Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

FUJIFILM XF 50-140 LENS REVIEW (Birma trip)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: FUJIFILM XF 50-140 LENS REVIEW (Birma trip)

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
    De batterijgrip interesseert mij niet, ligt niet goed in mijn hand bij landscape shots.
    Bij mij is het nog erger: zelfs met de 1D stonden de controls in portretstand uitgeschakeld omdat ik toch altijd mijn rechterhand aan de bovenkant hield en de "gewone" knoppen gebruikte. Ik heb mij al vaak afgevraagd of het iets te maken heeft met het feit dat ik linkshandig ben. Mijn linkerarm - die voor de steun en stabiliteit zorgt - is van nature wat sterker en de hand en vingers beter geoefend in kleine gecontroleerde bewegingen. Ik wil niet beweren dat linkshandige fotografen in het voordeel zijn, maar misschien maakt het een fractie uit bij langere/zwaardere lenzen. Nadeel is in elk geval dat ik mijn linkeroog tegen de zoeker houd, en dat de controls aan de achterzijde dus dicht tegen mijn gezicht zitten... om nog te zwijgen van de neusafdrukken op het scherm
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
      Wacht, klein momentje... de site van Sigma zegt 1,340kg voor de 50-150 OS. De Fuji weegt 1kg. De Canon f/4 zit inderdaad rond de 800g, wat zeer efficient is.
      Het is misschien wel een indicatie dat een minder groot diafragma meer gewichtsbeperking toelaat dan het verkleinen van de beeldcirkel voor APS-C.

Nog een maand of 6 en dan zullen we misschien al weten wat die 140-400 gaat wegen en kosten. Hij staat in elk geval ook op mijn verlanglijstje.

Bij mij is het niet zozeer het materiaal op zich, maar de combinatie met een kleuter
      Het hoeft voor mij niet M43-compact te zijn, maar de winst qua gewicht en omvang van Canon 1D naar Fuji X is voor mij al reden genoeg.
      Mijn doel is om een complete uitrusting in een rugzak te krijgen genre Tamrac Expedition 5 (maar ik vind die van Crumpler zo mooi ).
      Edit: Canon ligt bij mij dus al buiten
      Laat ons even niet vergeten, met alle respect en bewondering voor zijn werk, dat TS een ambassadeur is van Fuji.
      We mogen de aangekondigde dood van de DSLR toch even relativeren ?

De Sigma 50-150 2.8 met OS weegt inderdaad 1335g, dat is zoveel als de Canon EF100-400 4.5-5.6 IS (beide versies, en bovendien FF) !
      Sigmalenzen zijn altijd zwaar geweest (en ze leren het niet af).

De (voor ten vroegste eind 2015 aangekondigde) Fuji 140-400 blijkt een filtermaat van 86mm te hebben, het zou mij zwaar verwonderen als ze daarmee onder het gewicht van de Canon 100-400 kunnen blijven.

De EF70-200 f:4 IS heeft wel een stop minder maar dat wordt gecompenseerd omdat hij een factor 1.4 langer is. Met 760g m.i. nog altijd zeer competitief qua gewicht (en kwaliteit).

En over croplenzen gesproken: de UWA van Fuji weegt meer dan de oude EF-S 10-22 en ongeveer het dubbele van de nieuwe 10-18 (die een fractie van de prijs kost, met een kwaliteit buiten discussie).

Steeds opnieuw worden cameras en lenzen voorgesteld die een oplossing zouden bieden voor alle situaties met een minimum aan componenten.
      Dat zullen altijd compromissen zijn (de 140-400 kan goed zijn voor beginnende vogelfotografen, maar wie meer wil zal toch naar Nikon, Canon of Sigma moeten overschakelen).

Bovendien moet je dan altijd al je gerief meesleuren.

Je kan ook de nodige afwegingen maken vooraleer op stap te gaan.
      Ik vraag me bv af waarom je overdag zo nodig lichtsterke lenzen moet meesleuren.
      Als ik vooral vogels tot doel heb gaat de lange tele mee, en een plastic kitlensje voor een occasioneel landschap (en de kwaliteit is nauwelijks minder dan van een 1kg zwaar glasblok).
      In de stad heb ik een UWA bij, een lichte normaallens en een lichte telezoom, enz.

Ik denk niet dat mijn totale gewicht in elke situatie veel hoger zal zijn met mijn huidige DSLR cropuitrusting, en in het geval dat zo is zullen de prestaties beter zijn.
      Met de tas erbij valt het verschil van 500g voor de body nauwelijks op (alhoewel ik die ook graag lichter zou hebben).

