Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Diafragmavraagje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Diafragmavraagje

    Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
    Nee hoor, niet omslachtiger: simpelweg aan een wieltje draaien.
    Ja inderdaad aan een wieltje draaien. Maar vaak meer dan 1 keer. Je draait aan het wieltje zodat je f8 hebt en dan moet je maar een beetje herkadreren zodat uw camera een andere belichting bepaalt (omdat er bv een een wit vlak in beeld komt) en die f8 is weg (niettegenstaande je uw P aanpassing niet hebt gereset - maar uw camera heeft andere combinaties voor jou in petto) en je kan terug aan het wieltje draaien om f8 te hebben. Om zeker te zijn, net getest met een Nikon. Bij iedere foto die een andere belichting vereist mag je terug aan het wieltje draaien.

    Daarbij komt nog (toch bij Nikon) dat P mode in combinatie met AUTO-ISO het zéér omslachtig kunnen maken als je één bepaald diafragma wil. Bijvoorbeeld nu net getest in een verlichte kamer, met AUTO ISO ingeschakeld (AUTO ISO instelling = basis 64 ISO, max 8000 ISO, langste sluitertuid 1/60s) kan ik kiezen uit een combinatie met f1.4 en eentje met f1.6. Draaien aan het wieltje is voor de rest bezighoudingstherapie. De oplossing is hier uw AUTO-ISO basis ISO verhogen of AUTO-ISO langste sluitertijd verhogen.

    Comment


    • #32
      Re: Diafragmavraagje

      Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
      Ja inderdaad aan een wieltje draaien. Maar vaak meer dan 1 keer. Je draait aan het wieltje zodat je f8 hebt en dan moet je maar een beetje herkadreren zodat uw camera een andere belichting bepaalt (omdat er bv een een wit vlak in beeld komt) en die f8 is weg (niettegenstaande je uw P aanpassing niet hebt gereset - maar uw camera heeft andere combinaties voor jou in petto) en je kan terug aan het wieltje draaien om f8 te hebben. Om zeker te zijn, net getest met een Nikon. Bij iedere foto die een andere belichting vereist mag je terug aan het wieltje draaien.

      Daarbij komt nog (toch bij Nikon) dat P mode in combinatie met AUTO-ISO het zéér omslachtig kunnen maken als je één bepaald diafragma wil. Bijvoorbeeld nu net getest in een verlichte kamer, met AUTO ISO ingeschakeld (AUTO ISO instelling = basis 64 ISO, max 8000 ISO, langste sluitertuid 1/60s) kan ik kiezen uit een combinatie met f1.4 en eentje met f1.6. Draaien aan het wieltje is voor de rest bezighoudingstherapie. De oplossing is hier uw AUTO-ISO basis ISO verhogen of AUTO-ISO langste sluitertijd verhogen.
      Natuurlijk bepaal je bij elke afzonderlijke opnamen je belichting: je bent fotograaf of niet en auto-iso is wat mij betreft uit den boze.

      Comment


      • #33
        Re: Diafragmavraagje

        Het is altijd interessant om eens uit te zoeken "welke" fotograaf je bent. Er bestaat een gratis progje "exposureplot".
        Je geeft het een fotomap en vervolgens krijg je duidelijke blokkendiagrammen met de gebruikte ISO, brandpunt, sluiter en diafragma-waarden. Heel leerrijk.
        Maar één ding is zeker : de basisprincipes die iemand hier beschreef zijn in essentie heel eenvoudig, ga zo snel mogelijk van die "groene stand" af.
        Zo met de regelmaat van de klok krijg ik eens een andere camera in handen en die staan onvermijdelijk op groen, ook de reflexen. Het eerste wat ik dan doe is dat afzetten, ik heb dus nog NOOIT een foto genomen op groen tenzij met een van de bridgen, gewoon omdat ik geen zin heb om me er in te verdiepen en omdat dit de reiscamera's zijn van mijn vrouw. Voor de rest heb ik geen enkele camera met een groene stand, zelfs geen inbouwflits :-)

        Comment


        • #34
          Re: Diafragmavraagje

          Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
          Natuurlijk bepaal je bij elke afzonderlijke opnamen je belichting: je bent fotograaf of niet en auto-iso is wat mij betreft uit den boze.
          Auto-ISO ? Nooit of te nimmer gebruikt. IK ben degene die daarover beslist.
          En geloof me, als voormalig urbexfotograaf en statiefhater zat ik constant aan die ISO te morrelen, zelfde verhaal voor de EV-compensatie.

