Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

FUJIFILM XF 50-140 LENS REVIEW (Birma trip)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• FUJIFILM XF 50-140 LENS REVIEW (Birma trip)

Over de laatste twee weken heb ik de nieuwe Fujifilm XF 50-140 2.8 lens uitvoerig getest tijdens een twee-weekse trip naar Birma (Myanmar).

Hierbij heb ik een "lens review" geschreven op mijn Engelstalige site (woon in Dubai...):

Extra vragen of feedback hoor ik graag via mijn site of hier op het forum!

Groeten,
    BJORN

Re: FUJIFILM XF 50-140 LENS REVIEW (Birma trip)

Super mooie foto's op je blog.
    Konden volgens mij met de 56mm 1.2 ook gemaakt zijn, denk je dat deze beter is? Veelzijdiger waarschijnlijk wel.
    ...leeg...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
      Super mooie foto's op je blog.
      Konden volgens mij met de 56mm 1.2 ook gemaakt zijn, denk je dat deze beter is? Veelzijdiger waarschijnlijk wel.
      Ja Lieven qua scherpte volgens mij praktisch identiek. Het bokeh is natuurlijk op 1.2 wat beter dan 2.8.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Comment

Bedankt voor de review, Bjorn.
        Als je 2000 foto's hebt geschoten, begin je de lens al een beetje te kennen

Wat ik vooral wilde weten, is hoe de lens zich in de praktijk laat bedienen. Je bent positief over de drie ringen (diafragma/zoom/focus) en dat vind ik belangrijk, zeker voor dit soort lens. Het gewicht van body en lens valt op papier goed mee, maar blijkbaar is de balans met de lichte body wat minder. (En ik ben niet van plan om een battery grip aan te schaffen.) Ik gebruik als referentie in vergelijking met deze lens de 70-200 versies van Canon en de Sigma 50-150, en ik ben blij dat de Fuji korter en lichter is. Een andere eigenaar op het forum vond ze vergelijkbaar met de 70-200/4 van Canon, en dat zou mij heel goed bevallen.

Vraagje(s) aan jou, als Nikon-gebruiker: hoe bevalt jou de snelheid van de Fuji? Lockt de focus snel en kordaat? Gaan de interne bewegingen goed vooruit als je de AF tussen oneindig en close focus laat bewegen? Gaat het merkbaar trager als het donkerder wordt (of binnenshuis)?

Ik weet dat de meeste mensen die naar Fuji X overstappen deze lens te groot en te zwaar zullen vinden, maar voor mij is een 70-200 equivalent op een APS-C met constante f/2.8 een no-brainer. Ik zou dit altijd verkiezen boven een full frame met f/4 lens in hetzelfde bereik (de weg die Sony blijkbaar graag bewandelt met de A7). Ik heb jaren een 1D met 70-200 gebruikt, en een X-T1 met 50-140 zou iets kleiner uitvallen, maar vooral slechts 60 procent van het gewicht zijn. AF-prestaties even buiten beschouwing gelaten, als ik met deze Fuji-combo hetzelfde kan, dan ben ik verkocht.
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht

Wat ik vooral wilde weten, is hoe de lens zich in de praktijk laat bedienen. Je bent positief over de drie ringen (diafragma/zoom/focus) en dat vind ik belangrijk, zeker voor dit soort lens. Het gewicht van body en lens valt op papier goed mee, maar blijkbaar is de balans met de lichte body wat minder. (En ik ben niet van plan om een battery grip aan te schaffen.) Ik gebruik als referentie in vergelijking met deze lens de 70-200 versies van Canon en de Sigma 50-150, en ik ben blij dat de Fuji korter en lichter is. Een andere eigenaar op het forum vond ze vergelijkbaar met de 70-200/4 van Canon, en dat zou mij heel goed bevallen.

Vraagje(s) aan jou, als Nikon-gebruiker: hoe bevalt jou de snelheid van de Fuji? Lockt de focus snel en kordaat? Gaan de interne bewegingen goed vooruit als je de AF tussen oneindig en close focus laat bewegen? Gaat het merkbaar trager als het donkerder wordt (of binnenshuis)?

