. Of als je zegt (in S/Tv mode) ik wil 1/100s sluitertijd op ISO 100, dan zal hij het diafragma bepalen.
                  Nu gaat bij mij ook het lampje branden ! Domdomdom, ik had natuurlijk zelf ook wel kunnen bedenken dat er voor die belichtingscompensatie niet plots ergens een mannetje met een zaklamp ergens in de camera zat bij te schijnen maar ik had daar eerlijk gezegd nog nooit bij stilgestaan - nu snap ik plots een héleboel dingen beter (waardes die veranderden en waarvan ik niet wist waarom).

                  In een bepaalde stand (A, S) laat hij de 'prioriteitsfunctie' dus met rust maar morrelt wel aan de twee andere om de belichtingscompensatie rond te krijgen - heeft de camera daarbij (als de ISO op auto staat) ook een voorkeursvolgorde welke van de twee variabelen hij kiest om te veranderen? Of verandert hij ze allebei een beetje?

                  Je kan op de M-stand dan deze meter gebruiken om terug in het midden te komen, en een "correcte" belichting te bekomen. Je maakt dan wel gebruik van de ingebouwde lichtmeter, maar stelt zelf de instellingen in.
                  Gesnopen .

                  Ik zou als ik jou was, voor jouw doeleinden gewoon in de A/Av mode fotograferen en belichtingscompensatie gebruiken.
                  Oh, ik dacht dat bij actie de sluitertijd de meeste voorkeur zou hebben?

                  Je kan het histogram (even opzoeken in je handleiding) gebruiken om dat te beoordelen. Maar persoonlijk gebruik ik het histogram weinig tijdens het fotograferen zelf. Er is ook geen eenduidige manier om dat te beoordelen.
                  Ja, ik weet van het bestaan af maar om daar iets uit op te maken had/heeft nog niet mijn prioriteit.

                  Je kan wel je camera instellen om je te waarschuwen bij overbelichte of onderbelichte delen (die knipperen dan).
                  Dat zou ik eens moeten nakijken, heb ik nog niet ontdekt.

                  Is dit wat duidelijker ?
                  Ja, imméns veel duidelijker, héél erg bedankt voor de uitgebreide en duidelijke uitleg !

                  Comment


                  • #54
                    Re: Diafragmavraagje

                    AV-mode voor jouw doeleinden snap ik ook niet.Rennende honden??Maar ik kan het ook mis hebben.
                    Je stelt je diafragma in op 11 en hebt 1/30 voor bewegende honden.Genoeg dof ja maar een flou artistiek van je hond.Beweging moet kunnen bevriezen en dan heeft snelheid de voorkeur,volgens mij althans.Je kunt je ISO naar boven trekken en de snelheid kan dan hoger (het driehoekje);maar kans op meer ruis.En ruis verkom je beter,door lage ISO.Kijk maar even naar tutorials over ruisverwijderen:eerste tip:ruis voorkom je in de camera.
                    Voor doorsnee fotografie zie ik het misschien anders wel zitten.Alhoewel ik dan ook altijd naar de sluitersnelheid kijk,kwestie van geen bewegingsonscherpte te krijgen.Mijn meeste lenzen hebben geen beeldstabilisatie,en de AUTO-Iso is bij twee van mijn oude Canon-bakken nog niet uitgevonden (5D en 1D MK IIN,ook mijn analoge EOS 1n kent dit niet) .Dus wat meer denkwerk en meer plezier aan het fotograferen,en niet het alledaagse knopje drukken.

                    Comment


                    • #55
                      Re: Diafragmavraagje

                      Oorspronkelijk geplaatst door Inge O Bekijk bericht
                      Ja, dat is/was bekend maar de bredere consequenties daarvan waren duidelijk nog niet helemaal doorgedrongen .
                      In een bepaalde stand (A, S) laat hij de 'prioriteitsfunctie' dus met rust maar morrelt wel aan de twee andere om de belichtingscompensatie rond te krijgen - heeft de camera daarbij (als de ISO op auto staat) ook een voorkeursvolgorde welke van de twee variabelen hij kiest om te veranderen? Of verandert hij ze allebei een beetje?
                      In principe zou bij auto-iso de ISO pas mogen veranderen als de minimum sluitertijd van je auto-iso niet bereikt kan worden. Dat zal pas gebeuren als je al op de laagste diafragma waarde staat, en dus niet meer lager kan.
                      Maar ik ken het Sony systeem zelf niet, misschien is Sony eigenwijs
                      Oh, ik dacht dat bij actie de sluitertijd de meeste voorkeur zou hebben?
                      Het hangt er vanaf. Als je in de zon aan het strand je hond aan het fotograferen bent, en je je camera instelt op S/Tv mode met bv 1/200 sluitertijd, dan zal die waarschijnlijk het diafragma een heel stuk moeten dichtzetten.
                      Bv tot F11 of zo (zonnige dag). Je hebt dan bv: 1/200s, ISO 100 en komt op F11.
                      Je hebt immers gezegd tegen je camera dat je 1/200s wilt, en niets anders. Doordat je met een diafragma waarde van F11 zit zal je veel scherptediepte hebt, wat je wellicht niet wilt als de hond het onderwerp van je foto is.