          Comment


          • #35
            Re: Diafragmavraagje

            Mijn camera staat 97% van de tijd altijd op A en op auto iso en de iso gaat dan verhogen als de sluitertijd langer wordt als de door mij ingegeven waarde, dus eigenlijk op het zelfde punt waar ik het ook zou doen. Bij situaties met weinig en wisselend licht kiest de camera vaak (veel) lager als de waarde die ik zelf gekozen zou hebben. Dit is bij een Nikon D700, maar ik heb ook een Pana G3 en daar snap ik er niet van wat er gebeurd, dus nooit gebruikt en ik eb ook een oude D2h en ook daar snap ik niet hoe de camera kiest of aan de gang te krijgen is.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #36
              Re: Diafragmavraagje

              Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
              Auto-ISO ? Nooit of te nimmer gebruikt. IK ben degene die daarover beslist.
              En geloof me, als voormalig urbexfotograaf en statiefhater zat ik constant aan die ISO te morrelen, zelfde verhaal voor de EV-compensatie.
              Auto iso moet je niet bekijken alsof de camera het van je zou overnemen.
              Auto iso is een welkome aanvulling op het manueel instellen en kan in veel gevallen heel handig zijn in complexe opnamesituaties.
              Veel camera's laten ook toe de auto-iso instellingen naar persoonlijke behoefte aan te passen in combinatie met verschillende presets.
              Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

              Comment


              • #37
                Re: Diafragmavraagje

                Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                Auto iso moet je niet bekijken alsof de camera het van je zou overnemen.
                Auto iso is een welkome aanvulling op het manueel instellen en kan in veel gevallen heel handig zijn in complexe opnamesituaties.
                Veel camera's laten ook toe de auto-iso instellingen naar persoonlijke behoefte aan te passen in combinatie met verschillende presets.
                Met ervaring bepaal je beter de belichting dan welke automaat en door de fabrikant geprogrammeerde camera, die ook nog allemaal op de middelmaat zijn ingesteld.
                Er zijn zoveel omstandigheden instellingen en variaties die ook nog persoonsgebonden zijn, die nooit door een automatic van een camera te realiseren zijn, ik zou dat ook niet willen. Met een A stand schakel je je creativiteit en het zelfstandig denken uit.
                Ik vraag me af waarom men een geavanceerde DSRL aanschaft om vervolgens net zoals een simpel compact of smart Phone automatisch plaatjes te trekken.

                Comment


                • #38
                  Re: Diafragmavraagje

                  Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
                  Met ervaring bepaal je beter de belichting dan welke automaat en door de fabrikant geprogrammeerde camera, die ook nog allemaal op de middelmaat zijn ingesteld.
                  Er zijn zoveel omstandigheden instellingen en variaties die ook nog persoonsgebonden zijn, die nooit door een automatic van een camera te realiseren zijn, ik zou dat ook niet willen. Met een A stand schakel je je creativiteit en het zelfstandig denken uit.
                  Ik vraag me af waarom men een geavanceerde DSRL aanschaft om vervolgens net zoals een simpel compact of smart Phone automatisch plaatjes te trekken.
                  ik wil hier wel aan toevoegen dat als ik indoor zwemsport fotografeer waar het licht continu verandert ik op M stand fotografeer met zelf gekozen sluitertijd en diafragma maar met ISO op auto met bv een beperking van max.3200
                  Canon 5D Mark 3/canon 24-105 f4 /canon 100-400mm f4.5-5.6 IS /canon 50mm f1.8

                  Comment


                  • #39
                    Re: Diafragmavraagje

                    Met auto iso doet de camera nooit iets verkeerd, ook als je volledig manueel werkt.
                    De camera maakt gewoon de enige logische keuze die de meeste met de hand willen doen...onbegrijpelijk.

                    Comment


                    • #40
                      Re: Diafragmavraagje

                      Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
                      Met ervaring bepaal je beter de belichting dan welke automaat en door de fabrikant geprogrammeerde camera, die ook nog allemaal op de middelmaat zijn ingesteld.
                      Er zijn zoveel omstandigheden instellingen en variaties die ook nog persoonsgebonden zijn, die nooit door een automatic van een camera te realiseren zijn, ik zou dat ook niet willen. Met een A stand schakel je je creativiteit en het zelfstandig denken uit.
                      Ik vraag me af waarom men een geavanceerde DSRL aanschaft om vervolgens net zoals een simpel compact of smart Phone automatisch plaatjes te trekken.
                      Ik denk dat u het gewoon verkeerd opvat.
                      Zoals ik al zei is auto-iso een aanvulling op je manuele iso instellingen.
                      Auto-iso beperkt me heel dikwijls helemaal niet in creativiteit.. integendeel.. is zelfs heel handig dat ik me geen kopzorgen in heel veel omstandigheden.

                      Natuurlijk zoals je zegt zijn er veel omstandigheden dat je die auto iso niet aanspreekt, maar ook heel veel omstandigheden waar auto iso perfect werkt, dat zou u toch moeten weten als u toch een beetje ervaring heeft.
                      Het éné sluit het andere niet uit en je moet maar doen wat het beste werkt voor jou.
                      Last edited by Funcky; 3 januari 2017, 21:53.
                      Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                      Comment


                      • #41
                        Re: Diafragmavraagje

                        Auto-ISO past gewoon in dezelfde catergorie als Av,Tv, niet meer , niet minder.