Het is ook maar een kwestie van tijd voor Canon en Nikon een mirrorless body uitbrengen voor hun bestaande systeem.
      Last edited by palombian; 2 december 2014, 10:46. Reden: zinswendingen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
        Laat ons even niet vergeten, met alle respect en bewondering voor zijn werk, dat TS een ambassadeur is van Fuji.
        We mogen de aangekondigde dood van de DSLR toch even relativeren ?
        [...]
        Het is ook maar een kwestie van tijd voor Canon en Nikon een mirrorless body uitbrengen voor hun bestaande systeem.
        Ik weet niet of je iets in mijn post wilde tegenspreken, maar ik ben het in elk geval volkomen eens met wat je schrijft.

Bjorn is inderdaad een Fuji X Photographer, maar hij was altijd al Nikon-gebruiker en is al langer met Fuji X bezig dan dat hij deze titel heeft verworven. Ik weet ook niet wat die titel precies inhoudt, maar zijn blogs en vooral foto's zijn voor mij gewoon heel nuttig en interessant. Niemand hoeft mij ervan te overtuigen dat ik een Fuji nodig heb (of iets anders). Ik heb mijn materiaal verkocht omdat het te weinig werd gebruikt, en pas daarna is de interesse voor Fuji (en ook nog steeds Sony) gekomen.

De DSLR is (nog) niet dood, maar voor mij is het evident dat ik verderga met een mirrorless systeem. Omvang, gewicht en opzichtigheid van sommige lenzen en toestellen zijn mijn belangrijkste redenen. Ik fotografeer het liefst met APS-C in combinatie met lichtsterke zooms, dus is die 50-140 een interessante optie. Ik heb ook graag een lange tele, dus die 140-400 zou er wellicht ook bij komen. Het stoort mij niet dat dat de zwaarste lenzen in het aanbod zullen zijn. Ik blijf ervan overtuigd dat gewicht, omvang en prijs lager zullen blijven dan een 7DkmII of D7100 met vergelijkbare lenzenset. En als ik dat wil, zal ik met de kitlens of een prime op een X-T1 altijd een compact pakketje hebben in vergelijking met de spiegel-tegenhangers.

Ik mag inderdaad hopen dat de grote spelers met hun eigen mirrorless op de markt komen. Als ze er vandaag waren, zou ik ze overwegen. Maar mijn lenzen - die toch allemaal full frame waren op 1 exemplaar na - zijn al de deur uit. Ik bevind mij in de luxepositie dat ik alles kan overwegen dat mij aanspreekt en in mijn budget past. Ik heb hier dus ook niets te verdedigen of af te breken, maar ik heb inderdaad een uitgesproken (en na vele jaren hernieuwde) voorkeur voor Fuji. Tien jaar geleden had ik al lang gekocht, maar met de leeftijd komt blijkbaar ook geduld, dus maak ik eerst een paar maanden rustig mijn huiswerk en laat ik de dingen op mij afkomen. Early adopters zijn een zegen voor mij op dit moment. Met wat geluk, valt er ook nog een tweedehandsje te rapen op het ogenblik dat ik mijn portefeuille opentrek...
        Pieter
        --

Comment

De (voor ten vroegste eind 2015 aangekondigde) Fuji 140-400 blijkt een filtermaat van 86mm te hebben, het zou mij zwaar verwonderen als ze daarmee onder het gewicht van de Canon 100-400 kunnen blijven.
          Dat klopt maar je vergeet wel te zeggen dat het vergelijkbare bereik van de fuji 280-600 mm is...en ik wil er veel geld op zetten dat deze minder gaat wegen dan de canon 600 of 500 mm.

De EF70-200 f:4 IS heeft wel een stop minder maar dat wordt gecompenseerd omdat hij een factor 1.4 langer is. Met 760g m.i. nog altijd zeer competitief qua gewicht (en kwaliteit).
          Qua DOF wordt dat gecompenseerd ja maar niet qua lichtsterkte. Dit weekend een indoor event gehad waar ik F2.8 nodig had om de beweging van de onderwerpen zo goed als mogelijk te bevriezen. Met die canon was dit gewoon niet mogelijk geweest.

En over croplenzen gesproken: de UWA van Fuji weegt meer dan de oude EF-S 10-22 en ongeveer het dubbele van de nieuwe 10-18 (die een fractie van de prijs kost, met een kwaliteit buiten discussie).
          Klopt ook weer hier maar je weet ook, of misschien niet dat de bouwkwaiteit van de Fuji een stuk beter is. Over de andere kwaliteiten kan ik mij niet uitspreken maar ik heb een vermoeden dat dit in het voordeel van de Fuji gaat zijn. Wat ik echter wel weet is dat de Fuji een vaste F4 is de andere 2 niet. De fuji is dus duidelijk een lens van een hoger niveau. DAt maakt de andere niet slecht natuurlijk maar dit blijft belangrijk.