                      Persoonlijk zou ik dan eerder het diafragma zo laag mogelijk zetten (tot waar je lens nog voldoende scherp is tenminste). Bv F4
                      Je hebt dan F4, ISO 100 en komt dan uit op 1/1600s. Dwz meer dan genoeg sluitertijd voor de actie, en toch zal je hond uitspringen tov de achtergrond, want die zal nog onscherp blijven.

                      Ik gebruik sluitertijdvoorkeur alleen als ik echt een bepaalde sluitertijd wil. Bv juist voor een lange sluitertijd, of voor iets specifiek (bewust beweging in je beeld crëeren bv voor zo iets).

                      Als je nu in avondlicht zou fotograferen, met dezelfde beginsituatie (sluitertijdvoorkeur op 1/200s), dan zal je camera ook het diafragma volledig openzetten.
                      Dat zal niet voldoende zijn, daarna zal auto-iso (als je dat aan hebt) inspringen om de ISO naar omhoog te halen.
                      Als je nu in A/AV (diafragmavoorkeur) stond, met de laagste diafragma waarde, had je (ongeveer) hetzelfde resultaat gehad. Auto-iso had ook moeten tussenkomen en de iso verhogen.

                      Ik gebruik zelf altijd A/Av mode, of M omdat ik altijd in diafragmawaarden denk. Ik doe redelijk wat portret (al dan niet met flash) & studio dus diafragmawaarden zijn heel belangrijk voor het eindresultaat .
                      Vandaar mijn voorkeur... T'is een persoonlijke keuze, er is geen goed of fout. Andere mensen hebben misschien een andere manier van werken. Wat voor jou werkt is goed, en enkel het eindresultaat telt.
                      Enkel fotografen vragen, met welke lens, welke diafragmawaarde of welke sluitertijd je een foto maakt. Alle anderen zeggen gewoon "prachtige foto"
                      Ja, imméns veel duidelijker, héél erg bedankt voor de uitgebreide en duidelijke uitleg !
                      Prima
                      Last edited by Eanx; 5 januari 2017, 14:32.
                      Nikon shooter - Samyang fan

                      Comment


                      • #56
                        Re: Diafragmavraagje

                        Oorspronkelijk geplaatst door Eanx
                        Het hangt er vanaf. Als je in de zon aan het strand je hond aan het fotograferen bent, en je je camera instelt op S/Tv mode met bv 1/200 sluitertijd, dan zal die waarschijnlijk het diafragma een heel stuk moeten dichtzetten.
                        Bv tot F11 of zo (zonnige dag). Je hebt dan bv: 1/200s, ISO 100 en komt op F11.
                        Je hebt immers gezegd tegen je camera dat je 1/200s wilt, en niets anders. Doordat je met een diafragma waarde van F11 zit zal je veel scherptediepte hebt, wat je wellicht niet wilt als de hond het onderwerp van je foto is.

                        Persoonlijk zou ik dan eerder het diafragma zo laag mogelijk zetten (tot waar je lens nog voldoende scherp is tenminste). Bv F4
                        Je hebt dan F4, ISO 100 en komt dan uit op 1/1600s. Dwz meer dan genoeg sluitertijd voor de actie, en toch zal je hond uitspringen tov de achtergrond, want die zal nog onscherp blijven.
                        Ah, juist, ik bedoelde eigenlijk ook niet in S fotograferen maar in M en dan, behalve de sluitertijd ook het diafragma zelf kiezen, om de redenen die jij hier aanhaalt, maar ik geef dan (voorlopig) nog de eerste prioriteit aan snelle sluitertijd.
                        Dan heb je natuurlijk alleen maar de ISO om de belichting te balanceren en heb daarnet tijdens een oefenrondje (die ik nog moet bekijken) gezien dat dat niet evident is in de laagstaande winterzon met donkere en lichte honden en honden die in elkaars schaduw lopen en verschillende belichtingsstandpunten (qua tegenzon en 'mee'zon). Ik bleef de ISO maar bijstellen (maar nu snapte ik het tenminste hoe ik kon zien of de belichting goed bleef ), AUTO-ISO zou wellicht logischer geweest zijn maar ik heb al gemerkt dat de camera daar soms héél erg rare dingen van bakt in bovenbeschreven moeilijke belichtingsomstandigheden : echt op en neer springen van laag naar superhoog, zelfs tijdens een continushot waarbij hij eigenlijk NIKS hoefde te veranderen.