Ik weet dat de meeste mensen die naar Fuji X overstappen deze lens te groot en te zwaar zullen vinden, maar voor mij is een 70-200 equivalent op een APS-C met constante f/2.8 een no-brainer. Ik zou dit altijd verkiezen boven een full frame met f/4 lens in hetzelfde bereik (de weg die Sony blijkbaar graag bewandelt met de A7). Ik heb jaren een 1D met 70-200 gebruikt, en een X-T1 met 50-140 zou iets kleiner uitvallen, maar vooral slechts 60 procent van het gewicht zijn. AF-prestaties even buiten beschouwing gelaten, als ik met deze Fuji-combo hetzelfde kan, dan ben ik verkocht.
          Pieter,

Ik zou aanraden voor de X-T1 de MHG-XT (grip met Arca plate onderaan) te gebruiken. Dit komt bij mij praktisch nooit meer van mijn X-T1. Het heeft je extra grip een een makkelijk oplossing voor het tripod schieten.
          Daarmee is de 50-140 verder goed gebalanceerd. Zonder gaat ook, maar ligt wat minder vast in de hand. De battery grip is zeker niet nodig voor een goede balans.

Focus in S vind ik beter dan op mijn D800. Op C, is het eventjes wennen, maar zeker goed bruikbaar voor snelle bewegende voorwerpen. Geen probleem als de focus tussen oneindig en close beweegt; is snel en stil. Die drie focus motors doen blijkbaar zeer goed hun werk.

Het voornaamste is de scherpte van deze lens; beter als de 70-200 VR2 2.8 Nikon als je het mij vraagt.

Hou sowieso rekening dat de overstap naar Fuji wat tijd zal vergen... Een blogpost over mijn overstap vind je hier: http://bjornmoerman.blogspot.ae/2014...-fujifilm.html

Comment

Op de Sigma 50-150 na bestaat er inderdaad niets vergelijkbaars voor Canon en Nikon DSLR's.
            Alhoewel de Fuji lens wel 250g meer weegt (ook dan de Canon 70-200 f:4 IS, rest nog 300g winst en één stop voor Fuji).

Voordat Fuji een 400 of 500 gaat uitbrengen zal het nog wel een tijdje duren.
            Ik heb ook eens gelezen dat de winst in gewicht en afmetingen van een APS-C lens tov een FF vermindert met de brandpuntsafstand).

Voor wie nu een lichte en performante reisuitrusting zoekt heeft Fuji zeker prachtig materiaal, maar voor ik alles van Canon buitengooi ga ik eerst eens rondkijken naar een lichtere fototas .

De hybriede sensor hebben ze al, een lichtere mirrorless body maken zal ook nog wel lukken.
            Last edited by palombian; 1 december 2014, 13:05. Reden: opmerking groothoek verwijderd: Fuji's UWA is zwaarder dan Canon's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Biggles71 Bekijk bericht
              Hou sowieso rekening dat de overstap naar Fuji wat tijd zal vergen... Een blogpost over mijn overstap vind je hier: http://bjornmoerman.blogspot.ae/2014...-fujifilm.html
              Ik ben mij ervan bewust; ik ben er in mijn hoofd al een tijdje mee bezig
              Jouw blog volg ik al een hele tijd met veel interesse, hoor
              Pieter
              --

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                Op de Sigma 50-150 na bestaat er inderdaad niets vergelijkbaars voor Canon en Nikon DSLR's.
                Alhoewel de Fuji lens wel 250g meer weegt (ook dan de Canon 70-200 f:4 IS, rest nog 300g winst en één stop voor Fuji).
                Wacht, klein momentje... de site van Sigma zegt 1,340kg voor de 50-150 OS. De Fuji weegt 1kg. De Canon f/4 zit inderdaad rond de 800g, wat zeer efficient is.
                Het is misschien wel een indicatie dat een minder groot diafragma meer gewichtsbeperking toelaat dan het verkleinen van de beeldcirkel voor APS-C.

Voordat Fuji een 400 of 500 gaat uitbrengen zal het nog wel een tijdje duren.
                Ik heb ook eens gelezen dat de winst in gewicht en afmetingen van een APS-C lens tov een FF vermindert met de brandpuntsafstand (alhoewel de grote registerafstand van de DSLR's ook groothoeken zwaarder maken).
                Nog een maand of 6 en dan zullen we misschien al weten wat die 140-400 gaat wegen en kosten. Hij staat in elk geval ook op mijn verlanglijstje.