Steeds opnieuw worden cameras en lenzen voorgesteld die een oplossing zouden bieden voor alle situaties met een minimum aan componenten.
          Dat zullen altijd compromissen zijn (de 140-400 kan goed zijn voor beginnende vogelfotografen, maar wie meer wil zal toch naar Nikon, Canon of Sigma moeten overschakelen).

Bovendien moet je dan altijd al je gerief meesleuren.

Je kan ook de nodige afwegingen maken vooraleer op stap te gaan.
          Ik vraag me bv af waarom je overdag zo nodig lichtsterke lenzen moet meesleuren.
          Als ik vooral vogels tot doel heb gaat de lange tele mee, en een plastic kitlensje voor een occasioneel landschap (en de kwaliteit is nauwelijks minder dan van een 1kg zwaar glasblok).
          In de stad heb ik een UWA bij, een lichte normaallens en een lichte telezoom, enz.

Ik denk niet dat mijn totale gewicht in elke situatie veel hoger zal zijn met mijn huidige DSLR cropuitrusting, en in het geval dat zo is zullen de prestaties beter zijn.
          Met de tas erbij valt het verschil van 500g voor de body nauwelijks op (alhoewel ik die ook graag lichter zou hebben).

Natuurlijk heb je gelijk dat iedereen voor zichzelf moet uitmaken wat hij wil en wat voor hem belangrijk is. Maar wat je hier zegt geld natuurlijk ook voor de fuji.

Ik kan nu op stap met een body + lens (X-T1+27mm f2.8) die in mijn jaszak past. Mijn 5D zonder lens kan er zelfs niet in en ik vrees dat zelfs met de basis DSLR's en lensjes dat niet gaat lukken. En dit geheel weegt nog minder dan mijn 5D zonder lens ook. Dit weekend had ik tele F2.8 nodig en kon ik op stap met een setup die compacter/lichter en minder opvallend was dan vroeger de 5D + 70-200 F4. En nu kon ik foto's maken tijdens het dansen van mijn dochter. Met de Canon setup moest ik hopen iets te hebben als de beweging op een dood moment zat. Betere prestaties vergeet het maar! Dat hangt van veel meer af dan dat je dat zomaar kan verklaren.

Natuurlijk is zo een fuji geen oplossing voor alles. De tracking van sportactiviteiten zit niet op het niveau van de 5D en zo zijn er nog zaken. En het gamma mogelijkheden bij Canon en Nikon blijven veel groter en dat is hun sterkste kwaliteit als je het mij vraagt.

Maar Fuji heeft ondertussen een systeem dat in hoofdzaak op de bovenkant van de markt gericht is qua kwaliteit en toch nog voordelen van compactheid en gewicht heeft. En daar zijn ze denk ik nog alleen in. Vandaar dat de mensen die naar zoiets op zoek zijn, ook enthousiast zijn. Maar een oplossing voor iedereen is dit nooit. En voor velen zal dit absoluut niet interessant zijn. Je moet dit ook volgens mij niet zien als dood van de DSL'R of mirroless tegen DSLR. Ik durf ervoor te wedden dat je in de toekomst een DIKKE DSLR achtige body kunt kopen met EVF. Omdat ook daar vraag naar zal zijn. Anderen zullen nooit een evf willen, ik ben ook geen fan.

Comment

Voor de mensen geïnteresseerd in deze lens ik heb nog 2 "testjes" gevonden:

en

http://leighmiller.zenfolio.com/blog...-ois-wr-part-i (deel 1)
            http://leighmiller.zenfolio.com/blog...-part-i-update (update na deel 1)
            http://leighmiller.zenfolio.com/blog...ois-wr-part-ii (deel 2)

Comment

Dat klopt maar je vergeet wel te zeggen dat het vergelijkbare bereik van de fuji 280-600 mm is...en ik wil er veel geld op zetten dat deze minder gaat wegen dan de canon 600 of 500 mm.
              Je argumenten houden steek maar dit klopt toch niet: 400mm is 400mm, op een Canon crop heeft 400mm een bereik vergelijkbaar met 640mm op een FF (x 1.6 ipv 1.5 zoals bij Nikon en Fuji).
              Last edited by palombian; 2 december 2014, 20:41.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                Je argumenten houden steek maar dit klopt toch niet: 400mm is 400mm, op een Canon crop heeft 400mm een bereik vergelijkbaar met 640mm op een FF (x 1.6 ipv 1.5 zoals bij Nikon en Fuji).
                Ik denk niet dat iemand eraan twijfelt dat zelfs een 400/5.6 op een Canon APS-C beter presteert dan eender welke zoom, ook al hebben we de Fuji nog niet gezien. En zoals je zelf weet, is een lens zelden of nooit te lang voor de vogelaars onder ons, dus die 400-500-600 met 1.4x TC is het ultieme wapen. Voor mij en de andere allround-fotografen is een zoom tot die brandpuntsafstand voldoende voor een bezoek aan een dierentuin, en zelfs voor die ene safari die we in ons leven eens willen doen.