                        Maar ik begin het een leuk spelletje te vinden, dit topic en zeker jouw stukje van deze morgen heeft echt hele belangrijke stukjes van mijn puzzel op hun plaats doen vallen, nu kan ik weer eventjes vooruit met leren .

                        Enkel fotografen vragen, met welke lens, welke diafragmawaarde of welke sluitertijd je een foto maakt. Alle anderen zeggen gewoon "prachtige foto"
                        Haha, klopt .

                        Comment


                        • #57
                          Re: Diafragmavraagje

                          Nu begrijp ik Eanx beter.Hij doet veel studio en portret,en daar beweegt niet zoveel.En dan is zijn keuze ideaal.De factor beweging van je onderwerp verdwijnt.Maar als je met je botten in de modder van een pattateveld staat,en een rallywagen wilt fotograferen,wordt het allemaal wat anders.
                          Voor je problemen met je honden,en veel wisselende belichting gebruik ik centraal autofocuspunt en spotmeting.Je krijgt dan soms wel problemen met je achtergrond.Het is altijd balanceren.
                          Maar zoals Eanx al zei,ze vragen niet altijd hoe je het gedaan hebt,maar zien wel of het een mooie foto is en dat is het belangrijkste.
                          Vele wegen leiden naar Rome, en er zijn ook vier evangelies.
                          Maar het is het resultaat dat telt.

                          Comment


                          • #58
                            Re: Diafragmavraagje

                            Oorspronkelijk geplaatst door demuro
                            Voor je problemen met je honden,en veel wisselende belichting gebruik ik centraal autofocuspunt en spotmeting.
                            Ga ik ook eens proberen - daarnet had ik die allebei wat ruimer staan.

                            Comment


                            • #59
                              Re: Diafragmavraagje

                              Toen ik begon met fotografie kreeg ik van mijn vader een oude (eind jaren 70) manuele analoge camera met de woorden 'leest wat over fotografie en leer hier mee fotograferen en daarna kan je die technische snufjes van een moderne camera ook begrijpen'. Ik ben toen oa op http://www.digitalefotografietips.nl/basiscursus/ gaan lezen, daar worden en basisprincipes makkelijk uitgelegd. Die gaan veel verklaren en je kan natuurlijk hier nog verduidelijking komen vragen.
                              Ik vind het trouwens super goed dat je manueel wil leren fotograferen, voor mij is dat de basis en maar in enkele situaties kies ik voor een semi- automatische stand (prioriteitsmodus) maar ook daar heb je dan controle en besef van wat je camera van jou overneemt. Je hoeft daarvoor geen oude camera in huis te halen, zet jou camera op manueel en gebruik hem zoals een oude camera. Vooral lees over de basisprincipes zoals de belichtingsdriehoek en welke invloed de verschillende factoren hebben en ga na elk stukje het ook even uittesten. Probeer verschillende soorten van fotografie en verschillende onderwerpen, dan leer je in welke situatie welke instellingen het beste werken. De basisprincipes worden dan ook snel automatismen en als je dan voor een semi- automatische stand kiest behoud je toch de controle en begrijp je wat de camera dan voor jou doet.

                              Comment


                              • #60
                                Re: Diafragmavraagje

                                Oorspronkelijk geplaatst door kawaracer Bekijk bericht
                                Ik ben toen oa op http://www.digitalefotografietips.nl/basiscursus/ gaan lezen, daar worden en basisprincipes makkelijk uitgelegd.
                                Ik heb al heel wat leesmateriaal opgeslagen en heb dat er ook aan toegevoegd, bedankt!

                                Ik vind het trouwens super goed dat je manueel wil leren fotograferen, voor mij is dat de basis
                                Dat kwam vooral voort uit het feit dat ik met de automatische standen niet bereik wat ik wil én dat ik weet dat mijn camera het absoluut wel zou moeten kunnen. Toch heb ik de camera eerst op mijn gemakje leren kennen zonder mijn hoofd teveel te breken over de theorie maar gaandeweg rol je daar dan toch in en dan wordt het een sneeuwbaleffect ;-) .

                                En dat creëert weer een nieuwe frustratie : lenzen, alleen is dat een nogal dure frustratie dus niet makkelijk uit te komen ;-) .

                                Comment

                                Working...
                                X