Voor wie nu een lichte en performante reisuitrusting zoekt heeft Fuji zeker prachtig materiaal, maar voor ik alles van Canon buitengooi ga ik eerst eens rondkijken naar een lichtere fototas .
                Bij mij is het niet zozeer het materiaal op zich, maar de combinatie met een kleuter
                Het hoeft voor mij niet M43-compact te zijn, maar de winst qua gewicht en omvang van Canon 1D naar Fuji X is voor mij al reden genoeg.
                Mijn doel is om een complete uitrusting in een rugzak te krijgen genre Tamrac Expedition 5 (maar ik vind die van Crumpler zo mooi ).
                Edit: Canon ligt bij mij dus al buiten
                Pieter
                --

Comment

Mooie Review maar vooral mooie foto's Bjorn!

Zelf ben ik sinds vorige week ook eigenaar van deze lens om dat ik hem simpelweg niet kon laten liggen toen de man achter de toog zei dat hij hem op stock had.

Zo een mooie foto's heb ik er nog niet mee genomen, enkel dit weekend toch al kunnen gebruiken om de activiteiten van mijn kinderen te trekken en daar kwam hij ook al echt van pas. Indoor zittend tussen de rest van de ouders haalde ik vroeger toch nooit mijn 5D met de 70-200 boven, dan hield ik het maar op de 135 f2 die toch iets minder opviel. Hier geen probleem. Alles toch heel wat minder aandacht trekkend zelfs met deze lens. En de flexibiliteit van de zoom is een grote plus.

Het enige dat mij stoort en ik mij afvraag of je dit ook opgemerkt hebt is dat wanneer ik de lens beweeg ik ook voel en hoor dat er intern iets beweegt. Moet ik mij zorgen maken of niet?

Focus snelheid lijkt mij effectief heel goed, Alhoewel dat toch nog aanpassen is voor mij. Ben immers juist overgestapt naar de Fuji en het vraagt zeker wat aanpassing en voor een canon gebruiker draait alles nog de verkeerde kant op ook.

Ik weet echter nu al dat ik hier heel tevreden mee ben, het is gewoon een heel leuk systeem om mee te werken en hij gaat veel minder thuis blijven liggen want lichter, compacter en minder opvallend. Maar ik heb nog veel te leren en te beslissen hoe ik bepaalde dingen ga doen, maar dat is ook leuk. Nu je site wat gaan bestuderen daar kan ik waarschijnlijk ook nog wel tips vinden.

Philip

Comment

Bij mij is het niet zozeer het materiaal op zich, maar de combinatie met een kleuter
                    Het hoeft voor mij niet M43-compact te zijn, maar de winst qua gewicht en omvang van Canon 1D naar Fuji X is voor mij al reden genoeg.
                    Mijn doel is om een complete uitrusting in een rugzak te krijgen genre Tamrac Expedition 5 (maar ik vind die van Crumpler zo mooi ).
                    Edit: Canon ligt bij mij dus al buiten
                    Het zijn de kleuters die ervoor gezorgd hebben dat mijn 5D steeds meer thuis bleef en nu zijn het geen kleuters meer maar hij bleef toch nog vaak liggen. Nu is dat gedaan, wil ik compact dan kan dat, en met die 50-140 erbij kan ik zowat alles aan wat ik tegenkom. Mijn Sony RX100 die kan mijn vrouw dan ondertussen gebruiken dan sta ik ook al eens op de foto. Ik heb op dit moment er toch weer heel veel plezier in.

Qua tas heb ik een Think Thank retrospective 7 en ben er heel tevreden over niet te groot en als het moet kan alles er in. Een 5 is nog kleiner en het meeste zou hier ook wel in passen maar ik wou dat er een Ipad in kon. Dus dat zijn misschien ook nog mogelijkheden om te bekijken. Nu ja niet als het een rugzak moet zijn he

Comment

@Kevlar : Mag ik vragen waar je hem hebt kunnen kopen? Ben ook op zoek naar deze lens
                      BD2718BE - Fuji addict