Als je voor elk soort fotografie je ideale set had, dan heb je al vlug een systeem of 4 in huis. Een prettige gedachte misschien, maar zo een speelgoedwinkel hebben de meesten natuurlijk niet in huis. Slim kiezen is dus de boodschap... ofwel in een fotozaak gaan werken...
                Pieter
                --

Comment

Voor de mensen geïnteresseerd in deze lens ik heb nog 2 "testjes" gevonden:

Bokeh in deze test valt me behoorlijk tegen. Erg jammer, keek erg uit naar deze lens

Comment

Ik ga toch eerst de 90mm afwachten voordat ik de jump ga wagen naar iets meer tele dan de 56mm ...

Comment

Voor de gelukkige eigenaars van de Fuji 50-140, een vraagje: Is het normaal dat deze nogal veel geluid maakt? Vanaf dat ik de camera aanzet, hoor je een constant zoemend/ruis/motorisch/electronisch geluid (kan het niet goed beschrijven). Niet dat het erg luid is maar in een stille ruimte toch wel hoorbaar.
                      BD2718BE - Fuji addict

Comment

Heel mooie beelden, scherpte en kleurweergave is zeer goed.
                        Om nu te zeggen dat deze lens beter presteert dan de 70-200 VR2 toch wat terughoudendheid.
                        Wat mij vooral opvalt aan de reeks Fuji beelden dat de bokeh zeer hard en op sommige momenten vrij druk overkomt.
                        Dit laatste kan mij niet overtuigen, hoe goed je het hier wil verkopen.
                        Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
                          Wat mij vooral opvalt aan de reeks Fuji beelden dat de bokeh zeer hard en op sommige momenten vrij druk overkomt.
                          Dit laatste kan mij niet overtuigen, hoe goed je het hier wil verkopen.
                          Ik ben het met je eens, maar ik heb ook al gezien dat het varieert afhankelijk van het soort achtergrond. Als er veel fijn detail in zit, wordt de bokeh inderdaad druk, maar in vele andere gevallen blijft het allemaal mooi zacht. Bovendien denk ik dat je er wel voor kan zorgen dat het niet storend wordt door wijd open te fotograferen en genoeg ruimte tussen onderwerp en achtergrond te laten waar mogelijk. Het is tenslotte een f/2.8 op APS-C sensor.

Maar geen flauwe excuses; dit is een minpuntje in een dure lens die zo ongeveer het paradepaardje onder de zooms hoort te zijn.
                          Pieter
                          --

Comment

Wel iedereen moet dat voor zichzelf uitmaken natuurlijk maar hou er toch rekening mee dat je qua bokeh dit moet vergelijken met een F4 lens he niet met een F2.8. Zelf heb ik er nog geen portraits of zoiets mee genomen ( dan neem ik mijn 56mm f1.2 natuurlijk) maar rekening houdend met de beperkingen ben ik nog geen foto's tegengekomen waar ik de bokeh niet goed genoeg vond. Ik denk dat de mening vooral gebaseerd is op 1 of 2 foto's van die test die ik hier gepost heb. En daar vind ik die ook niet goed. Maar ik denk dat het misschien meer met andere zaken te maken heeft. Als je daarentegen bijv naar de foto's van Bjorn kijkt is de bokeh heel mooi als je het mij vraagt.

Comment

Wel iedereen moet dat voor zichzelf uitmaken natuurlijk maar hou er toch rekening mee dat je qua bokeh dit moet vergelijken met een F4 lens he niet met een F2.8.
                              Dat is dan toch iets waar ik het niet mee eens ben. Een 2.8 op een crop sensor blijft een 2.8, en in de praktijk vind ik het zelfs niet vergelijkbaar met f4 of full frame.
                              De foto's van Bjorn zijn uiteraard dik in orde. Maar er circuleren al genoeg voorbeelden waar fijn detail met hoog contrast een onrustige blur veroorzaakt. Ik heb toch sterk de indruk dat mijn Canon 70-200 dat beter deed. Het is voor mij hoedanook geen issue, en voor jou ook niet
                              Pieter
                              --

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door robinderidder Bekijk bericht
                                Voor de gelukkige eigenaars van de Fuji 50-140, een vraagje: Is het normaal dat deze nogal veel geluid maakt? Vanaf dat ik de camera aanzet, hoor je een constant zoemend/ruis/motorisch/electronisch geluid (kan het niet goed beschrijven). Niet dat het erg luid is maar in een stille ruimte toch wel hoorbaar.
                                Hoi Robinderidder

Klik eens op de link,en lees het hele bericht.
                                Ik zelf heb deze lens ook,maar heb er geen last van.

Gr Rob

Comment

Working...
                                X