                        Als je diafragma en ISO zelf wil bepalen en de sluitertijd niets uitmaakt kies je Av
                        Als je sluitertijd en ISO zelf wil bepalen en het diafragma je niets uitmaakt kies je Tv
                        Als je sluitertijd en diafragma zelf wil bepalen en de ISO je niets uitmaakt kies je voor M en Auto-ISO
                        Wil je alles zelf bepalen kies je voor M

                        Een aantal jaar terug toen vanaf ISO 400 er al ruis begon op te treden was Auto-ISO een dooddoener.
                        Nu dat de camera's al wat hogere ISO's aankunnen wordt het al meer bruikbaar.

                        Het blijft natuurlijk een feit dat de beeldkwaliteit met elke verhoging van de ISO achteruitgaat.
                        En ik kan me best voorstellen dat doorwinterde fotografen dit liever zelf in de hand hebben en het niet bepaald zien zitten dat de kwaliteitkeuze van de foto afhankelijk is van de goodwill van de camera.
                        Last edited by zunoel; 4 januari 2017, 10:57.
                        Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                        Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                        Comment


                        • #42
                          Re: Diafragmavraagje

                          Ik gebruik die auto iso bijna nooit, A en T ook niet maar in sommige situaties zijn ze wel erg handig. Ik geef maar een voorbeeld: een communiefeest met zonnig weer met buitenspelende kinderen en een donker zaaltje waar de volwassen blijven zitten buiten de rokers die in een schaduw rijk rokersplekje hebben. Als ik het me dan makkelijk wil maken, is de A-stand en auto Iso (weliswaar beperkt in de hoogte en gekoppeld aan een minimale sluitertijd) erg handig. Ik weet dat de sluiter niet te traag gaat en dat de iso pas naar omhoog gaat als de die minimale sluitertijd bereikt is en ik heb geen flagrante missers bij het binnen en buiten lopen.
                          maar nu on topic

                          Elke lens heeft de grootste lensfouten op zijn uitersten (in of uitgezoomd volledig op en dicht) dus kan je beter wat marge hebben. De snelheid van de scherpstelling gaat beter met een grotere lensopening, dit gebeurd met de grootste opening zonder invloed van welk diafragma je ingesteld hebt. bij voldoende licht zal je er weinig of niets van merken, maar bij schemering of binnenhuis zou je lens kunnen gaan 'hunten' en soms zelfs niet kunnen scherpstellen met een kleinere opening (vb een sigma 18-300 met f3.5-6.3). Die autostanden werken altijd naar een 18%grijs neem eens op auto een foto van een wit en van een zwart blad, je zal 2 keer een grijs blad krijgen dus die auto instellingen daar moet je je niet te veel op baseren. Je moet zelf leren om het licht te lezen en dan je licht meter leren interpreteren. VB als de licht meter 2 stops onderbelicht meet bij een zwarte achtergrond en meet die 2 stops over belicht bij een witte achtergrond met het zelfde onderwerp en het zelfde licht kom je ook op een goede foto en volg je blindelings je meter krijg je 2keer een flauwe grijze foto.

                          Comment


                          • #43
                            Re: Diafragmavraagje

                            Oorspronkelijk geplaatst door kawaracer Bekijk bericht
                            De snelheid van de scherpstelling gaat beter met een grotere lensopening, dit gebeurd met de grootste opening zonder invloed van welk diafragma je ingesteld hebt.
                            Hoe bedoel je dat? Zoals ik het begrijp spreekt dat elkaar tegen dus je zal het waarschijnlijk anders bedoelen dan wat ik lees?

                            Je moet zelf leren om het licht te lezen en dan je licht meter leren interpreteren. VB als de licht meter 2 stops onderbelicht meet bij een zwarte achtergrond en meet die 2 stops over belicht bij een witte achtergrond met het zelfde onderwerp en het zelfde licht kom je ook op een goede foto en volg je blindelings je meter krijg je 2keer een flauwe grijze foto.
                            Ik vind zelfs nog niet eens waar ik de lichtmeting kan vinden *schaam schaam* - belichtingscompensatie, ja, maar ik heb geen idee waar ik kan vinden wat de camera meet qua licht.

                            Comment


                            • #44
                              Re: Diafragmavraagje

                              Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                              Het blijft natuurlijk een feit dat de beeldkwaliteit met elke verhoging van de ISO achteruitgaat.
                              En ik kan me best voorstellen dat doorwinterde fotografen dit liever zelf in de hand hebben en het niet bepaald zien zitten dat de kwaliteitkeuze van de foto afhankelijk is van de goodwill van de camera.
                              Het blijft natuurlijk ook een feit dat bij verhoging van de sluitertijd bij een lage uiso de kwaliteit nog harder achter uit gaat.
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                              Comment


                              • #45
                                Re: Diafragmavraagje

                                Oorspronkelijk geplaatst door kawaracer Bekijk bericht
                                is de A-stand en auto Iso (weliswaar beperkt in de hoogte en gekoppeld aan een minimale sluitertijd) erg handig. Ik weet dat de sluiter niet te traag gaat en dat de iso pas naar omhoog gaat als de die minimale sluitertijd bereikt is en ik heb geen flagrante missers bij het binnen en buiten lopen.
                                Nu begrijp ik waarom jij geen auto-iso wil gebruiken.......
                                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                                Comment

                                Working...
                                X