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door robinderidder Bekijk bericht
                        @Kevlar : Mag ik vragen waar je hem hebt kunnen kopen? Ben ook op zoek naar deze lens
                        Mijne komt van bij "foto Konijnenberg" in Turnhout. Waar ik toevallig langsging omdat ik daar nu eens in de buurt was. http://www.fotokonijnenberg.be/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
                          Het zijn de kleuters die ervoor gezorgd hebben dat mijn 5D steeds meer thuis bleef en nu zijn het geen kleuters meer maar hij bleef toch nog vaak liggen. Nu is dat gedaan, wil ik compact dan kan dat, en met die 50-140 erbij kan ik zowat alles aan wat ik tegenkom. Mijn Sony RX100 die kan mijn vrouw dan ondertussen gebruiken dan sta ik ook al eens op de foto. Ik heb op dit moment er toch weer heel veel plezier in.
                          Ook dat is weer helemaal herkenbaar. Bij mij kwamen er steeds meer excuses om het materiaal thuis te laten. Maar ik wilde niet impulsief voor een X-T1 gaan en heb de 30D voorlopig voorzien van een kitlens. Ik ben zelfs de FZ150 af en toe gaan gebruiken, terwijl die vroeger enkel door mijn vrouw werd bovengehaald bij de obligate familie-aangelegenheden.
                          De foto-fun is bij mij al teruggekeerd door het rondkijken naar nieuw materiaal alleen al. Ik denk dat de 30D de voorbije 2 maanden meer foto's heeft gemaakt dan de 2 jaar voordien. En inderdaad, ook het minder opvallen met een mirrorless in vergelijking met een SLR spreekt mij aan. Het is vandaag geen argument meer tegen de SLR, maar ik denk dat dat kantelbaar scherm mij ook goed gaat bevallen op een Fuji. Als ik mijn toestel naar mijn oog breng, begint mijn dochter al snoeten te trekken, dus ik moet mijn aanpak aanpassen

Qua tas heb ik een Think Thank retrospective 7 en ben er heel tevreden over niet te groot en als het moet kan alles er in. Een 5 is nog kleiner en het meeste zou hier ook wel in passen maar ik wou dat er een Ipad in kon. Dus dat zijn misschien ook nog mogelijkheden om te bekijken. Nu ja niet als het een rugzak moet zijn he
                          Ik neem een laptop mee, maar ik ben geen backpacker. Tenminste, ik maak geen trektochten van meerdere dagen, maar ik gebruik wel liefst een compacte rugzak om mijn apparatuur te dragen. Ik heb altijd Lowepro en Tamrac gebruikt, maar stiekem altijd een beetje jaloers gekeken naar Crumpler. Ik vind de Proper Roady wel heel fraai, en zonder twijfel ruim genoeg.
                          Pieter
                          --

Comment

Mooie Review maar vooral mooie foto's Bjorn!

Het enige dat mij stoort en ik mij afvraag of je dit ook opgemerkt hebt is dat wanneer ik de lens beweeg ik ook voel en hoor dat er intern iets beweegt. Moet ik mij zorgen maken of niet.

Philip
                            Ha Philip is volledig normaal. Je hoort de drie focus motoren die niet gepowered zijn en eventueel het OIS systeem. Je moet je echt geen zorgen maken. Met de NIKON 70-200 kan je soms iets gelijkaardig horen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Biggles71 Bekijk bericht
                              Ha Philip is volledig normaal. Je hoort de drie focus motoren die niet gepowered zijn en eventueel het OIS systeem. Je moet je echt geen zorgen maken. Met de NIKON 70-200 kan je soms iets gelijkaardig horen.
                              Ah ok voor mij was het de eerste lens waar zoiets mij opviel, nu ja sommige lenzen die ik gehad heb hadden wel eens lenscreep maar dat was dan toch weer iets anders.

Ondertussen nog wat meer op je site gezeten en nog eens felicitaties met je foto's. Heb ook je tripod revisited artikel gevonden, een nieuwe tripod daar ben ik ook aan toe maar probleem is dat ik die dan weer toch thuis ga laten liggen....

PS: wel een foutje in je artikel denk ik. je gebruikt de MHG-XT en niet de MHG-XT large want er zijn in totaal 3 versies. Ik ben er nog niet uit welke van deze 2 ik nu zou nemen of geen. Jij lijkt er alvast heel tevreden over als ik je artikels lees. De batterijgrip interesseert mij niet, ligt niet goed in mijn hand bij landscape shots.
                              Last edited by Kevlar; 1 december 2014, 23:18.

Comment

Working...
                              X