Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Diafragmavraagje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #61
    Re: Diafragmavraagje

    Misschien nog enkele tips: Het is zeker interessant om ook eens wat te lezen over witbalans. Ik zie dat er in de link van kawaracer ook wat over staat. Lees dat zeker alvast ook eens door.
    Witbalans heeft een dramatische impact op het eindresultaat van je foto.

    Ik weet niet in welke mate je ook al een beetje aan afwerking (postprocessing) van je fotos doet ? Indien helemaal niet, dan kan je daar best ook nu en dan eventjes wat tijd in steken.
    Je hoeft helemaal geen photoshop ninja te worden/zijn. Gewoon de schaduwen/hooglichten/contrast/staturatie e.d. een klein beetje te verbeteren kan je al een enorme impact krijgen op het resultaat.
    In dat opzicht loont het ook om in RAW formaat te fotograferen. Er zijn ook verschillende programma's beschikbaar die een veel minder stijle leercurve hebben dan Adobe Photoshop (bv Lightroom). Maar er zijn nog veel andere alternatieven.
    Nikon shooter - Samyang fan

    Comment


    • #62
      Re: Diafragmavraagje

      Oorspronkelijk geplaatst door Eanx Bekijk bericht
      Misschien nog enkele tips: Het is zeker interessant om ook eens wat te lezen over witbalans. Ik zie dat er in de link van kawaracer ook wat over staat. Lees dat zeker alvast ook eens door.
      Witbalans heeft een dramatische impact op het eindresultaat van je foto.
      Goed dat je dat vernoemt, toevallig had ik daar gisteren ook nog over gedacht (maar ik heb nog zóveel om over te denken en elk detail dat ik te weten kom brengt weer 100 andere mogelijkheden met zich mee ) maar ik heb er nog niks mee gedaan, ik twijfelde of dat echt van belang was of eerder zo'n soort 'gadget' waar je foto's mee pimpt. Ik had het wel al in mijn functietoetsen staan omdat ik er toch nieuwsgierig naar was dus dat ga ik ook nog eens goed nalezen en bekijken .


      Gewoon de schaduwen/hooglichten/contrast/staturatie e.d. een klein beetje te verbeteren kan je al een enorme impact krijgen op het resultaat.
      Ja, dat doe ik wel, met het simpele maar voorlopig zeer bruikbare Microsoft Office fotobewerkingsprogramma - de moeilijkere komen misschien later ook nog wel.
      En aan RAW kan ik natuurlijk niet eerder beginnen dan dat ik die complexere fotobewerking kan en het vreet ook tijd natuurlijk, eerst nog maar eens hard oefenen en kijken wat ik van de JPEGjes bak ;-) .

      Comment


      • #63
        Re: Diafragmavraagje

        Laat TS eens eerst de basis goed onder de knie krijgen.Een goed belichte foto om te beginnen is het uitgangspunt.
        Anders kweek je slechte manieren.Ohh wat onderbelicht,dat trek ik nog effen bij in Raw,mijn WB niet goed ingesteld,ga dat wat corrigeren etc.
        Natuurlijk is dit allemaal handig,en ik denk niet dat de beste foto's die je hier ziet, helemaal niet bijgewerkt zijn,integendeel.
        Een slechte foto maak je wel beter,maar je krijgt nooit een goede foto.(Al zijn er hier artiesten die van een blanco beeld toch nog een foto zouden kunnen maken)

        Comment


        • #64
          Re: Diafragmavraagje

          Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
          Laat TS eens eerst de basis goed onder de knie krijgen.Een goed belichte foto om te beginnen is het uitgangspunt.
          Anders kweek je slechte manieren.Ohh wat onderbelicht,dat trek ik nog effen bij in Raw,mijn WB niet goed ingesteld,ga dat wat corrigeren etc.
          Natuurlijk is dit allemaal handig,en ik denk niet dat de beste foto's die je hier ziet, helemaal niet bijgewerkt zijn,integendeel.
          Een slechte foto maak je wel beter,maar je krijgt nooit een goede foto.(Al zijn er hier artiesten die van een blanco beeld toch nog een foto zouden kunnen maken)
          Dat klopt: de basis moet goed zijn, wanneer dat niet is kun je in de nabewerking vaak nog iets redden maar kun je de foto makkelijk overmaken is dat aan te raden.

          Comment


          • #65
            Re: Diafragmavraagje

            Oorspronkelijk geplaatst door Inge O Bekijk bericht
            Ik heb al heel wat leesmateriaal opgeslagen en heb dat er ook aan toegevoegd, bedankt!



            Dat kwam vooral voort uit het feit dat ik met de automatische standen niet bereik wat ik wil én dat ik weet dat mijn camera het absoluut wel zou moeten kunnen. Toch heb ik de camera eerst op mijn gemakje leren kennen zonder mijn hoofd teveel te breken over de theorie maar gaandeweg rol je daar dan toch in en dan wordt het een sneeuwbaleffect ;-) .

            En dat creëert weer een nieuwe frustratie : lenzen, alleen is dat een nogal dure frustratie dus niet makkelijk uit te komen ;-) .
            Ik zou het omgekeerd doen eerst de algemene theorie en dan zal de camera veel logischer zijn.

            Verstuurd vanaf mijn HUAWEI Y560-L01 met Tapatalk

            Comment


            • #66
              Re: Diafragmavraagje

              Oorspronkelijk geplaatst door kawaracer Bekijk bericht
              Ik zou het omgekeerd doen eerst de algemene theorie en dan zal de camera veel logischer zijn.
              Het één kan niet zonder het ander maar ik weet dat ik niks aan 'de theorie' zou gehad hebben als ik al niet vooraf mijn hoofd al wat had gebroken over alle knopjes en functies op de camera (daar had ik me in verdiept via een tutorial van Gary Fong, dat was al eventjes genoeg als 'starttheorie'.

              Comment

              Working...
              X